back to top
31.8 C
Athens
Πέμπτη 7 Αυγούστου 2025

“Πόλεμος” ασφαλιστικών-τραπεζών για την χρηματοδότηση έργων υποδομής στην Ευρώπη

της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

Η επιστροφή των τραπεζών στην αγορά χρηματοδότησης έργων υποδομής της ΕΕ περιορίζει την ικανότητα των ασφαλιστικών εταιρειών να ενισχύσουν τις επενδυτικές τους αποδόσεις χρηματοδοτώντας τους δρόμους, τις γέφυρες και τα αιολικά πάρκα του μέλλοντος.
Οπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ του Reuters, οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ενθάρρυναν τους ασφαλιστικούς ομίλους να διοχετεύσουν στοιχεία ενεργητικού ύψους άνω των 10 τρισ. ευρώ σε τέτοια projects προκειμένου να τονώσουν την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη χωρίς να επισωρεύσουν πρόσθετα χρέη. Οι ασφαλιστικές εταιρίες, κυνηγώντας υψηλότερες αποδόσεις σε περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων, άρχισαν να αναζητούν projects με προβλέψιμες μακροπρόθεσμες αποδόσεις που μπορούσαν να “ευθυγραμιστούν” με τις υπεσχημένες πληρωμές σε πελάτες σε ορίζοντα δεκαετιών. Ομως, η αποστολή τους κατέστη δυσχερέστερη από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από τις τράπεζες που διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο της σχετικής πίτας, συμπιέζοντας τις αποδόσεις.

- Advertisement -

“Οι τράπεζες επιστρέφουν στον χώρο”, παρατηρεί ο Bart De Smet, διευθύνων σύμβουλος της βελγικής ασφαλιστικής Ageas που έχει επενδύσει περί τα 1,5 δισ. ευρώ σε έργα υποδομής στην ΕΕ. Πολλές τράπεζες αποσύρθηκαν από τον εν λόγω κλάδο κατά τη διάρκεια της χρηματοοικονομικής κρίσης, δίνοντας περισσότερο χώρο στις ασφαλιστικές. Ομως, τα εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια χρηματοδότησης, εν πολλοίς απόρροια της πολιτικής ποσοτικής νομισματικής χαλάρωσης που εφαρμόζεται στην Ευρωζώνη τους τελευταίους μήνες, ενθάρρυναν τις τράπεζες να επιστρέψουν. Ως αποτέλεσμα, το spread μεταξύ των επιτοκίων των ομολόγων που εκδίδονται για να χρηματοδοτήσουν έργα υποδομής (infrastructure debt) και των διατραπεζικών επιτοκίων μειώθηκε δραστικά. Σημειώνεται οτι το infrastructure debt καταλαμβάνει σχετικά μικρό μερίδιο στα επενδυτικά χαρτοφυλάκια των ασφαλιστικών ομίλων, όμως έχει αυξημένο ειδικό βάρος, καθώς οι εν λόγω τίτλοι συνήθως φέρουν πολύ υψηλότερα επιτόκια από τα “παραδοσιακά” κρατικά ομόλογα.

Mεγάλοι ασφαλιστικοί και αντασφαλιστικοί όμιλοι όπως η Allianz, η Munich Re και η Legal & General έχουν εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για την χρηματοδότηση έργων υποδομής, καθώς την βλέπουν ως μέσο αντιστάθμισης των χαμηλών αποδόσεων που προσφέρουν τα κρατικά ομόλογα. “Η εταιρεία μας μπορεί να ανταγωνιστεί τις τράπεζες, αλλά όχι.πάση θυσία”, σχολιάζει ο Thomas Bayerl, στέλεχος της ΜΕΑG, του επενδυτικού βραχίονα της Munich Re. “Οταν αναλαμβάνουμε ρίσκο, πρέπει να έχουμε και την αντίστοιχη απόδοση, ειδάλλως απορρίπτουμε το project”.

- Advertisement -

Οι ασφαλιστικές στρέφονται σε εναλλακτικές επενδύσεις όπως το real estate, την αγορά εταιρικών ομολόγων (παρά την έντονη μεταβλητότητα του τελευταίου διαστήματος), τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια (private equity) και την χρήση παραγώγων προκειμένου να εξασφαλίσουν τις αποδόσεις που συνάδουν με τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει έναντι των πελατών τους.

