back to top
19.8 C
Athens
Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2025

Chatbot, “ψάρεμα”, απάτη: Τι αλλάζει στις ασφάλειες

Chatbot, ηλεκτρονικό “ψάρεμα”, ψευδή στοιχεία, απάτη, επίθεση. Πώς θα διαχωριστεί ο άνθρωπος από την τεχνητή νοημοσύνη; Θα έχει ευθύνες ο ιδιοκτήτης του μηχανήματος; Πώς ορίζεται το ασφαλιστικό συμβάν; Τι απαντά μελέτη των Lloyds που δόθηκε στην δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα.

της Ελενας Ερμείδου (μέρος α’)

- Advertisement -

H τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) δεν είναι νέα, είναι πάνω από 60 ετών. Ξεκίνησε να γίνεται γνωστή στους κόλπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να υιοθετείται σε πολλούς άλλους επιχειρηματικούς τομείς, όπως στην διάγνωση ιατρικών συνθηκών, στη σάρωση νομικών εγγραφών, στην γεωργία, την αυτοκινητοβιομηχανία. Λόγω της πολυπλοκότητας εγείρονται ηθικά, δεοντολογικά, νομικά, ρυθμιστικά ερωτήματα στα οποία απαντήσεις επιχειρούνται να δοθούν από τα Lloyds του Λονδίνου. Οι προκλήσεις θα είναι πολλές και οι επιχειρηματικές ευκαιρίες επίσης. Η μετάβαση, πάντως από την συμβατική στην τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης δεν θα είναι απλή υπόθεση.

Η νέα μελέτη των Lloyds εξετάζει τους κινδύνους και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες για τους ασφαλιστές και το κλάδο μελετώντας τον συνδυασμό της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης με την τεχνολογία 5G η οποία επιτρέπει την συλλογή όγκου δεδομένων για την τροφοδότηση των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.

- Advertisement -

Κίνδυνοι που απορρέουν από την τεχνολογία

Αβεβαιότητα

Υπάρχουν κίνδυνοι σε ό,τι αφορά την  υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθώς το είδος αυτό της τεχνολογίας “πλέεi” σε άγνωστα.  Είναι κατανοητοί οι φόβοι που εκφράζουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι και οι ρυθμιστικές αρχές.

Δεοντολογία

Η “δράση” των μηχανών εξαρτάται από τις μεγάλες συλλογές δεδομένων από τα οποία εξάγεται η γνώση μέσω κωδικοποίησης των ιστοριών. Εντούτοις, μέσα σε αυτές τις ιστορίες υπάρχουν προκαταλήψεις, μεροληπτικές θέσεις και κοινωνικές.  Συνεπώς, η τεχνητή νοημοσύνη εξαρτάται από τις πληροφορίες που έχουν δοθεί κάτι και το οποίο μπορεί ενεργήσει κατά των ανθρωπίνων συμφερόντων.

Εμπιστοσύνη και διαφάνεια

Η διαφάνεια της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και η ικανότητα κατανόησης του τρόπου με τον οποίο ο μηχανισμός τεχνητής νοημοσύνης κατέληξε σε συγκεκριμένο συμπέρασμα θα είναι το κλειδί για την ανάπτυξη εμπιστοσύνης στην τεχνολογία.

Ευθύνη

Μια άλλη σημαντική πρόκληση είναι η νομική κατάσταση των συστημάτων και υπηρεσιών της τεχνητής νοημοσύνης. Αν και μπορεί να γίνουν πολλά στην διαχείριση των δεδομένων και στο τρόπου που αυτά περνάνε από τους μηχανικούς στην τεχνητή νοημοσύνη, θα πρέπει να υπάρξουν ισχυρά νομικά πλαίσια για τον ορισμό της ευθύνης.

Σε γενικές γραμμές, ο κατασκευαστής ενός προϊόντος ευθύνεται για ελαττώματα που προκαλούν ζημιές στους χρήστες. Ωστόσο, στην περίπτωση της τεχνητής νοημοσύνης ,οι αποφάσεις δεν είναι συνέπεια του σχεδιασμού, αλλά της ερμηνείας της πραγματικότητας από μια μηχανή.

Ασφάλεια

Αξίζει να σημειωθεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί επίσης μια νέα διάσταση στην ασφάλεια του κυβερνοχώρου καθώς μπορεί να μάθει και να αντιδρά σε απειλές πολύ πιο γρήγορα από τις παραδοσιακές μεθόδους που χρησιμοποιούνται από τα παλαιότερα προϊόντα ασφαλείας. Ωστόσο, οι εγκληματίες αρχίζουν επίσης να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να μάθουν πώς να διεξάγουν όλα τα στάδια μιας τυπικής επίθεσης: από την αναγνώριση μέχρι τη δημιουργία μιας συγκεκριμένης επίθεσης.

Καθώς αυτά τα συστήματα καθίστανται πιο πολύπλοκα και εσωτερικά συνδεδεμένα, οι παραβιάσεις της ασφάλειας (cyber) θα αποκτήσουν μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο.

