Της Ελενας Ερμείδου
Δεν θα σταματήσουν τα προβλήματα στις ναυτασφαλίσεις προβλέπει η Διεθνής Ενωση Ναυτασφάλισης (IUMI), η οποία εκπροσωπεί 43 (αντ)ασφαλιστικές παγκόσμιες Ενώσεις, λόγω των αβεβαιοτήτων και των εντάσεων που συνεχίζουν να υπάρχουν στις διεθνείς συναλλαγές, επηρεάζοντας όλες τις γραμμές ναυτασφαλίσεων και κυρίως τα φορτία και παράκτια ενέργεια.
Σύμφωνα με την IUMI, τα ναυτασφάλιστρα στο underwriting αυξήθηκαν το 2018 κατά μία ποσοστιαία μονάδα στα $28.9 δισεκ, και τα ασφάλιστρα φορτίων κατά 2,5% στα $16,6 δισεκ. συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Τα παγκόσμια ασφάλιστρα σωμάτων πλοίων παρέμειναν σταθερά το 2018 προς το 2017 στα 7 δισεκ. δολάρια. Η Ενωση αναφέρει ότι η μικρή άνοδος στα ασφάλιστρα φορτίων δεν επαρκεί για να δώσει μία προς πάνω ώθηση στο κλάδο ο οποίος είναι χαοτικός και διακρίνεται από αβεβαιότητα.
Κατά την IUMI, σε επίπεδο μακροοικονομικό, η κατάσταση αυτή έχει δημιουργηθεί από πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες και σε επίπεδο κλάδου οφείλεται στις αθροιστικές ζημίες. Ηδη οι αγορές φορτίων αναλαμβάνουν δράσεις για να αναχαιτίσουν τις ζημιές και να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.
Σε παγκόσμια βάση οι γραμμές φορτίων είναι ζημιογόνες εδώ και χρόνια. Τα έσοδα από τα ασφάλιστρα τεχνικά δεν επαρκούν για να καλύψουν στις ζημιές και τις δαπάνες και με αυτά τα δεδομένα τα κεφάλαια δεν αποδίδουν. Κάποιοι παίκτες στην αγορά μπαίνουν και κάποιοι αποχωρούν.
Αποτέλεσμα αυτών, οι underwriters να επανεξετάζουν τα χαρτοφυλάκια τους και την επάρκεια των τεχνικών τους αποθεματικών, τους όρους και τις προϋποθέσεις των χαρτοφυλακίων, τα επίπεδα απαλλαγών και το capacity.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της IUMI, Richard Turner οι περισσότεροι ασφαλιστές διασχίζουν μία επίπονη περίοδο προσαρμογών στις παρούσες συνθήκες. Ο ίδιος τονίζει ότι η Ενωση θα συνεχίσει να υποστηρίζει τους underwriters ναυτασφαλίσεων σε όλη την διάρκεια των προσαρμογών τους στις νέες συνθήκες.