Το «βήμα» στους διευθυντές του κλάδου υγείας (μέρος στ’)
Αρθρο: του Κωνσταντίνου Πάντου, Αναπληρωτή Διευθυντή Ζωής, Groupama
*διαβάστε το μέρος ε’ του αφιερώματος
Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει τη φθίνουσα πορεία του δημόσιου συστήματος υγείας. Είναι λογικό και δεδομένο πως όταν υπάρχει περιστολή των δαπανών, γίνονται εκπτώσεις στην ποιότητα. Η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα ενός δημόσιου συστήματος υγείας εξαρτώνται, αλλά και καταδεικνύονται, από πολλούς παράγοντες: τον βαθμό κάλυψης του πληθυσμού, την επάρκεια και ποιότητα υποδομών και επιστημονικού προσωπικού, την επάρκεια και βιωσιμότητα των πηγών χρηματοδότησης, τα αποτελέσματα στην υγεία και, κατά συνέπεια, στη διάρκεια ζωής του πληθυσμού κ.λπ.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα, έχουμε συνηθίσει, πέραν του πολύ ακριβού δημόσιου συστήματος υγείας που συντηρούμε μέσω των ασφαλιστικών εισφορών, αλλά και δυσβάσταχτων άμεσων και έμμεσων φόρων, όταν χρειαστούμε υπηρεσίες υγείας, να πρέπει να καταβάλουμε μετρητά, αν βέβαια δεν καλυπτόμαστε από κάποιο ιδιωτικό ασφαλιστήριο. Αυτό γιατί τα πρωτεύοντα αντανακλαστικά που λειτουργούν όταν κάποιος αντιμετωπίζει πρόβλημα υγείας, τον οδηγούν σε χρήση ιδιωτικών δομών υγείας που, κατά κανόνα, εξασφαλίζουν, αν μη τι άλλο, ανθρώπινη αντιμετώπιση και κοινή λογική στην προσέγγιση.
Αυτά, δυστυχώς, δεν αφορούν μόνο την πρωτοβάθμια φροντίδα, της οποίας το κόστος δεν είναι ασήμαντο, δεν τινάζει όμως στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό, αλλά και στη δευτεροβάθμια περίθαλψη, στην ανάγκη για νοσηλεία δηλαδή. Δεν χρειάζεται να ψάξει κάποιος πολύ για να βρει περιστατικά σε δημόσια νοσοκομεία που ξεπερνούν των ανθρώπινη φαντασία και παραπέμπουν σε άλλα σημεία του πλανήτη.
Ο όμιλος Groupama, σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει, παραδοσιακά, εξειδίκευση, μεταξύ άλλων, και στον τομέα της υγείας. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η πρώτη θέση που κατέχει στη γαλλική ασφαλιστική αγορά. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο λοιπόν, εμείς έχουμε φροντίσει ο Έλληνας καταναλωτής να έχει στη διάθεσή του όλα τα εργαλεία που θα του επιτρέψουν να φροντίσει την υγεία του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, εκμεταλλευόμενος ταυτόχρονα και τις υποχρεωτικές εισφορές που καταβάλλει στον δημόσιο φορέα ασφάλισης.
Πιο συγκεκριμένα, ο ασφαλισμένος της Groupama Ασφαλιστικής για επισκέψεις σε γιατρούς και διαγνωστικές εξετάσεις μπορεί να απευθύνεται στις πιο σύγχρονες και πολυτελείς, πολλές φορές, ιδιωτικές υποδομές, με ετήσιο κόστος κάτω των 100 ευρώ.
Βέβαια πολύ πιο σημαντικό είναι το ζήτημα της δευτεροβάθμιας φροντίδας, της νοσηλείας. Η πιθανότητα κάποιος, χωρίς ιδιωτική ασφάλιση, να χρειαστεί θεραπεία με νοσηλεία ή χειρουργική επέμβαση, αποτελεί εφιαλτικό σενάριο όσον αφορά στο οικονομικό μέρος, σύμφωνα με παρατηρήσεις που έχουν καταγράψει και τα ΜΜΕ.
Στην Groupama Ασφαλιστική, αφουγκραζόμενοι την αγωνία του καταναλωτικού κοινού γύρω από το ζήτημα αυτό, επιλέγουμε να έχουμε διαθέσιμα προγράμματα για κάθε βαλάντιο. Ένας οικογενειάρχης λοιπόν, με μικρό ή μεσαίο εισόδημα, μπορεί να εξασφαλίσει την πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα, με ασφάλιστρα λιγότερα από 900 ευρώ τον χρόνο για όλη την οικογένεια (ζευγάρι και 1 παιδί). Εδώ θα ήθελα να σημειώσω ότι η εταιρεία μας έχει επιλέξει να διαθέτει μια πλήρη γκάμα προγραμμάτων νοσοκομειακής περίθαλψης, ακόμα δηλαδή και ισόβιας διάρκειας με πλήρη κάλυψη, από το πρώτο ευρώ.
