[starbox]
Τις δυνατότητες ανάπτυξης των εργασιών στην ασφάλιση κατοικίας και τους παράγοντες που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην εξέλιξη του κλάδου αναφέρεται η κα Κάκια Κεχρή, Τεχνική Διευθύντρια Ατομικών Γενικών Ασφαλίσεων στη Generali. Στην Ελλάδα το ποσοστό των ιδιοκτητών κατοικιών που ασφαλίζουν την περιουσία τους είναι μικρό, λόγω της έλλειψης κινήτρων από την πλευρά του κράτους, της υπεροφορολόγησης των ακινήτων και της νοοτροπίας των πολιτών σχετικά τις ευθύνες που φέρει το κράτος για την προστασία των κατοικιών σε ζημιές από φυσικά φαινόμενα, όπως ο σεισμός.
– Ποια είναι η εικόνα που έχουν οι ασφαλίσεις κατοικίας σήμερα;
– Κ. Κεχρή: Δυστυχώς στη χώρα μας οι ασφαλισμένες κατοικίες είναι λίγες σε σύγκριση με το συνολικό οικιστικό δυναμικό. Υπολογίζεται ότι περίπου το 15% των κατοικιών έχουν ασφαλιστική κάλυψη και οι περισσότερες εξ’ αυτών με συμβόλαια που συνδέονται με τα στεγαστικά δάνεια, ειδικά όσων συνήφθησαν τα τελευταία χρόνια πριν την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης. Από το 2009 και μετά, ο κλάδος ασφάλισης περιουσίας, στον οποίο περιλαμβάνεται και η ασφάλιση κατοικίας, έχει υποστεί τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Μέχρι το τέλος του 2013 η μείωση της παραγωγής ασφαλίστρων στον κλάδο περιουσίας ήταν της τάξης του 13,9%. Βέβαια πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η μείωση της παραγωγής στο κλάδο περιουσίας ήταν πολύ μικρότερη από ότι στο σύνολο της αγοράς όπου η πτώση έφθασε το 27,9%.
– Γνωρίζουν οι Έλληνες τα οφέλη που προκύπτουν από την ασφάλιση κατοικίας και το κόστος που έχει;
– Κ. Κεχρή: Από την μέχρι τώρα εμπειρία μας, προκύπτει ότι οι έλληνες γνωρίζουν για τα οφέλη που απορρέουν από την ασφαλιστική κάλυψη. Άλλωστε υπάρχει αντίστοιχη γνώση για την ασφάλιση του κλάδου αυτοκινήτου αλλά και την ασφάλιση ζωής και υγείας.
Ένας προβληματισμός όμως που μπορεί να αναπτυχθεί είναι εάν υπάρχει ενημέρωση για το ετήσιο κόστος μιας ασφαλιστικής κάλυψης. Νομίζω όμως ότι πέραν αυτού ένα ακόμα βασικό πρόβλημα, που εμποδίζει την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, δεν είναι τόσο η γνώση αλλά κυρίως η ιεράρχηση των αναγκών που κάνει κάθε νοικοκυριό, ιδιαίτερα σε μία περίοδο μείωσης της αγοραστικής δύναμης. Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι λόγω της οικονομικής κρίσης το πρώτο ασφαλιστικό προϊόν που «κόβει» ο ασφαλισμένος που αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα είναι η ασφάλιση κατοικίας. Επίσης να λάβουμε υπόψη μας ότι το ακίνητο το βαρύνουν πολλοί φόροι που τελικά λειτουργούν αποτρεπτικά για τους ιδιοκτήτες στην ανάληψη ενός ακόμη «εξόδου». Με τον ΕΝΦΙΑ η όλη εικόνα γίνεται ακόμη πιο θολή. Αυτή την κατάσταση θελήσαμε ως Generali να αντιμετωπίσουμε λανσάροντας νέα προϊόντα, τα Home Made, και Home Style προσιτά από πλευράς κόστους αλλά με αυξημένες καλύψεις, ώστε να δώσουν απάντηση στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών.
-Ποιες διαφορές υπάρχουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
– Κ. Κεχρή: την Ελλάδα η ασφάλιση κατοικίας είναι ακόμη υπό ανάπτυξη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στη Δυτική και Βόρεια Ευρώπη όπου λόγω και των κινδύνων που αντιμετωπίζει η κατοικία (θύελλες, πλημμύρες) υπάρχει μία αυξημένη ασφαλιστική συνείδηση. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Πράσινη Βίβλο της ΕΕ για την ασφάλιση φυσικών καταστροφών, η αντίστοιχη ασφάλιση εμφανίζει σε ορισμένα κράτη μέλη χαμηλό βαθμό διείσδυσης ενώ αντίθετα σε άλλα πολύ υψηλή καθώς ο κίνδυνος πλημμύρων, καταιγίδων ή σεισμών είναι ετερογενής στα διάφορα κράτη μέλη. Επισημαίνεται ακόμη ότι τα ποσοστά διείσδυσης της ασφάλισης έναντι θύελλας είναι υψηλά στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ.
