της Martha Notaras, Partner, XL Innovate
Aναδημοσίευση από το περιοδικό Insurance World
Το 2017 ήταν το έτος κατά το οποίο οι ασφαλιστικές εταιρείες υψηλής τεχνολογίας (insurtechs) εμφανίστηκαν δυναμικά στο προσκήνιο. Πολλές νεοφυείς insurtechs εξασφάλισαν χρηματοδότηση τη διετία 2014-2016, αλλά «βγήκαν» στην αγορά το 2017, χρονιά κατά την οποία είδαμε μερικές από τις πρώτες μεγάλες εξαγορές (όπως την εξαγορά της Cyence από την Guidewire) καθώς και ενδείξεις ταχείας επέκτασης από τους leaders του κλάδου, όπως η Lemonade. Τι περιμένουμε από τον κλάδο φέτος;
Οι επενδυτές θα γίνουν πιο επιλεκτικοί και θα διαφοροποιούν τις αποτιμήσεις των startups ανάλογα με την αξία του προβλήματος που επιλύεται.
- Κάποιες επιχειρήσεις θα αποτύχουν
Ο αριθμός των insurtechs που λαμβάνουν χρηματοδότηση εξακολουθεί να αυξάνεται. Το δεύτερο τρίμηνο του 2017 επενδύθηκαν 946 εκατ. δολ. σε 64 εταιρείες. Το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη χρηματοδότησης, αλλά το ότι πάρα πολλές startups προσβλέπουν σε μια σχετικά περιορισμένη δεξαμενή κεφαλαίων. Εταιρείες που βρίσκονται στην αγορά και δεν έχουν κατορθώσει να παρουσιάσουν μια μοναδική λύση (unique solution) θα αποτύχουν.
- Οι αποτιμήσεις θα προσγειωθούν στην πραγματικότητα
Καθώς η αγορά των insurtechs θα γίνεται ολοένα και περισσότερο κατανοητή και θα ωριμάζει, οι επενδυτές θα κρίνουν με μεγαλύτερη ακρίβεια ποια προϊόντα και υπηρεσίες μπορούν να επηρεάζουν την αλυσίδα αξίας της ασφαλιστικής βιομηχανίας και ποια δεν μπορούν. Οι ιδρυτές των insurtechs θα «κυνηγούν» πιο δυσεπίλυτα προβλήματα σε περισσότερους τομείς του κλάδου. Οι επενδυτές θα γίνουν πιο επιλεκτικοί και θα διαφοροποιούν τις αποτιμήσεις των startups ανάλογα με την αξία του προβλήματος που επιλύεται.
- Περιμένετε μεγάλα deals
Η εξαγορά της Cyence ήταν μόνο η αρχή. Πολλές insurtechs βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αλλά ο ασφαλιστικός κλάδος υποφέρει από το σύνδρομο FOMO (Fear of Missing Out), διακατέχεται δηλαδή από τον φόβο μη «μείνει στην απέξω». Πώς μπορούν οι εδραιωμένοι ασφαλιστικοί όμιλοι να αποκτήσουν πρόσβαση στα ταλέντα που «τρέχουν» εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, μηχανικής μάθησης, διαχείρισης δεδομένων; Θα πρέπει να τα αγοράσουν.
- Θα επιβραδυνθεί ο ρυθμός των νεοεισερχομένων
Ο αριθμός των κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital-VC) που χρηματοδοτούν εκκολαπτόμενες insurtechs θα μειωθεί.
- Οι FAANGs δεν θα γίνουν ασφαλιστικές… ακόμη
Οι εταιρείες της ομάδας FAANG (από τα αρχικά των Facebook, Apple, Amazon, Netflix και Google) φαίνεται να απειλούν τους παραδοσιακούς ασφαλιστικούς ομίλους με τους όγκους των δεδομένων που διαχειρίζονται και τα άμεσα κανάλια διανομής των υπηρεσιών τους. Υπάρχουν κάποια κρούσματα τεχνολογικών κολοσσών που εισέρχονται στον ασφαλιστικό κλάδο. Η Tesla π.χ. «επανεφευρίσκει» την ασφάλιση αυτοκινήτου και η Google γνωρίζει περισσότερα για τον καθένα από εμάς και τη ροπή του προς τους κινδύνους σε σχέση με τις περισσότερες ασφαλιστικές. Το τελικό συμπέρασμα όμως είναι ότι οι εταιρείες αυτές δεν θέλουν να γίνουν ασφαλιστικές ακόμη, όμως θέλουν να προσφέρουν κάποιες ασφαλιστικές καλύψεις στους πελάτες τους. Όταν η Tesla αποφάσισε να προσφέρει ασφάλιση ΙΧ συμμάχησε με τη Liberty Mutual. Όταν η Amazon λάνσαρε την υπηρεσία εγγυήσεων Amazon Protect στην Ευρώπη, συνεργάστηκε με τη The Warranty Group.
