Οκτώ αποφάσεις για την αντιμετώπιση του δημόσιου χρέους

 Με οκτώ διαρθρωτικές παρεμβάσεις που ενέκρινε το υπουργικό συμβούλιο θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του δημόσιου χρέους. Όπως δήλωσε ο Ε. Βενιζέλος «η Ελλάδα δεν είναι ο παρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν είναι μια μόνιμη πληγή, ένα πρόβλημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι μια ισότιμη, ανταγωνιστική χώρα που έχει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα σε σχέση με το δημόσιο χρέος και το δημοσιονομικό έλλειμμα. Αυτό μπορούμε και πρέπει να το ξεπεράσουμε. Αυτό, όμως, δεν μπορούμε να το πετύχουμε εάν δεν ολοκληρώσουμε τις διαρθρωτικές αλλαγές».
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών έχουν ληφθεί αποφάσεις σχετικά με ακόλουθα ζητήματα:

1. Ιδιωτικοποιήσεις
Το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων έχει κι ένα ταμειακό σκέλος. Πρέπει να συγκεντρωθούν συγκεκριμένα ποσά:  5 δισ. ευρώ μέσα στο 2011,  28 δισ. ευρώ μέχρι το 2014. Το πρώτο κύμα ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνει:
-          την επέκταση της άδειας του ΟΠΑΠ,
-          τις νέες άδειες του ΟΠΑΠ,
-          το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών που πρέπει να επεκταθεί ο χρόνος παραχώρησης,
-          τη νέα παραχώρηση των συχνοτήτων της κινητής τηλεφωνίας,
-          τη ΔΕΠΑ,
-          τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στα ΕΛΠΕ,
-          την πρώτη ομάδα ακινήτων που στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες και μπορούν να πωληθούν και να επανενοικιαστούν με πολύ σοβαρό δημοσιονομικό όφελος.

2. Αναδιάρθρωση φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα
Δεύτερη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου: Το πρόγραμμα της αναδιάρθρωσης των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα που περιλαμβάνεται στο νόμο που ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε στις 21 Αυγούστου. Προωθούνται όλες οι κοινές υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται από τον αρμόδιο Υπουργό και από τον Υπουργό των Οικονομικών και άρα προχωράμε σε καταργήσεις φορέων, συνενώσεις φορέων, συρρικνώσεις φορέων.

Ήδη ο κ. Μόσιαλος ξεκίνησε με την επέμβαση στην ΕΡΤ. Ήδη έχουμε ένα πρώτο σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης στον τομέα των φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και προχωράμε με όλους τους άλλους φορείς: την ΚΕΔ, τον ΟΔΔΥ, το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, το ΙΓΜΕ, τον ΕΟΜΜΕΧ, τον ΟΣΚ, την ΔΕΠΑΝΟΜ και τη Θέμιδα Κατασκευαστική που συνενώνονται.

3. Εργασιακή Εφεδρεία
Η άμεση ενεργοποίηση και η διεύρυνση του θεσμού της εργασιακής εφεδρείας. Στον ιδιωτικό τομέα, εάν μια επιχείρηση έχει πλεονάζον προσωπικό, σεβόμενη την εργατική νομοθεσία, οδηγεί το προσωπικό αυτό σε απόλυση και επεμβαίνει ο ΟΑΕΔ. Στον ευρύτερο δημόσιο τομέα έχουμε τον θεσμό της εργασιακής εφεδρείας με τη θεσμική εγγύηση του ΑΣΕΠ, το οποίο είναι αρμόδιο να προσλάβει εξειδικευμένες εταιρείες αξιολόγησης του προσωπικού, ώστε όχι μόνες τους οι διοικήσεις, αλλά με θεσμικές εγγυήσεις διαφάνειας και τελικά υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ, να έχουμε τον κατάλογο του πλεονάζοντος προσωπικού. Το πλεονάζον προσωπικό θα τεθεί σε εργασιακή εφεδρεία.

