back to top
15.4 C
Athens
Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025

Δ. Τσεκούρας: Κάτι συμβαίνει τελευταία στον διακανονισμό των ζημιών αυτοκινήτου

του Δημήτρη Τσεκούρα, CEO, ARAG SE Υποκατάστημα Ελλάδος

Όπως όλοι ξέρετε, στις ζημίες αυτοκινήτου γενικά, λαμβάνει χώρα μια αντιπαράθεση συγκρουόμενων συμφερόντων που καταλήγει στο δίπολο του διεκδικούντος και του καταβάλλοντος την αποζημίωση.

- Advertisement -

Όλοι επίσης ξέρετε πως για να προχωρήσει ένας διακανονισμός της αυτοκινητιστικής ζημιάς με αποτελεσματικό τρόπο, ως προϋπόθεση τίθεται η προδικαστική επεξεργασία και επίλυση δύο σοβαρών ζητημάτων:

Του θέματος της υπαιτιότητας και του θέματος του ύψους της προσφερόμενης αποζημίωσης.

- Advertisement -

Για την αντιμετώπιση αυτών των σοβαρών ζητημάτων, από τους επαγγελματίες του χώρου, λαμβάνονται κυριαρχικά υπόψη τα παρακάτω:
– Η δήλωση ευθύνης που υποβάλλουν οι εμπλεκόμενοι
– Τα συνοδευτικά της δήλωσης έγγραφα που άλλοτε ισχυροποιούν και άλλοτε αποδυναμώνουν το περιεχόμενο των δηλώσεων
– Η νομική αξιολόγηση των αντίθετων ισχυρισμών και η κατάληξη περί της υπαιτιότητας σύμφωνα με τη νομοθεσία και τη νομολογία
– Τα αποδεικτικά του ύψους της ζημίας έγγραφα και η εγκυρότητά τους σύμφωνα με τις παραδοχές της επιστήμης και της τεχνικής
– Η λειτουργία του συστήματος φιλικού διακανονισμού (εάν συντρέχει) και η τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται χωρίς να χρησιμοποιούνται ως άλλοθι για να αποφεύγονται ευθύνες
– Η ποιότητα της επικοινωνίας των εμπλεκομένων με τις ασφαλιστικές εταιρίες η οποία απαιτεί από τις ασφαλιστικές να ενεργούν υπό το πρίσμα του «είναι ανάγκη να βρω δίκαιη λύση» και όχι του «άστο να φύγει από πάνω μου»
– Η ευθύνη για λήψη οριστικής απόφασης εκ μέρους του ασφαλιστή, τόσο για το θέμα της υπαιτιότητας όσο και για το θέμα του ύψους της αποζημίωσης απευθυντέας επίσημα στον διεκδικούντα αυτήν με διαφάνεια και αιτιολογία.

Ανεξαρτήτως όμως της όποιας θέσης υιοθετούν εκάστοτε οι ασφαλιστικές εταιρίες, υπάρχουν κάποια δεδομένα που η εμπειρία έχει μετατρέψει σε ΑΞΙΩΜΑΤΑ ΑΝΑΝΤΙΡΡΗΤΑ στην διαδικασία των αποζημιώσεων, όπως:
1. Η ταχύτητα της επεξεργασίας, η ευκολία της επικοινωνίας και η καθαρότητα της θέσης που παίρνει η ασφαλιστική εταιρία παίζουν για τους ζημιωθέντες κυριαρχικό ρόλο στην διαπραγμάτευση και κατευναστικό στην έντασή της.
2. Η με σοβαρά επιχειρήματα θεμελίωση της αντίκρουσης στη προβαλλόμενη απαίτηση είτε από νομική άποψη για την υπαιτιότητα, είτε από τεχνική άποψη για τις ζημίες, είναι αναγκαίος όρος άνευ του οποίου η ασφαλιστική πλευρά εκτίθεται ανεπανόρθωτα.
3. Η επίγνωση ότι ο εκάστοτε συμβιβασμός είναι προτιμότερος από το όποιο δικαστικό αποτέλεσμα, αφού ο δικαστικός αγώνας επιβαρύνει την εταιρία με προσαυξήσεις και δικαστικά έξοδα και φορτώνει τα αποθέματά της για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Νομίζω πως σε αυτά δεν υπάρχει αντίρρηση.

