back to top
14.9 C
Athens
Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025

Δ. Τσεκούρας: Κάτι συμβαίνει τελευταία στον διακανονισμό των ζημιών αυτοκινήτου

του Δημήτρη Τσεκούρα, CEO, ARAG SE Υποκατάστημα Ελλάδος

Όπως όλοι ξέρετε, στις ζημίες αυτοκινήτου γενικά, λαμβάνει χώρα μια αντιπαράθεση συγκρουόμενων συμφερόντων που καταλήγει στο δίπολο του διεκδικούντος και του καταβάλλοντος την αποζημίωση.

- Advertisement -

Όλοι επίσης ξέρετε πως για να προχωρήσει ένας διακανονισμός της αυτοκινητιστικής ζημιάς με αποτελεσματικό τρόπο, ως προϋπόθεση τίθεται η προδικαστική επεξεργασία και επίλυση δύο σοβαρών ζητημάτων:

Του θέματος της υπαιτιότητας και του θέματος του ύψους της προσφερόμενης αποζημίωσης.

- Advertisement -

Για την αντιμετώπιση αυτών των σοβαρών ζητημάτων, από τους επαγγελματίες του χώρου, λαμβάνονται κυριαρχικά υπόψη τα παρακάτω:
– Η δήλωση ευθύνης που υποβάλλουν οι εμπλεκόμενοι
– Τα συνοδευτικά της δήλωσης έγγραφα που άλλοτε ισχυροποιούν και άλλοτε αποδυναμώνουν το περιεχόμενο των δηλώσεων
– Η νομική αξιολόγηση των αντίθετων ισχυρισμών και η κατάληξη περί της υπαιτιότητας σύμφωνα με τη νομοθεσία και τη νομολογία
– Τα αποδεικτικά του ύψους της ζημίας έγγραφα και η εγκυρότητά τους σύμφωνα με τις παραδοχές της επιστήμης και της τεχνικής
– Η λειτουργία του συστήματος φιλικού διακανονισμού (εάν συντρέχει) και η τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται χωρίς να χρησιμοποιούνται ως άλλοθι για να αποφεύγονται ευθύνες
– Η ποιότητα της επικοινωνίας των εμπλεκομένων με τις ασφαλιστικές εταιρίες η οποία απαιτεί από τις ασφαλιστικές να ενεργούν υπό το πρίσμα του «είναι ανάγκη να βρω δίκαιη λύση» και όχι του «άστο να φύγει από πάνω μου»
– Η ευθύνη για λήψη οριστικής απόφασης εκ μέρους του ασφαλιστή, τόσο για το θέμα της υπαιτιότητας όσο και για το θέμα του ύψους της αποζημίωσης απευθυντέας επίσημα στον διεκδικούντα αυτήν με διαφάνεια και αιτιολογία.

Ανεξαρτήτως όμως της όποιας θέσης υιοθετούν εκάστοτε οι ασφαλιστικές εταιρίες, υπάρχουν κάποια δεδομένα που η εμπειρία έχει μετατρέψει σε ΑΞΙΩΜΑΤΑ ΑΝΑΝΤΙΡΡΗΤΑ στην διαδικασία των αποζημιώσεων, όπως:
1. Η ταχύτητα της επεξεργασίας, η ευκολία της επικοινωνίας και η καθαρότητα της θέσης που παίρνει η ασφαλιστική εταιρία παίζουν για τους ζημιωθέντες κυριαρχικό ρόλο στην διαπραγμάτευση και κατευναστικό στην έντασή της.
2. Η με σοβαρά επιχειρήματα θεμελίωση της αντίκρουσης στη προβαλλόμενη απαίτηση είτε από νομική άποψη για την υπαιτιότητα, είτε από τεχνική άποψη για τις ζημίες, είναι αναγκαίος όρος άνευ του οποίου η ασφαλιστική πλευρά εκτίθεται ανεπανόρθωτα.
3. Η επίγνωση ότι ο εκάστοτε συμβιβασμός είναι προτιμότερος από το όποιο δικαστικό αποτέλεσμα, αφού ο δικαστικός αγώνας επιβαρύνει την εταιρία με προσαυξήσεις και δικαστικά έξοδα και φορτώνει τα αποθέματά της για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Νομίζω πως σε αυτά δεν υπάρχει αντίρρηση.

