της Ελενας Ερμείδου
Η πρόσβαση στα δεδομένα αυτοκινήτου και η καταπολέμηση της ασφαλιστικής απάτης για την πιο δίκαια τιμολόγηση στο αυτοκίνητο είναι δύο ζητήματα που προκαλούν πονοκέφαλο στις ασφαλιστικές.
Τουλάχιστον, πέντε χρόνια το ζήτημα της πρόσβασης στα δεδομένα συζητάται στην Insurance Europe. Ο Nicolas Janmart πριν περίπου πέντε χρόνια έδωσε συνέντευξη στο περιοδικό Reinsurance Outlook και το Insurance World για αυτά τα θέματα. Επιτεύχθηκε μία πρόοδος από τότε, ωστόσο όχι αυτή που επιζητούσαν με επιστολές τους οι ασφαλιστές και άλλες Ενωσεις από την ΕΕ.
Χτες έγινε άλλη μία τέτοια προσπάθεια. Insurance Europe, ADPA, AIRC, ETBma, FiA, cecra, CLEPA, FIGIEFA, EGEA, Leaseurope συνυπέγραψαν μία επιστολή προς την ΕΕ, ζητώντας συγκεκριμένες ρυθμίσεις στην πρόσβαση δεδομένων αυτοκινήτου. Μάλιστα έκαναν λόγο για απώλειες της τάξης των 26 δισεκατομμυρίων ευρώ ως το 2030 και 95 δισεκατομμυρίων έως το 2050 στην αγορά αυτοκινήτου, αν δεν ρυθμιστεί σωστά η αγορά.
Το άλλο το ζήτημα, της ασφαλιστικής απάτης απασχολεί τους ασφαλιστές πάνω από 10 χρόνια. Συζητήσεις, ανταλλαγές απόψεων, επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες για τον εντοπισμό της απάτης, ωστόσο η απάτη στοιχίζει εκατομμύρια, εκατομμυρίων στην Ευρώπη. Δεν έχει καταπολεμηθεί.
Και ας επιστρέψουμε στο πρώτο ζήτημα. Οι ασφαλιστικές και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, και άλλοι συναφείς κλάδοι, ζητούν πρόσβαση για δικαιότερη τιμολόγηση, αν δεν γίνει αυτό θα πάνε στραφει επενδυτικά κονδύλια που τοποθετήθηκαν στις νέες τεχνολογίες, οι ίδιοι υποστηρίζουν.
Πόσο, όμως εύκολο είναι να δοθεί το πράσινο φως στην πρόσβαση των δεδομένων, αν το δούμε από την άλλη πλευρά; Υπάρχει τόση πολυπλοκόττα στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών που πιθανά να εμποδίζει τους νομοθέτες να θεσμοθετήσουν. Δεν είναι εύκολο να διαχειρίζεται κάποιος δεδομένα όπου ένα λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο. Και όπως φαίνεται κανείς δεν είναι βέβαιος ότι πράττει το σωστό.
Το ίδιο και με την ασφαλιστική απάτη. Εκατομμύρια ασφαλισμένοι. Ενα σωρό τρόποι προσφέρει η νέα τεχνολογία για να σκαφιστούν μία απάτη και ας υπάρχουν τα μηχανήματα εντοπισμού ασφαλιστικής απάτης. Η πολυπλοκήτητα δεν έχει ηττηθεί.
Και ίσως αυτό που μπορούμε να πούμε προσώρας είναι ότι η πολυπλοκότητα φρενάρει αποφάσεις που για κάποιους μπορεί να λειτουργήσουν προς όφελος τους ενώ για άλλους όχι.