Η αποκωδικοποίηση των νέων υποχρεώσεων της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης

Οι Πράξεις του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΠΔΤΕ) σχετικά με 1) το «Πλαίσιο αρχών λειτουργίας και κριτηρίων αξιολόγησης της οργάνωσης και των Συστημάτων Εσωτερικού Ελέγχου (ΣΕΕ) των ασφαλιστικών και αντασφαλιστικών επιχειρήσεων και σχετικές αρμοδιότητες των διοικητικών τους οργάνων» και 2) τον «Κώδικα Δεοντολογίας των Διαμεσολαβητών – κανονισμός συμπεριφοράς ασφαλιστικών διαμεσολαβητών», αναμένεται να εκδοθούν μέσα στο άμεσα προσεχές χρονικό διάστημα.  Μέσω ενός πλαισίου αρχών και κριτηρίων θα αξιολογείται η ποιότητα και αποτελεσματικότητα της οργάνωσης και της βιώσιμης λειτουργίας των επιχειρήσεων ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, ώστε να παρέχουν υπηρεσίες με διαφάνεια για την προστασία του καταναλωτή.

Οι περισσότεροι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές διαπιστώνουν ότι οφείλουν να προσεγγίσουν με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο την καθημερινή τους πρακτική ενώ διαθέτουν ελάχιστους πόρους.  Καλούνται να αντιμετωπίσουν μία άμεση πρόκληση που αφορά τη μετατροπή του κόστους συμμόρφωσης σε επιχειρηματικό όφελος.

Αποκωδικοποιώντας τις νέες τους υποχρεώσεις όχι σαν μία στείρα τυπική διαδικασία που μόνο κόστος μπορεί να επιφέρει αλλά σαν μία ευκαιρία βελτίωσης των λειτουργικών τους δομών που αυξάνει την αποτελεσματικότητά τους,  μπορούν άμεσα με μία σειρά από απλές και καίριες ερωτήσεις – βάσει της αρχής της αναλογικότητας – να ερευνήσουν, εντοπίσουν και αξιολογήσουν τα κενά που υπάρχουν στην επιχείρησή τους.  Για παράδειγμα πρέπει να απαντήσουν στα εξής:

• Έχω καταγράψει και επικαιροποιήσει την οργανωτική δομή της εταιρείας μου;
• Έχω καθορίσει και τυποποιήσει τις βασικές μου λειτουργικές διαδικασίες και τις διαδικασίες υποστήριξης των πελατών μου;
• Το βασικό μου σύστημα μηχανοργάνωσης έχει τη δομή & την οργάνωση που απαιτείται – είναι ασφαλές και αξιόπιστο;
• Μπορώ να παρέχω ακριβείς πληροφορίες εγκαίρως προς την ασφαλιστική εταιρεία, τον πελάτη και την εποπτική αρχή;
• Χρησιμοποιώ την τεχνολογία επαρκώς στις οργανωτικές μου διαδικασίες;
• Πραγματοποιώ ελέγχους και διαθέτω αναφορές ελέγχου σε θέματα διαδικασιών, λειτουργίας και υποστήριξης της εταιρείας;
• Σχεδιάζω και υλοποιώ βελτιωτικές ενέργειες που απαιτούνται μετά από ελέγχους;
• Πώς επικοινωνώ τα αποτελέσματα των ελέγχων στους συνεργάτες μου;
• Με ποιον τρόπο καταγράφω, παρακολουθώ και διαχειρίζομαι τα παραπόνα των πελατών μου ή τυχόν καταγγελίες; 
• Πόσο αποτελεσματικά εφαρμόζω διαδικασίες επιλογής και αξιολόγησης των συνεργατών μου;
• Με ποιους τρόπους εφαρμόζω τη δια βίου εκπαίδευση των στελεχών και συνεργατών μου;

Στη συνέχεια πρέπει να προγραμματίσουν και να υλοποιήσουν μία σειρά από βελτιωτικές ενέργειες ώστε να καλυφθούν τα κενά συμμόρφωσης.  Τα θέματα προς σχεδιασμό και υλοποίηση είναι πολλά και ετερογενή, ως εκ τούτου εκτιμούμε ότι θα απαιτηθεί η υποστήριξη από εξειδικευμένες εταιρείες για την αποτελεσματική εφαρμογή. 

Όμως και η προσπάθεια αυτή δεν θα πρέπει να εκληφθεί ως κόστος αλλά ως επένδυση που θα οδηγήσει όχι μόνο στη διαρκή και επιτυχή συμμόρφωση προς το νέο εποπτικό πλαίσιο αλλά πρωτίστως στη βιωσιμότητα και στην ανάπτυξή της επιχείρησης ασφαλιστικής διαμεσολάβησης