back to top
15.1 C
Athens
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025

Allianz: Οι γεωπολιτικές εντάσεις αυξάνουν τους κινδύνους για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο

Έκθεση «Allianz Safety and Shipping Review 2025»: Η εμπορική σύγκρουση μεταξύ Η.Π.Α. και Κίνας, καθώς και αύξηση του «σκιώδους στόλου», προσθέτουν σημαντικές προκλήσεις για τη διεθνή ναυτιλία.

Το ταχέως μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο δημιουργεί νέους κινδύνους και προκλήσεις για τη ναυτιλία που ήδη καλείται να διαχειριστεί την ενεργειακή μετάβαση και τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19, σύμφωνα με την έκθεση Safety and Shipping Review της Allianz Commercial. Ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα όλο και πιο ασταθές και περίπλοκο περιβάλλον λειτουργίας που χαρακτηρίζεται από επιθέσεις σε πλοία, κατασχέσεις σκαφών, κυρώσεις, καθώς και συνέπειες από περιστατικά που αφορούν ζημιές σε κρίσιμα υποθαλάσσια καλώδια. Επιπλέον, το ντόμινο της αύξησης του προστατευτισμού και των δασμών απειλεί να αναδιαμορφώσει τις εφοδιαστικές αλυσίδες και να ανατρέψει τις καθιερωμένες εμπορικές σχέσεις.

- Advertisement -

Δεδομένου ότι το 90% του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται μέσω θαλάσσης, οι εξελίξεις αυτές προκαλούν ανησυχία, ιδιαίτερα καθώς ο κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζει την προοπτική μεγάλων αποζημιώσεων λόγω παραδοσιακών κινδύνων, όπως οι πυρκαγιές, οι συγκρούσεις και οι προσαράξεις, που παραμένουν οι βασικές αιτίες ολικής απώλειας πλοίων μεγάλου μεγέθους. Ωστόσο, υπάρχουν και θετικά νέα: Η ναυτιλία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στον τομέα της θαλάσσιας ασφάλειας τα τελευταία χρόνια. Τη δεκαετία του 1990, ο παγκόσμιος στόλος έχανε περισσότερα από 200 πλοία ετησίως. Αυτός ο αριθμός είχε μειωθεί στο μισό πριν από 10 χρόνια και σήμερα έχει υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο, μόλις 27 απώλειες έως το τέλος του 2024 (έναντι 35 το 2023).

«Η σημασία του πολιτικού κινδύνου και των συγκρούσεων ως πιθανή αιτία ναυτιλιακών απωλειών αυξάνεται, καθώς εντείνονται οι γεωπολιτικές εντάσεις. Οι συνολικές απώλειες από παραδοσιακές αιτίες μπορεί να έχουν μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, όμως ενδέχεται να βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου αυτή η θετική τάση αντισταθμίζεται από την αυξανόμενη έκθεση σε πολέμους και πολιτικούς κινδύνους. Ως κλάδος, βρισκόμαστε σε καλύτερη θέση όσον αφορά τους παραδοσιακούς κινδύνους, αλλά η προσοχή στρέφεται ξανά στους γεωπολιτικούς κινδύνους», δηλώνει ο Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting της Allianz Commercial.

- Advertisement -

Η εμπορική σύγκρουση μεταξύ Η.Π.Α.-Κίνας και η αύξηση του «σκιώδους στόλου» φέρνουν αβεβαιότητα και προκλήσεις.

Ανθεκτικότητα παρά τις γεωπολιτικές πιέσεις: Μόνο 27 μεγάλα πλοία χάθηκαν παγκοσμίως το 2024, μείωση άνω του 20%, το χαμηλότερο ποσοστό στην ιστορία του κλάδου.

Η Κίνα υπήρξε ο βασικός στόχος των προστατευτικών μέτρων της κυβέρνησης των ΗΠΑ, με δασμούς να φτάνουν έως και το 145%, πριν οι δύο χώρες συμφωνήσουν σε μείωσή τους για διάστημα 90 ημερών. Οι εξελίξεις έχουν επηρεάσει σημαντικά το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, καθώς περίπου το 18% του παγκόσμιου εμπορίου υπόκειται πλέον σε δασμούς, μέχρι τα μέσα Απριλίου 2025, σε σύγκριση με μόλις 4% στις αρχές Μαρτίου. Μάλιστα, καταγράφηκε δραματική πτώση στις θαλάσσιες μεταφορές αμέσως μετά τις ανακοινώσεις της «Ημέρας Απελευθέρωσης». Παρότι οι μελλοντικές εμπορικές πολιτικές των Η.Π.Α. παραμένουν αβέβαιες, ένα άλλο φαινόμενο αναδεικνύεται σε ολοένα και μεγαλύτερη πρόκληση για τη ναυτιλιακή και την ασφαλιστική βιομηχανία: ο σκιώδης στόλος. Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το μέγεθος του σκιώδους στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά. Σήμερα, περίπου το 17% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων εκτιμάται ότι ανήκει σε αυτό το δίκτυο, με σχεδόν 600 δεξαμενόπλοια να μεταφέρουν μόνο ρωσικό πετρέλαιο. Τα πλοία του σκιώδους στόλου έχουν εμπλακεί σε δεκάδες περιστατικά παγκοσμίως, όπως πυρκαγιές, συγκρούσεις και διαρροές πετρελαίου.

