Παραμένει ασθενής ο κλάδος του αυτοκινήτου

Στις επιπτώσεις της παρατεταμένης ύφεσης στην οικονομία περιδινείται ο κλάδος ασφάλισης οχημάτων, καθώς οι ταξινομήσεις (νέα οχήματα) βρίσκονται σε διαρκή υποχώρηση, ενώ και από τα παλαιά η αγορά κινείται πτωτικά, οπότε και δεν αποτελούν πεδίο ανάπτυξης ασφαλιστικών εργασιών. Την ίδια ώρα όλο και περισσότεροι επιλέγουν να μην ασφαλίσουν το όχημά τους – ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που το χρησιμοποιούν λίγο – οπότε και δημιουργούν μια δεξαμενή ανασφάλιστων, τα οποία και επικίνδυνα είναι όταν μετέχουν σε ατύχημα και παράλληλα διευρύνουν τη λίστα αυτών που κόβουν την ασφάλειά τους. 

Στο περιβάλλον αυτό, τα στελέχη της αγοράς πασχίζουν να αυξήσουν τις πωλήσεις, να διευρύνουν μερίδια, να προκαλέσουν κινητικότητα. Η κατάσταση είχε διαφανεί από πέρσι, όπου όπως προέβλεπαν τα στελέχη της αγοράς, ο κλάδος του αυτοκινήτου έδειχνε ότι περνά αναταράξεις, με αποτέλεσμα και χέρια να αλλάζουν τα συμβόλαια και οι συγκεντρώσεις (μερίδια) σε εταιρείες να αυξάνονται σημαντικά. Βέβαια οι εκτιμήσεις μιλούν και για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και των παροχών των εταιρειών λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού, κάτι όμως που ακόμα δεν έχει αποτυπωθεί με ευκρίνεια στην καθημερινότητα.
Όμως, μέχρι να έλθει το νέο «τοπίο» στον κλάδο, αναμένεται ότι θα υπάρχει ρευστότητα στον κλάδο σε ό,τι αφορά τόσο τις ασφαλίσεις των Ι.Χ. αυτοκινήτων όσο και των επαγγελματικών οχημάτων, τα οποία μέχρι και σήμερα προκαλούν σημαντικό αριθμό ζημιών στον κλάδο, με τις ανάλογες επιβαρύνσεις.

Μάλιστα, παρά τη στενότητα της περιόδου, δεν είναι λίγοι αυτοί που αποφεύγουν διακριτικά να ασφαλίζουν επαγγελματικά οχήματα, τα οποία τελικά συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένες εταιρείες και μάλιστα σε πολλές εξ αυτών με εξαιρετικά χαμηλά ασφάλιστρα. Και στο συγκεκριμένο τομέα τα δεδομένα πρόκειται να αλλάξουν, καθότι οι πιέσεις που ασκούνται από την Εποπτική Αρχή για την κεφαλαιακή ενίσχυση της αγοράς, έχουν βάλει εδώ και καιρό πολλούς από τους βασικούς παίκτες της αγοράς σε σκεπτικό επαναπροσδιορισμού της τιμολογιακής τους τακτικής.
Μέσα σε αυτό το περίγραμμα, τα ανοικτά μέτωπα του κλάδου, λόγω της κρίσης, είναι λοιπόν και πολλά και σοβαρά, καθώς προμηνύουν ανακατατάξεις. Σύμφωνα με τους αρμόδιους παράγοντες της αγοράς (επικεφαλής, ιδιοκτήτες εταιρειών και μάνατζερ πολυεθνικών και εθνικών εταιρειών), τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο εστιάζονται στα εξής: 

– Εκτινάσσονται τα ανασφάλιστα
Αποτελεί ακόμα άλυτο πρόβλημα και θεωρείται ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα των εταιρειών και της αγοράς γενικότερα. Η αδυναμία πολλών καταναλωτών, αλλά και επιχειρηματιών, να καλύψουν τις καθημερινές ανάγκες τους, οδηγεί, ορισμένους τουλάχιστον, στη μη ανανέωση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων, με αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων για τον κλάδο σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο για την οικονομία. Η ρύθμιση από την πλευρά της πολιτείας, την οποία χρόνια τώρα προωθεί το Επικουρικό Κεφάλαιο για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων ίσως αποτελεί μια ελπίδα – μικρής – ανάσας για τον κλάδο.

