Κ. Αντωνόπουλος: Να επενδύσουμε στην εκπαίδευση ώστε οι καταναλωτές να κατανοήσουν την αξία της ασφάλισης

Συνέντευξη στον Λάμπρο Ρόδη

Ένα έμπειρο στέλεχος της ασφαλιστικής αγοράς, όπως ο κ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της SRS Group of Companies, δεν θα μπορούσε να μην προχωρήσει τον ασφαλιστικό διάλογο ένα βήμα πιο πέρα, αναδεικνύοντας την εκπαίδευση ως ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που μπορούν να αναβαθμίσουν το σύνολο της αγοράς σε συνδυασμό με τα φορολογικά ή όποια άλλα κίνητρα δώσει η Πολιτεία με τη μορφή της «υποχρεωτικότητας» και τη νέα εποχή συνεργασίας της ιδιωτικής ασφάλισης με το κράτος. 

«Η όποια πρόοδος γίνει σχετικά με την υποχρεωτική ασφάλιση κατοικίας –σεισμού ή άλλων καταστροφικών κινδύνων– θα ενισχύσει επίσης την αγορά μας. Πιο σημαντική όμως είναι η εκπαίδευση, ώστε οι καταναλωτές να κατανοήσουν την αξία της ασφάλισης» θα μας πει, μεταξύ άλλων, δίνοντας έμφαση στην εν γένει αλλαγή κουλτούρας στον κλάδο. Παράλληλα, μας δίνει τις γνώσεις του, τα περιθώρια διεύρυνσης εργασιών στον κλάδο, τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές στην εγχώρια ασφαλιστική αγορά. 

Κύριε Αντωνόπουλε, ξεκινώντας από την πρόσφατη τοποθέτησή σας στο 16ο Insurance Conference 2023, με θέμα «H νέα εποχή συνεργασίας ιδιωτικής ασφάλισης-κράτους», θέλω να σταθούμε στην τοποθέτησή σας στο πάνελ «Ασφαλιστική Ηγεσία». Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η μεγαλύτερη ευκαιρία για την ασφαλιστική αγορά και ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τις εταιρείες που θέλουν να θεωρούνται ηγέτες;

Αρχικά, να σας ευχαριστήσω, για άλλη μια φορά, για το βήμα που μου δίνετε και για την ερώτηση με την οποία επανέρχομαι στην τοποθέτησή μου. Όπως είπα και στο 16ο Συνέδριό σας, στην παρούσα οικονομικοκοινωνική πραγματικότητα, υπάρχουν πολλοί μακροοικονομικοί και μικροοικονομικοί παράγοντες, αυτή τη στιγμή, που επηρεάζουν το σκηνικό της αγοράς. Ας ξεκινήσουμε από τους μικροοικονομικούς: έχουμε όλοι ακούσει, για παράδειγμα, ότι η ασφάλιση του αυτοκινήτου είναι ένας κλάδος που οδηγεί την αγορά, αλλά, τελευταία, η συχνότητα των ζημιών αρχίζει να αυξάνεται. Έτσι, τα τιμολόγια αρχίζουν να αυξάνονται και η αγορά θα μεγαλώσει, λόγω της αλλαγής, προς τα πάνω, του όγκου των ασφαλίστρων. Αυτό είναι γεγονός. 

Δεύτερο σημείο όσον αφορά τους μικροοικονομικούς παράγοντες είναι η τεχνολογία. H direct ασφάλιση, τα προϊόντα online, πέντε χρόνια πριν, μπορεί να αποτελούσαν μεγάλη πρόκληση, αλλά τώρα όλοι τα έχουν αποδεχθεί, ακόμη κι αν δεν τους αρέσει. Αυτό έχει αλλάξει την αγορά και την πρόσβαση στην αγορά. Κάποιοι άνθρωποι προτιμούν τα direct κανάλια, κάποιοι αγοράζουν μέσω πρακτόρων και μεσιτών. Η τεχνολογία, λοιπόν, μεταμορφώνει την αγορά σε σημαντικό βαθμό. 

Σε επίπεδο μακροοικονομίας, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η αύξηση των επιτοκίων. Ο πληθωρισμός αυξάνεται και οι άνθρωποι θέλουν έκπτωση στα ασφαλιστήριά τους, ακόμη κι όταν έχουν αύξηση στον μισθό τους, πάλι θέλουν μείωση στα ασφάλιστρά τους. Τώρα, λοιπόν, που τα επιτόκια και ο πληθωρισμός αυξάνονται, τα ασφάλιστρα πρέπει να αυξηθούν αναλόγως. 

