«Από το κακό στο χειρότερο» φαίνεται να κινείται το Φάρμακο στην Ελλάδα. Οι τελευταίες αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική, παρά τις αρχικές ελπίδες της αγοράς πως ίσως αποτελέσουν στροφή προς μια κάποια προβλεψιμότητα, αποδεικνύονται μάλλον «δώρα Δαναών»… Τώρα ο ΣΦΕΕ επιχειρεί να εξηγήσει στην Αριστοτέλους τις επιπτώσεις των αλλαγών αυτών…
Διαβάστε επίσης: Όλες οι αλλαγές στο φάρμακο. Στη Βουλή η κυβερνητική τροπολογία
Με επιστολή του στον Υπουργό Υγείας, ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ), συνθέτει μια εικόνα του άμεσου μέλλοντος του Φαρμάκου με ιδιαιτέρως μελανά χρώματα. Αφενός, περιγράφει τις συνέπειες της αλλαγής του μίγματος υπολογισμού του clawback, της καθυστέρησης στη λειτουργία του HTA και της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, αλλά και των αλλαγών στην τιμολόγηση. Αφετέρου, στηλιτεύει τη δυσάρεστη έκπληξη που επεφύλασσε η τροπολογία, για κατάτμηση της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης.
Παράλληλα, κατηγορούν τον Ανδρέα Ξανθό ότι διαχρονικά ο κλάδος υποβάλλει προτάσεις που ο ίδιος αγνοεί. «Εμείς σας επαναλαμβάνουμε ότι τα όρια έχουν ξεπεραστεί και πρέπει να λάβετε μέτρα για να εξασφαλίσετε και τη βιωσιμότητα των φαρμακευτικών εταιριών και την πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακά τους». Σε αυτή την κατεύθυνση, ζητούν την κάλυψη των φαρμακευτικών αναγκών των ανασφαλίστων συμπολιτών από τα κονδύλια της πρόνοια, την εύρεση επιπλέον κονδυλίου για την πρόληψη (εμβόλια) και τη θέσπιση ενός ανώτατου ορίου στο clawback με την εισαγωγή της συνυπευθυνότητας, αλλά και μείωση του clawback μέσω αφαίρεσης κονδυλίων από τις επενδύσεις για κλινική έρευνα ή από τις επενδύσεις που απαιτούνται για την προσαρμογή στον ευρωπαϊκό κανονισμό περί ψευδεπίγραφων φαρμάκων (coding & serialization).
Διαβάστε επίσης: Αντίδοτο στο clawback οι κλινικές μελέτες
Κλειστοί Προϋπολογισμοί
Όπως έγραψε το Virus, η θεσμοθέτηση κλειστών προϋπολογισμών στη νοσοκομειακή δαπάνη το 2019, μέσω της τροπολογίας που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, αιφνιδίασε και προβλημάτισε τις φαρμακευτικές εταιρίες, οι οποίες εκτιμούν ότι θα απορρυθμίσει πλήρως τον προϋπολογισμό. «Μέχρι σήμερα 12.12.2018 δεν έχουμε λάβει καμία επίσημη ενημέρωση για την υπέρβαση της νοσοκομειακής δαπάνης το 2018 και οι εταιρίες δεν έχουν λάβει τα εκκαθαριστικά σημειώματα», σημειώνουν. Η πιθανή αναδρομική ισχύς του μέτρου αποτελεί επιπλέον πηγή ανησυχίας, σε έναν προϋπολογισμό που παραμένει ανεπαρκής.
«Τα €45 εκατ. που προτίθεστε να αυξήσετε το νοσοκομειακό προϋπολογισμό το 2019 είναι ένα ελάχιστο ποσό μπροστά στην πραγματική δαπάνη που απαιτείται και εκφράζεται με clawback και rebates πάνω από τα €400 εκατ. ή 43% της δαπάνης (Νοσοκομεία ΕΣΥ και 1Α ΕΟΠΥΥ) λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι δεν έγινε καμία διόρθωση στη δαπάνη αυτή το 2018, όπως γίνονταν τα τελευταία 2 χρόνια», σημειώνει ο ΣΦΕΕ στην επιστολή.
Διαβάστε επίσης: Ακόμη μια «δυσάρεστη» έκπληξη για τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις
Clawback
«Σε μια χώρα που αναζητά την ανάπτυξη εσείς την τιμωρείτε!», υπογραμμίζει ο ΣΦΕΕ στην επιστολή, αναφορικά με τη θέσπιση της ανακατανομής του clawback, με μια αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της ανάπτυξης από 90/10 σε 75/25. Για τους εκπροσώπους των φαρμακευτικών επιχειρήσεων αυτό συνιστά «πρόστιμο» για την ανάπτυξη.
«Όποιες εταιρίες καταφέρουν να αναπτυχθούν μέσα στην επόμενη χρονιά (έστω και πλασματικά λόγω συγχωνεύσεων ή αλλαγών σε συνεργασίες) θα τιμωρηθούν συμμετέχοντας σε ένα «πρόστιμο» από €150 εκατ. – €200 εκατ. ευρώ ανάλογα με την έκβαση του clawback. Το «πρόστιμο» αυτό για το 2018 ήταν περίπου €60 εκατ.! […] Να σημειωθεί μάλιστα ότι τα προϊόντα που αναπτύσσονται, επιβαρύνονται ούτως ή άλλως με αυξημένα rebate με βάση τη σημερινή δομή του συστήματος», τονίζεται.
Τιμολόγηση & Rebate
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στη διαδικασία της τιμολόγησης, αν και η πρόθεση θεωρείται θετική, σημειώνεται ότι η σύγκλιση των τιμών πρέπει πάντα να είναι από το Μέσο Όρο των τριών χαμηλοτέρων τιμών της Ευρωζώνης. Στην περίπτωση του rebate, η κατάργηση του 25% για τις νέες δραστικές η αντικατάστασή του από το 5/4/3/2/1%, επίσης επικροτείται, «αλλά επιπλέον τονίζουμε την πάγια θέση μας ότι αυτό δεν θα πρέπει να συνδέεται με την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης καθοιονδήποτε τρόπο».
Η επιστολή
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Καταρχήν θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την παρουσία σας στην τελευταία συνάντηση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης τη Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2018.
Σε συνέχεια των ανακοινώσεών σας κα μετά από επαφές με τα μέλη μας, θα θέλαμε να εκφράσουμε τον έντονο προβληματισμό μας για τη νέα δέσμη προτάσεων φαρμακευτικής πολιτικής, καθώς, όπως φαίνεται, δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των εταιριών του κλάδου μας ούτε τελικά εξυπηρετεί το συμφέρον των ασθενών. Είμαστε απογοητευμένοι διότι ακόμα και μετά την έξοδο από τα μνημόνια δεν λαμβάνεται καμία ουσιαστική μέριμνα για την αναπροσαρμογή της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης σε ένα λογικό ύψος, το οποίο θα επαρκεί να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες της χώρας μας.
Πιο συγκεκριμένα:
- Τα μέτρα συγκράτησης της δαπάνης, τα οποία πολύ σωστά ψηφίσατε (όπως το ΗΤΑ, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, τα Θεραπευτικά Πρωτόκολλα κοκ), καθυστερούν στην εφαρμογή τους, γεγονός που σημαίνει ότι και το 2019 όλο το βάρος του μη ελέγχου της δαπάνης θα πέσει πάλι στην φαρμακοβιομηχανία μέσω ενός ολοένα αυξανόμενου clawback.
- Θεσπίζετε την ανακατανομή του clawback με μια αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της ανάπτυξης από 90/10 σε 75/25. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι όποιες εταιρίες καταφέρουν να αναπτυχθούν μέσα στην επόμενη χρονιά (έστω και πλασματικά λόγω συγχωνεύσεων ή αλλαγών σε συνεργασίες) θα τιμωρηθούν συμμετέχοντας σε ένα «πρόστιμο» από €150 εκατ. – €200 εκατ. ευρώ ανάλογα με την έκβαση του clawback. Το «πρόστιμο» αυτό για το 2018 ήταν περίπου €60 εκατ.! Σε μια χώρα που αναζητά την ανάπτυξη εσείς την τιμωρείτε! Να σημειωθεί μάλιστα ότι τα προϊόντα που αναπτύσσονται, επιβαρύνονται ούτως ή άλλως με αυξημένα rebate με βάση τη σημερινή δομή του συστήματος.
