Ανακοίνωση του Επικουρικού Κεφαλαίου για το άρθρο 48

Σε ανακοίνωση του το Επικουρικό Κεφάλαιο αναφέρει ότι «Η προσπάθεια για την επιβίωση του Επικουρικού Κεφαλαίου και την διατήρηση του επιβοηθητικού, επικουρικού και κοινωνικού  χαρακτήρα του, συνδέεται άμεσα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του άρθρου 48 του σχεδίου νόμου «ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ».
ΑΝΑΜΕΝΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΤΗΝ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ.

Επισημαίνεται ότι το «Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων» ιδρύθηκε με τον νόμο  489/1976. Το Επικουρικό Κεφάλαιο, από την νομοθεσία, είναι υποχρεωμένο να καταβάλει στα πρόσωπα που ζημιώθηκαν αποζημίωση λόγω θανάτωσης, σωματικών βλαβών ή υλικών ζημιών από αυτοκινητιστικά ατυχήματα όταν:
α) Αυτός που υπέχει ευθύνη παραμένει άγνωστος. Στην περίπτωση αυτή όμως δεν υπάρχει υποχρέωση αποζημίωσης λόγω υλικών ζημιών, εκτός αν πρόκληθηκαν συγχρόνως και σωματικές βλάβες που απαιτούν νοσοκομειακή περίθαλψη, εφόσον έχει επιληφθεί αστυνομική αρχή και η περίθαλψη αυτή διήρκησε τούλαχιστον για χρονικό διάστημα πέντε ημερών σε δημόσιο νοσοκομείο ή ιδιωτικό θεραπευτήριο. 

β) Το ατύχημα προήλθε από ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Εξαιρούνται της υποχρέωσης τα πρόσωπα που επιβιβάσθηκαν με τη θέλησή τους στο όχημα που προκάλεσε τη ζημιά, εφόσον το Επικουρικό Κεφάλαιο αποδείξει ότι γνώριζαν πως το όχημα δεν ήταν ασφαλισμένο.

γ) Το Ατύχημα προήλθε από αυτοκίνητο οδηγούμενο από πρόσωπο που προκάλεσε από πρόθεση το ατύχημα.
δ) Ο ασφαλιστής πτώχευσε ή σε βάρος του εκτέλεση απέβη άκαρπη ή ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας ασφαλιστικής επιχείρησης ένεκα παραβάσεως νόμου.

ε) Το ατύχημα προήλθε από ορισμένους τύπους οχημάτων ή ορισμένα οχήματα με ειδική πινακίδα κυκλοφορίας και των οποίων η ευθύνη δεν έχει καλυφθεί σύμφωνα με το άρθρο 2 του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή το Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο αποζημίωσε ζημία που προκλήθηκε από όχημα ειδικού τύπου ή ειδική πινακίδα κυκλοφορίας άλλου κράτους – μέλους, έχει δικαίωμα αναγωγής κατά του αντίστοιχου Επικουρικού Κεφαλαίου του τόπου συνήθους στάθμευσης του οχήματος.

Η καταβολή αποζημίωσης από το ΕΚ στην περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης θεσπίστηκε και εισήχθη στην ελληνική νομοθεσία με πρωτοβουλία της ελληνικής πολιτείας για κοινωνικούς λόγους, σε μια προσπάθεια ενδυνάμωσης της προστασίας των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.
Είναι μία από τις λειτουργίες του Επικουρικού Κεφαλαίου και όχι η μοναδική.

Είναι γεγονός ότι αρχική επιλογή της ελληνικής πολιτείας ήταν η αποζημίωση που καταβαλλόταν για την πρόσθετη αυτή κάλυψη του ΕΚ να είναι ανάλογη με αυτήν που καταβάλλεται στις περιπτώσεις των ανασφάλιστων και άγνωστων οχημάτων.

Ωστόσο, η υπερδιόγκωση των αποζημιώσεων που καταβάλλονται και οφείλονται σήμερα από το ΕΚ επέβαλαν την επανεξέταση της θέσεως της Πολιτείας και την αναζήτηση αποτελεσματικότερων επιλογών, με τις οποίες θα παρέχεται αφενός η βέλτιστη δυνατή προστασία στα θύματα από τροχαίο ατύχημα και παράλληλα, θα διασφαλίζεται η αναγκαία για το κοινωνικό σύνολο διατήρηση και στήριξη της ομαλής λειτουργίας του Ε.Κ..