Στο σημείο αυτό, θέλω να υπογραμμίσω πως δεν είναι το κόστος και μόνο που καθορίζει την ικανοποίηση των καταναλωτών σε θέματα που αγγίζουν την υγεία. Αυτό που πρέπει να διασφαλίζεται είναι η αμεσότητα στην πρόσβαση και η απλότητα των διαδικασιών σε τέτοιο βαθμό, που ο πελάτης μας να μη χρειάζεται καν να ασχοληθεί με το οικονομικό ή το ασφαλιστικό μέρος της θεραπείας που πρέπει να λάβει.
Σε πολύ υψηλό επίπεδο η Groupama
Στον τομέα αυτό θεωρούμε πως η Groupama Ασφαλιστική βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, αφού καταβάλλει απευθείας τα έξοδα νοσηλείας και τις αμοιβές των γιατρών στα νοσοκομεία και τους γιατρούς αντίστοιχα, σχεδόν στο σύνολο των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων της χώρας. Ο πελάτης μας, δηλαδή, το μόνο που έχει να κάνει είναι να δηλώσει «ασφαλισμένος Groupama» κατά την είσοδό του στο νοσοκομείο. Από εκεί και πέρα, αναλαμβάνουμε εμείς.
Πρέπει να υπογραμμίσει κανείς πως ασφάλιση υγείας δεν σημαίνει μόνο καταβολή των εξόδων για ασθένεια ή ατύχημα. Πρόκειται για ένα ολόκληρο πλέγμα υπηρεσιών, σε πολλά επίπεδα και με υψηλό κόστος και πολυπλοκότητα, που έχει αποκλειστικό σκοπό τα πράγματα να είναι απλά για τον ασφαλισμένο μας. Αυτό ακριβώς θέλουμε να εισπράττει ο ασφαλισμένος μας, επιβεβαιώνοντας ότι είμαστε «Σίγουρα δίπλα του», τη στιγμή που μας έχει πραγματικά ανάγκη: Όχι μόνο ότι θα τον αποζημιώσουμε, αλλά ότι μπορεί να βασιστεί σε εμάς για να τον εξυπηρετήσουμε συνολικά.
Στην Groupama Ασφαλιστική, η ασφάλιση υγείας δεν αντιμετωπίζεται ως ζήτημα σωστής σχέσης ασφαλίστρων και αποζημιώσεων, αλλά ως ζήτημα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης, που χαρακτηρίζει τις προηγμένες κοινωνίες. Άλλωστε είναι αυτονόητο για τον καθένα ότι οι στιγμές που ένας άνθρωπος έχει τη μεγαλύτερη ανάγκη συνδρομής και υποστήριξης είναι αυτές που αντιμετωπίζει πρόβλημα υγείας.
Αυτό που δεν μπορεί βέβαια κανείς να αγνοήσει είναι ότι η ιδιωτική ασφάλιση υγείας προορίζεται ως συμπληρωματική της δημόσιας ασφάλισης. Δεν είναι ούτε στους στόχους ούτε και στις δυνατότητες της ιδιωτικής ασφάλισης, προς το παρόν τουλάχιστον, η περιθωριοποίηση του δημοσίου συστήματος. Αντίθετα, ένα καλό δημόσιο σύστημα υγείας, με αξιοπρεπείς υποδομές φιλοξενίας των ασθενών και ελεγχόμενο κόστος λειτουργίας, θα λειτουργούσε ως εφαλτήριο και σημείο αναφοράς, τόσο για τους ιδιωτικούς παρόχους υπηρεσιών υγείας όσο και για τους πελάτες των ασφαλιστικών εταιρειών. Σύμφωνα με τη δική μας οπτική, μόνο όφελος μπορούμε να έχουμε από ένα καλό δημόσιο σύστημα υγείας.
Ένας σχετικά καινούργιος παράγοντας που έχει υπεισέλθει δυναμικά στον τομέα της υγείας είναι η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας και των επικοινωνιών. Είναι σε γνώση όλων μας εφαρμογές που επιτρέπουν των παρακολούθηση ασθενών από μακριά, τη διαβίβαση εξετάσεων και ιατρικών δεδομένων σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη σε μηδενικό χρόνο κ.λπ. Ακόμη και εγχειρήσεις, πλέον, είναι δυνατόν να γίνουν «από μακριά».
Κατά την εκτίμησή μας, όλες αυτές οι νέες μέθοδοι και τεχνικές, που κατά κανόνα αναπτύσσονται από startups, θα εφαρμοστούν εκτενέστατα στο εγγύς μέλλον. Άλλωστε, όσο περνούν τα χρόνια και εξαλείφεται με γοργά βήματα ο ψηφιακός αναλφαβητισμός, αυτές οι εφαρμογές κερδίζουν έδαφος και παγιώνονται τόσο στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού όσο και σε αυτή των επαγγελματιών της υγείας. Υπογραμμίζω πως αυτού του είδους οι εφαρμογές έχουν πολλαπλά οφέλη για όλους τους ενδιαφερόμενους: Αξιοποίηση σύγχρονων μεθόδων πρόληψης, άνεση για τον ασθενή, οικονομία χρόνου για τον γιατρό, περιορισμό του κόστους των υπηρεσιών κ.ά. Μπορώ να αποκαλύψω ότι στην Groupama εργαζόμαστε ήδη για τη δημιουργία ενός ecosystem που εδράζεται σε μια διαρκώς εκτεινόμενη δέσμη τέτοιων εφαρμογών.
Χρησιμοποιώντας λοιπόν ως βάση τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, σχεδιάζουμε υπηρεσίες που θα έχουν θετική επίδραση στην ποιότητα ζωής του πελάτη μας συνολικά. Τονίζω το «συνολικά», για να επιβεβαιώσω ότι δεν αναφέρομαι μόνο στις περιόδους που ο ασφαλισμένος μας έχει κάποιο θέμα υγείας. Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να επισημανθεί η θεμελιώδης συμβολή της νέας γενιάς, των ανθρώπων που βασίζονται σε εξειδικευμένες ακαδημαϊκές γνώσεις και μοντέρνες ιδέες, για να αναπτύξουν εφαρμογές και μεθόδους που έρχονται να «ταράξουν τα νερά» και να αναπλαισιώσουν χώρους και τομείς όπως αυτός της υγείας, μέσω της ίδρυσης και ανάπτυξης νέων εταιρειών.
Αναφορικά με το κόστος που έχει η υγεία στην Ελλάδα, είναι πολλά αυτά που μπορούν να γίνουν. Κατά τη γνώμη μου, το σημαντικότερο από όλα είναι να δοθεί η σημασία που αρμόζει στην πρόληψη.
Καταλαβαίνω ότι δεν είναι στοιχείο της ελληνικής κουλτούρας, προς το παρόν τουλάχιστον, όμως αυτή είναι η αλλαγή που θα μπορούσε να ανατρέψει ριζικά την εικόνα. Επίσης, σημαντική είναι η επιμονή στην πιστή τήρηση των διεθνών ιατρικών πρωτοκόλλων, όπως και το να είναι σωστά κοστολογημένος ο τρόπος αντιμετώπισης κάθε πάθησης. Από εκεί και πέρα, υπάρχει μια σειρά ενεργειών που θα είχαν σαφώς θετικό αντίκτυπο στην προσπάθεια ελέγχου του κόστους, π.χ. ο καλύτερος έλεγχος της δαπάνης για φάρμακα και υγειονομικό υλικό, η ορθολογική χρήση των διαγνωστικών εξετάσεων, ο έλεγχος τιμών στα ειδικά υλικά, η μείωση της γραφειοκρατίας μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων κ.ά.
Με την πάροδο των ετών, τόσο η εξέλιξη συνολικά (όπως ο σύγχρονος τρόπος ζωής, που έχει οδηγήσει ασθένειες που παλαιότερα δεν εμφανίζονταν τόσο συχνά να έχουν πλέον αυξημένη συχνότητα) όσο και η πρόοδος στον χώρο της υγείας, έχουν μεταβάλει πάρα πολύ τις ανάγκες των καταναλωτών, με συνέπεια και τα προϊόντα υγείας να είναι πια σύνθετα και να απαιτούν συνεχή και συστηματική μελέτη και εξειδίκευση από την πλευρά του διαμεσολαβούντος, τόσο για να γίνει η πώληση όσο και για να υποστηριχθεί το πρόγραμμα και ο ασφαλισμένος κατά τη διάρκεια ισχύος του ασφαλιστηρίου.
Στην Groupama, εδώ και κάποια χρόνια, εισπράττουμε το θετικό αποτέλεσμα της εντατικής προετοιμασίας και της μεθόδου εργασίας που ακολουθήσαμε, για να οργανώσουμε τις διαδικασίες υποστήριξης των υπηρεσιών υγείας που παρέχουμε στους ασφαλισμένους μας, με την αύξηση του μεριδίου αγοράς μας. Ο αριθμός των ασφαλισμένων μας παρουσιάζει ρυθμούς αύξησης.
Άλλωστε, η οικονομική κατάσταση των πολιτών και της χώρας καθώς και η συνεχής επιδείνωση του συστήματος δημόσιας υγείας έχουν οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση ως προς τον αριθμό των ασφαλισμένων, βέβαια με ταυτόχρονη μείωση του εισοδήματος που είναι διαθέσιμο για ιδιωτική ασφάλιση υγείας. Με βάση αυτό, λοιπόν, στην Groupama Ασφαλιστική συνεχίζουμε, πιστοί στο όραμά μας, για προσφορά προηγμένων προϊόντων και υπηρεσιών υγείας, που κάνουν τα πράγματα απλά για τον ασφαλισμένο, σε προσιτό κόστος.