back to top
16.8 C
Athens
Τετάρτη Ιανουάριος 22 2025

“Πόλεμος” ασφαλιστικών-τραπεζών για την χρηματοδότηση έργων υποδομής στην Ευρώπη

της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

Η επιστροφή των τραπεζών στην αγορά χρηματοδότησης έργων υποδομής της ΕΕ περιορίζει την ικανότητα των ασφαλιστικών εταιρειών να ενισχύσουν τις επενδυτικές τους αποδόσεις χρηματοδοτώντας τους δρόμους, τις γέφυρες και τα αιολικά πάρκα του μέλλοντος.
Οπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ του Reuters, οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ενθάρρυναν τους ασφαλιστικούς ομίλους να διοχετεύσουν στοιχεία ενεργητικού ύψους άνω των 10 τρισ. ευρώ σε τέτοια projects προκειμένου να τονώσουν την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη χωρίς να επισωρεύσουν πρόσθετα χρέη. Οι ασφαλιστικές εταιρίες, κυνηγώντας υψηλότερες αποδόσεις σε περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων, άρχισαν να αναζητούν projects με προβλέψιμες μακροπρόθεσμες αποδόσεις που μπορούσαν να “ευθυγραμιστούν” με τις υπεσχημένες πληρωμές σε πελάτες σε ορίζοντα δεκαετιών. Ομως, η αποστολή τους κατέστη δυσχερέστερη από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από τις τράπεζες που διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο της σχετικής πίτας, συμπιέζοντας τις αποδόσεις.

- Advertisement -

“Οι τράπεζες επιστρέφουν στον χώρο”, παρατηρεί ο Bart De Smet, διευθύνων σύμβουλος της βελγικής ασφαλιστικής Ageas που έχει επενδύσει περί τα 1,5 δισ. ευρώ σε έργα υποδομής στην ΕΕ. Πολλές τράπεζες αποσύρθηκαν από τον εν λόγω κλάδο κατά τη διάρκεια της χρηματοοικονομικής κρίσης, δίνοντας περισσότερο χώρο στις ασφαλιστικές. Ομως, τα εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια χρηματοδότησης, εν πολλοίς απόρροια της πολιτικής ποσοτικής νομισματικής χαλάρωσης που εφαρμόζεται στην Ευρωζώνη τους τελευταίους μήνες, ενθάρρυναν τις τράπεζες να επιστρέψουν. Ως αποτέλεσμα, το spread μεταξύ των επιτοκίων των ομολόγων που εκδίδονται για να χρηματοδοτήσουν έργα υποδομής (infrastructure debt) και των διατραπεζικών επιτοκίων μειώθηκε δραστικά. Σημειώνεται οτι το infrastructure debt καταλαμβάνει σχετικά μικρό μερίδιο στα επενδυτικά χαρτοφυλάκια των ασφαλιστικών ομίλων, όμως έχει αυξημένο ειδικό βάρος, καθώς οι εν λόγω τίτλοι συνήθως φέρουν πολύ υψηλότερα επιτόκια από τα “παραδοσιακά” κρατικά ομόλογα.

Mεγάλοι ασφαλιστικοί και αντασφαλιστικοί όμιλοι όπως η Allianz, η Munich Re και η Legal & General έχουν εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για την χρηματοδότηση έργων υποδομής, καθώς την βλέπουν ως μέσο αντιστάθμισης των χαμηλών αποδόσεων που προσφέρουν τα κρατικά ομόλογα. “Η εταιρεία μας μπορεί να ανταγωνιστεί τις τράπεζες, αλλά όχι.πάση θυσία”, σχολιάζει ο Thomas Bayerl, στέλεχος της ΜΕΑG, του επενδυτικού βραχίονα της Munich Re. “Οταν αναλαμβάνουμε ρίσκο, πρέπει να έχουμε και την αντίστοιχη απόδοση, ειδάλλως απορρίπτουμε το project”.

- Advertisement -

Οι ασφαλιστικές στρέφονται σε εναλλακτικές επενδύσεις όπως το real estate, την αγορά εταιρικών ομολόγων (παρά την έντονη μεταβλητότητα του τελευταίου διαστήματος), τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια (private equity) και την χρήση παραγώγων προκειμένου να εξασφαλίσουν τις αποδόσεις που συνάδουν με τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει έναντι των πελατών τους.

Η ΕΕ επιχείρησε να τονώσει τις επενδύσεις σε έργα υποδομής μέσω του λεγόμενου “Πακέτου Γιούνκερ”, ενός χρηματοδοτικού προγράμματος ύψους 315 δισ. ευρώ που ξεκίνησε το περασμένο έτος με πρωτοβουλία του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Οι τράπεζες τείνουν να χορηγούν δάνεια για έργα υποδομής με πιο βραχυπρόθεσμο ορίζοντα σε σχέση με τα ομόλογα infrastructure που προτιμούν οι ασφαλιστικές ή άλλοι θεσμικοί επενδυτές μακράς πνοής, όπως συνταξιοδοτικά ταμεία και κρατικά επενδυτικά κεφάλαια. Το μερίδιο των εν λόγω ομολόγων στην συνολική αγορά project finance περιορίστηκε στο 16,6% το 2014 από 20% το 2013, με τον τραπεζικό δανεισμό να καταλαμβάνει το υπόλοιπο κομμάτι.

