«Ναι» των Ελλήνων στα γενόσημα, αλλά… έχουν ανάγκη ενημέρωσης

Την εμπιστοσύνη της στα ελληνικά επώνυμα φάρμακα δηλώνει η ελληνική κοινωνία, εκφράζοντας παράλληλα την πρόθεση να τα χρησιμοποιήσει περισσότερο. Αυτό είναι το σημαντικότερο εύρημα έρευνας της Focus-Bari για τα ελληνικά φάρμακα, τα γενόσηµα και τη χρήση τους, που έγινε για λογαριασμό της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας.
Η έρευνα έγινε τον Απρίλιο του 2012 στο νομό Αττικής σε δείγμα 800 ατόμων (που αντιστοιχεί σε πληθυσμό 1.696.000 ατόμων), το οποίο περιελάμβανε άνδρες και γυναίκες ηλικίας 35-70 ετών, από όλες τις κοινωνικοοικονομικές τάξεις.
Αξιοσημείωτο είναι το ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε μετά το σάλο που ξέσπασε για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των γενοσήμων φαρμάκων και τη διαφημιστική εκστρατεία του υπουργείου Υγείας, που είχε ως στόχο την ενίσχυση της συνταγογράφησης των γενοσήμων και τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης.

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας είναι:

- ένας στους δύο Έλληνες εμφανίζεται πολύ ή αρκετά θετικός στη χρήση γενοσήμων, με τα ελληνικά επώνυμα γενόσηµα να αξιολογούνται θετικότερα – και με σημαντική διαφορά – στην πρόθεση χρήσης, την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα τόσο από τα επώνυμα γενόσηµα που προέρχονται από το εξωτερικό όσο και από τα «ανώνυμα» γενόσηµα.
- Επτά στους 10 ερωτηθέντες γνωρίζουν καλά ή σχετικά καλά τι σημαίνει ο όρος γενόσημα και αποδίδει στον όρο θετικό πρόσημο (ισοδύναμη θεραπευτική αξία, αλλά οικονομικότερα), αν και υπάρχουν και (λιγότερες) αρνητικές αναφορές (ποιοτικά και υποδεέστερα των πρωτοτύπων).
- Μόνο ένας στους 10 από όσους χρησιμοποιούν συστηματικά τουλάχιστον ένα φάρμακο γνωρίζει ότι καταναλώνει γενόσηµα φάρμακα. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι υπάρχει ανάγκη περαιτέρω ενημέρωσης της κοινής γνώμης.
- Η έρευνα αποκάλυψε ότι η μεγάλη και γνωστή επωνυμία αποτελεί δικλείδα ασφαλείας και απόδειξη εγγύησης του φαρμάκου για τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών. Παράλληλα, οι μεγάλες επώνυμες ελληνικές εταιρίες έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη του Έλληνα ασθενή, σε μεγάλο βαθμό, μεγαλύτερο ακόμα και από τις παγκόσμιες γνωστές φαρμακοβιομηχανίες.
- Σχεδόν καθολική είναι η προτίμηση όσον αφορά την ενημέρωση για τα φάρμακα προς τους εξειδικευμένους γιατρούς, ενώ ακολουθούν άλλες ειδικότητες της υγείας, όπως ο φαρμακοποιός και ο γιατρός γενικής ιατρικής.
- Επίσης, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, τα «παραδοσιακά» offline μέσα αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης του κοινού για τα γενόσηµα φάρμακα, ενώ το internet, παρά το γεγονός ότι αποτελεί δευτερεύουσα πηγή, χαίρει σε μεγάλο βαθμό της εμπιστοσύνης του κοινού.

Δημήτρης Δέμος
«Θα τιμήσουμε την εμπιστοσύνη…»

 «Πρόκειται για μια σαφή αναγνώριση τόσο των ποιοτικών προδιαγραφών που έχει το ελληνικό επώνυμο φάρμακο όσο και της διάθεσης της ελληνικής κοινωνίας να υποστηρίξει την εγχώρια παραγωγή. Η αναγνώριση αυτή αποτελεί για μας την επιβράβευση της επιλογής των επενδύσεων που έχουν γίνει σε παραγωγικές μονάδες, σε επιστημονικό δυναμικό, σε διαδικασίες, σε ποιοτικούς ελέγχους υψηλότατων προδιαγραφών και σε τεχνογνωσία. Όλα τα παραπάνω μας επιτρέπουν να εγγυόμαστε την παραγωγή ασφαλούς και ποιοτικού ελληνικού φαρμάκου με την υπογραφή μας. Αυτή η υπογραφή που αναγνωρίζεται σε 60 χώρες στον κόσμο, χάρη στην εξαγωγική δραστηριότητα της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας, είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαίο να αναγνωριστεί εμπράκτως και όπως της αξίζει, από όσους παίρνουν αποφάσεις. Εμείς, την εμπιστοσύνη του ελληνικού κοινού θα την τιμήσουμε…»

Η ταυτότητα της έρευνας

- Τηλεφωνικές συνεντεύξεις CATI
(Computer Assisted Telephone Interviews)
- Μέθοδος της τυχαίας δειγματοληψίας με προδιαγραφές για την τήρηση των πληθυσμιακών αναλογιών ως προς το φύλο και την ηλικία
- Στάθμιση αποτελεσμάτων ως προς το φύλο και την ηλικία,
προκειμένου να εξομαλυνθούν πιθανές αποκλίσεις αναλογιών του δείγματος από αυτές του πραγματικού πληθυσμού

Πηγή: Pharma & Health Business
To τεύχος μπορείτε να δείτε ηλεκτρονικά εδώ