back to top
18.1 C
Athens
Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2025

Του Γιάννη Ρούντου: Ο Πολιτισμός της Επικοινωνίας και η ελευθερία των ΜΜΕ

Του Γιάννη Ρούντου*

Η Επικοινωνία είναι ο πλέον αδιάψευστος καθρέφτης του Πολιτισμικού (και Πολιτιστικού, όταν μεταφράζεται με έργο σε υλικές αξίες που μένουν) επιπέδου μιας κοινωνίας.

- Advertisement -

Συνακολούθως είναι και η ελευθεροτυπία, με σαφή τα όρια που αφήνουν απ’ έξω τη χειραγώγηση, την προπαγάνδα, την παρεμπόδιση του δικαίου και της λειτουργίας της έννομης τάξης, την προσβολή της ατομικής και συλλογικής αξιοπρέπειας αλλά και του ελεύθερου συλλογισμού, καθώς και κάθε αήθη γραπτή απόπειρα εξόντωσης ανθρώπων και μηδενισμού κοινωνικών αξιών. Τα γραπτά μνημεία μένουν. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, στη σύγχρονη εποχή του ανεξίτηλου ψηφιακού ίχνους.

Στις δημοκρατικές κοινωνίες της ελεύθερης διακίνησης ιδεών τα όρια αυτά μπαίνουν από την ηθική της κοινωνικής ευημερίας και δικαιοσύνης, που συνδέονται και με την πλουραλιστικά ισορροπημένη (επί ίσοις όροις) και συμμετρική δυναμική των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και έκφρασης – με έμφαση στην αντικειμενική πληροφόρηση των πολιτών (εδώ, “παίζουν” ολονένα και πιο επιδραστικά και τα κοινωνικά δίκτυα, όπου «ζει» και κάθε προσωπικός λογαριασμός: αυτό ας μη διαφεύγει της προσοχής μας για την ατομική ευθύνη κάθε πολίτη, που λειτουργεί πολλαπλασιαστικά στη διακίνηση της πληροφορίας).

- Advertisement -

Μελαγχολία και προβληματισμό γεννάνε, λοιπόν, τα ευρήματα των Reporters Sans Frontieres (ανακοίνωση 3/5/22) σύμφωνα με τα οποία, παγκοσμίως, στην κατάταξη της ελευθεροτυπίας η Ελλάδα έχει υποχωρήσει στην 108η θέση μεταξύ 180 χωρών. Και ειδικότερα: 128η στον δείκτη ασφάλειας, 113η στον οικονομικό δείκτη, 103η στον κοινωνικό δείκτη, 72η στον πολιτικό δείκτη, 70η στον νομικό δείκτη. Εύλογα ερωτήματα προκύπτουν, για τη χώρα μας, όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο ασκείται και ελέγχεται η ενημέρωση, σχετικά με την αποστολή και την επιτέλεση του σκοπού της:

– Οι προβλέψεις του νομικού πλαισίου για τη λειτουργία των ΜΜΕ συνάδουν με την ελευθεροτυπία ενός υψηλότερου πολιτισμικού επιπέδου, στη βάση των αρχών μιας δημοκρατικής κοινωνίας;

– Πόσο «αθώα» απέναντι στην ελευθεροτυπία είναι η νέα νομοθεσία για τη διασπορά ψευδών ειδήσεων;

– Στο πλαίσιο προστασίας της ελεύθερης δημοσιογραφίας, πώς αντιμετωπίζονται οι θεράποντές της ως υπεύθυνοι επαγγελματίες, τόσο ως προς τα δικαιώματα όσο και ως προς τις υποχρεώσεις και ποιό είναι το περιθώριο εκφοβισμού-περιορισμού τους μέσω διαδικασιών δίωξης για τα γραφόμενα;

– Οι ενασχολούμενοι με τη δημόσια ενημέρωση επιχειρηματίες ποιές άλλες δραστηριότητες έχουν ή υποστηρίζουν, που ευνοούνται από την εκ μέρους τους κατοχή ΜΜΕ (το ερώτημα αφορά στα φίλτρα και τις επιλογές ενημέρωσης που επηρεάζουν συνθήκες ανταγωνισμού, επιδρούν στα θεσμικά κέντρα διακυβέρνησης, κατευθύνουν την κοινή γνώμη κ.λπ.);

– Το ζύγι και τα όρια (ποιοτικά αλλά και ποσοτικά) ανάμεσα στην πληροφορία ενημέρωσης, την είδηση, την άποψη από τη μια πλευρά και την εξαργυρούμενη δημοσιοποίηση και προβολή από την άλλη, πόσο σαφή και διακριτά -για την αναγνώριση του χαρακτήρα της πληροφορίας- είναι; (π.χ. χωρεί μια συγκεκαλυμμένη καμπάνια για κάποιο brand με μορφή είδησης μέσα στη ροή ενός ειδησεογραφικού δελτίου από τον ίδιο παρουσιαστή, όπως π.χ. δράσεων “εταιρικής κοινωνικής εθύνης”;)

– Κατά πόσο επισημαίνεται από ανεξάρτητους μηχανισμούς ελέγχου η κρίσιμη απόσταση ανάμεσα στην τεκμηριωμένη αντικειμενικότητα, την υποκειμενικότητα και το αναληθές στην πληροφορία που φθάνει στους απολήπτες;

