back to top
26.7 C
Athens
Κυριακή 17 Αυγούστου 2025

Ηλεκτρονική Απάτη: Ποιά τα επόμενα βήματα των τραπεζών

Με τα πρώτα αποτελέσματα στην μάχη κατά της ηλεκτρονικής απάτης να είναι θετικά, συνεχίζεται η υλοποίηση των δράσεων που αποφασίστηκαν πρόσφατα μεταξύ τραπεζών, Πολιτείας, Τράπεζας της Ελλάδος και της Ελληνικής Αστυνομίας για την πάταξη του φαινομένου που γνωρίζει μεγάλη έξαρση διεθνώς και στην Ελλάδα, ταυτόχρονα με την εκρηκτική άνοδο των ψηφιακών συναλλαγών τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις από πλευράς τραπεζών, ο αριθμός των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης γνωρίζει κάμψη για πρώτη φορά μετά από την συνεχή άνοδο που γνώρισε τους τελευταίους μήνες, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία, αλλά δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού. Όπως εξάλλου, διαπιστώθηκε στη τελευταία σύσκεψη της Ομάδας Εργασίας που έχει συσταθεί στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με την συμμετοχή τραπεζών, Πολιτείας και Αρχών τα μέτρα που ελήφθησαν κατά το πρόσφατο χρονικό διάστημα για την ευαισθητοποίηση του συναλλακτικού κοινού αναφορικά με τις ηλεκτρονικές απάτες και ειδικότερα με τις απάτες τύπου phishing, είχαν αποτελέσματα.

- Advertisement -

Επόμενα βήματα: Νέα ενημερωτική εκστρατεία – Ενίσχυση νομικού πλαισίου και ενδυνάμωση συνεργασίας με αρμόδιες αρχές

Αναφορικά με τα επόμενα βήματα που έχουν ως κεντρική στρατηγική να κρατήσουν τους πολίτες σε συνεχή εγρήγορση, ξεκινά μετά και από τις σχετικές αποφάσεις της Ομάδας Εργασίας η δεύτερη φάση ενημέρωσης με τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό υλικό. Η ανάγκη διαρκούς ενημέρωσης κρίνεται επιτακτική, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ομάδας Εργασίας, ώστε οι πολίτες να μην εφησυχάζουν και να ακολουθούν πιστά τις βασικές συστάσεις και οδηγίες από τις τράπεζες και τις αρμόδιες Αρχές.

- Advertisement -

Επίσης, μεγάλη έμφαση δίνεται και στην υλοποίηση της απόφασης για τη δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού- νομοθετικού πλαισίου, ώστε οι τράπεζες να μπορούν να παρέχουν ουσιαστική αρωγή σε πελάτες – θύματα απάτης. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι τράπεζες, εξαιτίας του ισχύοντος νομικού πλαισίου, δεν μπορούν να προχωρήσουν στη διαδικασία επιστροφής χρημάτων από απατηλή συναλλαγή ακόμη και αν έχουν δεσμεύσει τα σχετικά ποσά, δίχως τη συναίνεση του δικαιούχου του λογαριασμού πίστωσης.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η εντατικοποίηση της συνεργασίας των τραπεζών και της Ελληνικής Αστυνομίας, μετά και τις πρόσφατες επιτυχίες της στην εξάρθρωση διεθνών εγκληματικών οργανώσεων στον τομέα των απατών σε συνεργασία με τις Ευρωπαϊκές Αστυνομικές και Δικαστικές Αρχές.

Ποιες είναι οι βασικές μορφές ηλεκτρονικής απάτης

Με την αλματώδη αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια διεθνώς και στην χώρα μας, αυξάνεται ταυτόχρονα και ο αριθμός μορφών ηλεκτρονικής απάτης. Όπως έχουν επανειλημμένα αναφέρει σε δημόσιες παρεμβάσεις τους αρμόδια τραπεζικά στελέχη αλλά και στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, οι πολίτες θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα στην πραγματοποίηση των ψηφιακών τους συναλλαγών και να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες που τους έχουν δοθεί.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται και στην τελευταία ενημερωτική καμπάνια «Μια Παύση Αρκεί για να Αποφύγουμε την Ηλεκτρονική Απάτη» του τηλεοπτικού σποτ

(https://www.youtube.com/watch?v=1GfqoJnRgCg) οι συναλλασσόμενοι δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνούν ότι «όταν λαμβάνουμε μηνύματα ή e-mails που ισχυρίζονται ότι είναι από την Τράπεζά μας κάνουμε μια «παύση». Τα διαβάζουμε προσεκτικά έχοντας πάντα στο μυαλό μας ότι μια πραγματική τράπεζα δεν θα ζητούσε ποτέ το PIN ή τον κωδικό μας. «Διότι μια παύση αρκεί για να αποφύγουμε την ηλεκτρονική απάτη».

Σχετικό ενημερωτικό υλικό για όλες τις μορφές απάτης μπορούν να αναζητήσουν οι πολίτες στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ που έχει αναρτηθεί από τον περασμένο Νοέμβριο με αφορμή την τελευταία εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για θέματα κυβερνοασφάλειας, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Μήνα Ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.

Στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ έχουν αναρτηθεί ενημερωτικά βίντεο και infographics με οδηγίες αναγνώρισης και προστασίας από διάφορους τύπους ηλεκτρονικής απάτης στον κυβερνοχώρo όπως:

-απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), απατηλά μηνύματα SMS (smishing), απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing),

-απάτη του CEO (CEO Fraud),

-απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud),

-απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites),

-απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam),

-κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),

-απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),

-απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),

-απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, , και

-απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).

Οι συναλλασσόμενοι μπορούν να δουν όλες τις σχετικές πληροφορίες και το ενημερωτικό υλικό στο link https://www.hba.gr/News/Details/2061

καθώς και στο link

https://www.hba.gr/News/Details/1509

Αναπόφευκτα νέες μορφές απάτης θα κάνουν την εμφάνιση τους, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σε δημόσιες παρεμβάσεις τους, διεθνώς και στην Ελλάδα, επιτελικά στελέχη τεχνολογικών εταιριών, ο ψηφιακός κόσμος επεκτείνεται σε κάθε πτυχή της ζωής μας, με τις τεράστιες δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες και τα δίκτυα επικοινωνιών. Όπως τονίζεται, ο πραγματικός με τον ψηφιακό κόσμο θα συνυπάρχουν, κάνοντας όμως απαραίτητη τη διαρκή επαγρύπνηση όλων μας για ζητήματα απάτης και εγκληματικών ενεργειών και στο ψηφιακό κόσμο, με την ίδια έμφαση που δίνεται για ανάλογα περιστατικά στον πραγματικό κόσμο.

με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ

Σχετικές δημοσιεύσεις

Γ. Χατζηθεοδοσίου: Για πόσο θα γίνεται ανεκτή η καταχρηστική συμπεριφορά των τραπεζών;

Στο ίδιο έργο θεατές παραμένουμε πολίτες και μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, σχετικά με την απαράδεκτη τακτική των τραπεζών στο θέμα των προμηθειών

Παραβίαση προσωπικών δεδομένων από τράπεζα για ανύπαρκτες οφειλές

Αδικοπρακτική Ευθύνη της Εναγομένης Τραπεζικής Εταιρίας – Προσβολή Προσωπικότητας – Ηθική Βλάβη (ΑΚ 932) 38.000 ευρώ (19.000 ευρώ Χ 2)

Γιατί οι τράπεζες «ξαναθυμούνται» τον ασφαλιστικό κλάδο

Έμπειρος τραπεζίτης, σχολιάζοντας την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής από την Τράπεζα Πειραιώς, τονίζει με νόημα ότι «μετά από μια περίοδο δεκαπέντε

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Η Coface εγκρίνεται από το Lloyd’s για νέο συνδικάτο πιστωτικής ασφάλισης – Σημαντικές ευκαιρίες για την ελληνική αγορά

Η αξιοπιστία και η φερεγγυότητα του Lloyd’s ενισχύουν την εμπιστοσύνη των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς συνεργασίες

Social media και ασφάλιση: Η νέα εποχή στην προσέλκυση συνεργατών!

Η ψηφιακή στρατολόγηση δεν αλλάζει απλώς τον τρόπο προσέλκυσης, αλλά και το προφίλ του ασφαλιστικού συμβούλου - Ποιες προκλήσεις αναδύονται

Ασφαλιστικές και ΑΑΔΕ: Ο νέος ρόλος τους απέναντι στα οχήματα σε ακινησία

Πώς η νέα απόφαση της ΑΑΔΕ συνιστά πρόκληση και ταυτόχρονα ευκαιρία για την ασφαλιστική αγορά

Η απάντηση της DallBogg στα πρόσφατα δημοσιεύματα

«Κατηγορηματικά» διαψεύδει τις αρνητικές ειδήσεις που την αφορούν η DallBogg, υποστηρίζοντας ότι «συνεχίζει με υπευθυνότητα και συνέπεια το έργο της»

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Η Coface εγκρίνεται από το Lloyd’s για νέο συνδικάτο πιστωτικής ασφάλισης – Σημαντικές ευκαιρίες για την ελληνική αγορά

Η αξιοπιστία και η φερεγγυότητα του Lloyd’s ενισχύουν την εμπιστοσύνη των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς συνεργασίες

ΑΠΑ: Επείγουσα προειδοποίηση για τη χρήση drones σε περιοχές πυρκαγιών

Κίνδυνος για τις επιχειρήσεις πυρόσβεσης και την ανθρώπινη ζωή

Η σύνεση φέρνει αυξημένη κερδοφορία για τη Swiss Re το α΄ εξάμηνο

Πώς σχολιάζουν τα αποτελέσματα ο διευθύνων σύμβουλος Andreas Berger και ο οικονομικός διευθυντής Anders Malmström

Καλοκαιρινή ανανέωση για Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές – Μικρές αλλαγές με μεγάλο αποτύπωμα

Η καλοκαιρινή περίοδος μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη ευκαιρία για επαγγελματική ανασύνταξη και προσωπική φροντίδα

Κ. Κατσαφάδος: Νέα μέτρα για τους πυρόπληκτους τη Δευτέρα – Άνιση η μάχη με την κλιματική κρίση

Δείτε το βίντεο με τις δηλώσεις του υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας