της Ελενας Ερμείδου
Οι παγκόσμιες απαιτήσεις κεφαλαίου κίνησης (WCR) το 2023 αυξήθηκαν για τρίτη συνεχή χρονιά, φτάνοντας τις 76 ημέρες κύκλου εργασιών (+2 ημέρες έναντι του 2022), λόγω της ήπιας οικονομικής ανάπτυξης και του υψηλότερου λειτουργικού και χρηματοδοτικού κόστους, σύμφωνα με έρευνα της Allianz.
Συνολικά, οι μισές χώρες στην έρευνα της Allianz σημείωσαν αύξηση του WCR το 2023 και δύο στις πέντε ξεπέρασαν τον παγκόσμιο μέσο όρο, κυρίως η Γαλλία (+5 ημέρες) και η Γερμανία (+5) στη Δυτική Ευρώπη και η Κίνα (+3 ) και την Ιαπωνία (+3)στην Δυτική Ευρώπη και τον Ειρηνικό.
Ευρώπη συν μία ημέρα
Το WCR έφτασε τις 81 ημέρες στο τέλος του 2023 στην Δυτική Ασία και τον Ειρηνικό (+2 ημέρες), 69 ημέρες στη Δυτική Ευρώπη (+1 ημέρα) και 70 ημέρες στη Βόρεια Αμερική (+1 ημέρα). Επιπλέον, το 34% των εταιρειών κατέγραψε WCR που ξεπέρασε τις 90 ημέρες κύκλου εργασιών το 4ο τρίμηνο, σε σύγκριση με 32% και 36% το 4ο τρίμηνο του 2021 και το 4ο τρίμηνο του 2022, αντίστοιχα.
Άλμα εις ύψος
Πρόκειται για το μεγαλύτερο άλμα από το 2008 και σχεδόν διπλάσιο της ανόδου του από το 2022, γεγονός που σημαίνει ότι περισσότερες εταιρείες περιμένουν περισσότερο χρόνο για να πληρωθούν, αυξάνοντας τον κίνδυνο ζητημάτων ταμειακών ροών. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 42% των εταιρειών δημοσίευσε όρους πληρωμής άνω των 60 ημερών κύκλου εργασιών στο τέλος του 2023.
Στην Ευρώπη αυτό το μερίδιο ήταν σύμφωνο με τον παγκόσμιο μέσο όρο, ενώ ήταν υψηλότερο στην Ασία (46%) και χαμηλότερο στη Βόρεια Αμερική (33%). Τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις είχε ο τομέας εξοπλισμού μεταφορών (114 ημέρες κύκλου εργασιών), τα ηλεκτρονικά (114) και ο εξοπλισμός μηχανημάτων (113), ακολουθούμενοι από τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα μέταλλα και χημικά – όλα με WCR άνω των 90 ημερών
Συμπίεση κερδοφορίας και καθυστερήσεις πληρωμών
Η Allianz Tradeτονίζει ότι η κερδοφορία είναι η κινητήριος δύναμη των όρων πληρωμής στην Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο, η επιβράδυνση της παγκόσμιας ζήτησης το 2024 σε συνδυασμό με την αύξηση του λειτουργικού κόστους δύναται να επιδεινώσει τους όρους πληρωμής, ειδικά στην Ευρώπη.