Ανασταλτικά για τις ασφαλιστικές εταιρείες εξάλλου λειτουργεί και το γεγονός ότι πολλά από τα έργα υποδομής που προωθούν οι κυβερνήσεις φέρουν υψηλό κατασκευαστικό κίνδυνο, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο ελκυστικά για τις ασφαλιστικές από ότι για τις τράπεζες. “Είμαστε πολύ επιλεκτικοί όσον αφορά τον κατασκευαστικό κίνδυνο που αναλαμβάνουμε, συχνότερα λέμε ¨όχι”, παρά “ναι'” λέει ο David Dahan, στέλεχος της βρετανικής Aviva. “Δραστηριοποιούμαστε στο χαμηλού ρίσκου τμήμα του φάσματος (σ.σ. της χρηματοδότησης έργων υποδομής).”

Σχετικές δημοσιεύσεις

Η Allianz απορροφά το 50% των αυξήσεων στα ισόβια συμβόλαια υγείας

Η Allianz, πιστή στη δέσμευσή της για διαφάνεια και ανοιχτή επικοινωνία και σε συνέχεια του σημαντικού ζητήματος των αυξήσεων στα μακροχρόνια συμβόλαια υγείας

Τρεις ασφαλιστικές εταιρίες στους «TRUE LEADERS»

Η ICAP CRIF, για 14η χρονιά, βράβευσε σε μια λαμπερή βραδιά, τις 100 Εταιρείες και τους 12 Ομίλους που ξεχώρισαν ως Τrue Leaders το 2023

Να γίνει το Κράτος διαιτητής και να καθιερωθούν τα ιατρικά πρωτόκολλα.

Η κίνηση της ΕΚΠΟΙΖΩ να ανεβάσει τους τόνους στις αυξήσεις ασφαλίστρων υγείας ήρθε να χαλάσει επικοινωνιακά την καλύτερη στιγμή της ασφαλιστικής αγοράς

H Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη επιλέγει το GRABBER της DGTAL για πιλοτική εφαρμογή σε αποζημιώσεις

Η DGTAL ανακοινώνει τη συνεργασία της με την Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη, μέλος του κορυφαίου ασφαλιστικού Ομίλου Allianz, για τη πιλοτική δοκιμή

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

H EAEE ενημερώνει για τον ν.5170/2025 σχετικά με την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων υγείας

H ΕΑΕΕ ενημερώνει ότι στις 20.1.2025 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο ν. 5170/2025, ο οποίος περιλαμβάνει στο άρθρο 29

Η ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ εξυπηρέτησε πάνω από 430.000 περιστατικά Οδικής Βοήθειας το 2024

Με απόλυτη δέσμευση στην ασφάλεια και την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων της, η Οδική Βοήθεια της ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ εξυπηρέτησε το 2024

40 δις δολάρια το κόστος των πυρκαγιών στο L.A.

Στα 40 δις δολάρια ανέρχεται  το κόστος των πυρκαγιών στο Λος Αντζελες, σύμφωνα με αναλυτές της Keefe Bruyette & Woods.

Οδηγός για ψηφιακή κάρτα εργασίας

Για πρώτη φορά, καταγράφεται ψηφιακά όλο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Γ. Χατζηθεοδοσίου: Ασφαλιστική αγορά χωρίς ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές δεν υπάρχει

Το τελευταίο διάστημα, με αφορμή τις μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας, έχει ξεκινήσει μία δημόσια συζήτηση για όλη την ασφαλιστική αγορά.

H EAEE ενημερώνει για τον ν.5170/2025 σχετικά με την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων υγείας

H ΕΑΕΕ ενημερώνει ότι στις 20.1.2025 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο ν. 5170/2025, ο οποίος περιλαμβάνει στο άρθρο 29

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα μετεκπαίδευσης Ασφαλιστικής και Χρηματοοικονομικής Συμβουλευτικής

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Ασφαλιστικών Σπουδών ανακοινώνει το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Μετεκπαίδευσης Ασφαλιστικής και Χρηματοοικονομικής Συμβουλευτικής

Νέος ΚΟΚ: Πρόστιμα και ποινές φυλάκισης υπό την αίρεση των ελέγχων

Υψηλά πρόστιμα, ποινές φυλάκισης και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας επισύρει ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας. Ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χλμ στον αστικό ιστό

Η ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ εξυπηρέτησε πάνω από 430.000 περιστατικά Οδικής Βοήθειας το 2024

Με απόλυτη δέσμευση στην ασφάλεια και την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων της, η Οδική Βοήθεια της ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ εξυπηρέτησε το 2024