back to top
15.9 C
Athens
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Chatbot, “ψάρεμα”, απάτη: Τι αλλάζει στις ασφάλειες

Chatbot, ηλεκτρονικό “ψάρεμα”, ψευδή στοιχεία, απάτη, επίθεση. Πώς θα διαχωριστεί ο άνθρωπος από την τεχνητή νοημοσύνη; Θα έχει ευθύνες ο ιδιοκτήτης του μηχανήματος; Πώς ορίζεται το ασφαλιστικό συμβάν; Τι απαντά μελέτη των Lloyds που δόθηκε στην δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα.

της Ελενας Ερμείδου (μέρος α’)

- Advertisement -

H τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) δεν είναι νέα, είναι πάνω από 60 ετών. Ξεκίνησε να γίνεται γνωστή στους κόλπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να υιοθετείται σε πολλούς άλλους επιχειρηματικούς τομείς, όπως στην διάγνωση ιατρικών συνθηκών, στη σάρωση νομικών εγγραφών, στην γεωργία, την αυτοκινητοβιομηχανία. Λόγω της πολυπλοκότητας εγείρονται ηθικά, δεοντολογικά, νομικά, ρυθμιστικά ερωτήματα στα οποία απαντήσεις επιχειρούνται να δοθούν από τα Lloyds του Λονδίνου. Οι προκλήσεις θα είναι πολλές και οι επιχειρηματικές ευκαιρίες επίσης. Η μετάβαση, πάντως από την συμβατική στην τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης δεν θα είναι απλή υπόθεση.

Η νέα μελέτη των Lloyds εξετάζει τους κινδύνους και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες για τους ασφαλιστές και το κλάδο μελετώντας τον συνδυασμό της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης με την τεχνολογία 5G η οποία επιτρέπει την συλλογή όγκου δεδομένων για την τροφοδότηση των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.

- Advertisement -

Κίνδυνοι που απορρέουν από την τεχνολογία

Αβεβαιότητα

Υπάρχουν κίνδυνοι σε ό,τι αφορά την  υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθώς το είδος αυτό της τεχνολογίας “πλέεi” σε άγνωστα.  Είναι κατανοητοί οι φόβοι που εκφράζουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι και οι ρυθμιστικές αρχές.

Δεοντολογία

Η “δράση” των μηχανών εξαρτάται από τις μεγάλες συλλογές δεδομένων από τα οποία εξάγεται η γνώση μέσω κωδικοποίησης των ιστοριών. Εντούτοις, μέσα σε αυτές τις ιστορίες υπάρχουν προκαταλήψεις, μεροληπτικές θέσεις και κοινωνικές.  Συνεπώς, η τεχνητή νοημοσύνη εξαρτάται από τις πληροφορίες που έχουν δοθεί κάτι και το οποίο μπορεί ενεργήσει κατά των ανθρωπίνων συμφερόντων.

Εμπιστοσύνη και διαφάνεια

Η διαφάνεια της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και η ικανότητα κατανόησης του τρόπου με τον οποίο ο μηχανισμός τεχνητής νοημοσύνης κατέληξε σε συγκεκριμένο συμπέρασμα θα είναι το κλειδί για την ανάπτυξη εμπιστοσύνης στην τεχνολογία.

Ευθύνη

Μια άλλη σημαντική πρόκληση είναι η νομική κατάσταση των συστημάτων και υπηρεσιών της τεχνητής νοημοσύνης. Αν και μπορεί να γίνουν πολλά στην διαχείριση των δεδομένων και στο τρόπου που αυτά περνάνε από τους μηχανικούς στην τεχνητή νοημοσύνη, θα πρέπει να υπάρξουν ισχυρά νομικά πλαίσια για τον ορισμό της ευθύνης.

Σε γενικές γραμμές, ο κατασκευαστής ενός προϊόντος ευθύνεται για ελαττώματα που προκαλούν ζημιές στους χρήστες. Ωστόσο, στην περίπτωση της τεχνητής νοημοσύνης ,οι αποφάσεις δεν είναι συνέπεια του σχεδιασμού, αλλά της ερμηνείας της πραγματικότητας από μια μηχανή.

Ασφάλεια

Αξίζει να σημειωθεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί επίσης μια νέα διάσταση στην ασφάλεια του κυβερνοχώρου καθώς μπορεί να μάθει και να αντιδρά σε απειλές πολύ πιο γρήγορα από τις παραδοσιακές μεθόδους που χρησιμοποιούνται από τα παλαιότερα προϊόντα ασφαλείας. Ωστόσο, οι εγκληματίες αρχίζουν επίσης να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να μάθουν πώς να διεξάγουν όλα τα στάδια μιας τυπικής επίθεσης: από την αναγνώριση μέχρι τη δημιουργία μιας συγκεκριμένης επίθεσης.

Καθώς αυτά τα συστήματα καθίστανται πιο πολύπλοκα και εσωτερικά συνδεδεμένα, οι παραβιάσεις της ασφάλειας (cyber) θα αποκτήσουν μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο.

