back to top
15 C
Athens
Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2025

Ονειρεύονται οι διαμεσολαβητές ηλεκτρικούς ανταγωνιστές;

Η έννοια της τεχνητής νοημοσύνης έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό μέσα από τον κινηματογράφο, ο οποίος, με τη σειρά του, άντλησε έμπνευση από τη λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας. Μία από τις κλασικές ταινίες του είδους, με τίτλο “Blade Runner” (του 1982, με πρωταγωνιστή τον Χάρισον Φορντ και μουσική από τον σπουδαίο Βαγγέλη Παπαθανασίου), βασίστηκε στο βιβλίο του Αμερικανού συγγραφέα Philip K. Dick, με τίτλο “Do androids dream of electric sheep?” (με την απλοϊκή μετάφραση στα Ελληνικά: «Το ηλεκτρικό πρόβατο»). Στην ταινία, που εξελίσσεται σε ένα δυστοπικό μέλλον –όπως οι περισσότερες του είδους–, ένας κυνηγός επικηρυγμένων ψάχνει μια ομάδα ανδροειδών που βρίσκονται παράνομα στη Γη και πρέπει να «αποσυρθούν».

Η μεγάλη πρόκληση του κεντρικού χαρακτήρα είναι να μπορέσει να διακρίνει τα ανδροειδή από τους πραγματικούς ανθρώπους, καθώς η ομοιότητα είναι τέτοια που μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Τα ανδροειδή (ρομπότ αν θέλετε), με άλλα λόγια, συμπεριφέρονται σαν άνθρωποι: Μιμούνται τα ανθρώπινα συναισθήματα, σκέπτονται και λαμβάνουν αποφάσεις. Χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη με την οποία εξοπλίστηκαν.

- Advertisement -

Χωρίς να μπορούμε να προβλέψουμε εάν οι μηχανές θα μπορέσουν στο μέλλον να κάνουν χρήση της τεχνητής νοημοσύνης με τον ζοφερό τρόπο που τόσο γλαφυρά μας παρουσιάζει το Χόλιγουντ, ας μείνουμε στο παρόν και ας προσπαθήσουμε να σκεφτούμε εάν το επόμενο μεγάλο βήμα της τεχνολογικής εξέλιξης είναι μια απειλή για τους επαγγελματίες στον χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.

Ένας από τους βασικούς σκοπούς της τεχνητής νοημοσύνης είναι να αντικαθιστά τύπους επαναλαμβανόμενης εργασίας και να βρίσκει λύσεις σε, περισσότερο ή λιγότερο, σύνθετες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα ο έλεγχος πολλών κειμένων για εκφραστικά/ορθογραφικά λάθη ή η εύρεση της ταχύτερης διαδρομής όταν χρησιμοποιούμε μια εφαρμογή για να πάμε κάπου με αυτοκίνητο.

- Advertisement -

Μέσα από έναν ασύλληπτο όγκο δεδομένων, οι μηχανές/υπολογιστές έχουν πλέον τη δυνατότητα να μαθαίνουν. Δηλαδή να μετατρέπουν μέσα από αλγόριθμους νέες πληροφορίες σε αξιοποιήσιμη μορφή νέων τρόπων επίλυσης προβλημάτων. Αποκτούν λογική, δηλαδή επιλέγουν τη βέλτιστη λύση σε ένα πρόβλημα και με την πρόσκτηση νέων δεδομένων μπορούν να αυτοβελτιώνονται.

Οι απόψεις ειδικών συγκλίνουν στην ύπαρξη αξιοσημείωτων πλεονεκτημάτων στην εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης. Ενδεικτικά: περιορίζει θεαματικά τον χρόνο επεξεργασίας μεγάλου όγκου δεδομένων, αυξάνοντας την παραγωγικότητα, είναι διαθέσιμη κάθε στιγμή της ημέρας και θα δώσει πάντοτε αποτελέσματα με ποιότητα και συνέπεια.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority), που δημοσιεύθηκαν στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, 31% των ασφαλιστικών εταιρειών που συμμετείχαν χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη σε όλη τη δραστηριότητά τους και άλλο ένα 24% ήταν σε στάδιο υλοποίησης της εφαρμογής της.

Παρ’ όλο που σε αυτό το στάδιο δεν είναι εφικτή η εκτεταμένη χρήση της, οι ασφαλιστές εξετάζουν τρόπους για να την εφαρμόσουν στον τρόπο με τον οποίο παρέχουν πληροφορίες για τα προϊόντα τους, στην παροχή οδηγιών για τις διαδικασίες αποζημιώσεων και στις διαδικασίες τιμολόγησης και ανάληψης κινδύνων.

Ωστόσο, η παραπάνω έρευνα θέτει και το ζήτημα της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης υπό το ισχύον ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο. Για παράδειγμα, υπάρχουν αμφιβολίες για την εφαρμογή της στον κλάδο ζωής και υγείας (η έρευνα τη χαρακτηρίζει «υψηλού ρίσκου»). Επίσης, ειδικοί εντοπίζουν περιορισμούς στη διαρκή βελτίωσή της, εξαιτίας του πολύ υψηλού κόστους έρευνας και ανάπτυξης, της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, της διαπίστωσης ότι αν το πρόγραμμα «εκπαίδευσης» έχει σφάλματα, αυτά θα αντικατοπτριστούν στις αποφάσεις που λαμβάνει.

Τα παραπάνω μαρτυρούν ότι αφενός το να συμπεριφερθεί μια μηχανή όπως ένας ανθρώπινος εγκέφαλος είναι κάτι που προσπαθούμε να υλοποιήσουμε, αλλά απέχουμε πολύ από αυτό, αφετέρου ότι ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε κι ενεργούμε, λαμβάνοντας υπόψη τους συσχετισμούς μεταξύ του επαγγέλματος και της ανθρώπινης φύσης μας, είναι εξαιρετικά περίπλοκος και αξιοθαύμαστος και ακόμη και τεράστιοι όγκοι δεδομένων σε έναν υπολογιστή αποτυγχάνουν να τον αποτυπώσουν με επάρκεια.

Είναι, λοιπόν, αλήθεια ότι η τεχνητή νοημοσύνη βελτιώνει τη διαδικασία ακριβούς διάγνωσης σοβαρών παθήσεων, αξιολογεί το μαθησιακό επίπεδο ανά μαθητή και προσαρμόζει το πρόγραμμα φοίτησης στις δεξιότητές του, διαχειρίζεται το σύστημα συναλλαγών του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης και εξαπλώνεται. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορεί να υποκαταστήσει πλήρως την ανθρώπινη επικοινωνία.

Ειδικά στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι η πώληση ενός ασφαλιστικού προϊόντος, ιδιαιτέρως όταν η φύση του είναι πιο περίπλοκη, απαιτεί επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο.

Σε πρόσφατη έρευνα της PWC, το 74% των καταναλωτών εκτός ΗΠΑ δήλωσαν ότι θα αναζητήσουν στο μέλλον την ανθρώπινη επικοινωνία περισσότερο από παλαιότερα.

Στο τεύχος που κρατάτε ζητήσαμε την άποψη ανθρώπων του κλάδου μας, του χώρου της τεχνολογίας και της εκπαίδευσης, για να μας δώσουν μια εμπεριστατωμένη εικόνα για την προοπτική και τις ενδεχόμενες απειλές που ελλοχεύουν στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, γενικότερα, και στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης, ειδικότερα.

Ελπίζουμε να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματά σας και να σας παράσχει πληροφορίες που ίσως δεν γνωρίζατε. Ο ΣΕΜΑ θα συνεχίζει να καταγράφει απόψεις για επίκαιρα θέματα που επηρεάζουν τον χώρο μας, συμβάλλοντας στην επαρκή ενημέρωση των μελών και των αναγνωστών μας.

