Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Η αντικατάσταση υπαλλήλων με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης προδιαγράφεται ως μια από τις νέες τάσεις της ασφαλιστικής βιομηχανίας. Ένα παράδειγμα των νέων πεδίων που ανοίγει είναι η ανακοίνωση της Lemonade ότι διεκδικεί την εγγραφή της στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες για την ταχύτερη διεκπεραίωση αίτησης για καταβολή αποζημίωσης: 3 δευτερόλεπτα !
Όπως ισχυρίζεται η συνεργατική ασφαλιστική εταιρεία (peer-to-peer) με έδρα της Νέα Υόρκη, που μετρά μόνο λίγους μήνες ζωής, στις 23 Δεκεμβρίου 2016 και ώρα 5.47 μ.μ. ο πελάτης της Lemonade Brandon Pham υπέβαλε διαδικτυακά αίτηση αποζημίωσης ύψους 979 δολαρίων σε σχέση με ένα γούνινο παλτό που είχε αγοράσει. Σε διάστημα 3 δευτερολέπτων, ως τις 5.50 μ.μ. δηλαδή, ο Α.Ι. Jim, δηλαδή το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης της εταιρείας που διαχειρίζεται το λογισμικό αυτόματης διεκπεραίωσης ασφαλιστικών εργασιών (bot), αξιολόγησε το αίτημα αποζημίωσης, επιβεβαίωσε ότι καλυπτόταν από το ασφαλιστικό συμβόλαιο του πελάτη, «έτρεξε» 18 διαφορετικούς αλγορίθμους που διασφαλίζουν ότι δεν επρόκειτο για απατηλή αίτηση αποζημίωσης, ενέκρινε την καταβολή του ποσού, έστειλε εντολή για την εκταμίευσή του στην τράπεζα και ειδοποίησε τον κ. Pham ότι η αίτησή του είχε διεκπεραιωθεί επιτυχώς, χωρίς να χρειαστεί ούτε ένα έγγραφο.
Από την αρχή της λειτουργίας της η Lemonade έχει θέσει στο επίκεντρο του επιχειρηματικού της μοντέλου την τεχνητή νοημοσύνη και τα συμπεριφορικά οικονομικά (behavioural economics). «Με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν διεθνή standards για την καταβολή αποζημιώσεων, το βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες δεν μπόρεσε να συμπεριλάβει το ρεκόρ της Lemonade», ανέφερε ο Daniel Schreiber, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Lemonade. «Πλην όμως, από όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, αυτό δεν έχει προηγούμενο στην πολύχρονη ιστορία της ασφάλισης και έτσι διεκδικούμε το παγκόσμιο ρεκόρ της ταχύτερης καταβολής αποζημίωσης. Έχουμε ανεβάσει τον πήχη στα 3 δευτερόλεπτα και ελπίζουμε άλλοι να ανταποκριθούν στην πρόκληση», κατέληξε ο κ. Schreiber, προσθέτοντας ότι στις ΗΠΑ ο μέσος χρόνος για την καταβολή αποζημίωσης είναι 30-45 ημέρες.
Υπενθυμίζεται ότι λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση της Lemonade η ιαπωνική ασφαλιστική Fukoku Mutual Life Insurance τάραξε τα νερά ανακοινώνοντας ότι θα απολύσει 34 υπαλλήλους της και θα τους αντικαταστήσει με το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης ονόματι Watson που έχει αναπτύξει η IBM. H λογική και των δυο εταιρειών είναι η ίδια: ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης είναι ταχύτερα από τους ανθρώπους και μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση της παραγωγικότητας και μείωση του κόστους. Η μόνη διαφορά είναι ότι η Lemonade, ως νεοφυής εταιρεία, απέφυγε την αρνητική δημοσιότητα -σε αντίθεση με την Fukuoku- επειδή δεν ανακοίνωσε απολύσεις…