Από τη μεριά του θεωρούμενου ανυπαίτιου, η διεκδίκηση αποζημίωσης από την θεωρούμενη υπαίτια εταιρία, ως γνωστόν γίνεται με τρείς τρόπους. Είτε από τον ίδιο, είτε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του, είτε από τον ασφαλιστή Νομικής Προστασίας.

Και στις τρείς εκδοχές σήμερα δυστυχώς την επικοινωνία δυσκολεύουν κάποιες πρακτικές που βλέπω να εφαρμόζονται και οι οποίες έρχονται σε μετωπική σύγκρουση με τα προηγούμενα αξιώματα.

Τέτοιες πρακτικές είναι:
α) η κατάργηση ή η σκόπιμη παρεμπόδιση της απευθείας επικοινωνίας και η αντικατάσταση της με την αποστολή email στον κεντρικό πυρήνα υποδοχής της ασφαλιστικής εταιρίας και από εκεί η διαβίβαση του αιτήματος στον κάθε φορά αρμόδιο, η αντίδραση του οποίου αναμένεται σε απροσδιόριστο χρόνο στην καλύτερη περίπτωση
β) η άρνηση της θεωρούμενης υπαίτιας προς αποζημίωση εταιρίας να πάρει θέση σε αμφιλεγόμενες περιπτώσεις, όταν για παράδειγμα αποδέχεται την αρνητική δηλαδή του ασφαλισμένου της που έχει παραβιάσει STOP, χωρίς να παρεμβαίνει διορθωτικά, επαγγελματικά, επιστημονικά, παρά το γεγονός ότι στο τέλος αυτή θα πληρώσει τα σπασμένα.
γ) η μη παρέμβαση της πολλές φορές γίνεται για να αποφύγει την πιθανή δυσαρέσκεια του ασφαλισμένου της και έτσι παραπέμπει τον αιτούντα στις καλένδες του ασφαλιστικού πράκτορα-συνεργάτη της ώστε να υποστεί αυτός το κόστος της διορθωτικής παρέμβασης.
δ) αλλά και ο συνεργάτης-ασφαλιστής δεν κάνει πάλι τίποτα είτε γιατί μεσολαβούν πολλοί υποκωδικοί είτε για να αποφύγει το κόστος παραπέμπει τον αιτούντα πάλι στην «ισχυρή» εταιρία να μεσολαβήσει, η οποία όμως δεν μεσολαβεί.

Με αυτόν τον τρόπο όμως μια ανόητη κατά κανόνα αρνητική δήλωση (πχ. Ναι παραβίασα STOP αλλά ο άλλος έτρεχε) παραμένει αναλλοίωτη με αποτέλεσμα ο ανυπαίτιος, αφού δεν ικανοποιείται εξωδίκως προχωράει δικαστικώς. Με την αγωγή θα βγάλει τα απωθημένα του για την ταλαιπωρία που υπέστη και έτσι η εταιρία θα πληρώσει τελικά σχεδόν τα διπλάσια έναντι ενός αρχικά αποδεκτού χαμηλότερου ποσού.

Το κυριότερο όμως δυστυχώς είναι το κοινωνικό αποτύπωμα που μένει και που κάνει κομμάτια την εικόνα των ασφαλιστικών υπηρεσιών, οι οποίες δεν μπορούν να αποζημιώσουν εξωδίκως ούτε ένα τροχαίο συμβάν με παραβίαση STOP!!

Στα παραπάνω προσθέστε τέλος την περίπτωση πως και σε υποθέσεις καθαρής υπαιτιότητας όπου η αποζημίωση έχει συμφωνηθεί, με αποστολή εξοφλητικής σε 10 ημέρες, έχουν περάσει ήδη σχεδόν 2 μήνες χωρίς ο ανυπαίτιος να λάβει την αποζημίωσή του, επειδή ο διακανονιστής της υπαίτιας εταιρίας παραιτήθηκε και ο αντικαταστάτης του δεν προώθησε την υπόθεση περαιτέρω, ως όφειλε.

