back to top
30.4 C
Athens
Παρασκευή 27 Ιουνίου 2025

Επιχειρηματική Ηθική και Ταξινομία vs Greenwashing

Του Γιάννη Ρούντου*

Η πίεση για μια ανθρωποκεντρική συμπεριφορά των εταιρειών στα μεγάλα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, υπό τις συνθήκες της οικονομικής-κοινωνικής και της κλιματικής-περιβαλλοντικής κρίσης σε όλον τον κόσμο, οδηγεί σε ένα μοντέλο επιχειρηματικής υπευθυνότητας σε βάση θεσμών και πλαισίων παρακολούθησης και αξιολόγησης. Το greenwashing είναι ένα φαινόμενο πρακτικής εκτροπής, που πλέον επιβάλλεται να ανιχνεύεται και να αποδοκιμάζεται με ανάδειξη και απομόνωση των επιχειρήσεων που επιδίδονται σε αυτό.

Η ψευδο-οικολογική ταυτότητα βρίσκει έδαφος στην Ελλάδα, δεδομένης της υπανάπτυξης και ανωριμότητας στο κανονιστικό επίπεδο (της ταξινομίας, που στρέφει προς τις βιώσιμες επενδύσεις και τη διαχείριση κινδύνων) – με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για πιο υγιή ανταγωνισμό, αλλά και σε επίπεδο επιχειρηματικής ηθικής. Σε αυτά τα δύο επίπεδα ορίζεται αναπτυξιακά ο Επιχειρηματικός Πολιτισμός, με όφελος για την Κοινωνία και το Περιβάλλον.

- Advertisement -

Και στα δύο επίπεδα, για την Ελλάδα η προσέγγιση είναι ακόμη εμβρυική, με όλα τα περιθώρια που ενθαρρύνουν τις σχετικές επικοινωνιακές πολιτικές για greenwashing (αρκεί να δούμε μόνο τις αναφορές δημοσιότητας και προβολής πολλών εταιρειών σχετικά με υιοθέτηση των ESG κριτηρίων…).

Ένα σοβαρό ερώτημα που τίθεται, αφορά στον επεκτατικό ρόλο του επιθετικά ολοκληρωτικού marketing, το οποίο αναζητεί ευκαιρίες πάνω και σε ανάλογες «τάσεις» για να επιδράσει ταχύρρυθμα υπέρ προϊόντων ή brands. Ομοίως, και των PR τμημάτων των επιχειρήσεων ή των συνεργαζομένων agencies, στον βαθμό που συμμετέχουν στη διαμόρφωση των σχέσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Εκτιμώ ότι η προσπάθεια είναι εστιασμένη περισσότερο στο περυτίλιγμα – τη συσκευασία και λιγότερο στο περιεχόμενο (χωρίς χρόνο, συνέχεια και στρατηγική συνέπεια ουσιαστικής εμβάθυνσης).

- Advertisement -

Επίσης, ο λόγος για τη σχετική επιχειρηματική πολιτική, ειδικότερα για τα ESG, περνά μέσα στις εταιρείες και από τους τομείς της οικονομικής διαχείρισης και του risk management, όπου δεν έχει αναπτυχθεί σχετική εξειδίκευση.

Σε κάθε περίπτωση, γράδο είναι -παράλληλα με τα μετρούμενα μεγέθη απόδοσης αξίας σε όλες αυτές τις εκφάνσεις υπευθυνότητας, κοινωνικής και περιβαλλοντικής- η αντίληψη (βασισμένη στην παιδεία και γνώση – δυστυχώς, ελλειμματική) και η κριτική στάση των stakeholders με πρώτους τους πελάτες. Αυτό, απέναντι σε κάθε επιχειρηματική συμπεριφορά, πάνω από τις όποιες επικοινωνιακές εντυπώσεις.
Είναι βέβαιο πως ο δρόμος είναι μακρύς και δύσκολος. Όσον αφορά στην κλιματική κρίση, ήδη αυτέ τις ημέρες 195 χώρες συζητούν για να περιοριστεί δραστικά η υπερθέρμανση του πλανήτη, εν όψει δημοσίευσης της νέας έκθεσης της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) στις αρχές Απριλίου. Την ίδια στιγμή, ο Αντόνιο Γκουτέρες επισημαίνει ότι «ο κόσμος με τα μάτια κλειστά οδεύει προς την κλιματική καταστροφή».

