Τι προβλέπει το ν/σ του υπουργείου Εργασίας για τις ασφαλιστικές εταιρείες

Εκτός της κυβερνητικής παρέμβασης μένει ο τρόπος διαμόρφωσης των τιμολογίων στον κλάδο υγείας, σύμφωνα με το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας, που εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο και κατατέθηκε στην Βουλή

Αντίθετα θεσμοθετείται η υποχρέωση των ασφαλιστικών να διασφαλίζουν πρόσβαση στις υπηρεσίες ασφάλισης υπό προϋποθέσεις που δεν εισάγουν διακρίσεις στα άτομα με αναπηρίες. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο διαφοροποιήσεις επιτρέπονται μόνο κατ’ εξαίρεση, εφόσον δικαιολογούνται σύμφωνα με τις αναγνωρισμένες αρχές εκτίμησης του κινδύνου και θεμελιώνονται σε μία διαφανή διαδικασία εκτίμησης του ρίσκου. 

Η εξαίρεση από την κυβερνητική παρέμβαση του τρόπου διαμόρφωσης των τιμολογίων στον κλάδο υγείας αξιολογείται θετικά από την ασφαλιστική αγορά, που είχε αντιταχθεί κάθετα σε οποιαδήποτε ανάλογη πρωτοβουλία.

Σημαντική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς που εισάγει το νομοσχέδιο, αποτελεί το δικαίωμα των ασφαλισμένων για την εξαγορά του ασφαλιστηρίου συμβουλαίου ένα χρόνο μετά τη σύναψή του, σε συνδυασμό με την υποχρέωση των εταιρειών να κατανέμουν σε όλη τη διάρκεια ζωής  του προϊόντος τα έξοδα πρόσκτησης. 

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου με την ασφαλιστική σύμβαση μπορεί να συμφωνηθεί για τις ασφαλίσεις ζωής με περιοδική καταβολή ασφαλίστρου η μείωση της αξίας εξαγοράς σε ποσοστό μέχρι 10% το πρώτο έτος της ασφάλισης, ποσοστό που μειώνεται κατά μία τουλάχιστον ποσοστιαία μονάδα για κάθε έτος ασφάλισης που ακολουθεί. 

Σε ότι αφορά στα προγράμματα ζωής με περιοδική καταβολή ασφαλίστρου δεν επιτρέπεται μετά το πρώτο έτος να αφαιρούνται έξοδα πρόσκτησης που υπερβαίνουν το ποσόν που ανακύπτει από την ισομερή κατανομή του υπολοίπου των εξόδων πρόσκτησης σε τουλάχιστον δέκα έτη της ασφάλισης, εκτός αν η διάρκεια αυτής είναι μικρότερη, οπότε η ισομερής κατανομή γίνεται στα έτη που ακολουθούν μέχρι τη λήξη της.

Με βάση τις νέες ρυθμίσεις στο πλαίσιο της υποχρεωτικής προσυμβατικής ενημέρωσης ζωής περιλαμβάνεται πλέον και η πληροφόρηση για το συνολικό κόστος σύναψης της ασφάλισης (έξοδα πρόσκτησης καθώς και τα άλλα διαχειριστικά και λειτουργικά έξοδα που επιβάλλονται κατά τη διάρκεια της σύμβασης).

Επιπλέον ο ασφαλιστής οφείλει να ενημερώνει για το ορισμένο ύψος της ασφαλιστικής παροχής που θα λάβει στο μέλλον (την εγγυημένη απόδοση του συσσωρευμένου κεφαλαίου, τη συμμετοχή του λήπτη σε πιθανή υπεραπόδοση) προκειμένου να γνωρίζει την αγοραστική της αξία. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη ο ασφαλιστής οφείλει να ενημερώνει τον λήπτη ασφάλισης για τις αποδόσεις της προηγούμενης πενταετίας ή τις αποδόσεις κατά το διάστημα που ήταν διαθέσιμη η ασφάλιση. 