– Φεύγουν από την αγορά τα οχήματα
Μορφή «χιονοστιβάδας» έχει αποκτήσει η κατάθεση πινακίδων στις εφορίες, αλλά και στο υπουργείο, δηλώνοντας με τον πιο επίσημο τρόπο την απώλεια αυτών των συμβολαίων. Πρόκειται για μια τάση που προοδευτικά αυξάνεται και όσο συνεχίζει η ύφεση, δεν αποκλείεται να λάβει και επικίνδυνες διαστάσεις.

– Τα αφήνουν παρκαρισμένα
Αρκετοί είναι και οι ιδιοκτήτες οχημάτων που επιλέγουν την ακινησία. Δηλαδή αντί να καταθέτουν τις πινακίδες τους, προτιμούν να έχουν σε ακινησία τα αυτοκίνητά τους – τουλάχιστον έτσι δηλώνουν – με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται να τα ασφαλίζουν για το διάστημα αυτό.

– Καθίζηση στην αγορά αυτοκινήτου
Εδώ και δύο χρόνια – ίσως και περισσότερο – οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με μια πρωτόγνωρη για τις ίδιες κρίση, που έχει ως αποτέλεσμα την κάθετη πτώση των πωλήσεών τους (50 – 60% ακόμα και 90% στα πολυτελή οχήματα), τόσο στα Ι.Χ. όσο και στα επαγγελματικά οχήματα. Την ίδια ώρα, εκατοντάδες αντιπροσωπείες ανά τη χώρα έχουν βάλει λουκέτο, οπότε και αυτό αποτελεί έναν ακόμη παράγοντα πτώσης των πωλήσεων αυτοκινήτων, καθώς έπαψαν να υπάρχουν οι βιτρίνες που δελέαζαν κάποιους να ρωτήσουν και να τολμήσουν να αγοράσουν κάποιο αυτοκίνητο. Το γεγονός αυτό της συρρίκνωσης των πωλήσεων είχε άμεσο αντίκτυπο και στα έσοδα των ασφαλιστικών εταιρειών, που βλέπουν τους στόλους με τα καινούργια οχήματα να κάνουν βήμα σημειωτόν…

– Απώλεια χωρίς όρια στην αξία των μεταχειρισμένων
Πέφτουν χωρίς φραγμό οι τιμές των μεταχειρισμένων, με αποτέλεσμα ακόμα και οι πιο ακριβές μάρκες να πωλούνται πάμφθηνα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνονται και τα ποσά ασφάλισης, με άμεση συνέπεια στις εισπράξεις των εταιρειών.

– Γερνάει ο στόλος…
Αυτόματη συνέπεια της μείωσης των πωλήσεων στα αυτοκίνητα είναι να αυξάνεται ο μέσος όρος της ηλικίας του στόλου των οχημάτων που ασφαλίζονται. Η κατάσταση αυτή σηματοδοτεί μειωμένες εισπράξεις για τις εταιρείες, καθώς ολοένα και περισσότερο, τα συμβόλαια ασφάλισης των παλαιών οχημάτων είναι περιορισμένα στις υποχρεωτικές από το νόμο καλύψεις.

– Καραμπόλα στην οδική βοήθεια
Η αντικειμενική πραγματικότητα της «γήρανσης» του στόλου των οχημάτων αυξάνει και τις περιπτώσεις βλαβών με τις φυσικές επιπτώσεις σε υποχρεώσεις, όπως είναι τα κόστη της οδικής βοήθειας.