Η ΕΕ επιχείρησε να τονώσει τις επενδύσεις σε έργα υποδομής μέσω του λεγόμενου “Πακέτου Γιούνκερ”, ενός χρηματοδοτικού προγράμματος ύψους 315 δισ. ευρώ που ξεκίνησε το περασμένο έτος με πρωτοβουλία του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Οι τράπεζες τείνουν να χορηγούν δάνεια για έργα υποδομής με πιο βραχυπρόθεσμο ορίζοντα σε σχέση με τα ομόλογα infrastructure που προτιμούν οι ασφαλιστικές ή άλλοι θεσμικοί επενδυτές μακράς πνοής, όπως συνταξιοδοτικά ταμεία και κρατικά επενδυτικά κεφάλαια. Το μερίδιο των εν λόγω ομολόγων στην συνολική αγορά project finance περιορίστηκε στο 16,6% το 2014 από 20% το 2013, με τον τραπεζικό δανεισμό να καταλαμβάνει το υπόλοιπο κομμάτι.

Ανασταλτικά για τις ασφαλιστικές εταιρείες εξάλλου λειτουργεί και το γεγονός ότι πολλά από τα έργα υποδομής που προωθούν οι κυβερνήσεις φέρουν υψηλό κατασκευαστικό κίνδυνο, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο ελκυστικά για τις ασφαλιστικές από ότι για τις τράπεζες. “Είμαστε πολύ επιλεκτικοί όσον αφορά τον κατασκευαστικό κίνδυνο που αναλαμβάνουμε, συχνότερα λέμε ¨όχι”, παρά “ναι'” λέει ο David Dahan, στέλεχος της βρετανικής Aviva. “Δραστηριοποιούμαστε στο χαμηλού ρίσκου τμήμα του φάσματος (σ.σ. της χρηματοδότησης έργων υποδομής).”

Σχετικές δημοσιεύσεις

Η Allianz αποθεώνει τον Εμμανουήλ Καραλή: 6,08 μ. και Νο4 στην ιστορία του επί κοντώ!

Η Allianz με το μήνυμα #WeSecureYourFuture αντικατοπτρίζει την πορεία ενός αθλητή που με αφοσίωση χτίζει το μέλλον του χωρίς όρια

Ποια ασφαλιστική εξαγόρασε η κοινοπραξία Allianz, BlackRock, Generali Financial Holdings, Hannover Re, T&D United Capital, και πόσο

Η Viridium είναι μία από τις πέντε μεγαλύτερες γερμανικές ασφαλιστικές εταιρείες ζωής, με μερίδιο αγοράς περίπου 5%

Munich Re: Σαρώνουν οι καταστροφές, 95% άνω του μέσου όρου 10ετίας

Τι ποσοστό ζημιών αντιπροσωπεύει το κάθε φαινόμενο

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Swiss Re: Αντασφαλιστικά κεφάλαια 500 δισ., αύξηση ασφαλισμένων ζημιών 7%

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Swiss Re, συνολικά οι ασφαλισμένες απώλειες από φυσικές καταστροφές το 2025 θα κυμανθούν στα 145 δισεκατομμύρια

Ξεκινά το μεγάλο πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών της Generali – Στόχος η ενίσχυση της αξίας για τους μετόχους

Συμφωνία με την Goldman Sachs για την υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου - Στη Euronext Μιλάνου οι συναλλαγές

Solvency ΙΙ: Τεχνικές πληροφορίες για τα άνευ κινδύνου επιτόκια από την EIOPA

Η EIOPA δημοσιεύει σε μηνιαία βάση τις σχετικές πληροφορίες μέσω ειδικής ενότητας στον ιστότοπό της

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Ιστορικά αποτελέσματα για τον Όμιλο Allianz στο Β’ Τρίμηνο και Α’ Εξάμηνο του 2025

Ρεκόρ λειτουργικής κερδοφορίας - Οι επιδόσεις ανά κλάδο

Ο ΣΕΒ πρωτοστατεί στην προώθηση της ισότητας και της συμπερίληψης στην αγορά εργασίας – Κομβικός ο ρόλος της κας Φιλίππα Μιχάλη

Ως επικεφαλής της Επιτροπής Συμπερίληψης και Ισότητας, η Φ. Μιχάλη ηγείται δράσεων που στοχεύουν στην επαγγελματική ενδυνάμωση των γυναικών

Swiss Re: Αντασφαλιστικά κεφάλαια 500 δισ., αύξηση ασφαλισμένων ζημιών 7%

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Swiss Re, συνολικά οι ασφαλισμένες απώλειες από φυσικές καταστροφές το 2025 θα κυμανθούν στα 145 δισεκατομμύρια

Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών: Ένα εργαλείο στα χέρια του ασφαλιστή σε μια απαιτητική εποχή

Ο ασφαλιστής που γνωρίζει το πλαίσιο του μηχανισμού διαβάζει σωστά τα σημάδια των καιρών και λειτουργεί ως πολύτιμος σύμβουλος