Του Ερρίκου Μοάτσου, Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΧΑ
Κάνοντας μία γρήγορη μακροοικονομική ανάγνωση του σημερινού τοπίου της οικονομίας, βλέπουμε ότι αφήνουμε πίσω μας μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις –με κυριότερα χαρακτηριστικά την ύφεση και την υψηλή ανεργία- η οποία σημαδεύτηκε από τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων, και εισερχόμαστε σε μία νέα που θα κινηθεί στο ίδιο μοτίβο. Αυτό, παρά τις δυσκολίες που συνεπάγεται, μας παρακινεί να εστιάσουμε περισσότερο στην αποστολή μας για προστασία των πελατών μας, η ανάγκη για την οποία καθίσταται ακόμη πιο σημαντική μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα κάθε ασφαλιστικής εταιρείας είναι η δομημένη σύμπλευση όλων μας για τη θωράκιση του κλάδου μας. Σε μία εποχή όπου η ύφεση παραμένει ορατή, είναι –περισσότερο από ποτέ- χρέος μας να προβληματιστούμε με στόχο να ενδυναμώσουμε τη σχέση μας με τον Έλληνα καταναλωτή, ώστε η προστασία να αποτελέσει καθημερινή του προτεραιότητα. Επίσης, πρέπει να εργαστούμε σκληρά για να εγκαθιδρύσουμε και να υποστηρίξουμε ενεργά τη συνύπαρξη της δημόσιας και της ιδιωτικής ασφάλισης, η σωστή συμπληρωματικότητα των οποίων έχει μόνο να προσφέρει τόσο ατομικά όσο και συλλογικά είτε αυτό αφορά τους τομείς υγείας και σύνταξης είτε αυτούς της προστασίας της κοινωνίας από τις επιπτώσεις καταστροφικών γεγονότων.
Σε παγκόσμιο επίπεδο βλέπουμε μία κυρίαρχη τάση: τη μετάβασή μας σε έναν νέο τρόπο ζωής και επιχειρηματικής λειτουργίας.
Όλα αλλάζουν με τέτοιον ρυθμό που η αλλαγή αποτελεί τη νέα καθεστηκυία τάξη πραγμάτων. Το να αντιστεκόμαστε στην αρχή κάθε κύκλου της είναι φυσιολογικό. Το να μην την αποδεχόμαστε, τελικά όμως, όταν αποτελεί καθημερινό μας βίωμα, αποτελεί τροχοπέδη για το μέλλον μας. Η ψηφιοποίηση της ασφάλισης, τα big data, οι προερχόμενοι από τον κυβερνοχώρο –και όχι μόνο- αναδυόμενοι κίνδυνοι, η κλιματική αλλαγή, το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας επαναλαμβάνονται πια στο καθημερινό μας γλωσσάρι και επηρεάζουν σε βάθος τη λειτουργία μας. Κοινός παρονομαστής είναι η ικανότητά μας για προσαρμογή σε αυτά τα νέα δεδομένα –όσο σύνθετα αν είναι- είτε στο σχεδιασμό είτε στην υλοποίησή τους. Επιπλέον, για την ουσιαστικότερη διαχείρισή τους πρέπει να είμαστε σε θέση να βρίσκουμε τους απαραίτητους συσχετισμούς ώστε η μία αλλαγή να λειτουργεί προς όφελος της άλλης. Τα big data, για παράδειγμα, δεν θ’ αποτελούν μόνο βάση για καλύτερη τιμολόγηση των κινδύνων αλλά και εργαλείο για καλύτερη διαχείριση μεγάλων κοινωνικών θεμάτων, όπως εκείνο της κλιματικής αλλαγής που απασχόλησε πρόσφατα τη διεθνή κοινότητα, η οποία κατέληξε σε μια ιστορική συμφωνία για την προστασία του κόσμου στον οποίο ζούμε. Η υποβοηθούμενη οδήγηση, που εξελικτικά θα οδηγήσει στην πλήρη αυτοματοποίησή της και στα οχήματα χωρίς οδηγό, δεν είναι τελικά παρά μια εξέλιξη στην οποία θα χρειαστεί να προσαρμοστούμε.
Σε ό,τι αφορά στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, Φερεγγυότητα ΙΙ, το 2016 θα αποτελέσει τη χρονιά που θα κληθούμε να θέσουμε σε εφαρμογή τις δεσμεύσεις μας. Η μετάβαση θα είναι σύνθετη για όλες τις χώρες της Ευρώπης, ιδιαίτερα όμως, για τη δική μας, όπου, λόγω κουλτούρας, δεν είμαστε το ίδιο εξοικειωμένοι με την έννοια της διακυβέρνησης.
Στην ΑΧΑ κατανοούμε πλήρως αυτή τη σφαιρική εξέλιξη του DNA μας ως ασφαλιστές και στρατηγικά επιλέγουμε να εστιάσουμε εκεί όπου θα μας χρειαστεί τα επόμενα χρόνια ο καταλανωτής, σε αντικατάσταση του μονοδιάστατου και, επί της ουσίας, βασισμένου στην τιμή και μόνο ανταγωνισμού. Η καινοτομία είναι μέρος των καθημερινών μας σχεδιασμών, οι οποίοι κερδίζουν σε αξία μέσα από την απλότητά τους. Μία καινοτόμα υπηρεσία –όσο πολύπλοκο και αν είναι να σχεδιαστεί- πρέπει να είναι τόσο απλή ώστε η αξία της να μπορεί να αποδοθεί στο όνομά της (π.χ. «Οδηγώ λίγο, πληρώνω λίγο», η νέα υπηρεσία μας για τους ασφαλισμένους που διανύουν λίγα χιλιόμετρα). Η βαθιά κατανόηση των συνεχώς ανενεούμενων και ολοένα πιο σύνθετων αναγκών του πελάτη, στο σύνολο της προστασίας του –πρόληψη, ασφάλιση, εξυπηρέτηση-, αποτελούν κεντρικό άξονα της σύγχρονης λειτουργίας μιας ασφαλιστικής επιχείρησης.
Σε μια εποχή όπου το ζητούμενο είναι να εργαστούμε συλλογικά για την ανάπτυξή μας, στην ΑΧΑ συνεχίζουμε να εστιάζουμε, πρωταρχικά, στους ανθρώπους μας, με ξεκάθαρες δεσμεύσεις για το παρόν και το μέλλον τους.
Πηγή: «Reinsurance & Insurance Outlook 2016»