Αντίκτυπος στις ασφάλειες

Η έκθεση εντοπίζει τις συνέπειες για την ανάκληση προϊόντων, την ευθύνη των τρίτων για τα αυτοκίνητα, τις αποζημιώσεις, τα ιατρικά λάθη, τον κυβερνοχώρο, την πιστότητα και τους πολιτικούς κινδύνους.

Ευθύνη προϊόντος και ανάκληση προϊόντος

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους ένα προϊόν που εξαρτάται από την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να επηρεάσει την ευθύνη και ανάκληση προϊόντος.

Παραδείγματα περιλαμβάνουν:

  • Μια νέα κατάσταση στην οποία η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει προγραμματιστεί να αντιμετωπίσει, προκαλώντας βλάβη ή δυσλειτουργία.
  • Τα ελαττώματα του προϊόντος θα μπορούσαν να προκύψουν από σφάλματα επικοινωνίας μεταξύ δύο μηχανών ή μεταξύ μηχανής και υποδομής.

Ευθύνες:  οι μηχανές τεχνητής νοημοσύνης δεν μπορούν να ευθύνονται για αμέλειες πράξεις ή παραλείψεις που προκαλούν ζημιές σε τρίτους. Το ερώτημα που προκύπτει είναι “Ποιος είναι υπεύθυνος όταν μια μηχανή διαπράξει αστικό λάθος;”.

Οι κατασκευαστές / πωλητές προϊόντων, οι σχεδιαστές / προμηθευτές και όσοι αγοράζουν τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούν να προσαχθούν  στα δικαστήρια για  ευθύνες. Αυτό σημαίνει ότι οι περισσότερες εταιρείες θα πρέπει να αγοράσουν περισσότερες συμβατικές εγγυήσεις και ευθύνες για να καλύψουν τους κινδύνους ευθύνης τεχνητής νοημοσύνης.

Αστική ευθύνη αυτοκινήτου

Η ανάθεση και η κάλυψη της ευθύνης θα γίνουν πιο προκλητικές στο μέλλον λόγω της πιθανής μετατόπισης της ευθύνης από τους ανθρώπινους οδηγούς στα αυτοματοποιημένα οχήματα (AV) και συνεπώς στους κατασκευαστές.

Υπάρχει επίσης δυναμική για διαφορετικές νομικές και ρυθμιστικές απαντήσεις σε διάφορες χώρες, δημιουργώντας ένα περίπλοκο διεθνές περιβάλλον κινδύνου.

Ιατρική αμέλεια

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους θα μπορούσε να προκύψει αμέλεια. Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται για τη διάγνωση των συνθηκών και εφαρμόζεται σε τομείς όπως οι ακτίνες.  Εάν ένα σφάλμα οδηγεί σε λανθασμένη διάγνωση ή ψευδώς θετικό αποτέλεσμα, αυτό θα μπορούσε να ισοδυναμεί με αμέλεια.

– Ακόμη και αν η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιήθηκε βοηθητικά για παραπομπές, εάν αυτές οι παραπομπές προκάλεσαν έρευνες ή διαδικασίες που ήταν περιττές, επεμβατικές ή οδήγησαν σε φτωχότερα αποτελέσματα ασθενών τότε θα μπορούσε να προκύψει ευθύνη.

Cyber

Καθώς η τεχνολογία chatbot αναπτύσσεται, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διαχωριστεί ο άνθρωπος από την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό θα μπορούσε να διευκολύνει τη διεξαγωγή απάτης ηλεκτρονικού “ψαρέματος” και να κάνει ακόμα πιο δύσκολη την ανίχνευση.

-Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με το είδος των ασφαλιστικών καλύψεων που θα πρέπει να σχεδιαστούν από τέτοιου είδους κυβερνοεπιθέσεις. Επίσης θα πρέπει οριστεί προσεκτικά το είναι ασφαλιστικό συμβάν.

– Η ευθύνη τρίτων θα μπορούσε επίσης να καταστεί πιο περίπλοκη. Εάν ένας chatbot κάνει επίθεση, ο ιδιοκτήτης του θα μπορούσε να είναι υπεύθυνος αν δεν μπορέσει να δείξει ότι είχε λάβει εύλογα μέτρα ασφαλείας για να αποτρέψει μια τέτοια επίθεση να συμβεί.

Πιστότητα

Η δόλια δραστηριότητα των εργαζομένων θα μπορούσε να επιδεινωθεί με οποιαδήποτε από τις μεθόδους που αναφέρονται παραπάνω για το Cyber ​​. Οι ασφαλιστές πιστότητας θα πρέπει να θεωρούν ότι η απάτη μπορεί να προέρχεται όλο και περισσότερο από εργαζόμενους που έχουν πρόσβαση σε συστήματα πληροφορικής και όχι από υπαλλήλους με οικονομική εξουσία.

Πολιτικοί κίνδυνοι

Η πόλεμος της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να λάβει πολλές μορφές, συμπεριλαμβανομένης της διαφθοράς των δεδομένων, της μεροληπτικής επιλογής δεδομένων και της παράνομης χρήσης δεδομένων που οδηγούν σε διάφορα αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένης της προπαγάνδας, της αλλαγής συμπεριφοράς και της εξαπάτησης.