Από τη μεριά του θεωρούμενου ανυπαίτιου, η διεκδίκηση αποζημίωσης από την θεωρούμενη υπαίτια εταιρία, ως γνωστόν γίνεται με τρείς τρόπους. Είτε από τον ίδιο, είτε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του, είτε από τον ασφαλιστή Νομικής Προστασίας.

Και στις τρείς εκδοχές σήμερα δυστυχώς την επικοινωνία δυσκολεύουν κάποιες πρακτικές που βλέπω να εφαρμόζονται και οι οποίες έρχονται σε μετωπική σύγκρουση με τα προηγούμενα αξιώματα.

Τέτοιες πρακτικές είναι:
α) η κατάργηση ή η σκόπιμη παρεμπόδιση της απευθείας επικοινωνίας και η αντικατάσταση της με την αποστολή email στον κεντρικό πυρήνα υποδοχής της ασφαλιστικής εταιρίας και από εκεί η διαβίβαση του αιτήματος στον κάθε φορά αρμόδιο, η αντίδραση του οποίου αναμένεται σε απροσδιόριστο χρόνο στην καλύτερη περίπτωση
β) η άρνηση της θεωρούμενης υπαίτιας προς αποζημίωση εταιρίας να πάρει θέση σε αμφιλεγόμενες περιπτώσεις, όταν για παράδειγμα αποδέχεται την αρνητική δηλαδή του ασφαλισμένου της που έχει παραβιάσει STOP, χωρίς να παρεμβαίνει διορθωτικά, επαγγελματικά, επιστημονικά, παρά το γεγονός ότι στο τέλος αυτή θα πληρώσει τα σπασμένα.
γ) η μη παρέμβαση της πολλές φορές γίνεται για να αποφύγει την πιθανή δυσαρέσκεια του ασφαλισμένου της και έτσι παραπέμπει τον αιτούντα στις καλένδες του ασφαλιστικού πράκτορα-συνεργάτη της ώστε να υποστεί αυτός το κόστος της διορθωτικής παρέμβασης.
δ) αλλά και ο συνεργάτης-ασφαλιστής δεν κάνει πάλι τίποτα είτε γιατί μεσολαβούν πολλοί υποκωδικοί είτε για να αποφύγει το κόστος παραπέμπει τον αιτούντα πάλι στην «ισχυρή» εταιρία να μεσολαβήσει, η οποία όμως δεν μεσολαβεί.

Με αυτόν τον τρόπο όμως μια ανόητη κατά κανόνα αρνητική δήλωση (πχ. Ναι παραβίασα STOP αλλά ο άλλος έτρεχε) παραμένει αναλλοίωτη με αποτέλεσμα ο ανυπαίτιος, αφού δεν ικανοποιείται εξωδίκως προχωράει δικαστικώς. Με την αγωγή θα βγάλει τα απωθημένα του για την ταλαιπωρία που υπέστη και έτσι η εταιρία θα πληρώσει τελικά σχεδόν τα διπλάσια έναντι ενός αρχικά αποδεκτού χαμηλότερου ποσού.

Το κυριότερο όμως δυστυχώς είναι το κοινωνικό αποτύπωμα που μένει και που κάνει κομμάτια την εικόνα των ασφαλιστικών υπηρεσιών, οι οποίες δεν μπορούν να αποζημιώσουν εξωδίκως ούτε ένα τροχαίο συμβάν με παραβίαση STOP!!

Στα παραπάνω προσθέστε τέλος την περίπτωση πως και σε υποθέσεις καθαρής υπαιτιότητας όπου η αποζημίωση έχει συμφωνηθεί, με αποστολή εξοφλητικής σε 10 ημέρες, έχουν περάσει ήδη σχεδόν 2 μήνες χωρίς ο ανυπαίτιος να λάβει την αποζημίωσή του, επειδή ο διακανονιστής της υπαίτιας εταιρίας παραιτήθηκε και ο αντικαταστάτης του δεν προώθησε την υπόθεση περαιτέρω, ως όφειλε.

Αυτά δεν νομίζω να κοσμούν την ασφαλιστική πρακτική και δεοντολογία.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αλλαγή σκυτάλης στην ARAG Hellas – Νέος CEO από αρχές του χρόνου ο Ανδρέας Γκρέκας

Στελέχη της αγοράς κάνουν λόγο για συντεταγμένη και στρατηγικά οργανωμένη διαδικασία, σε κλίμα σεβασμού και αναγνώρισης

«10 Χρόνια ΠΑΝΟΡΜΟΣ | 2025 Διεθνές Έτος Συνεταιρισμών»: Οι χορηγοί στο επίκεντρο της βραδιάς

Με τη συμβολή των στελεχών, των μελών και των χορηγών, ο ΠΑΝΟΡΜΟΣ συνεχίζει να χτίζει ένα μέλλον που στηρίζεται στη συνεργασία και στη δικαιοσύνη

10 Χρόνια ΠΑΝΟΡΜΟΣ: Το μέλλον της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στηρίζεται στη συνεργασία και στις συνέργειες

Πλήθος ασφαλιστικών στελεχών, συνεταιριστών, συναδέλφων διαμεσολαβητών, δημοσιογράφων και φίλων του cluster συγκέντρωσε το επετειακό συνέδριο

Νέο πρόγραμμα Νομικής Προστασίας για δημόσιους υπαλλήλους από την ARAG SE

Σιγουριά και υποστήριξη σε περιπτώσεις διοικητικών διαφορών και αποφάσεων που επηρεάζουν τα δικαιώματα των εργαζομένων

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Δίκτυα πωλήσεων και αυτοματοποίηση: Τιμολόγηση, διαχείριση ζημιών, απάτες

Πώς διαμορφώνει η τεχνητή νοημοσύνη τη νέα εποχή του ασφαλιστικού κλάδου

Γιατί είναι ευχαριστημένες οι ασφαλιστικές περιουσίας – Τι άλλαξε

Μπορεί η παραγωγή ασφαλίστρων στον κλάδο να αυξήθηκε μόνο 3% το 2024, το άκρως αντίθετο συνέβη ωστόσο με τις αποζημιώσεις

Ευριπίδης Παναγιωτίδης: «Το γραφείο μας είναι για τα δύσκολα»

Ο επικεφαλής του Πρακτορείου «Ασφάλειες Παναγιωτίδης» μιλά μεταξύ άλλων για την πορεία του και τα οφέλη μιας τεχνογνωσίας που βασίζεται στη διεθνή εμπειρία

Οι προτεραιότητες διεκδικήσεων της ΕΕΑΕ

Χ. Αλεξόπουλος: «Μόνο με ενεργή συμμετοχή θα καταφέρουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες της αγοράς και του επαγγέλματός μας»

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Αύξηση 8,1% στα συμβόλαια τεχνικών ασφαλίσεων το 2024

Η αύξηση προέρχεται κυρίως από την αύξηση του πλήθους των συμβολαίων με καλύψεις CAR, EAR

Ευχές της ΕΑΕΕ για το 2026 με έμφαση στην Υγεία, στην Ασφάλεια και στην Ευημερία

Το μήνυμα της ΕΑΕΕ αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο της ιδιωτικής ασφάλισης στη σύγχρονη κοινωνία, ιδιαίτερα σε μια περίοδο αυξημένων προκλήσεων

Νέο επεισόδιο του «Και Αν Συμβεί… στο Δρόμο;» – Η ιστορία του Θάνου Βουλή

Στο επεισόδιο θίγονται ζητήματα όπως η εμπειρία του τροχαίου και της αναπηρίας, αλλά και η στάση της πολιτείας και των ασφαλιστικών εταιρειών

«Στον δρόμο τα δικά σου λάθη δεν τα πληρώνεις μόνο εσύ»: Η ευθύνη πίσω από το τιμόνι αφορά όλους!

Ένα ιδιαίτερα δυνατό κοινωνικό μήνυμα για την οδική ασφάλεια μεταφέρει η νέα καμπάνια της Ελληνικής Κυβέρνησης – Δείτε το βίντεο

Εκδήλωση του EDPB για την ανωνυμοποίηση και την ψευδωνυμοποίηση

Το workshop ακολούθησε την αποσαφήνιση από το ΔΕΕ του πεδίου εφαρμογής της έννοιας των προσωπικών δεδομένων στην υπόθεση EDPS κατά SRB