Η ρύθμιση που προβλέπει τη μη καταβολή από το Ε.Κ. χρηματικών  ικανοποιήσεων λόγω ηθικής βλάβης και ψυχικής οδύνης, όπως και οιοσδήποτε άλλος περιορισμός θεσπισθεί για τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται από το Ε.Κ. σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης, είναι απολύτως συνταγματική, νόμιμη και θεμιτή, καθώς η Κοινοτική Οδηγία που επέβαλε τη σύσταση του Ε.Κ ασφάλισης αυτοκινήτου προβλέπει υποχρέωση αυτού να καταβάλλει αποζημιώσεις μόνο για τις περιπτώσεις ατυχημάτων που προκαλούνται από ανασφάλιστα και άγνωστα οχήματα. Επομένως, με βάση την ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία δεν υφίσταται υποχρέωση του Ε.Κ. να καταβάλει οιαδήποτε αποζημίωση σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ανάλογοι περιορισμοί στις παρεχόμενες καλύψεις προβλέπονται και σε όλα τα υφιστάμενα σήμερα στη χώρα μας εγγυητικά κεφάλαια, τα οποία καλούνται να παρέχουν αποζημιώσεις σε περίπτωση ανάκλησης λειτουργίας επιχειρήσεων, όπως, για παράδειγμα αναφέρουμε το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ).
Συνεπώς, οι περιορισμοί που προτείνονται στο σχέδιο νόμου και αφορούν τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται από το ΕΚ σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης, είναι απόλυτα νόμιμοι και θεμιτοί, έχουν δε γίνει λαμβάνοντας υπόψη τους ανωτέρω δύο βασικούς παράγοντες, δηλαδή τη μέγιστη δυνατή προστασία  των θυμάτων και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του ΕΚ..

Επιπλέον, θα πρέπει να γίνει κατανοητός ο επικουρικός χαρακτήρας της παρέμβασης του Ε.Κ., καθώς στόχος της παρέμβασης αυτής είναι ο περιορισμός των δυσμενών επιπτώσεων που συνεπάγεται η ανάκληση της άδειας λειτουργίας μιας ασφαλιστικής επιχείρησης και όχι η παροχή πλήρους προστασίας στους δικαιούχους αποζημίωσης.

Επισημαίνεται ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, δεν θίγεται το καθεστώς αποζημίωσης για την κάλυψη συγκεκριμένων ζημιών οικονομικά μετρήσιμων (όπως είναι το κόστος αποκατάστασης ατυχημάτων υλικών και σωματικών βλαβών).
Σημειώνεται ότι καλύπτεται το 98% των περιπτώσεων και, μετά από  τη θέσπιση ορίων και πλαφόν 100.000 ευρώ.

Από τα στοχιεία που έχει στη διάθεση του το Επικουρικό κεφάλαιο, προκύπτει ότι η ανεξέλεγκτη πορεία των ζημιών Ψυχικής και Ηθικής Βλάβης που από το 2005 ως το 2009 είχαν αύξηση έως και 400% είναι η κύρια αιτία που συμβάλλει στη διόγκωση του ανοίγματος του Επικουρικού που είναι σήμερα 700 εκ. όταν τα έσοδά του είναι 70 εκ. από εισφορές. Ταυτόχρονα, το έλλειμμα επιβαρύνθηκε από το κλείσιμο εταιριών με μεγάλο χαρτοφυλάκιο και ζημιές που μεταβιβάστηκαν στο Επικουρικό.

Η αποζημίωση χωρίς όριο και χωρίς αντικειμενικούς κανόνες στην ψυχική οδύνη και την ηθική βλάβη, έχει οδηγήσει μέχρι σήμερα στην ύπαρξη περιπτώσεων που έχουν καταδείξει ότι δεν είναι επωφελής για το κοινωνικό σύνολο (παραδικαστικό κύκλωμα, δικηγόροι στη φυλακή, καταγγελίες σε δικηγορικούς συλλόγους,επικουρικο κ.λ.π.). 

Καλούμε την πολιτεία να επιμείνει στις ρυθμίσεις και επίσης, ζητούμε να γίνει έλεγχος όλων των ζημιών των τελευταίων πέντε ετών των ποσών που εισπράχθησαν από το Επικουρικό, των ποσών που κατέληξαν στα χέρια των πολιτών και επί ποιων αμοιβών φορολογήθηκαν οι δικηγόροι. 

Πρέπει να σταματήσει αυτό το «πάρτυ» που γίνεται από μία μειοψηφία σε βάρος του κοινωνικού συνόλου, μοναδικά σε όλη την Ευρώπη.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΖΟΡΜΠΑΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ»