Τις ενστάσεις της όσον αφορά την επιβολή φόρου επί των χρηματοοικονομικών συναλλαγών (Financial Transactions Tax ή FTT) σε 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα..) διατύπωσε ι η Insurance Europe, με αφορμή την αναβίωση των σχετικών διαπραγματεύσεων το τελευταίο διάστημα.
Όπως αναφέρει το αναλυτικό σημείωμα της Insurance Europe, η συνομοσπονδία των ενώσεων ασφαλιστικών εταρειών της ΕΕ παραμένει πεπεισμένη ότι η επιβολή του FTT θα είχε αρνητικές συνέπειες στην πραγματική οικονομία της Ευρώπης, καθώς αυξάνει το κόστος χρήσης των χρηματοοικονομικών αγορών όχι μόνο για τις κυβερνήσεις, αλλά και για τα συνταξιοδοτικά ταμεία, τους ασφαλιστικούς ομίλους και άλλες επιχειρήσεις. Αυτό θα έχει αναπόφευκτα αρνητικό αντίκτυπο στους καταναλωτές χρηματοοικονομικών προϊόντων, στους οποίους περιλαμβάνονται οι κάτοχοι ασφαλιστικών συμβολαίων και οι συμμετέχοντες σε ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα.
Η Insurance Europe πιστεύει ακόμα ότι η επιβολή του φόρου σε περιορισμένο αριθμό χωρών θα διαταράξει αντί να ενισχύσει την ενιαία αγορά της ΕΕ , θα δημιουργήσει ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τις εταιρίες που εδρεύουν σε χώρες που έχουν θεσπίσει τον FTT και θα αποτελέσει εμπόδιο στην ενοποίηση των χρηματοοικονομικών αγορών της Ευρώπης που αποτελεί διακηρυγμένο στόχο της Κομισιόν, όπως έχει εκφραστεί στην οδηγία Capital Markets Union (CMU).
Σύμφωνα πάντα με την Insurance Europe, o FTT όπως είναι σχεδιασμένος θα έχει αρνητικές συνέπειες στην παροχή συντάξεων στην Ευρώπη. Στον ασφαλιστικό κλάδο, ο φόρος θα αυξήσει τα κόστη για τις εταιρίες και θα μειώσει τις αποδόσεις για τους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των κατόχων ασφαλιστικών συμβολαίων. Η Insurance Europe πιστεύει ότι το φορολογικό σύστημα δεν πρέπει να αποθαρρύνει την μακροπρόθεσμη αποταμίευση, ιδιαίτερα όταν αυτή συνδέεται με την διαχείριση του ρίσκου. Η επιβολή πρόσθετου φόρου στα ασφαλιστικά αποταμιευτικά προϊόντα είναι ασύμβατη με τις προσπάθειες της Κομισιόν και των χωρών-μελών της ΕΕ για την αύξηση του ρόλου των ιδιωτικών συνταξιοδοτικών προγραμμάτων, ώστε να διασφαλιστεί η παροχή επαρκών συντάξεων στους Ευρωπαίους πολίτες υπό το πρίσμα των δημογραφικών αλλαγών.
Η Insurance Europe προτείνει επίσης:
-Την εξαίρεση των αγοραπωλησιών ομολόγων στη η δευτερογενή αγορά από το πεδίο εφραμογής του νόμου, με δεδομένο ότι οι ασφαλιστικοί όμιλοι της Ευρώπης είναι βασικοί επενδυτές
-Την αποφυγή φαινομένων όπου μια μόνο χρηματοοικονομική συναλλαγή (συνήθως με διάφορα σκέλη), καταλήγει να φορολογηθεί πάνω από μια φορά
-Την εξαίρεση των ενδο-ομιλικών συναλλαγών και των αντασφαλιστικών εταιρειών από τον FTT. Όπως υπογραμμίζεται, η φορολόγηση των ενδοομιλικών συναλλαγών θα έπληττε καίρια τις ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς μέσω αυτών εξισορροπούν τους κινδύνους που έχουν αναλάβει, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι εν λόγω συναλλαγές ενθαρρύνονται από τις ρυθμιστικές αρχές στο πλαίσιο της Solvency II. Σε ό,τι αφορά τις αντασφαλιστικές, η εφαρμογή του FTT σε αυτές θα οδηγούσε σε αύξηση αντί για μείωση του κινδύνου για την ευρωπαϊκή οικονομία.
-Την εξαίρεση από τον FTT των παραγώγων που χρησιμοποιούνται για αντιστάθμιση του κινδύνου. Τα χρηματοοικονομικά παράγωγα χρησιμοποιούνται ευρέως στον κλάδο ασφαλειών και η φορολόγηση των συμβολαίων στην ονομαστική τους αξία θα υπονόμευε την ικανότητα των ασφαλιστικών εταιριών να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το ενεργητικό τους και να ελέγχουν τους κινδύνους. Δεν είναι τυχαίο ότι η Solvency II αναγνωρίζει ότι τα παράγωγα αποτελούν “εργαλείο” των ασφαλιστικών για τη διαχείριση των κινδύνων, καταλήγει η Insurance Europe.
Υπενθυμίζεται ότι οι 11 χώρες της ΕΕ που έχουν δεσμευθεί να επιβάλουν τον FTT από τον Ιανουάριο του 2013 είναι οι Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Εσθονία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Αυστρία, Πορτογαλία, Σλοβενία και Σλοβακία,. ‘Aλλες χώρες όπως η Βρετανία είναι σφόδρα αντίθετες σε αυτό. Ο φόρος σχεδιάζεται να επιβληθεί στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές μεταξύ χρηματοπιστωτικών ομίλων, με συντελεστή 0,1% στις αγοραπωλησίες ομολόγων και μετοχών και 0,01% στα παράγωγα.