της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που προκαλούνται από την πανδημία του κορωνοϊού απειλούν να υπονομεύσουν τις βελτιώσεις σε θέματα ασφαλείας στον κλάδο ναυτιλίας και θα μπορούσαν να αυξήσουν τις ζημίες, σύμφωνα με μελέτη της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).
Η ετήσια μελέτη του γερμανικού ασφαλιστικού κολοσσού δείχνει ότι το 2019 οι ζημίες στη ναυτιλία υποχώρησαν σε ιστορικό χαμηλό, με μείωση 20% σε σχέση με το 2018. Ωστόσο, η επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών λόγω της πανδημίας σε συνδυασμό με ένα πιο δύσκολο λειτουργικό περιβάλλον υποδεικνύουν αναστροφή της πτωτικής τάσης. Η προειδοποίηση της AGCS αναμένεται να προκαλέσει προβληματισμό στους ναυτασφαλιστές.
Κατεγράφησαν 41 «απώλειες» πλοίων άνω των 100 τόνων το 2019, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2000. Προβλήματα που προκύπτουν από φορτηγά πλοία (κυρίως πυρκαγιές) εξακολουθούν να είναι οι βασικότερες πηγές ζημιών στον κλάδο, με το καταστροφικότερο γεγονός του 2019 να είναι η βύθιση του Golden Ray, που υπολογίζεται ότι θα προκαλέσει ζημίες 440 εκατ. δολαρίων στην αγορά προστασίας και αποζημίωσης (P&I).
Σύμφωνα πάντα με την AGCS, οι άμεσες αξιώσεις ως αποτέλεσμα του Covid-19 αναμένεται να γίνουν αισθητές στον κλάδο P&I, αλλά οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι πολύ ευρύτερες.
«Οι αλυσιδωτές επιπτώσεις από την πανδημία και την οικονομική ύφεση θα μπορούσαν να είναι μεγάλες και να περιλαμβάνουν περικοπές, κόπωση πληρωμάτων, προβλήματα στη συντήρηση, τις επιθεωρήσεις λιμανιών καθώς και την επιχειρησιακή ετοιμότητα απόκρισης σε επείγουσα συμβάντα» σχολίασε ο Majid Beladraoui, αναλυτής για θέματα ασφάλισης πλοίων. Ο ίδιος έκανε λόγο για αυξημένη πιθανότητα ατυχημάτων εν πλω λόγω ανθρωπίνων λαθών, καθώς οι ανανεώσεις πληρωμάτων έχουν επηρεαστεί από τον Covid-19. Την ίδια στιγμή, παρατηρείται διαταραχή στις βασικές εργασίες συντήρησης των πλοίων, αυξάνοντας τον κίνδυνο μηχανικών βλαβών, που συνιστούν ούτως ή άλλως μια από τις βασικές «εστίες» αιτήσεων αποζημίωσης. Την ίδια στιγμή, οι μειωμένες υποχρεωτικές επιθεωρήσεις μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τις συνθήκες εργασίες στα πλοία, ενώ οι καταστροφές φορτίων και οι καθυστερήσεις πιθανότατα θα αυξηθούν, αντανακλώντας τις πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
«Σε περίπτωση ενός μεγάλου ατυχήματος, απομένει να φανεί πόσο καλά θα λειτουργήσουν οι υπηρεσίες διάσωσης, υπό καθεστώς περιορισμών λόγω Covid”, σημείωσε ο επικεφαλής ναυτιλιακών ρίσκων της AGCS, Rahul Khanna.