Οι ζημιές βαραίνουν τον κλάδο αυτοκινήτου

Σε εύθραυστη ισορροπία συνεχίζει να βρίσκεται ο κλάδος της αστικής ευθύνης αυτοκινήτου, ο οποίος παρά το γεγονός ότι βελτίωσε το 2010 το τεχνικό του αποτέλεσμα, εξακολουθεί να αποτελεί ζημιογόνο κλάδο. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, το συνολικό έλλειμμα του κλάδου, εάν συνυπολογιστούν τα γενικά έξοδα, ανήλθε το 2010 σε 211 εκατ. ευρώ, εξανεμίζοντας το θετικό τεχνικό αποτέλεσμα που βελτιώθηκε στα 127 εκατ. ευρώ έναντι 42 εκατ. ευρώ το 2009. 

Το κόστος πρόσκτησης εργασιών στην αστική ευθύνη οχημάτων, διατηρήθηκε υψηλό και μάλιστα αυξήθηκε περαιτέρω στο 19,2% έναντι 16,7% το 2009 και 16,8% στους λοιπούς κλάδους ζημιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι προμήθειες στην αστική ευθύνη ανήλθαν στα 299,4 εκατ. ευρώ και αποτέλεσαν περίπου το 20% των συνολικών εξόδων του κλάδου το 2010, το ύψος των οποίων ανήλθε στο 1,3 δις ευρώ. Οι εκκρεμείς ζημιές τέλους έτους σε σχέση με τις υποχρεώσεις για αποζημιώσεις ανήλθαν στο 178,7% και αναλογούν στο 122,1% της παραγωγής ασφαλίστρων, υπερβαίνοντας κατά πολύ το αντίστοιχο ποσοστό των υπόλοιπων κλάδων, που διαμορφώθηκε την ίδια περίοδο στο 46,5%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το ύψος των αποζημιώσεων που πλήρωσαν οι εταιρείες το 2010 για την αστική ευθύνη αυτοκινήτου ανήλθε στα 792,2 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι προβλέψεις για τις εκκρεμείς ζημίες της ίδιας χρονιάς ανήλθαν στο 1,9 δισ. ευρώ και είναι αυξημένες κατά 17% σε σχέση με τις προβλέψεις για τις εκκρεμείς ζημίες της προηγούμενης χρήσης, το ύψος των οποίων είχε διαμορφωθεί στο 1,6 δισ. ευρώ. Σε μεγάλο βαθμό η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην αυστηρότερη εποπτεία που ασκείται πλέον από τις αρμόδιες αρχές και στην πίεση για υψηλότερη αποθεματοποίηση του κλάδου.

Για το 2011 δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία όσον αφορά το ύψος των αποζημιώσεων που κατέβαλαν οι εταιρείες, αλλά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, παρατηρήθηκε συγκράτηση των ζημιών, εξαιτίας κυρίως της μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου που προκαλεί η οικονομική ύφεση. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο του 2012 επίκειται η τελευταία αναπροσαρμογή των ελάχιστων ορίων κάλυψης για αστική ευθύνη, διαμορφώνοντας το ελάχιστο όριο για τις σωματικές βλάβες στο 1 εκατ. ευρώ ανά θύμα και στο 1 εκατ. ευρώ ανά ατύχημα για υλικές ζημιές. 

Οι επιπτώσεις της αύξησης των ορίων στις αποζημιώσεις θα φανούν με την εκδίκαση των αγωγών για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων με βάση τα νέα όρια, που απαιτούν χρόνο, με δεδομένο τις καθυστερήσεις στην ελληνική Δικαιοσύνη, εξέλιξη που καθιστά ακόμη πιο εύθραυστη την ισορροπία στον κλάδο αυτοκινήτου, καθώς ενδέχεται να οδηγήσει σε εκτίναξη των αποζημιώσεων τα προσεχή χρόνια.

Η οικονομική ύφεση επηρέασε πάντως τις εργασίες του κλάδου το 2011, οδηγώντας σε μείωση των ασφαλίστρων κατά 9%. Η μεγαλύτερη επίπτωση υπήρξε στις συμπληρωματικές καλύψεις (πυρός, κλοπή, θραύση κρυστάλλων κ.λπ.) και ανήλθε στο 15,2%, ενώ μικρότερη ήταν η μείωση των ασφαλίστρων στην αστική ευθύνη που περιορίστηκε στο 3,6%.