Αντίκτυπος στις ασφάλειες

Η έκθεση εντοπίζει τις συνέπειες για την ανάκληση προϊόντων, την ευθύνη των τρίτων για τα αυτοκίνητα, τις αποζημιώσεις, τα ιατρικά λάθη, τον κυβερνοχώρο, την πιστότητα και τους πολιτικούς κινδύνους.

Ευθύνη προϊόντος και ανάκληση προϊόντος

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους ένα προϊόν που εξαρτάται από την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να επηρεάσει την ευθύνη και ανάκληση προϊόντος.

Παραδείγματα περιλαμβάνουν:

  • Μια νέα κατάσταση στην οποία η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει προγραμματιστεί να αντιμετωπίσει, προκαλώντας βλάβη ή δυσλειτουργία.
  • Τα ελαττώματα του προϊόντος θα μπορούσαν να προκύψουν από σφάλματα επικοινωνίας μεταξύ δύο μηχανών ή μεταξύ μηχανής και υποδομής.

Ευθύνες:  οι μηχανές τεχνητής νοημοσύνης δεν μπορούν να ευθύνονται για αμέλειες πράξεις ή παραλείψεις που προκαλούν ζημιές σε τρίτους. Το ερώτημα που προκύπτει είναι “Ποιος είναι υπεύθυνος όταν μια μηχανή διαπράξει αστικό λάθος;”.

Οι κατασκευαστές / πωλητές προϊόντων, οι σχεδιαστές / προμηθευτές και όσοι αγοράζουν τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούν να προσαχθούν  στα δικαστήρια για  ευθύνες. Αυτό σημαίνει ότι οι περισσότερες εταιρείες θα πρέπει να αγοράσουν περισσότερες συμβατικές εγγυήσεις και ευθύνες για να καλύψουν τους κινδύνους ευθύνης τεχνητής νοημοσύνης.

Αστική ευθύνη αυτοκινήτου

Η ανάθεση και η κάλυψη της ευθύνης θα γίνουν πιο προκλητικές στο μέλλον λόγω της πιθανής μετατόπισης της ευθύνης από τους ανθρώπινους οδηγούς στα αυτοματοποιημένα οχήματα (AV) και συνεπώς στους κατασκευαστές.

Υπάρχει επίσης δυναμική για διαφορετικές νομικές και ρυθμιστικές απαντήσεις σε διάφορες χώρες, δημιουργώντας ένα περίπλοκο διεθνές περιβάλλον κινδύνου.

Ιατρική αμέλεια

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους θα μπορούσε να προκύψει αμέλεια. Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται για τη διάγνωση των συνθηκών και εφαρμόζεται σε τομείς όπως οι ακτίνες.  Εάν ένα σφάλμα οδηγεί σε λανθασμένη διάγνωση ή ψευδώς θετικό αποτέλεσμα, αυτό θα μπορούσε να ισοδυναμεί με αμέλεια.

– Ακόμη και αν η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιήθηκε βοηθητικά για παραπομπές, εάν αυτές οι παραπομπές προκάλεσαν έρευνες ή διαδικασίες που ήταν περιττές, επεμβατικές ή οδήγησαν σε φτωχότερα αποτελέσματα ασθενών τότε θα μπορούσε να προκύψει ευθύνη.

Cyber

Καθώς η τεχνολογία chatbot αναπτύσσεται, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διαχωριστεί ο άνθρωπος από την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό θα μπορούσε να διευκολύνει τη διεξαγωγή απάτης ηλεκτρονικού “ψαρέματος” και να κάνει ακόμα πιο δύσκολη την ανίχνευση.

-Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με το είδος των ασφαλιστικών καλύψεων που θα πρέπει να σχεδιαστούν από τέτοιου είδους κυβερνοεπιθέσεις. Επίσης θα πρέπει οριστεί προσεκτικά το είναι ασφαλιστικό συμβάν.

– Η ευθύνη τρίτων θα μπορούσε επίσης να καταστεί πιο περίπλοκη. Εάν ένας chatbot κάνει επίθεση, ο ιδιοκτήτης του θα μπορούσε να είναι υπεύθυνος αν δεν μπορέσει να δείξει ότι είχε λάβει εύλογα μέτρα ασφαλείας για να αποτρέψει μια τέτοια επίθεση να συμβεί.

Πιστότητα

Η δόλια δραστηριότητα των εργαζομένων θα μπορούσε να επιδεινωθεί με οποιαδήποτε από τις μεθόδους που αναφέρονται παραπάνω για το Cyber ​​. Οι ασφαλιστές πιστότητας θα πρέπει να θεωρούν ότι η απάτη μπορεί να προέρχεται όλο και περισσότερο από εργαζόμενους που έχουν πρόσβαση σε συστήματα πληροφορικής και όχι από υπαλλήλους με οικονομική εξουσία.