“Παρόλο που οι πρόσφατες κυρώσεις καθιστούν πιο δύσκολες τις δραστηριότητες αυτών των πλοίων, ο σκιώδης στόλος εξακολουθεί να αποτελεί σοβαρή απειλή για τη ναυτιλία και το περιβάλλον, καθώς πολλά από αυτά τα πλοία είναι πιθανόν παλαιά, με κακή συντήρηση και ανεπαρκή ασφαλιστική κάλυψη. Σε περίπτωση διαρροής πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο του σκιώδους στόλου, το κόστος καθαρισμού θα μπορούσε να φτάσει έως και τα 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια Η.Π.Α.», αναφέρει ο Justus Heinrich, Global Product Leader, Marine Hull, Allianz Commercial.

Οι πυρκαγιές και τα εσφαλμένα δηλωμένα φορτία παραμένουν κορυφαίες ανησυχίες για τα μεγάλα πλοία.

Οι πυρκαγιές σε μεγάλα πλοία εξακολουθούν να αποτελούν σοβαρή ανησυχία για τις ασφαλιστικές εταιρείες στον τομέα των σκαφών και των φορτίων. Το 2024 αναφέρθηκαν επτά ολικές απώλειες πλοίων όλων των τύπων, αριθμός ίδιος με εκείνον της προηγούμενης χρονιάς. Ο συνολικός αριθμός των περιστατικών αυξήθηκε σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 250 περιστατικά, αποτελώντας τον υψηλότερο δεκαετίας. Περίπου το 30% αυτών των πυρκαγιών σημειώθηκε σε πλοία εμπορευματοκιβωτίων, φορτηγά ή roll-on/roll-off (ro-ros) πλοία (σύνολο 69 περιστατικά). Πάνω από 100 ολικές απώλειες πλοίων την τελευταία δεκαετία οφείλονται σε πυρκαγιές. Γίνονται προσπάθειες για τον περιορισμό των κινδύνων αυτών, με ρυθμιστικές αλλαγές και τεχνολογικές εξελίξεις που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της εσφαλμένης δήλωσης φορτίου, η οποία αποτελεί βασικό παράγοντα πρόκλησης τέτοιων πυρκαγιών. Αυτό είναι πολύ κρίσιμο καθώς η ηλεκτροκίνηση της παγκόσμιας οικονομίας δημιουργεί νέες προκλήσεις, λόγω της αυξημένης μεταφοράς μπαταριών ιόντων λιθίου και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες.

Στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, όπου περιλαμβάνεται και η Ελλάδα, καταγράφηκαν 4 συνολικές απώλειες πλοίων το 2024, καθιστώντας την μία από τις βασικές περιοχές με ναυτικά ατυχήματα παγκοσμίως, μαζί με τα Βρετανικά Νησιά. Επιπλέον, σημειώθηκαν 694 ναυτικά περιστατικά, ο δεύτερος υψηλότερος αριθμός παγκοσμίως για το έτος. Η περιοχή αυτή καταγράφει σταθερά υψηλή δραστηριότητα και επικινδυνότητα την τελευταία δεκαετία, γεγονός που αντανακλά τη στρατηγική της σημασία για το διεθνές εμπόριο.

Πρόοδος σε παραδοσιακούς κινδύνους: Σημαντική βελτίωση καταγράφεται στη μείωση περιστατικών όπως πυρκαγιές, συγκρούσεις και προσαράξεις, βασικές αιτίες απωλειών, με τις ανησυχίες ωστόσο να παραμένουν σε σχέση με την πιθανότητα εκδήλωσης ζημιών μεγάλης κλίμακας.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κλάδος της ναυτιλίας γίνεται πιο ανθεκτικός απέναντι στους κινδύνους που σχετίζονται με μεγάλα πλοία, ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε πως αυτοί οι κίνδυνοι έχουν τεθεί πλήρως υπό έλεγχο. Παρ’ όλα αυτά, οι μόλις 27 ολικές απώλειες μέσα στο 2024 καταδεικνύουν τη θετική πορεία. Για να το θέσουμε σε προοπτική: ο παγκόσμιος στόλος αριθμεί πάνω από 100.000 πλοία (100 GT+). Ωστόσο, η αβεβαιότητα και οι πολλαπλοί κίνδυνοι παραμένουν. Οι κυβερνοεπιθέσεις και οι παρεμβολές στο GPS αυξάνονται. Οι εκεχειρίες έχουν γεννήσει ελπίδες, αλλά η απειλή για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα και οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες αναμένεται να συνεχιστούν. Την ίδια στιγμή, η πράσινη μετάβαση απαιτεί σημαντική πρόοδο. Τα επόμενα χρόνια θα είναι καθοριστικά και θα διαμορφώσουν την πορεία του κλάδου και του παγκόσμιου εμπορίου», εξηγεί ο Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting, Allianz Commercial.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Στο επίκεντρο η Επαγγελματική Ασφάλιση – Παρεμβάσεις και μηνύματα από την εκπομπή UpΑσφάλιση

Στοχευμένη νομοθετική παρέμβαση ετοιμάζεται για την Επαγγελματική Ασφάλιση – Δείτε το βίντεο της εκπομπής

Αισιόδοξες προοπτικές και μετασχηματισμός: Τα ευρήματα της Έκθεσης Ασφαλιστικής Αγοράς 2025 της KPMG

Ο Φ. Κάσσος ανέλυσε τη συνολική εικόνα της αγοράς τονίζοντας την υψηλή ανάπτυξη του 2024, τις αντοχές των ασφαλιστικών εταιρειών αλλά και τις νέες τάσεις

Allianz Commercial: Γεωπολιτική αστάθεια και κυβερνοαπειλές εντείνουν τους κινδύνους για τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη

Αύξηση της συχνότητας αλλά και της σοβαρότητας των αξιώσεων κατά διοικητικών στελεχών – Τι προβλέπει έκθεση της Allianz Commercial για το 2026

Η KPMG φέρνει την Άννα Ευθυμίου και κορυφαία στελέχη στο μεγάλο debate για την ασφαλιστική αγορά

Με αυξημένο ενδιαφέρον αναμένεται η παρουσίαση της Ετήσιας Έρευνας της KPMG, ενός από τα ισχυρότερα εργαλεία ανάγνωσης του κλάδου

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

ΕΕΑ-Σωματεία: Συστράτευση και ενέργειες για την παραβίαση των εμπορικών δικαιωμάτων των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών

Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι οι μονομερείς επιβαρυντικές αποφάσεις δημιουργούν πρόβλημα απροσδιόριστων διαστάσεων ως προς την εξέλιξή του

Διευθυντής Marketing-Εταιρικής Επικοινωνίας και Head of Product Management στην Τειρεσίας αναλαμβάνει ο Γιάννης Σηφάκης

Ο κ. Σηφάκης έχει εργαστεί σε διοικητικές θέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε εταιρείες όπως η ING και η Εθνική Ασφαλιστική

Ποιο ήταν το συμβατικό περιθώριο κέρδους των ασφαλιστικών το 2024, ποιος κλάδος πιέζεται

Αυξημένα συμβατικά επίπεδα περιθωρίου κέρδους, πτώση δείκτη κάλυψης Φερεγγυότητας εντοπίζει μεταξύ άλλων η Ετήσια Έκθεση της KPMG

Ημερίδα της ΤτΕ για την «Εποπτεία & Πρόοδο στην Εκκαθάριση Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων»

Ως προς τις ασφαλιστικές εκκαθαρίσεις, επισημάνθηκαν οι ταχύτερες εκποιήσεις, οι σημαντικές διανομές προς δικαιούχους και η προώθηση θεσμικών βελτιώσεων

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Τοπική Αυτοδιοίκηση: Στρατηγική, πόροι και διακυβέρνηση για αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης

Ο Δήμαρχος Θεσσ/κης Στ. Αγγελούδης και οι Περιφερειάρχες Πελ/σου Δ. Πτωχός και Δ. Μακεδονίας Γ. Αμανατίδης στο Συνέδριο «Redefining the Future Horizons»

Η Syndea Insurance υπενθυμίζει: «Στις γιορτές, προσοχή στους δρόμους και… κόκκινο μόνο στη χαρά!»

Σε μια περίοδο όπου τα τροχαία ατυχήματα παρουσιάζουν παραδοσιακά αύξηση, η εταιρεία επενδύει σε μήνυμα πρόληψης και υπευθυνότητας

Τα Coffee Business Awards 2025 έρχονται στις 17 Δεκεμβρίου

Η κορυφαία διοργάνωση για τον κλάδο της καφεστίασης επιστρέφει για 7η χρονιά, με ανανεωμένο concept - Βίντεο και πληροφορίες συμμετοχής

ΕΕΑ-Σωματεία: Συστράτευση και ενέργειες για την παραβίαση των εμπορικών δικαιωμάτων των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών

Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι οι μονομερείς επιβαρυντικές αποφάσεις δημιουργούν πρόβλημα απροσδιόριστων διαστάσεων ως προς την εξέλιξή του

Διευθυντής Marketing-Εταιρικής Επικοινωνίας και Head of Product Management στην Τειρεσίας αναλαμβάνει ο Γιάννης Σηφάκης

Ο κ. Σηφάκης έχει εργαστεί σε διοικητικές θέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε εταιρείες όπως η ING και η Εθνική Ασφαλιστική