Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου,
Αν και η Google έβαλε λουκέτο (δείτε σχετικό άρθρο) στην υπηρεσία Compare, μέσω της οποίας έδινε τη δυνατότητα online σύγκρισης ασφαλειών αυτοκινήτου και εν συνεχεία αγορών από τις συνεργαζόμενες ασφαλιστικές εταιρείες, τίποτα δεν αποκλείει την επαναδραστηριοποίησή της στον κλάδο με νέα στρατηγική. Την εικόνα του ασφαλιστικού κλάδου λίγο πριν η Google ανακοινώσει ότι σταματάει την εφαρμογή σκιαγραφεί έρευνα της Capgemini που έγινε στον ασφαλιστικό κλάδο διεθνώς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης περισσότερο από το 40% των ασφαλιστών δήλωσαν ότι απειλούνται από την Google, λόγω του ισχυρού της brand και της ικανότητάς της να αξιοποιεί ποικιλοτρόπως τα προσωπικά δεδομένα των πελατών της. Η νέα γενιά καταναλωτών που χρησιμοποιεί το smartphone ως “πολυεργαλείο” πιθανότατα θα παρακάμψει τους παραδοσιακούς ασφαλιστικούς ομίλους προς όφελος “νέων, πιο ευέλικτων ανταγωνιστών”. Από συνεντεύξεις με περισσότερα από 130 στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς προκύπτει ότι η Google αποτελεί τον πιο επικίνδυνο “δυνητικό νέο παίκτη” του κλάδου, ξεπερνώντας άλλους ομίλους όπως τον αμερικανικό κολοσσό του λιανεμπορίου Wal Mart ή την Amazon.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τις νέες τεχνολογίες για να εξασφαλίσουν περισσότερες πληροφορίες για τους πελάτες τους και να τους προσφέρουν πιο ελκυστικά τιμολογημένα προϊόντα. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ασφάλεια αυτοκινήτου με τη χρήση της “τηλεματικής”, ενός μαύρου κουτιού που τοποθετείται στα ΙΧ και δινει στοιχεία για την οδική συμπεριφορά του πελάτη (αν τηρεί τους κανόνες του ΚΟΚ κλπ.)
Επόμενο “πεδίο δόξης λαμπρόν” για τους ασφαλιστές είναι το λεγόμενο “διασυνδεδεμένο σπίτι¨(connected home), με τεχνολογία που επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να σβήνει π.χ. τον φούρνο του εξ ‘ αποστάσεως αν τον έχει ξεχάσει ανοιχτό, αποφεύγοντας έτσι το ενδεχόμενο πυρκαγιάς. Η Google είναι ιδιοκτήτης της εταιρείας κατασκευής διασυνδεδεμένων οικιακών συσκευών Nest, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως πλατφόρμα παροχής ασφαλιστικών υπηρεσιών.
“Για να αντιμετωπίσουν τον επερχόμενο ανταγωνισμό από τις ασφαλιστικές start-ups υψηλής τεχνολογίας, οι παραδοσιακοί ασφαλιστικοί όμιλοι θα πρέπει να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα των brands τους, να αξιοποιήσουν στον έπακρο τα δεδομένα καταναλωτών σε πραγματικό χρόνο και να αναπτύξουν ευέλικτα λειτουργικά μοντέλα”, αναφέρεται στην έκθεση της Capgemini. Ωστόσο, ορισμένοι παράγοντες της αγοράς εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσο οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας μπορεί να “αλώσουν” άμεσα τον ασφαλιστικό κλάδο που χαρακτηρίζεται από αυστηρή εποπτεία, θεωρώντας πιθανότερο το σενάριο στρατηγικών συνεργασιών startups με ασφαλιστικές εταιρίες. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, η Liberty Mutual ήδη συνεργάζεται με τη Nest, προσφέροντας εκπτώσεις στους πελάτες της τελευταίας.
“Η Google προφανώς δεν θα γίνει κλασικός πάροχος ασφαλιστικών υπηρεσιών”, αναφέρει το στέλεχος της Capgemini Nigel Walsh. “Ομως, προϊόντα όπως η Nest αποτελούν σημαντικό μέρος της αλυσίδας αξίας του ασφαλιστικού κλάδου”. Η ασφαλιστική βιομηχανία θα πρέπει επίσης να βελτιώσει τις υπηρεσίες της εάν θέλει να κερδίσει τους νεότερους πελάτες. Μόλις το 35% των πελατών κάτω των 35 ετών δήλωσαν ικανοποιημένοι από τις ασφαλιστικές τους εταιρείες, ενώ στις ηλικίες άνω των 35 το σχετικό ποσοστό ήταν 55%, όπως έδειξε έρευνα της Capgemini σε πάνω από 15.000 άτομα από 30 χώρες.