- Τα €45 εκατ. που προτίθεστε να αυξήσετε το νοσοκομειακό προϋπολογισμό το 2019 είναι ένα ελάχιστο ποσό μπροστά στην πραγματική δαπάνη που απαιτείται και εκφράζεται με clawback και rebates πάνω από τα €400 εκατ. ή 43% της δαπάνης (Νοσοκομεία ΕΣΥ και 1Α ΕΟΠΥΥ) λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι δεν έγινε καμία διόρθωση στη δαπάνη αυτή το 2018, όπως γίνονταν τα τελευταία 2 χρόνια. Επίσης, ενημερωθήκαμε ότι νομοθετείτε κλειστούς προϋπολογισμούς σε επίπεδο ATC4 ή ATC5 (κατηγορία ή προϊόν) στα Νοσοκομεία για το 2019, τη στιγμή μάλιστα που μέχρι σήμερα 12.12.2018 δεν έχουμε λάβει καμία επίσημη ενημέρωση για την υπέρβαση της νοσοκομειακής δαπάνης το 2018 και οι εταιρίες δεν έχουν λάβει τα εκκαθαριστικά σημειώματα.
- Επιπλέον, όσον αφορά στον τρόπο τιμολόγησης, εκτιμούμε την πρόθεσή σας να γίνουν διορθώσεις σε όσα φάρμακα η τιμή τους είναι κάτω από τη χαμηλότερη τιμή της Ευρώπης, αλλά εμμένουμε πάντα στη θέση ότι η σύγκλιση των τιμών πρέπει πάντα να είναι από το Μέσο Όρο των τριών (3) χαμηλοτέρων τιμών της Ευρωζώνης.
- Επικροτούμε την κατάργηση του 25% rebate για τις νέες δραστικές και την αντικατάστασή του από το 5/4/3/2/1%, αλλά επιπλέον τονίζουμε την πάγια θέση μας ότι αυτό δεν θα πρέπει να συνδέεται με την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης καθοιονδήποτε τρόπο.
Τέλος, κύριε Υπουργέ διαχρονικά υποβάλουμε προτάσεις που αγνοείτε. Εμείς σας επαναλαμβάνουμε ότι τα όρια έχουν ξεπεραστεί και πρέπει να λάβετε μέτρα για να εξασφαλίσετε και τη βιωσιμότητα των φαρμακευτικών εταιριών και την πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακά τους. Αιτούμαστε για άλλη μια φορά να γίνει πρόβλεψη στο αμέσως επόμενο διάστημα για τα εξής:
- Κάλυψη των φαρμακευτικών αναγκών των ανασφαλίστων συμπολιτών μας από τα κονδύλια της πρόνοιας.
- Εύρεση επιπλέον/νέου κονδυλίου για την πρόληψη (εμβόλια), όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
- Θέσπιση ενός ανώτατου ορίου στο clawback με την εισαγωγή της συνυπευθυνότητας, αλλά και μείωση του clawback μέσω αφαίρεσης κονδυλίων από τις επενδύσεις για κλινική έρευνα ή από τις επενδύσεις που απαιτούνται για την προσαρμογή στον ευρωπαϊκό κανονισμό περί ψευδεπίγραφων φαρμάκων (coding & serialization).
Στην Πορτογαλία με την έξοδο από τα μνημόνια η φαρμακοβιομηχανία υπέγραψε ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Κυβέρνηση (Υπουργεία Υγείας, Οικονομικών και Ανάπτυξης) για 3 χρόνια, ορίζοντας κατευθυντήριες γραμμές και προωθώντας την προβλεψιμότητα. Εμείς γιατί δεν μπορούμε;
Με εκτίμηση,
Εκ μέρους του Δ.Σ. του ΣΦΕΕ
Ολύμπιος Παπαδημητρίου Μιχάλης Χειμώνας
Πρόεδρος Δ.Σ. ΣΦΕΕ Γενικός Δ/ντης ΣΦΕΕ