Π. Μιχαλόπουλος: Επιτακτική η ανάγκη ενημέρωσης για την ασφάλιση της περιουσίας μας από καταστροφικούς κινδύνους

Το τοπίο που έχει διαμορφωθεί στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης και στη διαμεσολάβηση περιγράφει ο κ. Παναγιώτης (Τάκης) Μιχαλόπουλος, πρόεδρος της ΠΟΑΔ και της ΕΑΔΕ, σε συνέχεια των συνεπειών της πανδημίας, των φυσικών καταστροφών και άλλων παραγόντων που απασχολούν τόσο τον κλάδο όσο και ολόκληρη την κοινωνία. 

Σε συνέντευξη του στο IW, επισημαίνει επίσης τις δυναμικές πρωτοβουλίες σε θεσμικό επίπεδο για την προάσπιση των συμφερόντων των ανθρώπων του κλάδου, ενώ δίνει έμφαση στις μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές και την εκπαίδευση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. 

Στον Βάιο Κρόκο

iw? Τι ανέδειξαν η πανδημία και οι πρόσφατες καταστροφές για τον κλάδο και την κοινωνία ευρύτερα; Τι αλλαγές απαιτούνται;

απ. Η πανδημία ήταν κάτι ξαφνικό και σαρωτικό, κάτι που δεν είχαμε διαχειριστεί ξανά. Ήταν ένα γεγονός τέτοιου μεγέθους και εντάσεως από αυτά που αλλάζουν ριζικά την πορεία της οικονομίας και της παγκόσμιας ιστορίας. Μετά το αρχικό «σοκ», ο κλάδος της ιδιωτικής ασφάλισης, στο σύνολό του, αντέδρασε αποτελεσματικά.

 Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, από τη μια μέρα στην άλλη, κατάφεραν να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο εργασίας τους και να χρησιμοποιήσουν όλα τα διαθέσιμα μέσα προκειμένου να διατηρήσουν τη σχέση τους με τους πελάτες ζωντανή, καθώς και τη σχέση της ιδιωτικής ασφάλισης με την κοινωνία ζωντανή.

 Στις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές, ο ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης, αλλά κυρίως της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, υπήρξε κομβικός και απέδειξε, για μία ακόμα φορά, την ευελιξία της, την αίσθηση του καθήκοντος, αλλά και τον βαθύ δεσμό της με την κοινωνία και τους ασφαλισμένους της.

 Ο βαθύς δεσμός της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης με την κοινωνία είναι αποτέλεσμα δεκαετιών σκληρής δουλειάς και αποτελεσματικής εξυπηρέτησης του καταναλωτή. 

Δυστυχώς όμως, και στις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές διαπιστώθηκε, για ακόμη μία φορά, το μικρό ποσοστό των ασφαλισμένων κατοικιών επί του συνόλου των κατεστραμμένων, επιβεβαιώνοντας το χαμηλό ποσοστό ασφαλιστικής συνείδησης των συμπολιτών μας.

 Φαντάζει πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη ενημέρωσης των πολιτών αφενός για την αναγκαιότητα της ασφάλισης των περιουσιακών στοιχείων τους και αφετέρου της προτροπής εκ μέρους του κράτους με την παροχή κινήτρων και φοροαπαλλαγών προς τους πολίτες για την ασφάλιση κατά καταστροφικών κινδύνων (φωτιάς, σεισμού) και ακραίων καιρικών φαινομένων.

iw? Έχετε μιλήσει για αθέμιτες πρακτικές, που απαξιώνουν τον θεσμό. Γιατί συμβαίνει αυτό;

απ. Η ΠΟΑΔ έχει επισημάνει και καταγγείλει στις εποπτικές αρχές τους παρόχους ασφαλιστικών υπηρεσιών που ακολουθούν αθέμιτες πρακτικές, είτε προσφέροντας ειδικές εκπτώσεις και ωφελήματα μη προβλεπόμενες από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (Ν. 4583/18) είτε ευτελίζοντας το ασφάλιστρο και αδιαφορώντας για την τήρηση των κανόνων προσυμβατικής ενημέρωσης του καταναλωτή. 

Αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό από το ευρύ καταναλωτικό κοινό, αλλά και από μερίδα της διαμεσολάβησης, είναι πως ένα ασφαλιστικό πρόγραμμα δεν είναι απλά ένα καταναλωτικό προϊόν. Η ασφάλιση είναι ένα αγαθό που δεν αξίζει μόνο τόσο όσο αναγράφεται ως ασφάλιστρο. Είναι ένα αγαθό που αφορά τη σύνταξη και την αποταμίευση ενός ανθρώπου, την υγεία και την περίθαλψή του, αφορά την επανακατασκευή του κατεστραμμένου σπιτιού ή της επιχείρησής του, είναι το φάρμακο που απαλύνει τον πόνο της καταστροφής και επαναφέρει τη ζωή των πελατών μας στους φυσιολογικούς τους ρυθμούς. Για τους λόγους αυτούς, εκπτωτικές πρακτικές πωλήσεως τύπου “Black Friday” αποπροσανατολίζουν και απαξιώνουν τον θεσμό. 

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι η ΠΟΑΔ, στα πλαίσια της κοινωνικής ευθύνης που της αναλογεί, ως πανελλήνιος φορέας εκπροσώπησης, θέλοντας να συμβάλει έμπρακτα στην προσπάθεια ενίσχυσης των πυρόπληκτων συμπολιτών μας, έλαβε κάποιες αποφάσεις, όπως την αγορά και αποστολή ειδών πρώτης ανάγκης και τροφίμων που παραδόθηκαν στις 18 Αυγούστου στο ΕΕΑ, και έχει προγραμματίσει, αμέσως μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν, σε συνεννόηση με τις περιφέρειες, τα σωματεία -μέλη της να συμμετάσχουν πανελλαδικά στη διαδικασία αναδάσωσης των πυρόπληκτων περιοχών.

iw? Πρόσφατα, αναλάβατε επικεφαλής της ΕΑΔΕ. Πείτε μας δυο λόγια. Γενικότερα, υπάρχει σύγκλιση απόψεων σε όλους τους φορείς εκπροσώπησης;

απ. Οι όποιες περαιτέρω διεκδικήσεις και προτάσεις από την ΠΟΑΔ για ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο παραπέμπουν στον ίδιο τον λόγο ύπαρξης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το καταστατικό της και περιγράφονται με σαφήνεια στο άρθρο 3.

 Αφορούν μια συνεχή διαδικασία για τη διαφύλαξη και προάσπιση των κοινωνικών και επαγγελματικών συμφερόντων των μελών της, στα πλαίσια της εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου. 

Στα πλαίσια αυτά, επιτεύχθηκε, τα τελευταία χρόνια, η σύμπλευση δυνάμεων όλων των θεσμικών φορέων εκπροσώπησης της διαμεσολάβησης. Στα πλαίσια αυτά, επιτύχαμε τη σύνθεση των απόψεων και την απρόσκοπτη επικοινωνία μεταξύ μας, με στόχο την επίλυση πολλών καίριων προβλημάτων που απασχολούσαν την ασφαλιστική διαμεσολάβηση την περίοδο του lockdown και της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης λόγω Covid-19.

 Κοιτάζοντας πίσω μας τους πολύ δύσκολους μήνες που πέρασαν, διαπιστώνουμε με ικανοποίηση την επιτυχημένη συνεργασία της ΠΟΑΔ με τα άλλα σωματεία-μέλη της ΕΑΔΕ. Μιας ΕΑΔΕ που, σαν Ένωση Προσώπων, συντονίζει με επιτυχία τις ενέργειες των σωματείων-μελών της. 