Πολιτικοί κίνδυνοι

Η πόλεμος της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να λάβει πολλές μορφές, συμπεριλαμβανομένης της διαφθοράς των δεδομένων, της μεροληπτικής επιλογής δεδομένων και της παράνομης χρήσης δεδομένων που οδηγούν σε διάφορα αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένης της προπαγάνδας, της αλλαγής συμπεριφοράς και της εξαπάτησης.

Από την άποψη της κάλυψης των πολιτικών κινδύνων, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία νέων ή επιδείνωσης των υφιστάμενων πολιτικών γεγονότων, όπως απαλλοτριώσεις, πολέμους, τρομοκρατικές ενέργειες, πολιτικές διαταραχές και άλλες μορφές πολιτικής βίας τόσο στις αναπτυσσόμενες όσο και στις αναπτυγμένες αγορές.

Σχετικές δημοσιεύσεις

BCA College: Ημερίδα «The Symbiosis Effect: AI & I»

Μια εκδήλωση με σημαντικές παρουσίες, που δείχνει πώς άνθρωποι και μηχανές μπορούν να συνδημιουργήσουν το μέλλον της μάθησης, της εργασίας και της ηγεσίας

Swiss Re: Αυτό που θα κάνει τη διαφορά στις ασφαλιστικές

Σημαντικός παράγοντας αλλαγών η γήρανση του πληθυσμού - Οι επενδύσεις σε ΤΝ συνεχίζονται, χωρίς ακόμη απτά αποτελέσματα

The Fair Five: Η Eurolife FFH μεταμορφώνει τη διαδικασία των αποζημιώσεων οχήματος με ΤΝ

Το προηγμένο σύστημα σημαίνει «λιγότερη γραφειοκρατία και περισσότερο χρόνο για ουσιαστική, ανθρώπινη εξυπηρέτηση»

Allianz Partners: Αντικαθιστά το 8% των εργαζομένων της με μηχανήματα AI

Η απόφαση οφείλεται στην αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και των αυτοματοποιημένων συστημάτων υποστήριξης πελατών

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Swiss Re: Στα 118 δισ. δολ. οι ασφαλισμένες ζημιές το 2025 από 151 δισ. το 2024

J.J. Haegeli: «Οι ασφαλισμένες ζημίες συνεχίζουν να αυξάνονται – Απαραίτητη η ενίσχυση της πρόληψης, της προστασίας και της ετοιμότητας»

Ισχυρή ανάπτυξη για τον Όμιλο Eurohold και θετικά μηνύματα για τη Euroins Ελλάδος

H συνεχής ανοδική πορεία του oμίλου αποτελεί δέσμευση για ακόμη πιο αξιόπιστες, σύγχρονες και αποτελεσματικές λύσεις και στην ελληνική αγορά

Πώς σχολιάζει η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Γερμανίας τα Πρότυπα Βιωσιμότητας

«Οι συνεχείς αναθεωρήσεις πρέπει να τερματιστούν» επισημαίνει μεταξύ άλλων ο J. Asmussen

Η Allianz Trade ενίσχυσε ως μεγάλος χορηγός το ετήσιο συνέδριο του Ασφαλιστικού Ινστιτούτου Κύπρου

Το ετήσιο συνέδριο του Ινστιτούτου, σημείο αναφοράς για τις εξελίξεις του κλάδου, συγκέντρωσε πλήθος στελεχών, διαμεσολαβητών και επιχειρηματικών φορέων

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι πανελλαδικές συναντήσεις του Δικτύου Πωλήσεων της Allianz

Η διοίκηση επενδύει σταθερά σε καινοτόμα εργαλεία και λύσεις που ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα των συνεργατών της

ΕΣΑΠΕ: Η σύνθεση του νέου ΔΣ και οι στόχοι της επόμενης διετίας

Μεταξύ αυτών, θεσμική θωράκιση, ενίσχυση της συμμετοχής, αλλά και προετοιμασία δράσεων για τα 40 χρόνια της Ένωσης

Swiss Re: Στα 118 δισ. δολ. οι ασφαλισμένες ζημιές το 2025 από 151 δισ. το 2024

J.J. Haegeli: «Οι ασφαλισμένες ζημίες συνεχίζουν να αυξάνονται – Απαραίτητη η ενίσχυση της πρόληψης, της προστασίας και της ετοιμότητας»

Η Εθνική Ασφαλιστική αναβαθμίζει την ψηφιακή εμπειρία πελατών, εργαζομένων και συνεργατών

Το νέο MyEthniki App φέρνει όλες τις υπηρεσίες της ανασχεδιασμένης πλατφόρμας MyEthniki σε κινητά και τάμπλετ με ένα «tap»

Η ICAP CRIF τιμά στις 17/12 τους 114 «True Leaders» του 2024

Οι κορυφαίοι της ελληνικής επιχειρηματικότητας, σε μια λαμπρή τελετή στο Μέγαρο Μουσικής