«Η αγορά διέρχεται τη μεγαλύτερη κρίση των τελευταίων 40 ετών»

Μια «ακτινογραφία» του κλάδου των ασφαλιστικών εταιρειών, καταγράφοντας τα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζει, επισημαίνοντας τις ευκαιρίες που διανοίγονται, τις νέες προκλήσεις που πρέπει να αδράξουν οι εταιρείες, τις εστίες δυσλειτουργίας, όπου ευθύνονται για τα δείγματα στασιμότητας της ελληνικής αγοράς, καθώς και πολλά άλλα, κάνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ευρώπη ΑΕΓΑ, κ. Νίκος Μακρόπουλος, σε μια εκτενή συζήτηση που είχαμε μαζί του.

Με την εμπειρία του, αλλά και το δικό του, διακριτό στιλ, ο κ. Μακρόπουλος με βεβαιότητα διακρίνει ότι ο ασφαλιστικός κλάδος παρουσιάζει μια αναπτυξιακή δυναμική, η οποία θα αναδειχθεί υπό την προϋπόθεση ότι οι εταιρείες, αλλά και η πολιτεία θα προχωρήσουν σε σωστούς και αναγκαίους χειρισμούς. 

Πιστεύει ακράδαντα ότι δεν πρέπει να αφελληνιστεί η ασφαλιστική αγορά και θεωρεί ότι με σωστές κινήσεις, οι υγιείς ελληνικές εταιρείες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στο μέλλον. Ακόμα εκτιμά ότι το θέμα με το «κούρεμα» των ομολόγων απαιτεί προσοχή, γιατί δεν μπορεί να «τιμωρηθούν» όσοι επέλεξαν να επενδύσουν σε ελληνικά ομόλογα και να βρεθούν προ προβλημάτων. 

Άποψή του είναι ότι η ελληνική ασφαλιστική αγορά βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο που έχει τη μορφή ισχυρής κρίσης και αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες καλούνται να κινηθούν μπροστά, να λάβουν αποφάσεις για την ανάπτυξή τους, να υιοθετήσουν τα νέα δεδομένα που προκύπτουν από την εποπτεία της ΤτΕ και της οδηγίας Solvency, να εφαρμόσουν καινοτόμες και σύγχρονες μεθόδους προώθησης των προϊόντων τους και, απαρεγκλίτως, να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη. 

Για την εταιρεία του εκτιμά ότι φέτος η παραγωγή θα κλείσει γύρω στα 10 εκατομμύρια ευρώ και θεωρεί ότι το τρίπτυχο «επαγγελματισμός, εξειδίκευση και αξιοπιστία» είναι αυτό που κάνει την «Ευρώπη» να παραμένει διαχρονικά κερδοφόρος, ποιοτική, και ανταγωνιστική. Επιπλέον, η εταιρεία έχει αποκτήσει στενούς δεσμούς με πελάτες και συνεργάτες, δεσμούς τους οποίους διευρύνει και υποστηρίζει, δίνοντας έμφαση στην επικοινωνία, την ενημέρωση και την άμεση εξυπηρέτηση. 

Τέλος, επισημαίνει ότι τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας του υπερκαλύπτουν κατά 180% τα απαιτούμενα κεφάλαια φερεγγυότητας, γεγονός που επιβεβαιώνει την ευρωστία της, καθώς και τις στρατηγικές επιλογές επάνω στις οποίες βασίστηκε και συνεχίζει την
ανάπτυξή της.

ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ευρώπη ΑΕΓΑ, κ. Νίκος Μακρόπουλοςiw:? Πώς θα περιγράφατε τη σημερινή κατάσταση στην ασφαλιστική αγορά;

Ν.Μ.: Θεωρώ ότι η ασφαλιστική αγορά βιώνει τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της. Η πρωτοφανής δημοσιονομική και οικονομική κρίση που έχει πλήξει τη χώρα μας έχει προκαλέσει μεγάλη ύφεση τόσο στην οικονομία όσο και στην εγχώρια ασφαλιστική αγορά.

iw:? Ποιο θέμα θα χαρακτηρίζατε ως μείζον για τις ασφαλιστικές στην παρούσα φάση;

Ν.Μ.: Ένα από τα πολλά θέματα που βασανίζουν τον κλάδο και είναι πολύ επίκαιρα είναι αυτό της κεφαλαιακής επάρκειας, το οποίο σχετίζεται με το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων, για το οποίο δεν έχει ξεκαθαριστεί μέχρι σήμερα τι έκταση θα έχει και δεν έχει προσδιοριστεί με ακρίβεια η ζημιά που θα προκαλέσει στις εταιρείες, εάν η εθελοντική συμμετοχή στη μείωση του δημοσίου χρέους υπερβεί το 21%. Το μόνο βέβαιο είναι ότι θα επιφέρει σοβαρά προβλήματα σε όλες τις ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες έχουν επενδύσει μεγάλο μέρος των αποθεμάτων τους είτε του κλάδου ζωής είτε των γενικών ασφαλειών σε ελληνικά ομόλογα, καθώς δεν υπάρχει από τις εποπτικές αρχές κανένας  περιορισμός στην επένδυση των αποθεμάτων από ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Είναι προφανές ότι με το «κούρεμα» των ομολόγων θα δημιουργηθούν «μαύρες τρύπες», οι οποίες θα πρέπει να καλυφθούν με αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων από τους μετόχους. 

Εάν δεν έχουν τη δυνατότητα οι μέτοχοι να αυξήσουν τα κεφάλαιά τους μόνοι τους, τότε θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα και θα πρέπει η πολιτεία να βρει μια λύση, π.χ. να ισχύσει το καθεστώς στο οποίο υπόκεινται οι τράπεζες. Ειδάλλως, τι θα γίνει με τις ασφαλιστικές εταιρείες; Θα αφεθούν στην τύχη τους; Άρα πιστεύω ότι θα πρέπει να υπάρξει για όλους ίση μεταχείριση. Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν έχουν καμμία ευθύνη για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και θα πρέπει οπωσδήποτε η πολιτεία να τις στηρίξει.

iw:? Για το πρόβλημα αυτό τι κάνουν οι διοικήσεις των ασφαλιστικών;

Ν.Μ.: Εάν το «κούρεμα» περιοριστεί στο 21%, τότε εκτιμώ ότι οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Οι αλλοδαπές θα καλύψουν τις ανάγκες κεφαλαίων που θα ανακύψουν, με βοήθεια από τις μητρικές τους εταιρείες και οι ελληνικές από τους μετόχους τους. Το πρόβλημα θα προκύψει αν το κούρεμα υπερβεί το 21%. Σε αυτή την περίπτωση η κατάσταση γίνεται πιο σύνθετη, γιατί, όπως γνωρίζετε, υπάρχει μεγάλη δυσκολία στο να να αντλήσουν οι μέτοχοι κεφάλαια από τις τράπεζες.

iw:? Άλλα ζητήματα, π.χ. τα λειτουργικά, διοικητικά, ζητήματα προσανατολισμού των εργασιών, δεν είναι εξίσου σημαντικά για τις ασφαλιστικές;

Ν.Μ.: Υπάρχουν όλα αυτά που αναφέρετε και απασχολούν τις εταιρείες. Πρωτίστως όμως κινούμαστε, αμιγώς, σε επίπεδο χρηματοοικονομικών ροών που αποτελούν και το «θεμέλιο λίθο» της λειτουργίας κάθε επιχείρησης. Είναι σαφές ότι το εισόδημα του Έλληνα συρρικνώνεται και αυτό σηματοδοτεί για χιλιάδες πολίτες μια επαναξιολόγηση των υφιστάμενων εξόδων τους, αλλά και μια περικοπή κάποιων. Ένα από τα έξοδα που θα περιοριστούν – κακώς κατά την άποψή μου – είναι και αυτά που αφορούν στην ασφαλιστική τους κάλυψη. Πιστεύω ότι κάποια νοικοκυριά θα αναγκαστούν είτε να περιορίσουν τα ασφαλιστικά συμβόλαια που έχουν είτε να μην προβούν στην αγορά νέων ασφαλιστικών προϊόντων είτε να περιορίσουν τις τάση από την αύξηση των εξαγορών συμβολαίων στον κλάδο ζωής και, συνυπολογίζοντας τις εξελίξεις στο μέτωπο των ομολόγων, το πρόβλημα με το Επικουρικό Κεφάλαιο, αλλά και τις νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης, μεταξύ αυτών την κατάργηση των φοροαπαλλαγών, πιστεύω πλέον ότι η ασφαλιστική αγορά διέρχεται τη μεγαλύτερη κρίση των τελευταίων 40 ετών.