Αυτά δεν νομίζω να κοσμούν την ασφαλιστική πρακτική και δεοντολογία.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Η ARAG Hellas στο Διεθνές Sales & Strategy Meeting της ARAG SE στη Μαδρίτη

Η διήμερη συνάντηση είχε ως κύριο θέμα τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείου ανάπτυξης εργασιών

Νέα προγράμματα για βραχυχρόνιες μισθώσεις από την INTERLIFE – Συνεργασία με την ARAG

Με τα νέα προγράμματα η INTERLIFE προσφέρει ολοκληρωμένη ασφαλιστική κάλυψη στους ιδιοκήτες καταλυμάτων, στηρίζοντας τη δραστηριότητά τους

Γυρίζοντας από διακοπές και βρίσκοντας το σπίτι παραβιασμένο: οι προκλήσεις για τους ιδιοκτήτες

Εταιρείες όπως η ARAG παρέχουν νομική υποστήριξη στους ασφαλισμένους, ώστε να διασφαλίζεται η αποζημίωση και τα δικαιώματά τους

Όταν ένα προϊόν σε βλάπτει: Πώς σε προστατεύει η νομική ασφάλιση

Η ARAG αναλαμβάνει τη νομική υποστήριξη του καταναλωτή, τον καθοδηγεί και τον βοηθά να διεκδικήσει αποζημίωση χωρίς να αναλάβει μόνος του το βάρος

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Η επάνοδος της Groupama

Τη στρατηγική της εταιρείας για επιστροφή στην κερδοφορία εντός διετίας παρουσίασε ο νέος CEO Hassène Feki

Τ. Χατζηθεοδοσίου: «Είμαστε η γέφυρα ανάμεσα στις ανάγκες των πολιτών και τις δυνατότητες της ασφαλιστικής αγοράς» 

«Βαθιά επιθυμία μας, να προσφέρουμε κάτι παραπάνω από υπηρεσίες, να προσφέρουμε εμπιστοσύνη και ηρεμία» - Συνέντευξη στον Λάμπρο Αριστ. Ρόδη

Η Φιλίππα Μιχάλη αναδεικνύει τη σημασία της ευζωίας στο TEDxAthens

Η μακροζωία δεν αφορά μόνο την αύξηση των ετών, τόνισε η Πρόεδρος και CEO της NN Hellas, αλλά χρειάζεται ποιότητα και σκοπό

100 Χρόνια ΕΕΑ: 2ος Αγώνας Δρόμου και Παραδοσιακά Παιχνίδια την Κυριακή 5/10 στον Πεδίον του Άρεως

Στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 100 ετών από την ίδρυσή του, το ΕΕΑ προάγει μέσα από την εκδήλωση την υγεία, στην άθληση και την ποιότητα ζωής - Βίντεο

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Innovate East: Ολοκληρώθηκε ο 1ος Διαγωνισμός Πράσινης και Γαλάζιας Καινοτομίας

Η Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής έφερε κοντά θεσμικούς φορείς, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις, σε μια μοναδική σύμπραξη

Σε δημόσια διαβούλευση η «Φορολογική Μεταρρύθμιση για το Δημογραφικό και τη Μεσαία Τάξη»

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει το σύνολο των μέτρων που εξαγγέλθηκαν στη ΔΕΘ

Η επάνοδος της Groupama

Τη στρατηγική της εταιρείας για επιστροφή στην κερδοφορία εντός διετίας παρουσίασε ο νέος CEO Hassène Feki

Η Εθνική Ασφαλιστική στην τελετή παράδοσης της επιταγής του 9ου No Finish Line Athens στην Ένωση «Μαζί για το Παιδί»

Στηρίζοντας με συνέπεια τον αγώνα εδώ και 9 χρόνια, η εταιρεία επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της να βρίσκεται δίπλα στην κοινωνία

Νέα απάτη με παραπλανητικά emails από κυβερνοεγκληματίες που προσποιούνται τις… μεγάλες αεροπορικές

Απώτερος στόχος, η υπεξαίρεση χρημάτων από επιχειρήσεις - Ποια μέτρα προστασίας συνιστά η Kaspersky