Αυτό που βλέπουμε στην ασφάλιση των ειδικών και μεγάλων κινδύνων είναι ότι οι underwriters είναι συνηθισμένο να λένε μια ανανέωση με ίδιους όρους είναι μια ανανέωση με αύξηση ασφαλίστρων 5%, για να συμβαδίσει με τον πληθωρισμό. Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα. Μπορεί να μη θέλουν όλοι να την αποδεχτούν, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Αυτό είναι κάτι που χρειάζεται επικοινωνία. Όχι άλλες μειώσεις στα ασφάλιστρα. 

Επιμένετε να μιλάτε για αύξηση των ασφαλίστρων. Γιατί;

Είχαμε ως τώρα μια πολύ ανταγωνιστική αγορά, που έκανε μειώσεις στα ασφάλιστρα. Τώρα, δεν μπορείς να το κάνεις, πλέον. Και όταν πληρώνεις περισσότερο για ένα προϊόν, τότε το εξετάζεις προσεκτικότερα –εξετάζεις την ποιότητά του. Γιατί όλοι έχουν κάτι διαφορετικό να προσφέρουν. Μια εταιρεία μπορεί να είναι πιο εξειδικευμένη, κάποια άλλη να έχει καλύτερες υποστηρικτικές υπηρεσίες, μια άλλη καλύτερη τεχνολογική πλατφόρμα, κάποια εταιρεία να έχει μεγάλη εμπειρία και ιστορία, όλοι έχουν να προσφέρουν κάτι διαφορετικό. Τώρα όμως είναι η στιγμή να κοιτάξει ο καταναλωτής τι είναι το καλύτερο που έχει να προσφέρει η κάθε εταιρεία και όχι αν το ασφάλιστρο είναι 5% ακριβότερο ή φθηνότερο. Αυτά πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη όσοι από εμάς θέλουν να ηγηθούν στην ασφαλιστική αγορά. 

Τι χρειάζεται να γίνει για να αναπτυχθεί η ελληνική ασφαλιστική αγορά και να παίξει επιτέλους ηγετικό ρόλο στην οικονομία της χώρας μας; Πώς θα αυξήσουμε τη διείσδυση από το θλιβερό ποσοστό του 2,5%;

Για να δώσω μια ολοκληρωμένη απάντηση, θα έδινα έμφαση σε δύο βασικά σημεία: Το πρώτο είναι: Τα φορολογικά κίνητρα που εξετάζει η κυβέρνηση είναι σίγουρα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση. Η όποια πρόοδος γίνει σχετικά με την υποχρεωτική ασφάλιση κατοικίας-σεισμού ή άλλων καταστροφικών κινδύνων θα ενισχύσει επίσης την αγορά μας. 

Πιο σημαντική όμως είναι η εκπαίδευση, ώστε οι καταναλωτές να κατανοήσουν την αξία της ασφάλισης. Πρέπει να επενδύσουμε στην εκπαίδευση. Ήδη ο κλάδος μας και με την πολύτιμη βοήθεια της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, κάνει ενέργειες, όπως παρουσιάσεις σε σχολεία και άλλες κινήσεις προβολής. Πρέπει όλα αυτά να συνεχιστούν και να ενισχυθούν. 

Σίγουρα, οι επενδύσεις που γίνονται στη χώρα μας δημιουργούν ζήτηση, γιατί αφορούν μεγάλα έργα, υποδομής και άλλα, που απαιτούν ασφάλιση. Αλλά, ακόμη και σε επαγγελματικές ασφαλίσεις, συμβαίνει η ασφάλιση να έρχεται τελευταία. Έχουμε παραδείγματα όπου το ασφαλιστήριο συμβόλαιο είναι αυτό που θα αγοραστεί τελευταίο, μία εβδομάδα πριν αρχίσει ένα έργο, καμιά φορά και μία ημέρα πριν αρχίσει το έργο. 

Άρα, αυτό που χρειαζόμαστε είναι η κοινωνία να αντιληφθεί τα οφέλη της ασφάλισης και να αγοράσει πολύ συνειδητά. Έτσι θα πλησιάσουμε τα ποσοστά διείσδυσης των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. 

Θέλουμε να μας περιγράψετε αναλυτικά σε ποιους τομείς δραστηριοποιείται η SRS…

Ο όμιλός μας αποτελείται από τη μητρική μας εταιρεία, με έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, και από δύο θυγατρικές εταιρείες στην Ελλάδα. Τα γραφεία μας στην Ελλάδα βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Η μία εκ των δύο εταιρειών μας λειτουργεί ως Management General Agency (MGA) και η δεύτερη ως Wholesale (Re)insurance broking company. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας είτε ως coverholders μέσω του αποκλειστικού underwriting authority που έχουμε εξασφαλίσει από διακεκριμένους (αντ)ασφαλιστές –αυτό το κάνει η MGA– είτε να προσφέρουμε λύσεις για περίπλοκους και μεγάλους κινδύνους που απαιτούν διαφορετική αντιμετώπιση –αυτό το κάνει η εταιρεία wholesale broker. 