Εργασιακή εφεδρεία σημαίνει ότι υπάρχουν δυνατότητες επανεκπαίδευσης και επανακατάρτισης. Υπάρχουν εργαζόμενοι, οι οποίοι μπορούν να μεταφερθούν σε άλλον φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα γιατί εκεί είναι χρήσιμοι. Υπάρχουν εργαζόμενοι, οι οποίο είναι πολύ κοντά στα όρια της συνταξιοδότησης και άρα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο, όπως συμβαίνει και με τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, να διανύσουν επωφελώς για την κοινωνία αυτό το διάστημα. Και υπάρχει και η δυνατότητα να αξιοποιούνται μέσα από τον θεσμό της σύμβασης ορισμένου χρόνου ή της μερικής απασχόλησης, ανάλογα και με το προφίλ του κάθε εργαζόμενου.

Στο στενό Δημόσιο, εκεί που έχουμε να κάνουμε με δημοσίους υπαλλήλους, τώρα προχωράμε με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης στον κρατικό υπάλληλο, στον υπάλληλο του κράτους και όχι συγκεκριμένου υπουργείου ή συγκεκριμένου νομικού προσώπου του στενού δημόσιου τομέα. Και εκεί, επειδή οι οργανικές θέσεις είναι ενιαίες, μπορούμε να κάνουμε τη μεγάλη αναδιάταξη του προσωπικού, ώστε αν κάπου υπάρχουν ελλείψεις ή κάπου υπάρχουν πλεονάσματα, αυτό να εξισορροπηθεί με όσο γίνεται ταχύτερο τρόπο, προς όφελος του Δημοσίου, δηλαδή προς όφελος του πολίτη.

4. Αλλαγές στην Αγορά Εργασίας
Το επόμενο μεγάλο θέμα είναι οι άμεσες αλλαγές στην αγορά εργασίας. Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ο οποίος φέρνει στη Βουλή προς ψήφιση τις επόμενες μέρες το νομοσχέδιο για την κοινωνική εργασία, προχωρά στις αναγκαίες τομές σε σχέση με την αξιοποίηση του θεσμού της ειδικής επιχειρησιακή σύμβασης και ταυτόχρονα ανακοινώνεται ο οριστικός νέος κατάλογος των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.

Η πιο μεγάλη αλλαγή στον τομέα αυτό είναι ότι προχωράμε στον Ενιαίο Φορέα Φόρων και Εισφορών με επίκεντρο την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, το ΚΕΠΥΟ δηλαδή, γιατί και στο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα θα λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη φόρους και εισφορές. Πρέπει να είναι άλλη η μεταχείριση των επιχειρήσεων εντάσεως εργασίας που δίνουν δουλειά σε πολύ κόσμο και άλλη η μεταχείριση των επιχειρήσεων εντάσεως κεφαλαίου, οι οποίες δεν καταβάλουν μεγάλα ποσά εισφορών και άρα πρέπει να εξισορροπήσουμε εδώ τη φορολογική και την ασφαλιστική μεταχείριση.
Στο πλαίσιο αυτό, θα κλείσουν όλα τα κενά που έχουν απομείνει σε σχέση με το άνοιγμα των επαγγελμάτων. 

Στο χώρο τώρα της δημόσιας διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Τα θέματα των προσλήψεων 1 προς 10, της μείωσης του αριθμού των συμβασιούχων, της αξιοποίησης του θεσμού της εθελοντικής μερικής απασχόλησης ή της εθελοντικής άδειας άνευ αποδοχών, ενεργοποιούνται, γνωστοποιούνται στους εργαζόμενους και το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης παίρνει όλες τις αναγκαίες πρωτοβουλίες ώστε να έχουμε το καλύτερο λειτουργικό και δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

5. Εθνικό Φορολογικό Σύστημα
Η πολιτεία έχει έρθει σε επαφή με πάνω από 65 φορείς και είναι πλέον στη φάση της κατάρτισης του προσχεδίου που θα είναι η βάση της εθνικής διαβούλευσης.
Το Εθνικό Φορολογικό Σύστημα θα αποκαταστήσει αδικίες, ανισότητες ή ορισμένες συγκρούσεις που υπάρχουν με την κοινή λογική. 

