Καθώς η σεζόν των συνεδρίων ξεκινά, το τρέχον τοπίο της (αντ)ασφάλισης στη Ναυτιλία βρίσκεται στο επίκεντρο, με την παγκόσμια οικονομία να εξακολουθεί να ανακάμπτει από πολλαπλούς κλυδωνισμούς.
Σύμφωνα με έκθεση του Adam Watkins, επικεφαλής Ναυτιλίας και Ενέργειας της Swiss Re, η βιομηχανία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή εν μέσω αξιολόγησης των συνεχιζόμενων αλλαγών που συμβαίνουν. Ενώ ορισμένα πρότυπα παραμένουν συνεπή με το παρελθόν, εμφανίζονται νέες τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου.
Ο Watkins εντόπισε τρία βασικά θέματα που επηρεάζουν τη βιομηχανία. Αυτά τα θέματα είναι αλληλένδετα και έχουν τόσο βραχυπρόθεσμες όσο και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στο ασφαλιστικό τοπίο, καθιστώντας τη διαχείριση κινδύνου κρίσιμο σημείο εστίασης για τους (αντ)ασφαλιστές.
Σύμφωνα με τον Watkins, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) εκτιμά ότι ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων θα αυξηθεί κατά 3,3% φέτος, έναντι συρρίκνωσης 9,2% το 2020 και ανάπτυξης 2,4% το 2021.
Παρά αυτά τα σημάδια ανάκαμψης, ο Watkins προειδοποίησε ότι η εμπορική εμπιστοσύνη παραμένει εύθραυστη. Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών είναι ακόμα σε χαμηλά επίπεδα και το παγκόσμιο εμπόριο παραμένει ευάλωτο σε μακροοικονομικές και γεωπολιτικές αλλαγές.
Για παράδειγμα, ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας το 2019 οδήγησε σε πτώση 15% στα ναυτασφάλιστρα στη Βόρεια Αμερική. Ο Watkins τόνισε ότι αυτές οι τάσεις απαιτούν στενή παρακολούθηση από τις ασφαλιστικές εταιρείες καθώς εξετάζουν τον πιθανό αντίκτυπο των μεταβαλλόμενων συνθηκών στα χαρτοφυλάκια τους.
Σύμφωνα με τον Watkins, οι γεωπολιτικές εντάσεις είναι ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τον κλάδο. Το 2023, τα Ηνωμένα Έθνη ανέφεραν τον υψηλότερο αριθμό βίαιων συγκρούσεων από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με 110 εκατομμύρια ανθρώπους να έχουν εκτοπιστεί από τις χώρες τους. Οι συγκρούσεις στην Ουκρανία, τη Γάζα και άλλες περιοχές, μαζί με τους συνεχιζόμενους εμφύλιους πολέμους, δημιουργούν διαταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ο Watkins σημείωσε ότι περιστατικά όπως οι δραστηριότητες των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, που ανάγκασαν τα πλοία να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, έχουν αυξήσει τα έξοδα αποστολής και έχουν αλλάξει τις εμπορικές διαδρομές.
Αυτές οι αναταραχές, σε συνδυασμό με τον αυξανόμενο προστατευτισμό και τη χρήση δασμών και κυρώσεων, συνεχίζουν να επηρεάζουν το κόστος των αγαθών και των logistics.
Ο Watkins τόνισε ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση, προσαρμόζοντας τους εξελισσόμενους εμπορικούς νόμους και τις γεωπολιτικές συνθήκες, ιδιαίτερα σε περιοχές επιρρεπείς σε συγκρούσεις.
Ο Watkins ανέφερε επίσης τη σημασία του ενεργειακού τομέα για τις ασφαλιστικές εταιρείες που ασχολούνται με τους τομείς της Ναυτιλίας και της Ενέργειας. Η ανάγκη για απαλλαγή από τον άνθρακα είναι πρωταρχικής σημασίας, ενώ η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας αναμένεται να αυξηθεί κατά 50% έως το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Ο ενεργειακός τομέας ανταποκρίθηκε με στρατηγικές όπως η ενίσχυση της λειτουργικής απόδοσης και η επένδυση σε ΑΠΕ, αλλά η πρόοδος ήταν άνιση.
Ο Watkins επεσήμανε ότι η ενεργειακή μετάβαση προσφέρει τόσο προκλήσεις όσο και ευκαιρίες για τους ασφαλιστές. Αυτή η αναδυόμενη ομάδα κινδύνου, με επίκεντρο τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις νέες τεχνολογίες, θα διαδραματίσει ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στα ασφαλιστικά χαρτοφυλάκια.
Καθώς οι παγκόσμιες οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις εξακολουθούν να επηρεάζουν τον τομέα της (αντ)ασφάλισης στη Ναυτιλία, ο Watkins τόνισε την ανάγκη οι ασφαλιστές να παραμείνουν προσαρμοστικοί, ιδιαίτερα καθώς αναδύονται νέοι κίνδυνοι και ευκαιρίες τα επόμενα χρόνια.