Δεδομένου ότι η προεδρία της ΕΑΔΕ εναλλάσσεται κυκλικά κατά έτος και οι αποφάσεις που λαμβάνονται πρέπει να είναι ομόφωνες, το διακύβευμα για τον εκάστοτε πρόεδρο της ΕΑΔΕ είναι η διατήρηση του ενωτικού κλίματος και της σύμπνοιας μεταξύ των μελών της. Δύο ιδιαίτερα σημαντικοί παράγοντες, τους οποίους έχουμε μέχρι στιγμής επιτύχει και οι οποίοι εκτιμώ ότι μπορεί να αποτελέσουν τη θρυαλλίδα μελλοντικών εξελίξεων που θα αφορούν την πιθανή συνένωση σωματείων του κλάδου μας.

iw? Ίδιοι νόμοι και κανόνες για όλους, λοιπόν;

απ. Όλοι οι θεσμικοί φορείς της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης έχουμε θέσει ως προτεραιότητα την ουσιαστική προάσπιση του επαγγέλματος του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή και κατ’ επέκταση του υγιούς ανταγωνισμού.

 Θεωρούμε αυτονόητο ότι οι υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματα όλων όσων ασκούν διανομή ασφαλιστικών προϊόντων, ανεξαρτήτως καναλιού διανομής, θα πρέπει να είναι ίδια και ο Νόμος να ισχύει για όλους, απαρεγκλίτως. 

Η ΠΟΑΔ έχει διαμαρτυρηθεί και προβεί σε έντονα διαβήματα προς της εποπτικές αρχές και την Τράπεζα της Ελλάδος για περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού. 

Στον αγώνα αυτό δεν πρέπει να είμαστε μόνοι, ζητούμε τη συμπόρευση και τη συμπαράσταση και της ΕΑΕΕ σε αυτήν τη δύσκολη προσπάθεια.

 Σύσσωμος ο κλάδος της ιδιωτικής ασφάλισης –ασφαλιστικές εταιρείες και ασφαλιστική διαμεσολάβηση– θα πρέπει να κινηθεί συντονισμένα υπό την εποπτεία της ΔΕΙΑ, προκειμένου να εξαλειφθούν όλα τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού: πρωτίστως προς όφελος του θεσμού που όλοι υπηρετούμε και πάντα με στόχο την καλλιέργεια της ασφαλιστικής συνείδησης στην κοινωνία, αλλά και την αύξηση της συμμετοχής της ιδιωτικής ασφάλισης στην οικονομία.

iw? Κρίσιμος όμως είναι και ο ρόλος της εκπαίδευσης και της προσαρμογής στη νέα ψηφιακή εποχή. Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση μπορεί να υιοθετήσει τα νέα δεδομένα;

απ. Αδιαμφισβήτητα, είναι γεγονός ότι εμείς οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές πρέπει να δίνουμε άμεσα το «παρών» σε οτιδήποτε σχετίζεται με την επανεκπαίδευση, την κατάρτιση, τις πιστοποιήσεις και την προσαρμογή μας στις ψηφιακές τεχνολογίες.

 Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση είναι υπέρ όλων των διαδικασιών που θα την εκσυγχρονίσουν. Και θα την εξοπλίσουν με τα κατάλληλα εργαλεία προς όφελος τόσο των ίδιων των συναδέλφων ασφαλιστών και των εργασιών τους όσο και προς όφελος των καταναλωτών εν τέλει. 

Η ψηφιοποίηση και η εξ αποστάσεως παροχή υπηρεσιών αποτελεί μια πρόκληση πολύπλοκη, δεδομένων των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των ασφαλιστικών προϊόντων, αλλά και της φύσης της ίδιας της ασφάλισης, η οποία προϋποθέτει τη δημιουργία σχέσεων αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τους πελάτες, με στόχο την εκπλήρωση μελλοντικών υποσχέσεων.

Η εξ αποστάσεως δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης αποτελούσε και τότε, αλλά και σήμερα, μια «εξίσωση για δυνατούς λύτες».

Η προσαρμοστικότητα που έχει επιδείξει όμως ο κλάδος της διαμεσολάβησης σε πλήθος αντίξοων καταστάσεων, αλλά και οι καθημερινές διαπιστώσεις σε σχέση με το θέμα αυτό, μας οδηγούν σε αισιόδοξες σκέψεις ως προς την επιτυχημένη τελική έκβαση και αυτής της δύσκολης προσπάθειας.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*