Σε όλα αυτά -και σε άλλες ενδεχομένως παραμέτρους- για τον Πολιτισμό της Επικοινωνίας και τη σύνδεσή του με την ελευθερία του Τύπου ας συνεκτιμάται και η γλώσσα της δημοσιογραφίας, ως ποιοτικό γνώρισμα, εφ’ όσον αντανακλά και την ποιότητα της δημοσιογραφικής σκέψης και έκφρασης. Το πώς θα διατυπωθεί μια συγκεκριμένη θέση μπορεί να έχει εύρος κλιμάκωσης της πολιτισμικής αξίας των γλωσσικών σημείων για το ίδιο θέμα: από την εξύβριση μέχρι την επιχειρηματολογία αντίθεσης-διαφωνίας (αν μιλούμε για αντιπαράθεση) και από τη γλοιώδη κολακεία μέχρι την ευπρεπή προσυπογραφή (προκειμένου για συμφωνία απόψεων).

Πηγή: cnn.gr

* Γιάννης Ρούντος: Public Affairs & Relations, Communication Strategy, Business Ethics & Human Values, Social Responsibility & Sustainability Expert. Επικεφαλής του τομέα των Εταιρικών Υποθέσεων, εξωτερικής Επικοινωνίας και Υπευθυνότητας – Βιώσιμης Ανάπτυξης της INTERAMERICAN έως τον Ιανουάριο του 2022.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Ομαδικά ασφαλιστήρια: Επένδυση στην ασφάλεια και στην ευημερία της επιχείρησης

Η ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ ΖΩΗΣ, με ολοκληρωμένη φιλοσοφία γύρω από την «ασφάλεια της ομάδας», την καθιστά προσβάσιμη ακόμη και στις μικρότερες επιχειρήσεις

Η Howden ανοίγει τα χαρτιά της – Νέα σχέδια για τις προαιρετικές αντασφαλίσεις

Τι αποκαλύπτει η Howden Re στο συνέδριο του Μπάντεν-Μπάντεν, ενόψει αλλαγών και χαλάρωσης των συνθηκών αντασφάλισης

7η Εθνική Συνδιάσκεψη Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών: Αναγνώριση των επιτευγμάτων και χάραξη νέων στόχων

Η Συνδιάσκεψη ανέδειξε τον καθοριστικό ρόλο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στην ελληνική οικονομία και κοινωνία

Ένα άγαλμα για τον άνθρωπο που κρατά όρθια την Ελλάδα

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων συνεχούς δράσης (1925-2025), τιμά τη Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Κωνσταντίνος Λάμπρου: «Χτίσαμε τον ΠΑΝΟΡΜΟ πάνω στο ΕΜΕΙΣ – όχι στο ΕΓΩ»

Η ομιλία του αποτέλεσε τον κορμό του 4ου Συνεδρίου, συνδυάζοντας χιούμορ, βιώματα, μνήμη, αυτοκριτική και έντονο συμβολισμό

Διόρθωση επί του πιεστηρίου

Σχετικά με το άρθρο που δημοσιεύθηκε σήμερα στο Insurance World και αναπαράχθηκε μέσω του newsletter, προβαίνουμε στην ακόλουθη διόρθωση. Το κείμενο που αναρτήθηκε για την...

Interamerican & Anytime: Όταν η ασφάλιση γίνεται εμπειρία ζωής

Πίσω από την επιτυχία βρίσκεται το ολοκληρωμένο οικοσύστημα της Interamerican, που εξασφαλίζει πραγματική υποστήριξη πριν και μετά την ασφάλιση

Ο «αόρατος εχθρός» της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς και των διαμεσολαβητών

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την ελληνική ασφαλιστική αγορά δεν είναι μια εξωτερική κρίση, αλλά η αδράνεια απέναντι στις αλλαγές

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Άμεση αντίδραση ΔΕΕΙΑ στην επιστολή του ΕΕΑ για αθέμιτες πρακτικές – Αναμένονται οι κυρώσεις

Την ανάγκη επιβολής προστίμων και αναίρεσης μη σύννομων πρακτικών που πλήττουν τους επαγγελματίες επισημαίνει σε νέα ανακοίνωση το Επιμελητήριο

Μ. Θεμιστοκλέους και Π. Δημητρίου συζήτησαν για τις συνέργειες δημόσιου-ιδιωτικού τομέα σε υγεία και ασφάλιση

Παρακολουθήστε το βίντεο της συζήτησης που διεξήχθη στο πλαίσιο του Fortune Greece CEO Initiative Forum 2025

Eurolife FFH: Χρυσό βραβείο καινοτομίας απέσπασε το My Health F1rst

Όραμα της εταιρείας, να σχεδιάζει προϊόντα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και ενισχύουν την εμπιστοσύνη στην ιδιωτική ασφάλιση υγείας

Νέα προσθήκη στην ομάδα της Allianz Trade στην Ελλάδα – Η Μαρία Αλυμάρα αναλαμβάνει ως Account Manager

Η εταιρεία προσβλέπει σε ενίσχυση της πελατοκεντρικής προσέγγισης και αριστεία στις επιχειρηματικές συνεργασίες

Η Hoolie Pet Insurance φέρνει νέα εποχή στην ασφάλιση κατοικιδίων στην Ελλάδα

Με φιλοσοφία απλότητας και διαφάνειας, η εταιρεία υπόσχεται ουσιαστική κάλυψη, χωρίς περίπλοκα ψιλά γράμματα και αναπάντεχες εξαιρέσεις