Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Χωρίς “απαρχαιωμένα” συστήματα να λειτουργούν ως βαρίδια, οι εταιρείες σε αναδυόμενες αγορές -και ιδιαίτερα στην Κίνα -ίσως ξεπεράσουν τις ανταγωνίστριές τους σε Ευρώπη και ΗΠΑ κατά την ανάπτυξη καινοτόμων insurtech εφαρμογών. Αυτό υποστηρίζει η Willis Tower Watson σε σχετική μελέτη που εκπόνησε σε συνεργασία με την CB Insights (δείτε το link εδώ: https://www.willistowerswatson.com/en/insights/2017/10/quarterly-insurtech-briefing-q3-2017)
Οι καινοτόμες τεχνολογικές εταιρείες σε αναδυόμενες οικονομίες ειναι πιο ευέλικτες και συχνά μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτερα insurtech λύσεις, αναφέρεται στη μελέτη. Μπορούν επίσης να προσελκύουν χρηματοοικονομικούς και ανθρώπινους πόρους που δεν εξευρίσκονται εύκολα σε ανεπτυγμένες χώρες, με “βαριά” εποπτεία και υψηλή διείσδυση ασφαλιστικών προϊόντων.
Οπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Willis Tower Watson Securities Rafal Walkiewicz, η Κίνα είναι η τρίτη μεγαλύτερη ασφαλιστική αγορά του κόσμου και η κινεζική “ασφαλιστική επανάσταση” οδήγησε τόσο σε νέα mainstream προϊόντα όσο και σε νέα μοντέλα διανομής. “Κολοσσοί της τεχνολογίας ταράζουν ακόμα περισσότερο τα νερά με νέες ψηφιακές πλατφόρμες διανομής, όπως η Taobao Insurance”. Οπως εξηγεί, η Taobao Insurance είναι η πλατφόρμα διανομής ασφαλιστικών προϊόντων της Taobao, της πλατφόρμας διαδικτυακού εμπορίου του ομίλου Alibaba. Και το ραγδαία αναπτυσσόμενο ιντερνετικό εμπόριο στην Κίνα δημιουργεί ζήτηση για νέα προϊόντα γενικών ασφαλειών, όπως π.χ. η ασφάλιση έναντι του κινδύνου επιστροφής προϊόντος.
Οι λιανοπωλητές στην Κίνα μέχρι πρότινος δεν πρόσφεραν δωρεάν μεταφορά των επιστραφέντων προϊόντων, αλλά η ανάπτυξη του e-commerce δημιούργησε την ανάγκη για μια πολιτική δωρεάν επιστροφών και την αποζημίωση των εμπόρων για τα κόστη μεταφοράς, παρέχοντας πρόσθετη ασφάλεια στον καταναλωτή για την αύξηση των πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, η Taobao προχώρησε σε συνεργασία με την κινεζική ασφαλιστική Huatai για τη δημιουργία του πρώτου ασφαλιστικού προϊόντος για δωρεάν επιστροφές στην Κίνα. Η Huatai κατόρθωσε να μοχλεύει τα στοιχεία από το αρχείο των e-commerce συναλλαγών της Taobao για να αναπτύξει ένα μοντέλο τιμολόγησης που στηρίζεται περαιτέρω στην ικανότητα διαχείρισης κινδύνων της ασφαλιστικής.
Η Taobao Insurance προσφέρει τώρα μια μεγάλη γκάμα ασφαλιστικών προϊόντων στην ευρεία πελατειακή της βάση (η οποία περιλαμβάνει 529 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες) μέσω συνεργασιών με πάνω από 40 ασφαλιστικές στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των Ping An, AIG China, Τaikang και άλλων. Σύμφωνα με τη Willis Tpwer Watson, τα προϊόντα περιλαμβάνουν ταξιδιωτική ασφάλιση, ασφάλειες υγείας, ζωής και περιουσίας κ.ά.
Η μελέτη αναδεικνύει επίσης τον ρόλο που διαδραμάτισε η Alibaba για τη δημιουργία της Zhong An, της πρώτης αποκλειστικά online ασφαλιστικής εταιρείας της Κίνας που δημιουργήθηκε το 2013 από τις Alibaba, Ping An και Tencent. H Ζhong An προσφέρει πάνω από 240 εξειδικευμένα ασφαλιστικά προϊόντα, τα οποία διανέμονται ψηφιακά, μέσω των online πλατφορμών των διαφόρων συνεργατών της εταιρείας. Η Zhong An έχει αντλήσει πάνω από 2,4 δισ. δολάρια από τις χρηματαγορές έως τώρα, συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης αρχικής δημόσιας εγγραφής της στο Χρηματιστήριο του Χονγκ-Κονγκ τον Σεπτέμβριο.
Η έκθεση τονίζει ακόμα την αλλαγή της στρατηγικής της αμερικανικής Chubb στην Κίνα, αρχής γενομένης με την μακροπρόθεσμη συμφωνία “προτιμητέου διανομέα” που συνήψε το 2016 με την Suning Commerce, την τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία ιντερνετικού εμπορίου της χώρας. Συνολικά, η μελέτη δείχνει πώς οι επενδύσεις σε insurtech εξακολουθούν να αυξάνονται στις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας. Παρότι ο συνολικός όγκος χρηματοδότησης του κλάδου υποχώρησε κατά 68% σε 312 εκατ. δολάρια το γ’ τρίμηνο του 2017 σε σύγκριση με το ύψος-ρεκόρ των 985 εκατ. δολαρίων το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο (σύμφωνα με στοιχεία της CB Insights), 48 deals χρηματοδότησης “έκλεισαν” το γ’ τρίμηνο που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος αριθμός ιστορικά, με μεγάλο αριθμό αυτών να προέρχεται από την Κίνα. Τρεις κινεζικές insurtech start-ups άντλησαν κεφάλαια κατά το εξεταζόμενο διάστημα, συμπεριλαμβανομένης μιας online πλατφόρμας διανομής που μοχλεύει Big Data για να δημιουργεί εξατομικευμένα προϊόντα ομαδικών ασφαλίσεων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μιας πλατφόρμας ιατρικής ασφάλισης για σοβαρές ασθένειες και ενός παρόχου λογισμικού που χρησιμοποιεί την τεχνολογία blockchain για να εξορθολογίζει τις διαδικασίες undewriting και να διαχειρίζεται τους κινδύνους των εταιρειών γενικών ασφαλειών.