– Κόβονται οι καλύψεις
Απώλειες στα έσοδα του κλάδου καταγράφονται και από το γεγονός ότι φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, στην προσπάθειά τους να μειώσουν το κόστος ασφάλισης, προσπαθούν να περιορίσουν – και σε αυτή την περίπτωση – τις παροχές των συμβολαίων τους στις υποχρεωτικές από το νόμο καλύψεις
(σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές).

– Αυξάνονται οι «ψευτοαποζημιώσεις»
Λόγω της οικονομικής στενότητας που επικρατεί στην αγορά, καταγράφονται περισσότερα κρούσματα ασφαλισμένων που «στήνουν» τροχαία ατυχήματα, ώστε να αποφύγουν να καλύψουν οι ίδιοι ζημιές τους.

– Σπάνε τζάμια χωρίς όριο…
 Η θραύση κρυστάλλων χορηγείται από τις περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες κατά παντός κινδύνου, άρα και των κλοπών, που βέβαια σε περιόδους αυξημένης ανεργίας καταγράφουν άνοδο. Υπό αυτή την έννοια, ο κλάδος «μετρά» μία ακόμη, έστω και μικρή, επιβάρυνση στα οικονομικά του.

– Πληρώνουν ακριβά την ασφάλιση
Παρά τις προσπάθειές τους να βάλουν φραγμό στα απρόοπτα που ενδέχεται να απασχολήσουν τον κλάδο αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια, τελικά τα στελέχη της αγοράς περιμένουν για το επόμενο διάστημα αύξηση των αποζημιώσεων για σωματικές βλάβες από τροχαία ατυχήματα. Βασικός λόγος η νέα άνοδος στα κατώτατα υποχρεωτικά όρια ασφάλισης, που ισχύουν και περνούν σταδιακά και στα ασφάλιστρα όσων συμβολαίων λήγουν. Όπως τονίζουν στελέχη του κλάδου, στους επόμενους 12 με 24 μήνες θα έχουν ωριμάσει νομικά όσες υποθέσεις οδηγήθηκαν ήδη από τον Ιανουάριο στη δικαιοσύνη, για τις οποίες τα δικαστήρια θα μπορούν να επιδικάζουν μεγαλύτερες αποζημιώσεις, βασιζόμενες στα νέα κατώτατα όρια ασφάλισης.

– Νέες κεφαλαιακές υποχρεώσεις λόγω της Solvency II
Η Solvency II αποτελεί, πλέον, μια πραγματικότητα για την ιδιωτική ασφάλιση, που σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αντιμετωπίσει. Ήδη η Τράπεζα της Ελλάδος πιέζει τις εταιρείες για την αναζήτηση νέων κεφαλαίων και ορισμένες εξ αυτών, προκειμένου να περιορίσουν τις κεφαλαιακές τους υποχρεώσεις, οδηγούνται σε αναδιάρθρωση των χαρτοφυλακίων τους. Συνεπεία αυτού, περιορίζουν τον αριθμό των οχημάτων που ασφαλίζουν και αναπροσαρμόζουν αυξητικά τα ασφάλιστρά τους.

Τα μεγέθη της αγοράς

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών για το πρώτο τρίμηνο του 2012 η παραγωγή στον κλάδο χερσαίων οχημάτων ανήλθε σε 73,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 23,0% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2011, ενώ η αστική ευθύνη χερσαίων οχημάτων έφτασε τα 325,8 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 11,8%. 

Όταν αθροίζεται η παραγωγή των κλάδων σχετικά με τα αυτοκίνητα (αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων και χερσαίων οχημάτων), παρατηρείται ότι συγκεντρώνουν 399 εκατ. ευρώ και ποσοστό 61,8% των ασφαλίσεων κατά ζημιών, ενώ η μείωσή τους σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2011 είναι 14,1%.