iw:? Είναι μονόδρομος, στην παρούσα φάση, η περικοπή του λειτουργικού κόστους; Μέχρι σήμερα υπήρχε ελαστικότητα στον τομέα αυτό; Δεν ήταν «νοικοκυρεμένες» οι εταιρείες;

Ν.Μ.: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΑΕΕ, ο κλάδος ζωής εμφάνισε στο πρώτο εξάμηνο του 2011, σε αντιδιαστολή με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010, μείωση κατά 22%. Οι γενικές ασφάλειες παρουσίασαν μείωση 6%. Οι ασφαλιστικές, για να μπορέσουν να ξεπεράσουν την κατάσταση που δημιουργείται, οφείλουν να κάνουν πιο ανταγωνιστικά τα προϊόντα τους, κάτι που μπορούν να το επιτύχουν μέσα και από τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας τους. Υπάρχουν ασφαλιστικές που ο συντελεστής εξόδων τους υπερβαίνει το 20% και σαφώς πρέπει να περιοριστεί. Υπάρχουν βέβαια και άλλες εταιρείες που έχουν μονοψήφιο συντελεστή εξόδων, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα για πιο ανταγωνιστικά προϊόντα.

iw:? Είναι λογικό μια εταιρεία να έχει τόσο υψηλά λειτουργικά έξοδα;

Ν.Μ.: Στο παρελθόν οι ασφαλιστικές είχαν καλή κερδοφορία και το θέμα των εξόδων τις απασχολούσε, αλλά όχι στο βαθμό που τις απασχολεί σήμερα. Το μεγαλύτερο ποσοστό των γενικών εξόδων είναι τα ανελαστικά έξοδα και η μισθοδοσία και αυτό είναι ένα πολύ δύσκολο κομμάτι, γιατί πρέπει να γίνει περιορισμός στις θέσεις εργασίας. Οι ασφαλιστικές δεν θέλουν να προχωρήσουν σε αυτό, αλλά  δυστυχώς θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, θέτοντας ως προϋπόθεση να μην περιορίσουν το επίπεδο των υπηρεσιών τους προς τους πελάτες και συνεργάτες τους.

iw:? Πιστεύετε ότι, μέσω αυτής της διαδικασίας, θα περιοριστεί το ύψος των δαπανών;

Ν.Μ.: Παρατηρώ ότι πάρα πολλές εταιρείες είτε συνεργάζονται με οίκους του εξωτερικού είτε
δημιουργούν ειδικά τμήματα (task force), που θα ασχοληθούν με τη μείωση του λειτουργικού
κόστους.

iw:? Η αγορά σας έχει στιγματιστεί από διάφορα ζητήματα (αθέμιτος ανταγωνισμός, προϊόντα με
ασάφειες κ.ά.). Σήμερα συνεχίζουν να υπάρχουν ή απαλείφθηκαν;