Νικόλαος Γαβρίλης
Υπεύθυνος Επικοινωνίας του ΣΕΜΑ

Από το περιοδικό BROKER’S TIME #76

brokerstime.gr

sema.gr

Σχετικές δημοσιεύσεις

ΕΑΔΕ: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το webinar για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Στο διαδικτυακό σεμινάριο παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι ρυθμίσεις που τίθενται σε ισχύ από 3/11 και δόθηκαν πρακτικά παραδείγματα εφαρμογής

Webinar για την ψηφιακή κάρτα εργασίας: Ενημέρωση για τους διαμεσολαβητές από την ΕΑΔΕ

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου - Δωρεάν συμμετοχή κατόπιν προεγγραφής

Όταν ένα τσιουάουα γίνεται… ασφαλιστικός «κίνδυνος»

Η ιστορία της Wanda Tays θέτει κρίσιμο και για την ελληνική αγορά ερώτημα: πώς ορίζεται ο «κίνδυνος» και πόσο ξεκάθαρα επικοινωνείται στον καταναλωτή;

Τι δεν αλλάζει στην Υδρόγειο Ασφαλιστική

Η Υδρόγειος θα παραμείνει η ασφαλιστική με το ανθρώπινο πρόσωπο, που επενδύει συνεχώς σε στελέχη και συνεργάτες, αξιοποιώντας στο έπακρον τις ευκαιρίες

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Η πορεία του ψηφιακού μετασχηματισμού της ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ

Χάρη στην επιτυχημένη phygital στρατηγική της, η ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς για πελάτες και συνεργάτες

Τάσεις αποζημιώσεων Cyber Insurance 2025 – Τι δείχνουν τα στοιχεία

Οι ασφαλισμένοι καλούνται να αναλάβουν πιο ενεργό ρόλο, με την κυβερνοασφάλιση κρίσιμο δίχτυ ασφαλείας, αλλά όχι υποκατάστατο καλών πρακτικών

Οι παράμετροι για τη βέλτιστη επιλογή ενός συμβολαίου ταξιδιωτικής ασφάλισης

Τα σύγχρονα προγράμματα προσφέρουν ολοκληρωμένη προστασία για το ταξίδι, είτε αναψυχής είτε επαγγελματικό - Ποια σημεία χρήζουν προσοχής

Το αίτημα των παραγωγικών φορέων είναι σαφές: Η ασφάλιση πρέπει να αποτελεί εργαλείο ανθεκτικότητας – όχι μηχανισμό αποκλεισμού

Μετά τις καταστροφές στη Θεσσαλία, εκεί όπου η ανάγκη είναι μεγαλύτερη ο μηχανισμός προστασίας καθίσταται απρόσιτος ή απλώς ανύπαρκτος

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Τ. Χατζηθεοδοσίου: «Είμαστε η γέφυρα ανάμεσα στις ανάγκες των πολιτών και τις δυνατότητες της ασφαλιστικής αγοράς» 

«Βαθιά επιθυμία μας, να προσφέρουμε κάτι παραπάνω από υπηρεσίες, να προσφέρουμε εμπιστοσύνη και ηρεμία» - Συνέντευξη στον Λάμπρο Αριστ. Ρόδη

Ν. Κεραμέως: «Ενσωματώσαμε πάνω από 45 προτάσεις φορέων και πολιτών στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο»

H υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας και στην επικείμενη αύξηση 250 ευρώ στις χαμηλές συντάξεις

«Αξίζουμε όσο οι άνθρωποί μας» – Η 3P Insurance τίμησε συνεργάτες και στελέχη σε μια βραδιά αφιερωμένη στους ανθρώπους της

«Η πραγματική επιτυχία δεν βρίσκεται στα βραβεία, αλλά στις ζωές και τις περιουσίες που έχουμε προστατεύσει» επισήμανε ο Διευθύνων Σύμβουλος Γ. Λούβαρης

Cromar: Νέο πρόγραμμα ασφάλισης για ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης

Το πρόγραμμα έχει στόχο όχι μόνο να ικανοποιήσει την απαίτηση του νέου νόμου, αλλά να προσφέρει ολοκληρωμένη κάλυψη και ευρύτητα επιλογών

Έλεγχος του καπνίσματος πέρα από δογματισμούς: Η μείωση της βλάβης ως πυλώνας δημόσιας υγείας

Τα κύρια συμπεράσματα από το 8ο Επιστημονικό Συνέδριο για τη Μείωση της Βλάβης από το Κάπνισμα