Η Ελλάδα κατακτά την 1η θέση παγκοσμίως ως η χώρα με το πιο ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον για ηλικιωμένους οδηγούς, σύμφωνα με τη νέα διεθνή μελέτη της iSelect, που αξιολόγησε 22 χώρες ως προς την οδική ασφάλεια, την κινητικότητα και τις πολιτικές ανανέωσης αδειών οδήγησης.
Η συνολική βαθμολογία της Ελλάδας έφτασε το 72,96/100, ξεπερνώντας χώρες με ισχυρά συστήματα οδικής ασφάλειας όπως η Νορβηγία (72,89), η Αυστραλία (64,42) και η Φινλανδία (62,22).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το 23,9% του ελληνικού πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών, ενώ οι οδηγοί αυτής της ηλικιακής ομάδας εμπλέκονται σε 24,5% των θανατηφόρων τροχαίων — ποσοστό που θεωρείται αναλογικό και συγκριτικά χαμηλό, δεδομένης της δημογραφικής σύνθεσης της χώρας.
Η Ελλάδα διακρίνεται για την ισορροπία ανάμεσα στην ασφάλεια, την κινητικότητα και την ανεξαρτησία των πολιτών τρίτης ηλικίας, στοιχεία που συνέβαλαν καθοριστικά στη θετική αξιολόγησή της.
Σύμφωνα με την iSelect, καθώς οι πληθυσμοί γηράσκουν, το ζήτημα της οδήγησης σε προχωρημένες ηλικίες αποκτά αυξανόμενη σημασία. Στην πρώτη δεκάδα των χωρών που θεωρούνται πιο «φιλικές» προς ηλικιωμένους οδηγούς περιλαμβάνονται η Νορβηγία, η Αυστραλία, η Φινλανδία, η Ιταλία και η Ισπανία, ενώ όλες οι κορυφαίες χώρες έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: υποχρεωτική ανανέωση της άδειας οδήγησης για άτομα άνω των 65 ετών.
Η πολιτική αυτή, σύμφωνα με τους ειδικούς, βοηθά στη διατήρηση της ασφάλειας χωρίς να περιορίζει την αυτονομία των ηλικιωμένων.
Τι σημαίνει για την ασφαλιστική αγορά
Η πρωτιά της Ελλάδας στον «Δείκτη Ηλικιωμένων Οδηγών» έχει ουσιαστική αξία για τον ασφαλιστικό κλάδο, καθώς αποτυπώνει μια νέα πραγματικότητα: το ποσοστό των ηλικιωμένων οδηγών αυξάνεται σταθερά, μεταβάλλοντας τη δομή του ασφαλιστικού κινδύνου.
Συγκεκριμένα:
- Επανεκτίμηση ρίσκου: Οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να προσαρμόσουν τα μοντέλα υπολογισμού κινδύνου, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των οδηγών τρίτης ηλικίας, οι οποίοι συνήθως οδηγούν πιο προσεκτικά και με μικρότερες αποστάσεις.
- Ανάπτυξη εξειδικευμένων προϊόντων: Η δημιουργία προγραμμάτων ασφάλισης για οδηγούς άνω των 65 ετών αποτελεί πεδίο νέας εμπορικής και κοινωνικής αξίας.
- Τεχνολογία και bonus ασφάλειας: Μέσω telematics ή προγραμμάτων επιβράβευσης ασφαλούς οδήγησης, οι ασφαλιστικές μπορούν να συνδέσουν τα ασφάλιστρα με την πραγματική συμπεριφορά στον δρόμο.
- Εκπαίδευση και πρόληψη: Εταιρείες και θεσμικοί φορείς μπορούν να συνεργαστούν για δράσεις ενημέρωσης και επανεκπαίδευσης ηλικιωμένων οδηγών, ενισχύοντας τη δημόσια ασφάλεια.
Η πρωτιά της Ελλάδας αποτελεί θετική είδηση με ουσία για την ασφαλιστική αγορά. Για τον κλάδο, πρόκειται για μια ευκαιρία προσαρμογής και καινοτομίας, που μπορεί να ενισχύσει τη σχέση εμπιστοσύνης με τους ασφαλισμένους μεγαλύτερης ηλικίας — και ταυτόχρονα να προωθήσει ένα νέο μοντέλο ασφαλούς και υπεύθυνης οδήγησης για όλους.
Τα 10 κορυφαία κράτη για ηλικιωμένους οδηγούς
Θέση | Χώρα | Πληθυσμός 65+ | Θανατηφόρα με συμμετοχή ηλικιωμένων | Δημόσιες δαπάνες μεταφορών (€/κάτοικο) | Ανανέωση άδειας | Βαθμολογία |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ![]() |
23,9% | 24,5% | 266,09 € | Ναι | 72,96 |
2 | ![]() |
18,8% | 22,5% | 672,25 € | Ναι | 72,89 |
3 | ![]() |
17,7% | 21,1% | 515,26 € | Ναι | 64,42 |
4 | ![]() |
23,9% | 32,4% | 233,94 € | Ναι | 62,22 |
5 | ![]() |
24,6% | 30,3% | 60,36 € | Ναι | 60,47 |
6 | ![]() |
21,1% | 22,8% | 66,66 € | Ναι | 56,91 |
7 | ![]() |
19,8% | 21,8% | 136,86 € | Ναι | 55,94 |
8 | ![]() |
20,9% | 31,5% | 256,78 € | Ναι | 53,20 |
9 | ![]() |
20,8% | 28,0% | 96,87 € | Ναι | 50,88 |
10 | ![]() |
20,0% | 43,0% | 574,42 € | Ναι | 49,39 |
Πηγή: iSelect – «Oldest Driver Hotspots» (2025)