Αυτόνομη οδήγηση και ηλεκτροκίνηση: Νέοι κίνδυνοι και προκλήσεις για τους ασφαλιστές

του Βάιου Κρόκου

Την ώρα που η ασφάλιση γύρω από την ασφάλιση αυτοκινήτου έχει να αντιμετωπίσει γνωστές προκλήσεις – γύρω από τα ανασφάλιστα οχήματα, το ύψος των ασφαλίστρων, τον ανταγωνισμό στα δίκτυα κλπ – η ραγδαία άνοδος της τεχνολογίας και οι προσπάθειες μετάβασης σε μια πιο “πράσινη” οικονομία φέρνουν νέα δεδομένα. Σε αυτό το πλαίσιο, η αυτόνομη οδήγηση και η ηλεκτροκίνηση έρχονται να βάλουν νέες προκλήσεις στην ασφαλιστική βιομηχανία.

διαβάστε επίσης: Αυτοκίνητο: Η πανδημία έριξε το ασφάλιστρο, ποιοι και που πληρώνουν ακριβότερα

Σε δημόσια διαβούλευση έρχεται άλλωστε, όπως προανήγγελει την προηγούμενη εβδομάδα ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, χαρακτηρίζοντας την νέα αυτή τάση ως μια μεγάλη πρόκληση της δεκαετίας. Την ίδια ώρα, πέρα από τα γνωστά κίνητρα της Πολιτείας για στροφή των καταναλωτών προς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο βρίσκεται στα σκαριά με στόχο ΟΤΑ και ΣΒΑΚ να μπορέσουν να δημιουργήσουν δίκτυα υποδομών φόρτισης. Παράλληλα, αναμένεται να δημιουργηθεί μητρώο υποδομών ηλεκτροκίνησης, μία κεντρική βάση δεδομένων μέσω της οποίας θα αποστέλλονται στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο δεδομένα και θα εποπτεύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης.

διαβάστε: Auto Forum 2021: Την Πέμπτη 25/2 το Συνέδριο για τον εξηλεκτρισμό της Αυτοκίνησης

Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να αναφερθεί πως η αυτόνομη οδήγηση συνδέεται άμεσα με την ηλεκτροκίνηση, καθώς τα αυτόνομα οχήματα, χωρίς οδηγό, είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Σκοπός της ηλεκτροκίνησης, είναι οι μηδενικοί ρύποι, ενώ ο σκοπός της αυτόνομης οδήγησης, είναι τα μηδενικά ατυχήματα, διότι τα οχήματα χωρίς οδηγό, εκμηδενίζουν το λάθος, κινούμενα μέσω GPS, αξιοποιώντας την συνδεσιμότητα 5G και εφοδιασμένα με πληθώρα ραντάρ και συστημάτων

Αλλάζει η ασφάλιση, μετατοπίζεται το ρίσκο

Η τηλεματική τεχνολογία, τα συνδεδεμένα με το διαδίκτυο οχήματα και οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στα αυτόνομα οχήματα αλλάζουν τις πολιτικές ανάληψης κινδύνων και την τιμολόγηση των παραδοσιακών ασφαλίσεων αυτοκινήτων.

Οι προκλήσεις ωστόσο φαντάζουν μεγάλες σε επίπεδο οδικής ασφάλειας: Εφόσον τα μη επανδρωμένα οχήματα πρέπει να χρησιμοποιούν τους ίδιους δρόμους που χρησιμοποιούν τα μη αυτόνομα οχήματα, οι πεζοί και οι ποδηλάτες, είναι αναγκαία η επιβολή κατάλληλων μέτρων ασφαλείας και η εναρμόνιση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας σε επίπεδο Ε.Ε.

Όσον αφορά τα ζητήματα ευθύνης, η μεταβίβαση των καθηκόντων οδήγησης από τους οδηγούς σε αυτόνομες τεχνολογίες απαιτεί την προσαρμογή των σχετικών διατάξεων περί ευθύνης που καθορίζουν, μεταξύ άλλων, ποιος είναι υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχήματος: ο οδηγός ή ο κατασκευαστής;

Στον τομέα της ανάληψης κινδύνων, για παράδειγμα, και ενώ πολλές από τις παραδοσιακές παραμέτρους (π.χ. το ιστορικό ζημιών ενός υποψήφιου προς ασφάλιση, η περιοχή του, κτλ.), θα εξακολουθήσουν να λαμβάνονται υπόψη, νέες παράμετροι, όπως ο κατασκευαστής, το μοντέλο ή τα λογισμικά συστήματα που είναι ενσωματωμένα στο όχημα θα γίνουν επίσης σημαντικές στην αξιολόγηση του κινδύνου. Κομβικό ερώτημα αποτελεί επίσης η κάλυψη cyber κινδύνων και η προστασία των αυτόνομων οχημάτων.

Επίσης, σε επίπεδο υποδομών είναι απαραίτητες οι επενδύσεις στην έρευνα και την καινοτομία, προκειμένου να αναπτυχθεί η κατάλληλη τεχνολογία και υποδομή. Τέλος, εγείρονται και ηθικά ζητήματα, καθώς τα αυτόνομα οχήματα πρέπει να σεβαστούν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την ελευθερία επιλογής.

Από τα παραπάνω, δηλαδή, προκύπτει το γεγονός ότι οι καλύψεις δεν θα αφορούν ένα φυσικό πρόσωπο αλλά data και υλικά

Ηλεκτροκίνηση

Στο επίκεντρο βρίσκεται, μεταξύ άλλων, η ασφάλιση στην ανάπτυξη και διασφάλιση των επενδύσεων σε σταθμούς φόρτισης, καθώς ένα συμβόλαιο μπορεί να παρέχει σχεδιασμό σύγχρονων καλύψεων, τόσο της ίδιας της υποδομής όσο και σε επίπεδο αστικής ευθύνης, από πιθανές δυσλειτουργίες του σταθμού που ενδέχεται να προκαλέσουν ζημιές σε οχήματα, εξοπλισμό ή τον περιβάλλοντα χώρο.

Την ίδια ώρα, οι κίνδυνοι πυρκαγιάς και έκρηξης που σχετίζονται με μπαταρίες υψηλής τάσης θα μπορούσαν να φέρουν σωρεία απαιτήσεων στον κλάδο περιουσίας & ατυχημάτων από τους αυξημένους κινδύνους πυρκαγιάς κατά τον χειρισμό και την αποθήκευση μπαταριών.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*