Τα οφέλη από την κρίση

Πέρα από τα όσα καταγράφονται από τους εκπροσώπους της αγοράς, η
κρίση έχει και τη θετική της πλευρά, καθώς επιφέρει επιπτώσεις με ευνοϊκό αποτέλεσμα, όπως:
• Μείωση του κόστους επισκευής των οχημάτων, από τη στιγμή που η μέση ηλικία του στόλου στην Ελλάδα μεγαλώνει και το κόστος των ανταλλακτικών, λόγω παλαιότητας, μικραίνει.
• Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, από τη στιγμή που οι κάτοχοι των αυτοκινήτων, για λόγους οικονομίας, κινούνται λιγότερο και με χαμηλότερες ταχύτητες, ώστε να καταναλώνουν και λιγότερα καύσιμα. Βέβαια, στη μείωση των τροχαίων έχουν συμβάλει καθοριστικά η παράδοση νέων εθνικών οδικών αξόνων, εδώ και χρόνια, η χρήση της Αττικής Οδού, η αύξηση των μέτρων κατά της κατανάλωσης αλκοόλ από τους οδηγούς και οι ζώνες ασφαλείας, που πλέον αποτελούν συνείδηση για όλους.

Η στρατηγική της ανάπτυξης

Εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, οι ασφαλιστικές εταιρείες προβληματίζονται, σχεδιάζουν και ενεργούν υπό τα δεδομένα της κρίσης. Στον κλάδο ασφάλισης οχημάτων, οι εταιρείες επιδιώκουν την ανάπτυξή τους και διεκδικούν μια θέση στην αγορά με νέα προϊόντα ή και υπηρεσίες, με αλλαγές στην τιμολογιακή τους πολιτική, καθώς και με την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους το οποίο και εκπαιδεύουν, κινητροδοτούν ή και εμπλουτίζουν με νέα στελέχη. Για λόγους ανάδειξης της διαχρονικότητας του προβλήματος αλλά και σύγκρισης με το τι συμβαίνει σήμερα ανατρέχουμε στις δηλώσεις που είχαν κάνει στο παρελθόν στο iw στελέχη των εταιρειών. Γίνεται εμφανές ότι τα προβλήματα, αλλά και οι λύσεις κινούνται στα ίδια επίπεδα πέρσι και φέτος, αναδεικνύοντας και τη διαχρονικότητα του θέματος, αλλά και την ανάγκη εξεύρεσης – αν είναι δυνατόν – και άλλων διεξόδων.

Σωτήρης Δώρας
Εμπορικός Διευθυντής, «Υδρόγειος»

Η «Υδρόγειος» είναι μία από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες στον κλάδο οχημάτων στην Ελλάδα. Η εμπειρία και τεχνογνωσία τεσσάρων δεκαετιών στο χώρο, καθώς και η ορθολογική στρατηγική που διαχρονικά έχουμε ακολουθήσει, αποτελούν τα βασικά συστατικά της επιτυχημένης πορείας της εταιρείας στον κλάδο.

Το 2011 ο κλάδος της ασφάλισης οχημάτων, λόγω της οικονομικής κρίσης, κατέγραψε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, τάση που συνεχίζεται και το τρέχον έτος. Έτσι η εταιρεία δημιούργησε ευέλικτα ασφαλιστικά προγράμματα, που συνδυάζουν πλήθος καλύψεων με ανταγωνιστικά ασφάλιστρα.

Στον τομέα των αποζημιώσεων η ισχύς της απόφασης της ΤτΕ για τους διακανονισμούς ζημιών αστικής ευθύνης οχημάτων δημιούργησε νέα δεδομένα, τα οποία όμως δεν επηρέασαν την εταιρεία, καθώς η ποιότητα της εξυπηρέτησης και η αμεσότητα στην πληρωμή αποτελούν στοιχεία για τα οποία η εταιρεία έχει καθιερωθεί στην αγορά εδώ και χρόνια.

