Logistics: Προκλήσεις και ευκαιρίες για νέες ασφαλιστικές εργασίες

του Βάιου Κρόκου

Ένα μεγάλο πεδίο εργασιών για τον ασφαλιστικό κλάδο αποτελούν τα logistics και το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα. Ας αναλογιστούμε πως τα logistics συμβάλλουν κατά 9,5% στος ΑΕΠ της χώρας, όταν η ίδια η ασφαλιστική αγορά παραμένει για χρόνια στα επίπεδα του 2% με 2,5%.

Νέοι κίνδυνοι και ευκαιρίες δημιουργούνται άλλωστε στο πλαίσιο των ευρύτερων προσπαθειών ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Όλα αυτά, υπό το πρίσμα και του Ταμείου Ανάκαμψης και των κοινοτικών κατευθύνσεων για έργα υποδομών σε λιμάνια, δρόμους κ.α (ΟΛΠ, ΟΛΘ, περιφερειακά λιμάνια, οδικοί άξονες, Θριάσιο, επενδύσεις σε μονάδες αποθήκευσης, hubs)

Σχολιάζοντας τα τελευταία δεδομένα, στο πρόσφατο συνέδριο Insurance Conference 2021, o κ. Γιάννης Σαμολαδάς, Supply Chain Insurance Consultant επιβεβαίωσε τις αισιόδοξες εκτιμήσεις που έχει ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας για περαιτέρω ανάπτυξη

“Κατά την πανδημία, κανένας «κρίκος της αλυσίδας δεν έσπασε» Η αγορά των logistics βλέπει το μέλλον με ιδιαίτερη αισιοδοξία. Βλέπουμε σημαντικές επενδύσεις σε περιφερειακά λιμάνια της χώρας, σημαντικές κινήσεις αναφορικά με το σιδηρόδρομο. Το οδικό δίκτυο της χώρας έχει βελτιωθεί πάρα πολύ”.

Δεν πρέπει να είναι τα ασφάλιστρα το βασικό ζητούμενο

Από την άλλη πλευρά, μιλώντας για το ύψος των ασφαλίστρων, ο ίδιος τόνισε πως οι τιμές πιέζονται λόγω του ανταγωνισμού, ωστόσο η εικόνα που διαμορφώνεται σήμερα παραμένει ικανοποιητική

“Το κύριο θέμα δεν είναι τα ασφάλιστρα αλλά η ανάγκη να «σκύψουμε όλοι, ασφαλιστές, επιχειρηματίες, στελέχη ώστε να δημιουργηθεί μια κουλτούρα και να σκεφτόμαστε συνεχώς τι μπορεί να μας τύχει, τι κίνδυνοι υπάρχουν και τι μπορούμε να καλύψουμε. Υπάρχουν και κίνδυνοι (πολιτικοί) που δεν είναι ασφαλίσιμοι”, σημείωσε.

Αναφερόμενος στην κατάσταση του στόλου, υπενθυμίσε πως ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα παραμένει ο πιο γηρασμένος στην Ε.Ε (16-17 έτη). Ωστόσο, γίνονται ενέργειες εκσυγχρονισμού, υπάρχει βελτίωση, αλλά οι εταιρείες ακόμα δυσκολεύονται

Προσοχή στην ανάληψη κινδύνου

Σχολιάζοντας επίσης διάφορα περιστατικά και περιπτώσεις πυρκαγιάς (εργοστάσια κ.α), τόνισε:

“Θα πρέπει να δούμε αρχικά αν υπάρχουν οι απαιτούμενες άδειες, από εκεί μπορεί να ξεκινάνε τα προβλήματα. Θέλει προσοχή στην ανάληψη κινδύνου. Πρέπει ο επιχειρηματίας να λέει τα πάντα στην ασφαλιστική ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο συμβόλαιο”

Στον αντίποδα, σημείωσε πως η εικόνα της εφοδιαστικής αλυσίδας και σε αυτό τον τομέα είναι ιδιαίτερα βελτιωμένη καθώς γίνονται οι κατάλληλες επενδύσεις για τα μέτρα προστασίας.

“Να δημιουργούνται τα κατάλληλα συμβόλαια και καλύψεις και οι επιχειρηματίες να μην βλέπουν μόνο το ασφάλιστρο” προέτρεψε ξανά.

Όχι απλά αύξηση της ασφαλιστικής παραγωγής αλλά και μείωση του σχετικού δείκτη ζημιών

Άλλα στελέχη της αγοράς με γνώση στην εφοδιαστική αλυσίδα σχολιάζουν επίσης πως ζητούμενο δεν θα πρέπει να είναι απλά η αύξηση της ασφαλιστικής παραγωγής αλλά και η μείωση του σχετικού δείκτη ζημιών.

Πράγματι, οι κίνδυνοι και οι ανάγκες σε μια επιχείρηση που σχετίζεται με την εφοδιαστική αλυσίδα είναι σύνθετοι. Απαιτούνται καλύψεις για προστασία της περιουσίας έναντι φυσικών καταστροφών, ασφάλιση στην οδική μεταφορά, ασφάλιση ευθύνης διαμεταφορέα, αστικές ευθύνες, ενώ απαιτείται προσεκτικό underwriting για μια σειρά περιπτώσεις

5 προκλήσεις για τα logistics στην Ελλάδα

Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε και 5 βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα logistics στο πλαίσιο του μετασχηματισμού που βρίσκονται ως κλάδος, στοιχεία που θα πρέπει να έχει κατα νου η ασφαλιστική αγορά.

Αυτά ανέφερε στο πρόσφατο συνέδριο της EEL με τον Εconomist ο πρόεδρος κ. Βασίλης Ζεϊμπέκης:

1) οι υποδομές

2) η ψηφιοποίηση

3) το ανθρώπινο κεφάλαιο

4) οι επενδύσεις με έμφαση στα εμπορευματικά κέντρα και πάρκα εφοδιαστικής και

5) η αναγνωρισιμότητα του ελληνικού brand στον τομέα. Εκτίμησε ότι η Ελλάδα μπορεί να αναδειχθεί σε πύλη εισόδου της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης εφόσον γίνουν άμεσες ενέργειες σε όλα τα παραπάνω θέματα. Ο κ. Ζεϊμπέκης έδωσε έμφαση στο ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να είναι μόνο χώρα transit για τις μεταφορές, αλλά θα πρέπει να δημιουργηθεί και προστιθέμενη αξία, π.χ. ελαφρά μεταποίηση. Τέλος, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές και στον στόχο η Ελλάδα να μπει μέσα στις πρώτες 30 χώρες στον κόσμο όσον αφορά στον δείκτη επιδόσεων των logistics (World Bank’s LPI).

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*