Χάθηκαν 300.000 συμβόλαια στον κλάδο αυτοκινήτου

Απώλειες κατέγραψαν το 2010 οι ασφαλιστικές στον κλάδο αυτοκινήτου, καθώς σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων περιορίστηκε κατά 300.000 μέσα σε ένα μόλις χρόνο. 

Σύμφωνα με στοιχεία του iw o στόλος των αυτοκινήτων που ήταν ασφαλισμένος στο τέλος του 2011 μειώθηκε κάτω από τα 5 εκατομμύρια, από 5,3 το 2010 και 5,4 εκατομμύρια το 2009. Η αιτία σύμφωνα με εκτιμήσεις από τον ασφαλιστικό κλάδο είναι η αύξηση του φαινομένου των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, που έχει πάρει επικίνδυνες διαστάσεις, ενώ στις 400.000 ανέρχεται περίπου ο αριθμός των κατόχων αυτοκινήτων που επέλεξαν να παραδώσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στα βάρη που δημιουργεί η συντήρηση ενός οχήματος.

Την ίδια στιγμή η αγορά κατακλύζεται από πλαστές εκχωρήσεις, δηλαδή περιστατικά που γίνονται από ανασφάλιστα αυτοκίνητα και τα οποία μεταφέρονται στη συνέχεια στις εταιρείες για να αποζημιωθούν. Το φαινόμενο αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία ασφαλιστών που συμφωνούν με τους πελάτες στη σύναψη της ασφάλισης αμέσως μετά το συμβάν, δηλώνοντας παράλληλα ετεροχρονισμένα το ατύχημα, έτσι ώστε να εμφανίζονται ότι ήταν ήδη ασφαλισμένοι κατά τον χρόνο που έλαβε χώρα το περιστατικό. 

Στοιχεία από τις εταιρείες αποκαλύπτουν ότι το ποσοστό ζημιών εμφανίζεται υπερδιπλάσιο κατά τον πρώτο μήνα ασφάλισης ενός αυτοκινήτου, επιβεβαιώνοντας ότι η ασφάλιση επιστρατεύθηκε μεταγενέστερα σε μια προσπάθεια να επιδιωχθεί η αποζημίωση.
Οι στημένες ζημίες ή ακόμα και η πλαστογράφηση σημάτων αποτελούν επίσης μια συνήθη πρακτική των επιτηδείων, που εκμεταλλεύονται τη συγκυρία στην προσπάθειά τους να εξαπατήσουν τις εταιρείες. Το φαινόμενο των στημένων ζημιών προϋποθέτει συνήθως την εμπλοκή αρκετών προσώπων, σε αντίθεση με τα πλαστά σήματα που μπορεί να προωθηθούν από ένα συγκεκριμένο συνεργάτη, ο οποίος στη συνέχεια τα προωθεί απευθείας είτε σε πελάτες είτε σε άλλους συνεργάτες, χωρίς πολλές φορές ο εντοπισμός του υπαίτιου να είναι εύκολος.

Τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών αποκαλύπτουν ότι για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια, τα ασφάλιστρα στον κλάδο αστικής ευθύνης αυτοκινήτου μειώθηκαν το 2011 κατά 3,5%, ενώ στο 20% περίπου φθάνει η μείωση των συμπληρωματικών καλύψεων στον κλάδο αυτοκινήτου. Οι μη υποχρεωτικές καλύψεις, όπως η ασφάλιση από κλοπή, φωτιά, τρομοκρατικές ενέργειες, καιρικά φαινόμενα κλπ. που συνοδεύουν την υποχρεωτική ασφάλιση για αστική ευθύνη, αποτελούν βασική πηγή εσόδων των ασφαλιστικών εταιρειών, καθώς αντιπροσωπεύουν το ένα πέμπτο των συνολικών ασφαλίστρων στον κλάδο αυτοκινήτου.

Ο περιορισμός των αντοχών των ελληνικών νοικοκυριών υποχρεώνει τις ασφαλιστικές στον επανασχεδιασμό της τιμολογιακής τους πολιτικής για το 2012 και είναι χαρακτηριστικό ότι η πλειοψηφία των εταιρειών ακολουθεί πολιτική συγκράτησης των τιμών ή ακόμα και μειώσεων στα επίσημα τιμολόγια. Την τάση αυτή ευνοεί ο περιορισμός των ζημιών που καταγράφεται λόγω της μειωμένης χρήσης του αυτοκινήτου, συμπαρασύροντας σε κερδοφόρα χρήση τον κλάδο. Η ισορροπία στον κλάδο της αστικής ευθύνης αυτοκινήτου παραμένει, ωστόσο, εύθραυστη, καθώς η αύξηση των ορίων ασφάλισης για σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές, που εφαρμόζεται προοδευτικά σε τρία στάδια, ενδέχεται να οδηγήσει σε εκτίναξη των ζημιών τα προσεχή χρόνια. 

Η νέα αύξηση, που γίνεται σε εφαρμογή σχετικής κοινοτικής οδηγίας, είναι προγραμματισμένη για τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, αλλά τα αποτελέσματα θα φανούν με την εκδίκαση των αγωγών για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων με βάση τα νέα όρια, που απαιτούν χρόνο.