Ν.Μ.: Τα τελευταία χρόνια πάγιο αίτημα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος ήταν η αυστηρή εποπτεία, καθώς φαινόμενα όπως η «Ασπίς» κλόνισαν την αξιοπιστία της ασφαλιστικής αγοράς. Έπρεπε οι περιπτώσεις αφερέγγυων εταιρειών να εκλείψουν. Ξεκίνησε η ΕπΕΙΑ με ένα καλό έργο και άνοιξε το δρόμο σε μια νέα εποχή. Ωστόσο, η συνέχεια, που ήλθε με την ανάθεση της εποπτείας στην ΤτΕ, είναι ιδιαίτερα σημαντική και αν προχωρήσει μεθοδικά, όπως έχει δείξει μέχρι σήμερα, τότε είναι βέβαιο ότι η αγορά θα εξυγιανθεί. Θα πρέπει όλες οι εταιρείες να ερευνηθούν και να αξιολογηθούν σε βάθος, ώστε να προσδιοριστούν τα προβλήματα κάθε μιας εξ αυτών και έπειτα, αφού επανακεφαλαιοποιηθούν, να εξυγιανθούν, προκειμένου να τους δοθεί μία ακόμα ευκαιρία για το καλό του κλάδου. Εάν τα προβλήματά τους είναι πολύ σοβαρά, τότε δυστυχώς θα πρέπει να κλείσουν για να διασφαλισθεί ο θεσμός της ιδιωτικής ασφάλισης, αλλά και για να μην επιβαρύνουν τις υπόλοιπες υγιείς ασφαλιστικές εταιρείες. Πιστεύω ότι η σωστή έρευνα και η συστηματική παρακολούθηση και στήριξη των εταιρειών είναι για το καλό του κλάδου.

iw:? Είστε χρόνια επικεφαλής της Ευρώπης ΑΕΓΑ, μιας εταιρείας με καλά αποτελέσματα και καλή πορεία στο χρόνο. Πείτε μας βάσει ποιων αρχών οφείλει να κινείται μια ασφαλιστική εταιρεία ώστε να είναι ειλικρινής και ανταποδοτική σε αυτό που προσφέρει στους πελάτες της.

Ν.Μ.: Πιστεύω ότι η Ευρώπη ΑΕΓΑ είναι μια υγιής και «νοικοκυρεμένη» εταιρεία, η οποία διαθέτει καλή οργανωτική δομή, έμπειρο στελεχιακό δυναμικό και υγιή διάρθρωση χαρτοφυλακίου, δεδομένου του ότι ο κλάδος αυτοκινήτου συμμετέχει μόλις κατά 15% στο σύνολο της παραγωγής. Στο πελατολόγιό της περιλαμβάνεται ένας σημαντικός αριθμός ισχυρών εμπορικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων. Δεν έχουμε επισφάλειες και, το σημαντικότερο από όλα, πληρώνουμε τις ζημίες μας αμέσως και εντός 48 ωρών από την ώρα που κλείνει η ζημία και γι’ αυτό προσπαθούμε οι εκκρεμείς ζημίες μας να είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Τον προηγούμενο μήνα, πληρώσαμε δύο μεγάλες ζημίες αμέσως μόλις ολοκληρώθηκαν οι πραγματογνωμοσύνες. Συγκεκριμένα: 1. Εθνική Ασφαλιστική ζημιές συνέπεια κακόβουλων ενεργειών στο κτίριο επί της Λεωφ. Αμαλίας 40, πληρωμή 979.550 ευρώ (Ευρώπη Leader 65%) 2. Alfa Beta Roto ΑΒΕΕ ζημιά συνέπεια πυρκαγιάς στο εργοστάσιο της Κομοτηνής, πληρωμή 500.000 ευρώ (προκαταβολή – συνασφαλιστική συμμετοχή «Ευρώπης» 10%). 

Το μυστικό της επιτυχίας είναι ότι έχουμε μακροχρόνια συνεργασία με αντασφαλιστές οι οποίοι γνωρίζουν τη φιλοσοφία της εταιρείας και έχουν αξιολογηθεί από διεθνείς οίκους με τουλάχιστον (Α). Επίσης, θέλω να τονίσω ότι έχουμε μακροχρόνια συνεργασία και με πελάτες και συνεργάτες που έχουν δοκιμάσει και γνωρίσει τις υπηρεσίες μας και έχουν γνωρίσει την αμεσότητα τόσο στην πληρωμή όσο και στο service που αποτελεί μεγάλο μας πλεονέκτημα.

