To παρακάτω άρθρο του Αλέξανδρου Σαρρηγεωργίου, προέδρου της ΕΑΕΕ, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Eurolife FFH, δημοσιεύεται στο περιοδικό Broker’s Time 61 του ΣΕΜΑ.
Δείτε το…
Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε τα πάντα σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Ξαφνικά χρειάστηκε όλοι, πολίτες και επιχειρήσεις, να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα αλλάζοντας τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε, καταναλώνουμε, συναναστρεφόμαστε τους άλλους και πολλά άλλα.
Η ελληνική ασφαλιστική αγορά ως αναπόσπαστο μέρος της κοινωνίας και της οικονομίας επηρεάστηκε από την κρίση του κορωνοϊού, κυρίως σε 3 επίπεδα:
1. Λειτουργικό
Η αγορά ανταποκρίθηκε με υπευθυνότητα στην υγειονομική κρίση θέτοντας σε προτεραιότητα την υγεία των εργαζομένων και την συνέχιση της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των εταιρειών υιοθέτησε την εργασία από το σπίτι και μάλιστα σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Τα λειτουργικά stress test του κανονιστικού πλαισίου Solvency II –παρά το γεγονός ότι καμία προσομοίωση δεν πλησιάζει την πραγματικότητα– είχαν προετοιμάσει τις εταιρείες να μεταβούν από το παραδοσιακό μοντέλο εργασίας στην τηλεργασία γρήγορα και με επιτυχία.
Και βέβαια είναι δεδομένο ότι αν η πανδημία του κορωνοϊού είχε συμβεί 5-10 χρόνια πριν, τίποτα από αυτά δεν θα ήταν δυνατό και αυτό ισχύει για όλους τους κλάδους, όχι μόνο για την ασφαλιστική αγορά. Η πρόοδος της τεχνολογίας και η ψηφιοποίηση μάς επέτρεψαν να ανταποκριθούμε τόσο άμεσα στις νέες συνθήκες.
2. Παραγωγής & εξαγορών
Σε επίπεδο εξαγορών δεν υπήρξε πίεση στην αγορά μέχρι αυτήν τη στιγμή. Επίσης δεν υπήρξε και δεν υπάρχει θέμα ρευστότητας στην αγορά. Η νέα παραγωγή όπως ήταν φυσικό υπέστη πολύ μεγάλη μείωση η οποία ανάλογα με το κανάλι διανομής σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασε το 50%. Εδώ φάνηκε και η ανθεκτικότητα των παραδοσιακών δικτύων διαμεσολάβησης, του επαγγελματία συμβούλου δηλαδή, ο οποίος ανταποκρίθηκε πολύ καλύτερα και είχε μικρότερη μείωση παραγωγής από άλλα δίκτυα. Παράλληλα είναι προφανές ότι αναδείχτηκε η χρησιμότητα και των ψηφιακών τρόπων διανομής και αποδείχτηκε στην πράξη η χρησιμότητα των επενδύσεων των ασφαλιστικών εταιρειών στην ψηφιακή και paperless επαφή με τον πελάτη.
3. Προϊόντων
Σε επίπεδο προϊόντων αρχικά επικράτησε σύγχυση για το αν η ασφαλιστική αγορά καλύπτει τον Covid-19. Πρέπει να πούμε και να αναδείξουμε προς όλες τις κατευθύνσεις –και το κάνουμε ως Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος– ότι καλύψεις υπάρχουν. Μέσω της ΕΑΕΕ ξεκαθαρίσαμε πως η πλειονότητα των ασφαλιστηρίων συμβολαίων Ζωής και Υγείας καλύπτει τους ασφαλισμένους για τον κίνδυνο του ιού Covid-19. Ούτως ή άλλως τα περισσότερα συμβόλαια Ζωής και Υγείας δεν εξαιρούσαν την κάλυψη του κινδύνου της πανδημίας, ενώ σε αρκετά από τα συμβόλαια που δεν την προέβλεπαν, στην κρίσιμη αυτή περίοδο, η εξαίρεση της πανδημίας έχει αρθεί ή ανασταλεί.
Οι διαμεσολαβητές πρέπει να εξηγήσουν στους καταναλωτές ποιες καλύψεις υπάρχουν και τι προσφέρουν. Και εδώ αναδεικνύεται ο ρόλος του επαγγελματία broker ειδικά ως προς τις επιχειρήσεις όπου οι κίνδυνοι είναι πολλοί, διαφορετικοί και περίπλοκοι.
Διότι για να καλυφθείς από τον όποιο κίνδυνο υπάρχει μία βασική προϋπόθεση: να είσαι ασφαλισμένος. Η κρίση ανέδειξε για ακόμη μια φορά ότι ως άτομα και ως επιχειρήσεις πρέπει να είμαστε σωστά καλυμμένοι και ότι δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε εν πολλοίς επικίνδυνα ανασφάλιστοι. Δεν πρέπει, επίσης να ξεχνάμε ότι η κρίση του Covid-19 προκαλεί μεγάλη αναταραχή στις κεφαλαιαγορές επηρεάζοντας τους ισολογισμούς των ασφαλιστικών εταιρειών, τόσο σε επίπεδο αξίας των στοιχείων του ενεργητικού όσο και στο επίπεδο των υποχρεώσεων λόγω της μεταβλητότητας στα discount rates.
Είναι σημαντικό ότι υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος η αγορά διατήρησε και διατηρεί τους απαραίτητους δείκτες φερεγγυότητας σύμφωνα με το αυστηρό πλαίσιο Solvency II, παρά την κρίση.
Επομένως, συνοψίζοντας το πώς ανταποκρίθηκε η αγορά στην κρίση του κορωνοϊού:
Πρώτον, η ασφαλιστική αγορά πέρασε με επιτυχία τις εξετάσεις της τάχιστης μεταβολής από το παραδοσιακό μοντέλο εργασίας στην εργασία από το σπίτι. Αποτελεί μεγάλη ευκαιρία να προωθήσουμε τις καλές πτυχές των νέων τρόπων εργασίας, με τρόπο που να βελτιώνει την ποιότητα ζωής των εργαζομένων, την παραγωγικότητα αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ανθρώπων της ασφαλιστικής βιομηχανίας.
Δεύτερον, η ασφαλιστική αγορά είναι εδώ και αναπτύσσει προϊόντα για καλύψεις στη νέα εποχή που ζούμε. Πρέπει να θυμόμαστε ότι ο Covid-19 δεν καλύπτεται εκ των υστέρων. Αναδεικνύεται άρα έντονα και ο ρόλος του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή για τη σωστή ασφάλιση του Έλληνα πολίτη και επιχειρηματία.
Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος έχει προτάσεις που αφορούν τόσο την ασφάλιση επιχειρήσεων για διακοπή εργασιών όσο και τις αστικές ευθύνες λόγω πανδημίας, για την αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον, αναζητώντας λύσεις μέσω συμπράξεων δημοσίου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Μετά την ελληνική κρίση η ασφαλιστική αγορά ανέδειξε για ακόμη μία φορά την ανθεκτικότητά της τόσο λειτουργικά όσο και κεφαλαιακά σε ένα ακόμα stress test της πραγματικότητας που μάλιστα ήρθε πολύ γρήγορα.