Από την άποψη της κάλυψης των πολιτικών κινδύνων, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία νέων ή επιδείνωσης των υφιστάμενων πολιτικών γεγονότων, όπως απαλλοτριώσεις, πολέμους, τρομοκρατικές ενέργειες, πολιτικές διαταραχές και άλλες μορφές πολιτικής βίας τόσο στις αναπτυσσόμενες όσο και στις αναπτυγμένες αγορές.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Συνεργασία IBM και Anthropic για ανάπτυξη επιχειρησιακού λογισμικού με έμφαση σε ασφάλεια και διακυβέρνηση

Η συνεργασία ενσωματώνει το Claude σε επιλεγμένα επιχειρησιακά εργαλεία και προϊόντα με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας των πελατών της IBM.

Deloitte FSI Predictions 2025: 8 προβλέψεις που επαναπροσδιορίζουν το μέλλον των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών

Οι επιχειρήσεις του κλάδου, μεταξύ τους και οι ασφαλιστικές, καλούνται να μεταβούν από παθητικό ρόλο αντίδρασης σε ρόλο διαμόρφωσης αλλαγών

Τ. Χατζηθεοδοσίου: «Είμαστε η γέφυρα ανάμεσα στις ανάγκες των πολιτών και τις δυνατότητες της ασφαλιστικής αγοράς» 

«Βαθιά επιθυμία μας, να προσφέρουμε κάτι παραπάνω από υπηρεσίες, να προσφέρουμε εμπιστοσύνη και ηρεμία» - Συνέντευξη στον Λάμπρο Αριστ. Ρόδη

Mind The Hack: Άντλησε 2,8 εκατ. ευρώ με στρατηγικό επενδυτή τον όμιλο Deep Capital

Η επένδυση αναμένεται να επιταχύνει τη μετατροπή της κυβερνοασφάλειας σε συνεχή, αυτοματοποιημένη και AI-powered υπηρεσία

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Απεβίωσε ο Γιώργος Γεωργακόπουλος, Γενικός Διευθυντής της CNP Ζωής

Διένυσε μια καταξιωμένη επαγγελματική πορεία 34 ετών και συνέβαλε καθοριστικά στην επίτευξη των στόχων της εταιρείας από την έναρξη λειτουργίας της

Η Ελλάδα πρώτη στον κόσμο για τους ηλικιωμένους οδηγούς – Τι σημαίνει η πρωτιά για την ασφάλεια και την ασφαλιστική αγορά

Η χώρα μας διακρίνεται για την ισορροπία ανάμεσα στην ασφάλεια, στην κινητικότητα και στην ανεξαρτησία των οδηγών τρίτης ηλικίας

Η Marsh McLennan από τον Ιανουάριο του 2026 γίνεται… Marsh

Αλλαγή και στον χρηματιστηριακό δείκτη, ενώ η νέα μονάδα Business and Client Services (BCS) θα ενισχύσει την προηγμένη εξυπηρέτηση πελατών

Η ΑΑΔΕ ενισχύει την τελωνειακή τεχνογνωσία του Μαυροβουνίου σε ευρωπαϊκό πλαίσιο

Η Αρχή συμβάλλει στην εδραίωση υψηλών προτύπων διαφάνειας, αποτελεσματικότητας και συνεργασίας στην περιοχή

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

7η Συνδιάσκεψη Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών – Το βίντεο της εκδήλωσης

Μια πανοραμική εικόνα της αγοράς, με σημαντικές παρουσίες, νέες προτάσεις και σαφείς κατευθύνσεις για το μέλλον - Παρακολουθήστε τη Συνδιάσκεψη στο «ΙW»

Lifestyle Medicine: Ο σύμμαχος της γυναίκας για υγεία και ευεξία στην εμμηνόπαυση

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εμμηνόπαυσης (18/10), η Ελληνική Εταιρεία Εμμηνόπαυσης ανέδειξε την ανάγκη για ολιστική προσέγγιση

Η ΟΑΣΕ διαψεύδει το ΥΕΚΑ για τα περί 6ήμερης εργασίας στη ΣΣΕ

Αντίθετα, υποστηρίζει, η ΣΣΕ, την οποία το Υπουργείο δεν έχει ακόμα κηρύξει υποχρεωτική, προβλέπει 39 ώρες εργασία την εβδομάδα

Προμήθειες δικτύων: Σύμμαχος ή εχθρός των ασφαλιστών η τεχνολογία;

Η τεχνολογία είναι σύμμαχος ή εχθρός των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών; Τι απαντούν σήμερα στο «IW» κύκλοι της ασφαλιστικής αγοράς

Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ 2025: Ψηφίστε και αναδείξτε τις καλύτερες εταιρείες της χρονιάς

19 κατηγορίες βραβείων για εισηγμένες εταιρείες που διακρίθηκαν στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι - Έως τις 21/10 η ψηφοφορία των αναγνωστών