Όλες μας οι εργασίες αποτελούν προαιρετικές αντασφαλίσεις. Ειδικευόμαστε σε όλους τους τομείς ασφάλισης (εκτός Ζωής), με ιδιαίτερη έμφαση στα casualty & specialty lines, που περιλαμβάνουν ασφαλίσεις Γενικής Αστικής και Εργοδοτικής Ευθύνης, Ευθύνης Προϊόντος, Περιβαλλοντικής Ευθύνης, Ευθύνης Διευθυντών και Στελεχών (D&O), Επαγγελματικής Ευθύνης, Κατασκευαστικών ή Ενεργειακών Έργων, Κυβερνοεπιθέσεων (Cyber), Τρομοκρατικών Ενεργειών, Marine Liability, Pharmaceutical Liability κ.λπ.

Σε ποιες περιοχές δραστηριοποιείστε;

Αυτήν τη χρονική περίοδο, δραστηριοποιούμαστε κυρίως σε Ελλάδα, Κύπρο, Ισραήλ, Μάλτα, Βαλκάνια και Μέση Ανατολή, ενώ φιλοδοξούμε να αναπτυχθούμε ευρύτερα, γεωγραφικά, στο μέλλον.

Τι σημαίνει για εσάς και για την εταιρεία σας «ηγεσία»; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ηγέτη που θεωρείτε σημαντικά και τι είναι αυτό που θεωρείτε ότι σας βοηθά να ηγηθείτε στον κλάδο τον οποίο αντιπροσωπεύετε; Οι καινούργιες εξελίξεις που αφορούν την SRS, συγκεκριμένα, υποθέτω ότι βοηθούν και υποστηρίζουν το όποιο όραμα ηγεσίας έχετε…

Είναι πολλά τα χαρακτηριστικά αυτά και σίγουρα έχουν σχέση και με το περιβάλλον και τις συνθήκες στις οποίες καλείται να λειτουργήσει και να δημιουργήσει ένας ηγέτης, είτε ως άνθρωπος είτε ως εταιρεία. Μιας και μιλάμε για την ελληνική αγορά, θα έλεγα ότι η ευελιξία, η σωστή ομάδα, η τεχνολογία, σε συνδυασμό με την ικανότητα να οραματίζεσαι το μέλλον που δεν έχει έρθει, είναι τα βασικότερα. 

Αυτό ακριβώς κάνουμε και στην SRS, η οποία γεννήθηκε από ένα τολμηρό όραμα και προσαρμόζεται, καθώς μεγαλώνει, στις ανάγκες αλλά και στις ευκαιρίες της ασφαλιστικής αγοράς. Μία από τις ευκαιρίες αυτές, η μεγαλύτερη θα έλεγα, ήταν η εξαγορά μας από τον όμιλο Ardonagh. Οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις είναι μια έντονη τάση, όπως όλοι ξέρουμε, στον κλάδο μας, η οποία έχει θετικό πρόσημο. Δείχνει ότι τα ξένα funds εμπιστεύονται την ασφαλιστική αγορά και την ελληνική οικονομία. Παραδείγματα είναι η CVC, η Fairfax, και, φυσικά, η δική μας Ardonagh. 

Η Ardonagh είναι ένας από τους μεγαλύτερους μεσίτες στον κόσμο και μας τιμά που επέλεξαν να επενδύσουν σε εμάς. Το πολύ θετικό και λίγο διαφορετικό αυτής της εξαγοράς είναι ότι η Ardonagh είναι κρυφή δύναμη. Δεν πρόκειται να κάνει rebranding και ταιριάζει σε εμάς, που έχουμε ούτως χαμηλό προφίλ. Δεν θα αλλάξει τίποτε άλλο, παρά μόνον ότι είμαστε και εμείς μέλος ενός μεγαλύτερου πολυεθνικού ομίλου και θα μπορούμε να φέρουμε νέα προϊόντα στην αντασφαλιστική αγορά. 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ηγέτη;

Σε μεγάλο βαθμό, θα απαντήσω, το ηγετικό προφίλ επηρεάζεται σημαντικά από την εταιρεία στην οποία εργάζεται ένα κορυφαίο στέλεχος. Προσωπικά, στα ηγετικά χαρακτηριστικά συμπεριλαμβάνω την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα, τη δύναμη να μπορεί να χτίσει μια καλή ομάδα και σίγουρα να έχει όραμα για ένα μέλλον που δεν έχει έρθει ακόμη.

Aπό το περιοδικό Insurance World

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*