Τα προϊόντα μας σχεδιάζονται με γνώμονα να προσφέρουν στον πελάτη τη μέγιστη δυνατή αξία, δηλαδή ολοκληρωμένες καλύψεις και, ταυτόχρονα, ανταγωνιστικά ασφάλιστρα. Η εταιρεία διαθέτει μια πλήρη σειρά προγραμμάτων για την ασφάλιση οχημάτων (επιβατικών, φορτηγών, αγροτικών φορτηγών, μοτοσικλετών κ.ά.) ειδικά σχεδιασμένων για να καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες. Όλα τα προγράμματα ασφάλισης οχημάτων της «Υδρογείου» περιλαμβάνουν παροχές και υπηρεσίες που εξασφαλίζουν μοναδικά οφέλη, μεταξύ άλλων, δωρεάν κάλυψη αστικής ευθύνης στο εξωτερικό (Πράσινη Κάρτα), υπηρεσία φροντίδας ατυχήματος, προστασία Bonus του οδηγού, δωρεάν κάλυψη δαπανών αποκατάστασης αερόσακων και κάλυψη νομικής προστασίας. Επιπλέον, η «Υδρόγειος» προσφέρει στους ασφαλισμένους της ολοκληρωμένες υπηρεσίες επείγουσας αερομεταφοράς σε όλη την Ελλάδα, οδικής και ταξιδιωτικής βοήθειας σε όλη την Ευρώπη και τις χώρες της Μεσογείου, άμεση επισκευή και αντικατάσταση κρυστάλλων, μέσω πανελλαδικού δικτύου εξειδικευμένων συνεργατών, παροχή αυτοκινήτου αντικατάστασης κ.ά.

Προγράμματα Ασφάλισης που προσφέρει η «Υδρόγειος»:

• BASIC, BASICPLUS, BASICPROTECT: Για Ι.Χ. επιβατικά, φορτηγά και αγροτικά φορτηγά. Απευθύνονται σε όσους επιθυμούν βασική αλλά ουσιαστική προστασία για το αυτοκίνητό τους. Περιλαμβάνουν την υποχρεωτική από το νόμο κάλυψη αστικής ευθύνης προς τρίτους, και ένα σύνολο επιπλέον καλύψεων, μεταξύ των οποίων ζημιές από ανασφάλιστο, φροντίδα ατυχήματος, επείγουσα αερομεταφορά κ.ά. 

• AUTO EXTRΑ, AUTO EXTRA PLUS: Για Ι.Χ. επιβατικά. Εκτός από τις καλύψεις του βασικού προγράμματος προσφέρεται ένα πλήθος καλύψεων που αφορούν τις πιο συνηθισμένες αιτίες καταστροφής ή απώλειας του αυτοκινήτου. Περιλαμβάνεται και η παροχή αυτοκινήτου αντικατάστασης σε περίπτωση φωτιάς, μερικής και ολικής κλοπής.

• EXTRA PROTECT: Για Ι.Χ. επιβατικά, φορτηγά και αγροτικά φορτηγά. Ένα πρόγραμμα για προστασία χωρίς περιορισμούς σε ασυναγώνιστο κόστος. Παρέχει την καινοτόμο κάλυψη της ολικής καταστροφής του οχήματος, που απευθύνεται σε ιδιοκτήτες οχημάτων οι οποίοι στερούνται της οικονομικής δυνατότητας της μικτής ασφάλισης, καθώς και μια σειρά από 20 σημαντικές καλύψεις, ανάμεσά τους και τη θραύση κρυστάλλων, τις κακόβουλες πράξεις, την παροχή αυτοκινήτου αντικατάστασης κ.λπ.

Η «Υδρόγειος» έχει επιλέξει να διαθέτει τα προϊόντα της αποκλειστικά μέσω των συνεργατών της, οι οποίοι διαθέτουν υψηλά επαγγελματικά προσόντα.

Η συνολική παραγωγή της εταιρείας στον κλάδο της ασφάλισης οχημάτων ανήλθε το 2011 σε 143,3 εκατ. ευρώ, ενώ καταβλήθηκαν αποζημιώσεις ποσού 66,2 εκατ. ευρώ στον ίδιο κλάδο.