* Γιάννης Ρούντος: Public Affairs & Relations,Communication Straregy, Business Ethics & Human Values, Social Responsibility & Sustainability Expert.  Στέλεχος της INTERAMERICAN από το 1994 έως τον Ιανουάριο του 2022. Από το 2002 ανέλαβε επικεφαλής των Δημοσίων Σχέσεων και από το 2005 διεύρυνε τον τομέα, που εξέλιξε σε Διεύθυνση Εταιρικών Υποθέσεων, Επικοινωνίας και Υπευθυνότητας, συμβάλλοντας στη θεμελίωση της σύγχρονης Διακυβέρνησης και της στρατηγικής για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Ο σχεδιασμός και οι πρωτοβουλίες που ανέπτυξε για την Επιχειρηματική Υπευθυνότητα, ειδικότερα και παράλληλα με τη δημόσια εικόνα της εταιρείας και της ηγεσίας της, δημιούργησε ένα πρότυπο για την ασφαλιστική αγορά.

 

Σχετικές δημοσιεύσεις

Τα κριτήρια ESG, η Βιωσιμότητα και η επιχειρηματική Ηθική Ευθύνη

Οι συνθήκες παγκοσμιοποίησης έχουν συγκεντρώσει την οικονομική -και όχι μόνο- δύναμη επίδρασης στο περιβαλλοντικό, κοινωνικό

Ενας κατάλογος ESG για ασφαλιστικές επιχειρήσεις με 20 ερωτήσεις

Ο κατάλογος ESG βοηθά ασφαλιστές και τράπεζες στην επίτευξη των δικών τους στόχων και στη συμμόρφωση με τις ρυθμιστικές απαιτήσεις

Ασφαλιστικές: Δουλειά, εμπιστοσύνη ή greenwashing;

Δεν υπάρχει κάτι άλλο από πράσινο στην ζωή μας;

Ασφαλιστικές: Που οδηγούν τα επόμενα βήματα

Από την αρχή του έτους αποχώρησαν από την Συμμαχία NZIA του ΟΗΕ για την προστασία του κλίματος οι: Munich Re, Hannover Re, Zurich, και τελευταία η Swiss Re, η μία μετά την άλλην ασφαλιστική.

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Α.Σαρρηγεωργίου: H ασφαλιστική αγορά είναι ο μεγαλύτερος θεσμικός επενδυτής της χώρας

Η ασφαλιστική αγορά είναι πάνω από όλα οι άνθρωποί της, αλλά και αριθμοί.

Νικόλαος Βαγιάννης: Ο ρόλος των μεσίτη ασφαλίσεων καθίσταται πιο κρίσιμος από ποτέ

Η ασφαλιστική αγορά διέρχεται περίοδο έντονων μετασχηματισμών. Οι νέες προσδοκίες των ασφαλισμένων οδηγούν τις εξελίξεις.

Δήμητρα Λύχρου: Να ακουστούν οι φωνές των επαγγελματικών πρώτης γραμμής

Από το βήμα απηύθυνε χαιρετισμό η κα. Δήμητρα Λύχρου, Πρόεδρος, Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος (ΕΑΔΕ) & Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος (Ε.Ε.Α.Ε)

Allianz: Εξι φορές πιο ακριβές οι πυρκαγιές, τι να προσέξουν οι επιχειρήσεις

Τα 10 θερμότερα χρόνια από το 1850 έχουν συμβεί όλα την τελευταία δεκαετία (2015-2024), με το 2024 να είναι το θερμότερο που έχει καταγραφεί

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Μ. Κοκολάκης, InTTrust: Η τεχνολογία δεν είναι αυτοσκοπός, είναι ένα μέσο

Ομιλία - Παρουσίαση κατά τη διάρκεια του 18th Insurance Conference #inco25 έκανε ο κ. Μάνος Κοκολάκης MSc, Customer Success Manager - InTTrust.

Ηλίας Γεωργουλέας: Δώστε προστιθέμενη αξία στην ασφαλιστική σας εταιρεία

Στόχος μας είναι ικανοποιημένοι πελάτες, ενθουσιασμένοι συνεργάτες, αυξημένες πωλήσεις προστιθέμενη αξία στην ασφαλιστική σας εταιρεία.

inco25: Τρεις ξεχωριστές προσωπικότητες της ασφαλιστικής αγοράς βραβεύτηκαν για τη συνεισφορά τους

Ως Διακεκριμένος ηγέτης της Ελληνικής Ασφαλιστικής Αγοράς για φέτος επιλέχθηκε ο κ. Τριαντάφυλλος Λυσιμάχου...

Ο κρίσιμος ρόλος της ασφάλισης πιστώσεων

Ο κ. Βαγγέλης Καζάκης, Εμπορικός Διευθυντής, Allianz Trade, αναφέρθηκε στο πλαίσιο του 18ου Insurance Conference στον ρόλο της ασφάλισης πιστώσεων

Κωνσταντίνος Καλογεράκης: Το τελευταίo trend είναι το agentic ΑΙ και το claimsautomation

"From Manual to Modern: Transforming Insurance with Cloud and AI" ήταν ο τίτλος της ομιλίας που πραγματοποίησε στο πλαίσιο του 18ου Insurance Conference