Αφιέρωμα στους Οικονομικούς Διευθυντές – CFOs
Η αναδιάρθρωση των πόρων είναι η βασική παράμετρος για την αποτελεσματικότητα σε καταστάσεις μεταβολής του περιβάλλοντος γενικότερα. Η κανονικοποίηση του τρόπου υπολογισμού των ασφαλιστικών υποχρεώσεων (ΔΠΧΑ 17) σε συνδυασμό με τις αλλαγές στις χρηματοοικονομικές απαιτήσεις (ΔΠΧΑ 9) θα εξορθολογίσουν μεγάλο μέρος των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών και θα κάνουν, πλέον, συγκρίσιμα τα μεγέθη μεταξύ των εταιρειών.
της Έλενας Ερμείδου
Έτσι, οι εταιρείες θα πρέπει να προσαρμοστούν, σταδιακά μέχρι 1η Ιανουαρίου 2021, στα νέα πρότυπα, προκειμένου να διασφαλίσουν τη διασπορά των αποτελεσματικών επιπτώσεων. Η Interlife έχει μακρόχρονη εμπειρία στην εφαρμογή των ΔΠΧΑ, μια και τα υλοποιεί πολλά χρόνια πριν καταστούν υποχρεωτικά για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Έτσι, αναμένει μόνο θετικές επιδράσεις στα στοιχεία από την εφαρμογή των νέων λογιστικών προτύπων.
iw? Ποιες είναι οι προκλήσεις των οικονομικών διευθυντών στον ασφαλιστικό κλάδο;
Θανάσης Πρόιος: Απαιτείται επαναπροσδιορισμός του ρόλου των οικονομικών διευθυντών στον ασφαλιστικό κλάδο. Στις καταιγιστικές μεταβολές του θεσμικού πλαισίου φερεγγυότητας με τις αυξημένες ανάγκες πληροφόρησης, στα επερχόμενα νέα λογιστικά πρότυπα, στον ρόλο των κινδύνων στα χρηματοοικονομικά μεγέθη και στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, ελλοχεύει ο κίνδυνος της μετατροπής του ρόλου του CFO σε μονάδα παραγωγής χρηματοοικονομικών αναφορών.
Η κυριότερη πρόκληση για τον οικονομικό διευθυντή είναι να παραμείνει ενεργός στον βασικό του ρόλο ως συντελεστή αύξησης των εσόδων και παραγωγού υπεραξίας για την επιχείρηση. Για να γίνει αυτό θα πρέπει ο οικονομικός διευθυντής, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις νέες παραμέτρους και κάνοντας χρήση των νέων τεχνολογιών για την εξοικονόμηση πόρων και την άμεση πληροφόρηση, να επανασχεδιάσει το χρηματοοικονομικό μοντέλο λειτουργίας της επιχείρησης.
iw? Πώς επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότητα στον κλάδο ενόψει των συνεχών μεταβολών και των νέων λογιστικών προτύπων; Τι σημαίνουν όλα αυτά για εσάς, τους οικονομικούς διευθυντές;
Θ.Π.: Η αναδιάρθρωση των πόρων είναι η βασική παράμετρος για την αποτελεσματικότητα σε καταστάσεις μεταβολής του περιβάλλοντος γενικότερα. Η ανάδειξη του ρόλου της διαχείρισης κινδύνων και των αναλογιστικών υπηρεσιών στον επιχειρηματικό σχεδιασμό απαιτεί τη διεύρυνση του πεδίου δράσης των οικονομικών διευθυντών, προκειμένου να είναι αποτελεσματική η συνεισφορά τους στην εφαρμογή της στρατηγικής και την υλοποίηση των επιχειρηματικών στόχων.
Το νέο Διεθνές Λογιστικό Πρότυπο 17, σε συνδυασμό με τις αλλαγές που θα γίνουν στο ΔΠΧΑ 9, θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στα αποτελέσματα και στα κεφάλαια των ασφαλιστικών εταιρειών. Η κανονικοποίηση του τρόπου υπολογισμού των ασφαλιστικών υποχρεώσεων (ΔΠΧΑ 17) σε συνδυασμό με τις αλλαγές στις χρηματοοικονομικές απαιτήσεις (ΔΠΧΑ 9) θα εξορθολογίσουν μεγάλο μέρος των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών και θα κάνουν, πλέον, συγκρίσιμα τα μεγέθη μεταξύ των εταιρειών. Έτσι, οι εταιρείες θα πρέπει να προσαρμοστούν, σταδιακά, μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2021, στα νέα πρότυπα, προκειμένου να διασφαλίσουν τη διασπορά των αποτελεσματικών επιπτώσεων. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αναθεωρήσουν πολλά σημεία του business (π.χ. τιμολόγηση), προκειμένου να διατηρήσουν την επιθυμητή αποτελεσματικότητα.
Στην Interlife, έχοντας μακρόχρονη εμπειρία στην εφαρμογή των ΔΠΧΑ, μια και τα υλοποιούμε πολλά χρόνια πριν καταστούν υποχρεωτικά για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, προσεγγίζουμε σε μεγάλο βαθμό τις επερχόμενες απαιτήσεις ΔΠΧΑ και αναμένουμε μόνο θετικές επιδράσεις στα στοιχεία μας από την εφαρμογή των νέων λογιστικών προτύπων.
iw? Τι σημαίνει για εσάς αυστηροποίηση των κανόνων; Ποιες είναι οι επιδράσεις της;
Θ.Π.: Κατ’ αρχάς, σημαίνει επέκταση του γνωστικού και τεχνικού αντικειμένου και, συνεπώς, συμπίεση του διαθέσιμου χρόνου του, κάτι που αντιμετωπίζεται με πρόσθετους πόρους, νέες τεχνολογικές εφαρμογές και καινοτόμες λύσεις.
Είναι πολύ σημαντικό όμως να πούμε ότι η αυστηροποίηση των κανόνων περιορίζει δραστικά τα περιθώρια «ατυχημάτων» και διασφαλίζει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Ταυτόχρονα, η αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των κανόνων αυτών μπορεί, μεσοπρόθεσμα, να δημιουργήσει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για την εταιρεία.
iw? Πόσο σημαντική είναι η πληροφόρηση για τα χρηματοοικονομικά αναλογιστικά ζητήματα και τους κινδύνους;
Θ.Π.: Όσο σημαντική είναι και η βιωσιμότητα μιας οποιασδήποτε επιχείρησης, και όχι μόνο της ασφαλιστικής. Τα αναλογιστικά ζητήματα και οι κίνδυνοι είναι αυτά που πρέπει να έχει υπόψη της η εταιρία, τόσο στη σύνταξη όσο και στην υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδιασμού.
Η στατιστική και τα μαθηματικά μπήκαν στη ζωή των επιχειρήσεων με ορμή και θα παίξουν σημαντικό ρόλο. Οι μεγάλοι κίνδυνοι για τις επιχειρήσεις δεν βρίσκονται στα στοιχεία που αναγράφονται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, αλλά στα έκτακτα γεγονότα τα οποία έχουν πιθανότητες να συμβούν και από τα οποία τα στοιχεία αυτά κινδυνεύουν. Οι απρόβλεπτες κρίσεις έχουν αλλάξει, και θα συνεχίζουν να αλλάζουν πολλές φορές το επιχειρηματικό τοπίο, τόσο σε τοπικό όσο και σε ευρύτερο επίπεδο.
iw? Πόσο εφικτά και ρεαλιστικά είναι τα χρονοδιαγράμματα;
Θ.Π.: Τα χρονοδιαγράμματα δεν είναι κάτι στατικό, δηλαδή κάτι που κάνουμε και επιδιώκουμε να τηρούμε απαρέγκλιτα. Είναι κάτι δυναμικό, το οποίο προσαρμόζεται και επαναπροσδιορίζεται με βάση τις εξελίξεις των θεμάτων που τα αφορούν. Με αυτήν τη λογική, είναι εφικτά και ρεαλιστικά, με την προϋπόθεση βέβαια ότι υπάρχουν αρμόδια όργανα με σκοπό την παρακολούθηση και προσαρμογή τους.
Στην Interlife, η παρακολούθηση, η τήρηση και η προσαρμογή των χρονοδιαγραμμάτων βρίσκεται σε υψηλή προτεραιότητα και αποτελεί τακτικό θέμα των συνεδριάσεων του τεχνικού συμβουλίου της εταιρείας εδώ και πολλά χρόνια.
iw? Οι τυποποιημένες, αυτοματοποιημένες διαδικασίες επιτυγχάνουν σε όλους τους τομείς σωστό αποτέλεσμα;
Θ.Π.: Ναι, εφόσον έχουν σχεδιαστεί σωστά και περιέχουν τον μέγιστο αριθμό περιπτώσεων. Όχι, στην περίπτωση που δεν υπάρχει σε όλες η ανθρώπινη επίβλεψη και δεν επικαιροποιούνται στον σωστό χρόνο. Εμείς, στην Interlife, με την υποστήριξη της πολυμελούς διεύθυνσης πληροφορικής, αφενός βελτιώνουμε συνεχώς τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες, με σκοπό την υψηλή ταχύτητα εξυπηρέτησης, ταυτόχρονα όμως αυξάνουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας, για τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουμε σε κάθε συναλλασσόμενο.
iw? Τι σημαίνουν για εσάς οι νέες τεχνολογίες και τι προσδοκάτε από τις ψηφιακές λύσεις;
Θ.Π.: Καλύτερη πληροφόρηση, καλύτερη παροχή υπηρεσιών και αποδέσμευση πόρων για το αναπτυξιακό κομμάτι της επιχείρησης. Με μια επισήμανση: Η εφαρμογή τους δεν πρέπει να εμποδίζει την ανθρώπινη επαφή, αλλά αντίθετα να διευρύνει και να διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ της επιχείρησης και του περιβάλλοντός της, εσωτερικού και εξωτερικού.
iw? Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου CFO;
Θ.Π.: Συναισθηματική νοημοσύνη σε συνδυασμό με ηγετικές ικανότητες και ικανότητες δημιουργίας αποδοτικών ομάδων. Υψηλή ικανότητα επικοινωνίας. Βαθιά γνώση της τεχνολογίας, καθημερινή παρακολούθηση των εξελίξεων και των μεταβολών των τεκταινομένων και, κυρίως, ικανότητα ανάλυσης και ερμηνείας των πολιτικών και κοινωνικοοικονομικών παραμέτρων. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τις τεχνικές δεξιότητες, δημιουργούν προστιθέμενη αξία στην επιχείρηση –κάτι που είναι, σε τελική ανάλυση, και το ζητούμενο για έναν πετυχημένο CFO.