της Ελενας Ερμείδου
Η μεγάλη ανατροπή του αιώνα που οδήγησε εργαζόμενους και επιχειρηματίες να δουλεύουν από τα σπίτια τους αλλά και τους καταναλωτές και πολίτες να απομακρύνονται από τις ανθρώπινες σχέσεις και να προσκολλώνται στο γυαλί, και στην εικονική πραγματικότητα φαίνεται να γυρνά μπούμερανγκ. Οι πρόωροι πανηγυρισμοί μειώνονται. Πολλά τα ερωτήματα για την ευκολία διάθεσης των μεγάλων δεδομένων, αλλά και για ποιο είναι το σημείο που η τεχνητή νοημοσύνη, αν το ξεπεράσει μπορεί να μετατραπεί σε φονικό όπλο.
Σταμάτησε τις επιχειρήσεις της, την περασμένη Κυριακή 22 Νοεμβρίου, η λιανική της Νότιας Κορέας E-Land Group. Ransomware εισέβαλλαν σχεδόν στο ήμισυ των καταστημάτων της. Το κακόβουλο λογισμικό παραβίασε 23 από τα 50 καταστήματα της. Η πρόθεση του λογισμικού ήταν να μπλοκάρει την πρόσβαση όλων των χρηστών στα ψηφιακά τους αρχεία. Βέβαια, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις τα λύτρα ήταν και ο μόνος τρόπος που θα ξαναέδινε τα κλειδιά τους επιχειρηματία για να μπει στο μαγαζί του.
Ηδη η επιχείρηση έχει κατεβάσει ρολά στα δίκτυα της πιστεύοντας ότι θα μετριάσει την έκταση των ζημιών, δίνοντας από εδώ και πέρα στοιχεία για την έρευνα στην αστυνομία για την πάταξη των cyber εγκλημάτων.
Στην Ελλάδα με τα καταστήματα να έχουν υιοθετήσει τρόπους απομακρυσμένης εργασίας αλλά τελευταία και τα super market και τα καταστήματα λιανικής το ένα μετά το άλλο να ανακοινώνει για πλειάδα δυνατοτήτων για ηλεκτρονικές υπηρεσίες με παράδοση ‘στο σπίτι σας’, τι γίνεται; Τι μέτρα έχουν πάρει όλοι αυτοί που σίγουρα κάτι ‘στο πόδι έφτιαξαν ‘ για την προστασία των καταναλωτών;
Έντονος είναι ο προβληματισμός γύρω από αυτά τα ζητήματα, είναι αλήθεια, όπως αναδείχθηκε και στο πρόσφατο 2nd Cyber Insurance & Incident Response Conference. Σοβαρές επιθέσεις και άλλα περιστατικά ενδεχόμενης παραβίασης λαμβάνουν χώρα και στις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες καλούνται να λάβουν άμεσα μέτρα πρόληψης. Τα πρόσφατα περιστατικά γνωστά.
Είναι γεγονός πως μετά την ψηφιοποιήση και την άνοδο των νέων τεχνολογιών η πανδημία αποτελεί σοβαρό παράγοντα τόσο όσον αφορά την αύξηση κυβερνοεπιθέσεων όσο και του ενδιαφέροντος για κυβερνοασφάλιση. Μένει να φανεί το επόμενο διάστημα σε τι βαθμό.
Θετικό στοιχείο πάντως αποτελεί η ανάπτυξη του οικοσυστήματος Cyber insurance γεγονός που έχει δημιουργήσει την ανάγκη να γίνονται σημαντικές διαβουλεύσεις σε επίπεδο ανώτατων στελεχών μιας εταιρείας. Ως εκ τούτου, η εικόνα που διαμορφώνεται πλέον είναι πως δεν πρόκειται απλά για ένα security problem αλλά ένα business problem, στοιχείο που αποδεικνύει ότι οι cyber απειλές λογαριάζονται πλέον ως κάτι πιο σοβαρό. Σίγουρα, ωστόσο, χρειάζονται περισσότερες, και με περισσότερες λεπτομέρειες, προσπάθειες όσον αφορά την συμμόρφωση των εταιρειών.
Όσον αφορά τον ασφαλιστικό κλάδο, φαίνεται πως είναι απαραίτητο ένα ακόμα πιο επιλεκτικό και προσεκτικό underwriting από τις ασφαλιστικές.
διαβάστε: Τι μάθαμε για ασφάλεια και κυβερνοεπιθέσεις: Κρίσιμα στοιχεία για το άμεσο μέλλον