Σε ότι αφορά τις ασφαλίσεις ζωής που συνδέονται με επενδύσεις, εισάγονται υποχρεώσεις προσυμβατικής αξιολόγησης καταλληλότητας του ενδιαφερομένου, ενώ σε ότι αφορά στην πληροφόρηση ο ασφαλιστής οφείλει να ενημερώσει μεταξύ άλλων για τη σύνδεση του εφάπαξ ή τμηματικά καταβαλλόμενου ασφαλίστρου με επενδύσεις οποιασδήποτε φύσης και αντικειμένου, τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους αυτών, τη μεταβλητότητα της απόδοσής τους καθώς και το βαθμό κινδύνου απώλειας του κεφαλαίου.

Με άλλη διάταξη θεσμοθετείται το δικαίωμα του ασφαλισμένου να εναντιωθεί στη σύναψη της ασφαλιστικής σύμβασης μέσα σε δέκα τέσσερις ημέρες από την παράδοση του ασφαλιστηρίου, ενώ με άλλη διάταξη θεσμοθετείται η υποχρέωση του ασφαλιστή να ενημερώνει σε ετήσια βάση και εγγράφως τον ασφαλισμένο ζωής, ασθενειών και ατυχημάτων για το σύνολο των καταβληθέντων από αυτόν ποσών, τα ασφάλιστρα που αντιστοιχούν στις επιμέρους παροχές, καθώς και τις συνέπειες εξαγοράς ή μεταφοράς της ασφάλισης.

Συγκεκριμένες γίνονται και οι υποχρεώσεις των ασφαλιστών στον τομέα των ασφαλίσεων ζωής, όταν αυτές συνδέονται με επενδύσεις. Εφόσον οι ασφαλιστές παρέχουν προϊόντα ανάλογης επικινδυνότητας με επενδύσεις, τότε πρέπει να πληρούν τις υποχρεώσεις που πληρούν οι ΑΕΠΕΥ, με σκοπό την προστασία των προσώπων που συμμετέχουν σε αυτές τις επενδύσεις. 

Η δημιουργία συνθηκών ανάληψης επενδυτικού κινδύνου από τους ασφαλιστές επιβάλλει την ικανοποίηση αντίστοιχων προϋποθέσεων επενδυτικής ασφάλειας, όπως συμβαίνει και με τις ΑΕΠΕΥ που δραστηριοποιούνται στον τομέα των επενδύσεων. Οι υποχρεώσεις αφορούν στις οργανωτικές απαιτήσεις των ΑΕΠΕΥ, λήψης πιστοποιητικού επαγγελματικής επάρκειας και ενημέρωσης της αλλαγής επενδυτικής πολιτικής. Υπογραμμίζεται ότι οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές (εν ενεργεία ή υποψήφιοι) δεν μπορούν να προσφέρουν ασφάλειες ζωής που συνδέονται με επενδύσεις, αν δεν διαθέτουν ειδικό πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας.

Αν για οποιονδήποτε λόγο λήξει ή λυθεί η πρακτοριακή σύμβαση, η ασφαλιστική επιχείρηση καταβάλλει στον πράκτορα κάθε έτος και για χρονικό διάστημα τριών ετών για τις συμβάσεις ασφάλισης ζημιών την ετήσια προμήθεια που αναλογεί στην παραγωγή του, η οποία εξακολουθεί αυτό το διάστημα να παραμένει στην επιχείρηση στο μέτρο που θα την δικαιούταν αν δεν είχε λυθεί η σύμβαση. Για τις συμβάσεις ασφάλισης ζωής η ασφαλιστική επιχείρηση καταβάλλει κάθε έτος και για χρονικό διάστημα δέκα ετών στον πράκτορα το (75% της ετήσιας προμήθειας που αναλογεί στην παραγωγή του, η οποία εξακολουθεί αυτό το διάστημα να παραμένει στην επιχείρηση στο μέτρο που θα την δικαιούταν αν δεν είχε λυθεί η σύμβαση.

Σχέδιο Νόμου “Κανονισμός Ασφάλισης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και λοιπές διατάξεις”: 
Κεφάλαιο ΣΤ: Τροποποιήσεις του ν. 3869/2010 για τη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων και προαγωγή της διαφάνειας στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς