Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Μέτωπο κατά της παράνομης αλιείας σύστησαν μεγάλες ασφαλιστικές, οι οποίες αποφάσισαν ότι στο εξής θα αρνούνται την ασφαλιστική κάλυψη σε πλοία που εμπλέκονται σε δραστηριότητες παράνομης αλιείας, το ύψος της οποίας εκτιμάται σε άνω των 10 δις. δολαρίων ετησίως.
Τα πλοία που απειλούνται με ασφαλιστικό «μπλόκο» βρίσκονται ήδη σε μαύρη λίστα της ΕΕ που περιλαμβάνει πάνω από 100 σκάφη που έχουν εμπλακεί σε παράνομες, μη ρυθμισμένες και μη δημοσιοποιημένες δραστηριότητες αλιείας (Illegal, Unregulated, Unreported Fishing ή IUU).
Μέχρι τώρα, νομικά «παραθυράκια» στον ορισμό της παράνομης ή πειρατικής αλιείας επέτρεπαν την χορήγηση ασφαλιστικής κάλυψης σε αλιευτικά που επέφεραν βλάβη στα αποθέματα ιχθύων. Τώρα, πάνω από 20 εταιρείες συμφώνησαν να βάλουν τέλος στην πρακτική αυτή. Μεταξύ αυτών που υπέγραψαν το σχετικό κείμενο περιλαμβάνονται οι Allianz Global Corporate and Specialty, ΑΧΑ, Generali, Hanseatic Underwriters, Shipowner’s Club κ.α. Η συμφωνία στηρίζεται και από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.
«Θα ενθαρρύνουμε την υιοθέτηση μέτρων που συμβάλλουν στην μείωση της IUU αλιείας», αναφέρεται στο ανακοινωθέν των ασφαλιστικών, που δημοσιοποιήθηκε στο πλαίσιο διεθνούς διάσκεψης για την προστασία των ωκεανών στη Μάλτα. Οι ασφαλιστικές συμφώνησαν επίσης «να μην ασφαλίζουν ή να μη διευκολύνουν εν γνώσει τους την ασφάλιση σκαφών που βρίσκονται στη μαύρη λίστα για εμπλοκή τους σε δραστηριότητες παράνομης αλιείας».
Σύμφωνα με εκτιμήσεις επιστημόνων, η παράνομη αλιεία κοστίζει στην παγκόσμια οικονομία 10-25 δις δολάρια ετησίως, ή 11-26 εκατομμύρια τόνους ψαριών. H Dana Miller της Oceana, διεθνούς ΜΚΟ για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, εκτίμησε ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες θα επωφεληθούν από τη συμφωνία, καθώς, όπως υποστηρίζει, οι ιδιοκτήτες παράνομων αλιευτικών συχνά βυθίζουν τα πλοία τους για να εισπράξουν αποζημιώσεις.