Στα χαρτιά η υποχρεωτική αστική ευθύνη πλωτών μέσων

Στα χαρτιά παραμένει η εφαρμογή του προεδρικού διατάγματος που καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση για αστική ευθύνη όλων των πλωτών μέσων που εισέρχονται σε ελληνικό λιμένα. Η υποχρέωση επιβλήθηκε με σχετική κοινοτική οδηγία που ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο εντός του 2012, χωρίς παρόλα αυτά να έχει εφαρμοστεί ακόμη στην πράξη. 

Η σημασία της υποχρεωτικής ασφάλισης είναι καθοριστική εν μέσω τουριστικής περιόδου για την ασφαλή μεταφορά των τουριστών και θα συνέβαλε στην ανάπτυξη του κλάδου ασφάλισης πλοίων, που πλήττεται από την οικονομική κρίση. Όπως ορίζει το προεδρικό διάταγμα η υποχρεωτική ασφάλιση αφορά στα πλοία με ολική χωρητικότητα ίση ή μεγαλύτερη των 300 τονάζ, με εξαίρεση τα πολεμικά πλοία ή κρατικά πλοία που χρησιμοποιούνται για την παροχή δημόσιας μη εμπορικής υπηρεσίας. 

Η προσαρμογή της χώρας μας στη σχετική κοινοτική νομοθεσία δημιουργεί δυνατότητες ανάπτυξης σε μια αγορά που θεωρείται υποασφαλισμένη, ορίζοντας ως υποχρεωτική την ασφάλιση των πλοίων, ακόμα και αν αυτά είναι παροπλισμένα στα ελληνικά λιμάνια. Μέχρι σήμερα η ασφάλιση για αστική ευθύνη ίσχυε μόνο όταν το πλοίο κινείτο και η επέκταση της υποχρεωτικής κάλυψης, δημιουργεί ένα νέο πεδίο δραστηριοποίησης της ασφαλιστικής αγοράς, που προσδοκά σε ασφάλιστρα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ περίπου το χρόνο μέσα από την ανάπτυξη των εργασιών του κλάδου για την αστική ευθύνη των πλοίων.
Μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος δείχνει τη συρρίκνωση  του κλάδου πλοίων, τα ασφάλιστρα του οποίου μειώθηκαν κατά 14,3% το 2011 και διαμορφώθηκαν στα 16,8 εκατ. ευρώ. Μειωμένη κατά 3,9% ήταν και η παραγωγή του κλάδου αστικής ευθύνης, τα ασφάλιστρα του οποίου ήταν μόλις 7,1 εκατ. ευρώ. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη μελέτη της ΕΑΕΕ, το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών που πραγματοποίησαν οι ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες το 2011, προήλθε απο την ασφάλιση των σκαφών αναψυχής, με ασφάλιστρα ύψους 13,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,7 εκατ. ευρώ αφορούσαν στην κάλυψη αστικής ευθύνης. 

Οι συνολικές καταβολές για αποζημιώσεις κατά τη διάρκεια του 2011, ήταν 6,1 εκατ. ευρώ και το πλήθος των απαιτήσεων ήταν 929. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τη μείωση που καταγράφεται για δεύτερη συνεχή χρονιά, η πλειοψηφία των σκαφών σε ποσοστό 83%, δηλώνεται ως προσωπικής αναψυχής, ενώ το πλήθος των επαγγελματικών σκαφών δεν ξεπερνά το 17%. Εντούτοις τα επαγγελματικά σκάφη υπρέχουν αναλογικά τόσο στις ζημιές όσο και στις αποζημιώσεις, συγκεντρώνοντας το 24,8% και το 25% αντίστοιχα.

Ο δείκτης ζημιών του κλάδου ασφάλισης σκαφών αναψυχής βελτιώθηκε το 2011 και διαμορφώθηκε στο 41,8% από 60% το 2010. Ανησυχητικό στοιχείο για την ευρωστία του κλάδου, αποτελεί η εκτίναξη των εκκρεμών αποζημιώσεων που αυξήθηκαν στο 153% – ως αναλογία των αποζημιώσεων – από 93,1% το 2010 και αποτελεί τη χειρότερη επίδοση σε σχέση με τους λοιπούς κλάδους ζημιών.