Ωστόσο, στην περίπτωση της ασφάλισης έναντι πλημμύρας και σεισμού, τα ποσοστά ασφαλισιμότητας είναι υψηλά μόνο στις περιπτώσεις που οι κίνδυνοι αυτοί είναι ομαδοποιημένοι με άλλους. Στη χώρα μας ο σημαντικότερος κίνδυνος είναι ο σεισμός, ωστόσο η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών θεωρεί ακόμη ότι είναι υποχρέωση του κράτους να μας καλύπτει έναντι του συγκεκριμένου κινδύνου.
– Ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου στο μέλλον και ποιες είναι οι προϋποθέσεις που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη του;
– Κ. Κεχρή: Οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου συνδέονται πρωτίστως με την γενικότερη πορεία της οικονομίας σε συνδυασμό βέβαια με μία βελτίωση αυτού που αποκαλούμε «ασφαλιστική συνείδηση». Για παράδειγμα όσο το ακίνητο θα αντιμετωπίζεται από την πολιτεία ως ανεξάντλητη πηγή άντλησης φόρων, δεν θα μένει πολύ «χώρος» για το ασφάλιστρο. Παράλληλα μία από τις προϋποθέσεις ανάπτυξης του συγκεκριμένου κλάδου συνδέεται και με τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η πολιτεία για την ασφαλιστική κάλυψη των κατοικιών από τον κίνδυνο των φυσικών καταστροφών. Αν για παράδειγμα θεσπισθεί η υποχρεωτική ασφάλιση από σεισμό τότε οι προοπτικές του κλάδου θα διαφοροποιηθούν.
Γενικότερα εκτιμώ ότι όσο γίνεται συνείδηση η αδυναμία του κράτους να συνδράμει σε περίπτωση μεγάλης φυσικής καταστροφής τόσο ο πολίτης θα αναζητά την κάλυψη στην ιδιωτική ασφάλιση. Όμως από την άλλη πλευρά έχει ιδιαίτερη σημασία και η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή. Φυσικά και είναι απόλυτη ανάγκη να αυξηθεί η ασφαλισιμότητα στην Ελλάδα και στον κλάδο περιουσίας.
Είναι κρίμα η ακίνητη περιουσία του Έλληνα να μένει ακάλυπτη όταν μάλιστα η χώρα μας είναι η πιο σεισμογενής χώρα της Ευρώπης. Και φυσικά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι όλο και περισσότερο εμφανίζονται και στην Ελλάδα κίνδυνοι όπως πλημμύρες και άλλα φυσικά φαινόμενα αλλά ακόμα και κίνδυνοι που συνδέονται με την ανθρώπινη δραστηριότητα όπως κλοπές, ληστείες κ.λπ.
– Πρέπει να καταστεί υποχρεωτική η ασφάλιση για σεισμό στην Ελλάδα;
– Κ. Κεχρή: Η Ελλάδα είναι μία σεισμογενής χώρα και όπως προανέφερα είναι κρίμα η περιουσία των ελλήνων να είναι ακάλυπτη έναντι αυτού του κινδύνου. Μπορεί μέσα από ένα θεσμοθετημένο διάλογο με την πολιτεία να βρεθεί ο τρόπος, αφού οι τεχνικές υπάρχουν, προκειμένου να ασφαλισθεί η περιουσία των ελλήνων από ένα κίνδυνο πάρα πολύ σοβαρό.
O ασφαλιστικός κλάδος σε συλλογικό επίπεδο μέσω της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος έχει καταθέσει την πρόταση του για την δημιουργία ενός ειδικού ταμείου ασφάλισης φυσικών καταστροφών σε συνεργασία με την πολιτεία.
– Τι κάνετε ως εταιρεία για να αυξήσετε το μερίδιο σας στο συγκεκριμένο κλάδο;
– Κ. Κεχρή: Εμείς στην Generali πιστεύουμε ότι η ασφαλιστική αγορά διευρύνεται και από την επαγγελματική στάση του κλάδου. Η κάθε ασφαλιστική εταιρεία με την προώθηση σύγχρονων προγραμμάτων μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της αγοράς. Η Generali με τα νέα προϊόντα «Home Made» και «Home Style» κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, προσφέροντας πρότυπα ασφαλιστικά προϊόντα και υπηρεσίες. Παράλληλα παρέχει και ουσιαστικά κίνητρα στους συνεργάτες της, προκειμένου να αυξήσουν την προώθηση των προϊόντων αυτών στην αγορά. Είναι αλήθεια ότι οι συνεργάτες και οι καταναλωτές αγκάλιασαν τα δυο νέα προϊόντα ασφάλισης κατοικίας που προσφέρουμε καθώς προσφέρουν λύσεις προσιτές και αποτελεσματικές, όπως άλλωστε δείχνουν και τα πλέον πρόσφατα παραγωγικά στοιχεία. Με την στρατηγική αυτή διευρύνουμε εμπράκτως την ασφαλιστική πίτα και τα μερίδια αγοράς της εταιρείας μας