- Οι startups θα βγουν από τα τμήματα καινοτομίας των ασφαλιστικών εταιρειών
Ένα σημαντικό γνώρισμα ενός επιτυχημένου ασφαλιστικού προϊόντος με χρηματοδοτική στήριξη από επενδυτικά κεφάλαια είναι η ικανότητά του να αποκτήσει κρίσιμο μέγεθος. Μέχρι τώρα, πολλές startups κατέληξαν σε δοκιμές επαλήθευσης της ορθότητας της ιδέας τους (proof of concept) εντός των τμημάτων καινοτομίας ασφαλιστικών ομίλων, οι οποίες παρέχουν πρόσβαση σε δεδομένα για να δουν τι μπορούν να κάνουν με αυτά οι startups. Οι εταιρείες που θα αποδείξουν την ιδέα τους θα πρέπει να μετακινηθούν από τα τμήματα καινοτομίας σε τμήματα που θα μπορούν να αξιολογήσουν καλύτερα πώς μπορούν οι εφαρμογές τους να υλοποιηθούν σε μεγάλη κλίμακα. Αν το προϊόν μιας startup δεν μπορεί να μεγεθυνθεί, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρέως από μια ασφαλιστική ή να εμφανίσει σημαντικά περιθώρια κέρδους.
- Τα ασφαλιστικά venture capitals θα εξαπλωθούν πέρα από τις insurtechs
Τα εταιρικά venture capitals από ασφαλιστικές εταιρείες όπως η American Family και η Liberty Mutual θα συνεχίσουν να διευρύνουν το πεδίο των δραστηριοτήτων τους. Θα συνεχίσουν να στηρίζουν τις νεοφυείς insurtechs, αλλά ταυτόχρονα θα αρχίσουν να εξετάζουν οποιαδήποτε περίπτωση σχετίζεται με διαχείριση δεδομένων και κινδύνους (οι προοπτικές είναι ευρύτατες, από ανάλυση δεδομένων καιρού έως τα αυτοκινούμενα οχήματα). Θα δούμε περισσότερες επενδύσεις σε «εργαλεία» και προϊόντα που μπορούν να εφαρμοστούν στον ασφαλιστικό κλάδο, αλλά δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από τις ασφαλιστικές για την πελατεία τους.
- Το 2018 θα είναι η χρονιά των εμπορικών και βιομηχανικών insurtechs
Ένα σημαντικό κενό που εντοπίσαμε φέτος είναι η έλλειψη startups που εστιάζονται στις εμπορικές και βιομηχανικές ασφαλίσεις. Παρότι οι προσωπικές ασφαλίσεις είναι ένας τεράστιο πεδίο, ο κλάδος περιουσίας-ατυχημάτων επεκτείνεται πέρα από τις κατοικίες και τα αυτοκίνητα. Οι εμπορικές ασφαλίσεις είναι μια αγορά αξίας 300 δισ. δολ., ώριμη για νέες τεχνολογικές λύσεις και πηγές δεδομένων. Είναι καιρός οι insurtechs να καλύψουν το κενό.
Σε γενικές γραμμές, θα δούμε μια μετατόπιση από «διακοσμητικά» προϊόντα που αλλάζουν την πελατειακή εμπειρία σε λύσεις για τον πυρήνα των ασφαλιστικών δραστηριοτήτων, που θα φέρουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε μια βιομηχανία με ασφάλιστρα ύψους 5 τρισ. δολ. (μόνο στις ΗΠΑ το 2017). Οι ασφαλιστικές και οι τεχνολογικές startups θα εισέλθουν στις λεπτομέρειες και θα εντοπίσουν πού μπορούν να συνεργαστούν για να κάνουν τη διαφορά.