6. Ενιαίο Μισθολόγιο
Το Μισθολόγιο ταυτίζεται με την θεσμική αλλαγή του νέου βαθμολογίου. Το νέο βαθμολόγιο, όπως προετοιμάστηκε από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αντικρίζεται με το νέο μισθολόγιο. Το Ενιαίο Μισθολόγιο θα είναι πραγματικά ενιαίο, δίκαιο, διαφανές και θα βασίζεται στην ισότητα και την αξιοκρατία. Άρα, όταν κάποιος έχει κάποια προσόντα που ανήκουν σε μία κατηγορία, δεν μπορεί να αμείβεται πιο πολύ από ένα συνάδελφό του, των ίδιων προσόντων, της ίδιας κατηγορίας, του ίδιου αντικειμένου που έτυχε να βρίσκεται σε άλλη υπηρεσία.

Όποιος έχει μία θέση ευθύνης και φέρνει αποτέλεσμα, υπογράφει μία σύμβαση παραγωγικότητας και ξεπερνάει τα αποτελέσματα, είτε αυτό είναι η είσπραξη δημοσίων εσόδων, είτε είναι ποιότητα εκπαιδευτικής υπηρεσίας γιατί το σχολείο αξιολογείται με πάρα πολύ καλό βαθμό, είτε είναι κατάρτιση μεγάλου αριθμού περιβαλλοντικών μελετών για να προχωρήσουν οι επενδύσεις, βεβαίως και θα έχει ένα μπόνους, θα έχει ένα πριμ παραγωγικότητας και αυτό θα αντιστοιχεί στο αποτέλεσμα και θα του δίνει πραγματικό κίνητρο.

Η παρέμβαση στο μισθολόγιο και το βαθμολόγιο, βεβαίως συναντά ένα όριο που είναι η συνταξιοδοτική δαπάνη, γιατί επηρεάζει την συνταξιοδοτική νομοθεσία. Στο πλαίσιο των αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα παρέμβουμε στη νομοθεσία ώστε όλα αυτά θα εξομαλυνθούν και να μην έχουμε άλλου τύπου αδικίες και προβλήματα.

7. Δημοσιονομική Διοίκηση
Η δημοσιονομική διοίκηση έχει τεράστια σημασία. Το μητρώο ανάληψης υποχρεώσεων από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα αρχίσει να λειτουργεί τις προσεχείς μέρες. Όποιος φορέας δεν δηλώνει τις δαπάνες του στο μητρώο ανάληψης υποχρεώσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους θα παύει να επιχορηγείται, δεν θα χρηματοδοτηθεί από το κράτος. Εάν θέλει λοιπόν να επιτελεί το έργο του και να πληρώνει τους μισθούς των εργαζομένων του, πρέπει να είναι συνεπής σε σχέση με το μητρώο ανάληψης υποχρεώσεων, γιατί μόνον έτσι μπορούμε να παρακολουθούμε πραγματικά και σε βάθος την εκτέλεση του προϋπολογισμού και την συγκράτηση των δημοσίων δαπανών.

Σημειώνω εδώ, ότι έχουν συγκρατηθεί απολύτως όλες οι λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου. Πρόβλημα με τις δαπάνες του δημοσίου έχουμε μόνον επειδή υπάρχει έλλειμμα και υστέρηση στα έσοδα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης λόγω ανεργίας και λόγω μείωσης των αποδοχών σε πολλές κατηγορίες υπαλλήλων. Εάν δεν υπήρχε αυτό το πρόβλημα δεν θα είχαμε καμία υστέρηση σε σχέση με τις δαπάνες.

8. Άλλα θέματα
Επίσης είναι πολύ σημαντικό να αναφερθώ και σε ορισμένες άλλες καινοτομίες ή αν θέλετε, σε αναζωπύρωση αποφάσεών μας που τώρα γίνονται οριστικές, αμετάκλητες και άμεσες. Για παράδειγμα, η τομή στις δαπάνες υγείας, στο φάρμακο, σε όλα αυτά που συνδέονται με τη συνταγογράφηση, στα οποία θα αναφερθεί αναλυτικά ο Υπουργός Υγείας. 
.