iw:? Θεωρείτε δύσκολο να εφαρμοστεί από το σύνολο της αγοράς η τακτική τής συνέπειας απέναντι στον πελάτη;

Ν.Μ.: Υπάρχουν πολλές εταιρείες που ακολουθούν το «σωστό δρόμο». Δυστυχώς όμως υπάρχουν και εταιρείες που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας, με αποτέλεσμα είτε να καθυστερούν οι ζημίες είτε να μην τις πληρώνουν είτε να πηγαίνουν δικαστικά.

iw:? Πείτε μας περισσότερα για την «Ευρώπη». Ποια είναι τα μεγέθη της, η παραγωγή και οι στόχοι της;

Ν.Μ.: Η «Ευρώπη» έχει καθιερωθεί ως ασφαλιστική εταιρεία – «μπουτίκ», στρατηγική επιδίωξη της οποίας είναι το κτίσιμο ενός πολύ αξιόπιστου, δυναμικού και ισχυρού brand name. Κάθε χρόνο η εταιρεία είναι κερδοφόρα, χωρίς να δημιουργήσει ποτέ κανένα πρόβλημα στην αγορά. Η «Ευρώπη» δεν πιστεύει ότι το μέγεθος μιας επιχείρησης λειτουργεί ως μοναδικό κριτήριο για την κερδοφορία της. Εδώ και 13 χρόνια μέτοχος της «Ευρώπης» είναι η μεγαλύτερη ασφαλιστική εταιρεία της Ελλάδας, η Εθνική Ασφαλιστική. Η συνεργασία μας είναι άψογη και η Ευρώπη ΑΕΓΑ έχει ανταποκριθεί πλήρως σε όλες τις συμβατικές της υποχρεώσεις.

Επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας συμμετέχουν έμπειρα και καταξιωμένα στελέχη της Εθνικής Ασφαλιστικής, τα οποία με την παρουσία τους συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την πρόοδο της εταιρείας, όπως ο Γενικός Διευθυντής της Εθνικής Ασφαλιστικής κ.Σταύρος Κωνσταντάς, ο οποίος είναι Αντιπρόεδρος της «Ευρώπης» και η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια της Εθνικής Ασφαλιστικής κα Π. Κοντοπάνου, η οποία είναι μέλος του Δ.Σ. της «Ευρώπης».

iw:? Μπορείτε να μας αναφέρετε τα μεγέθη της εταιρείας;

Ν.Μ.: Η «Ευρώπη» φέτος θα κλείσει με παραγωγή γύρω στα 10 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,5 θα είναι στον κλάδο αυτοκινήτου, ενώ τα 8,5 εκατ. ευρώ θα είναι κυρίως στον κλάδο πυρός και μεταφορών. Έχει απόδοση στα ίδια κεφάλαια της τα τελευταία 10 χρόνια κατά μέσο όρο πάνω από 20%. Βέβαια στις νέες συνθήκες χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Πρέπει να προσέχουμε πάρα πολύ αυτή τη δύσκολη περίοδο για να αποφύγουμε τυχόν λάθη, γιατί πολλοί μεγάλοι πελάτες είτε βρίσκονται αντιμέτωποι με τις νέες συνθήκες της οικονομίας είτε έχουν ενταχθεί στο άρθρο 99 και γενικά επιβάλλεται εγρήγορση, καθώς ο ηθικός κίνδυνος έχει μεγάλη προτεραιότητα στην ανάληψη οποιουδήποτε κινδύνου.

iw:? Ποιο είναι το πλεονέκτημα της «Ευρώπης» απέναντι στον ανταγωνισμό; Γιατί να έρθει σε εσάς ένας επιχειρηματίας;

Ν.Μ.: Όποιος μάς επιλέξει για συνεργάτες του, θα έχει αμεσότητα επικοινωνίας, ενημέρωση και άμεση εξυπηρέτηση. Το σλόγκαν της εταιρείας είναι «εξειδίκευση, αξιοπιστία και επαγγελματισμός», το οποίο και προσπαθώ να το τηρώ σε όλη μου τη ζωή».

iw:? Πώς στέκεται η εταιρεία σας απέναντι στις απαιτήσεις της Solvency II;

Ν.Μ.: Μπορώ να σας πω ότι, στο πλαίσιο εφαρμογής της Οδηγίας, ολοκληρώθηκαν επιτυχώς οι διαδικασίες συμπλήρωσης της 5ης Μελέτης Ποσοτικών Επιπτώσεων (QIS5). Τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήγαγε η Ernst & Young, έδειξαν ότι, από τον υπολογισμό του Solvency Capital Requirement, τα ίδια κεφάλαια της «Ευρώπης» υπερκαλύπτουν κατά 180% τα απαιτούμενα κεφάλαια φερεγγυότητας. Αυτό αποδεικνύει ότι η «Ευρώπη» είναι μια υγιής, πλήρως αποθεματοποιημένη, εταιρεία, που θα συνεχίσει την κερδοφόρο και αναπτυξιακή της πορεία, διασφαλίζοντας πλήρως τα συμφέροντα των πελατών και των συνεργατών της.

iw:? Ποια είναι η άποψή σας για τις ελληνικές και τις πολυεθνικές εταιρείες; Υπήρχε ένας «μύθος» στην αγορά, μια αντιπαλότητα, ένας ανταγωνισμός.

ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ευρώπη ΑΕΓΑ, κ. Νίκος ΜακρόπουλοςΝ.Μ.: Οι αλλοδαπές εταιρείες έχουν ένα μεγάλο προσόν έναντι των ελληνικών – εξαιρώντας περιπτώσεις όπως αυτήν της Εθνικής – καθώς οι περισσότερες ανήκουν σε μεγάλους χρηματοπιστωτικούς μετόχους ή είναι υποκαταστήματα ξένων εταιρειών. Οι ελληνικές εταιρείες, στην πλειοψηφία τους, ασχολούνται με τον κλάδο του αυτοκινήτου, ο οποίος συσσωρεύει προβλήματα
πολλών ετών, με αποτέλεσμα να έχει χαλάσει το προφίλ των εταιρειών αυτών. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις ελληνικών εταιρειών, που είναι υγιείς και προσπαθούν να ανταγωνιστούν τις ξένες εταιρείες, που όμως – ας μην κρυβόμαστε – έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα: το ότι ανήκουν σε πολυεθνικούς οργανισμούς.

iw:? Νομίζετε ότι χρειάζονται στήριξη οι ελληνικές εταιρείες;

Ν.Μ.: Πρέπει να βοηθήσουμε τις ελληνικές εταιρείες. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να αφελληνιστεί η ελληνική αγορά.

iw:? Μιλήσατε για μια δυσκολία στο «κούρεμα» των ομολόγων. Αυτό θα έχει επιπτώσεις στις εταιρείες;

Ν.Μ.: Είμαστε όλοι πολύ προβληματισμένοι. Δεν ξέρω τι έκθεση έχει κάθε εταιρεία στα ομόλογα, αλλά οπωσδήποτε εταιρείες με μεγάλη έκθεση, που δεν θα μπορέσουν να βρουν νέα κεφάλαια, θα έχουν πρόβλημα στη συνέχιση της λειτουργία τους. Πάντως, όσον αφορά την κεφαλαιακή επάρκεια των εταιρειών, δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί πρέπει να τιμωρούνται οι ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες είχαν αγοράσει ελληνικά ομόλογα και τώρα που αποδέχθηκαν να συμμετάσχουν στην εθελοντική μείωση του δημοσίου χρέους να γίνονται προβληματικές.

iw:? Τι θα γίνει τελικά;

Ν.Μ.: Δεν γνωρίζω, αλλά εύχομαι να βρεθεί κάποια λύση από την πολιτεία, όπως βρέθηκε και για τις τράπεζες. Η πολιτεία πρέπει να βοηθήσει στο οικονομικό «άνοιγμα» που θα προκύψει στις ασφαλιστικές από το «κούρεμα» των ομολόγων, για να μπορέσουν οι εταιρείες να επιβιώσουν. Αγόρασαν τα ομόλογα αυτά βοηθώντας την πολιτεία και αγνοώντας ότι θα βρεθούν σε μια τέτοια κατάσταση.

