της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Εξ’ ολοκλήρου ίσως κληθεί να πληρώσει η Volkswagen τον βαρύ λογαριασμό του σκανδάλου με την παραποίηση των εκπομπών ρύπων στα ντιζελονίκητα μοντέλα της, καθώς νομικοί κύκλοι εκτιμούν ότι δεν δικαιούται να διεκδικήσει ασφαλιστική κάλυψη για το κόστος ανάκλησης των “επίμαχων” οχημάτων, ούτε επικαλούμενη “ελάττωμα” στο προϊόν εφόσον το πρόβλημα προέκυψε -όπως όλα δείχνουν- από απάτη , για την οποία αναζητούνται τώρα οι ένοχοι.
Υπενθυμίζεται ότι η….ρυπαρή υπόθεση “αναδύθηκε” όταν η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (ΕPA) αποκάλυψε ότι 482.000 μοντέλα της VW με κινητήρα ντίζελ έφεραν λογισμικό το οποίο παραποιούσε τις μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων, παρουσιάζοντάς πολύ χαμηλότερα επίπεδα ρύπων κατά τους ελέγχους σε σχέση με τα πραγματικά επίπεδα ρύπων όταν τα αυτοκίνητα βρίσκονται σε κανονική λειτουργία. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποκάλυψε ότι το λογισμικό αυτό φέρουν 11 εκατ. οχήματα σε όλο τον κόσμο και “έβαλε στην άκρη” 6,5 δισ. ευρώ για την κάλυψη των δαπανών. Οι αναλυτές εκτιμούν όμως ότι το ποσό αυτό ίσως αποδειχθεί πολύ μικρό:
Η ΕPA κάνει λόγο για δυνητικό πρόστιμο 18 δισ. δολαρίων, ήδη έχουν αρχίσει να υποβάλλονται ομαδικές αγωγές στις ΗΠΑ και αλλού για εξαπάτηση του καταναλωτικού κοινού (που νόμιζαν ότι αγόραζαν φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, ενώ κάτι τέτοιο δεν συνέβαινε…), ενώ οι αρχές τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Γερμανία έχουν ξεκινήσει ποινική έρευνα που μπορεί να καταλήξει σε άσκηση διώξεων. Το πρώτο θύμα του σκανδάλου, του μεγαλύτερου στην 78χρονη ιστορία της VW ήταν ο διευθύνων σύμβουλός της Μάρτιν Βίντερκορν που παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την ευθύνη, αν και -όπως είπε- δεν θεωρεί ότι προσωπικά έχει κάνει κάτι λάθος.
Το συνολικό κόστος για την VW -σε βάθος χρόνου- ίσως ξεπεράσει τα 20 δισ. δολ. που κατέλαβε η BP για την περιβαλλοντική καταστροφή που προκάλεσε η έκρηξη στην πλατφόρμα Deepwater Horizon στον Κόλπο του Μεξικού και όπως εκτιμά ο Ρίτσαρντ Λίντχαμ, εταίρος της βρετανικής δικηγορικής εταιρείας Mishcon de Reya, φαίνεται δύσκολο η εταιρεία να αποζημιωθεί από τις εταιρίες που την καλύπτουν ασφαλιστικά.
“Με δεδομένη την εσωτερική πληροφορόρηση που είχαν τα στελέχη της VW για το πρόωλημα, φαίνεται δύσκολο να διεκδικήσει αποζημίωση είτε για την ανάκληση των οχημάτων είτε για ελάττωμα, οπότε δεν θα μπορέσουν να μετακυλίσουν τις ζημίες τους…”