iw:? Αυτό το εύχεστε ή το διεκδικείτε;

Ν.Μ.: Το διεκδικούμε! Είναι ακόμα ένα ανοιχτό θέμα για εμάς ως αγορά. Ακόμα δεν ξέρουμε ποιος θα βάλει τα κεφάλαια αυτά, η Ε.Ε., το EFSF…

iw:? Εκτιμάτε ότι οι ελληνικές ασφαλιστικές θα επιβιώσουν;

Ν.Μ.: Όπως σας εξήγησα στην αρχή, ο ασφαλιστικός κλάδος είναι από τους λίγους τομείς που έχουν αναπτυξιακή δυνατότητα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η παραγωγή ασφαλίστρων ανέρχεται σε 2% του ΑΕΠ, όταν στην Ευρώπη ανέρχεται σε 8,5% του ΑΕΠ. Αν αυξανόταν η παραγωγή ασφαλίστρων, θεωρώ ότι οι επενδύσεις των εταιρειών θα ανέρχονταν σε περίπου 125 δισ. ευρώ και αυτό θα είχε σοβαρό αντίκρισμα στην οικονομία

iw:? Υπάρχει όμως και ένα ανοιχτό θέμα ως προς την ανάπτυξη της αγοράς, καθώς έχει παραμείνει για δεκαετίες καθηλωμένη σε ένα συγκεκριμένο ποσοστό του ΑΕΠ, το οποίο προαναφέρατε. Φταίνε οι εταιρείες γι’ αυτό ή η αγορά είναι μικρή και δεν τραβάει άλλο;

Ν.Μ.: Φταίνε και τα δύο. Η πολιτεία θα μπορούσε να έχει δείξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την αγορά
μας και οι εταιρείες θα μπορούσαν να έχουν κάνει  και αυτές άλλα βήματα για να ξεχωρίσουν. Δεν έδειξαν την «ένταση» που έπρεπε σε νέα προϊόντα και μεθόδους ανάπτυξης. Τώρα παρακολουθώ με ενδιαφέρον την προσπάθεια που γίνεται από πολλές εταιρείες να αναπτύξουν τον κλάδο αυτοκινήτου μέσω του ίντερνετ, που ξεκίνησε να αποτελεί εργαλείο προώθησης και πώλησης συμβολαίων. Δεν ξέρω αν αυτό θα έχει επιτυχία και στους άλλους κλάδους. Ο χρόνος θα δείξει, αλλά πιστεύω ότι, ειδικά για τους μεγάλους βιομηχανικούς και εμπορικούς κινδύνους, η ανάπτυξη δεν μπορεί να γίνει μέσω internet, αλλά με τους παραδοσιακούς διαύλους πώλησης ασφαλιστικών προγραμμάτων. Πάντως υπάρχει κάποια κινητικότητα διαφορετική από το παρελθόν.

iw:? Σε όλες τις χώρες του κόσμου λειτουργούν επαγγελματικά ταμεία και οι εταιρείες παίζουν
σημαντικό ρόλο στην κοινωνική ασφάλιση. Στην Ελλάδα τι γίνεται με αυτό το θέμα;

Ν.Μ.: Είναι ένα πάγιο αίτημά μας. Ενώ έχουμε πάρει συνεχείς υποσχέσεις από την πολιτεία, δυστυχώς δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί. Πιστεύω όμως ότι οι συνθήκες έχουν ωριμάσει πλέον και πολύ σύντομα θα γίνει πραγματικότητα, ανοίγοντας νέες προοπτικές για την αξιοποίηση των ασφαλιστικών εταιρειών στο σημαντικό ρόλο της κοινωνικής ασφάλισης.

iw:? Πόσα χρόνια είστε στην ΕΑΕΕ;

Ν.Μ.: Ξεκίνησα από το 1973 και είμαι το παλαιότερο μέλος της.