Χρήστος Κώνστας

H επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να προλάβει την πραγματική οικονομία

Του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ

Κάποια στιγμή ο εφιάλτης της πανδημίας θα έχει περάσει, για να δώσει τη θέση του στον εφιάλτη της ανεργίας των νέων που ήδη σήμερα ξεπερνά το 45%.

Είναι σίγουρο ότι Κράτος και ιδιωτικός τομέας θα προσπαθήσουν να επωφεληθούν από τα χαμηλά επιτόκια και θα προχωρήσουν σε μεγάλες και μαζικές επενδύσεις προκειμένου να αναστρέψουν τον κατήφορο της αδράνειας που έπληξε -και- την δική μας οικονομία.

Τότε ακριβώς Κράτος και Ιδιωτικός Τομέας της Οικονομίας, θα χρειαστούν χιλιάδες επαγγελματίες για να υλοποιήσουν τα σχέδια.

Ο τραγέλαφος στην Ελλάδα είναι ότι ενώ οι επιχειρήσεις ζητούν απεγνωσμένα συγκεκριμένες δεξιότητες για τις θέσεις απασχόλησης που δημιουργούν, δεν μπορούν να βρουν αντίστοιχους εργαζόμενους μέσα στην έρημο του ενός εκατομμυρίου ανέργων της χώρας μας.

Χιλιάδες «πτυχιούχοι ανώτατων σχολών», οι περισσότεροι χωρίς πραγματικές γνώσεις και χωρίς προοπτική, περιμένουν άβουλοι στο περιθώριο της οικονομίας, ένα «ρουσφέτι», ένα «φιλοδώρημα εργασίας», μια «θεσούλα» κι ένα «βόλεμα».

Την ίδια ακριβώς στιγμή, χιλιάδες επιχειρήσεις αναζητούν με το φανάρι -κυρίως στο εξωτερικό- εργαζόμενους με ειδικές γνώσεις εφαρμοσμένων επιστημών.

  • Ήρθε επιτέλους η ώρα, να συνδεθεί η επαγγελματική εκπαίδευση σ’ αυτή τη χώρα με την αγορά εργασίας. Να πάρει την αξία και το μέγεθος που της αξίζει.

Πουθενά στον πολιτισμένο κόσμο, δεν είναι η επαγγελματική εκπαίδευση «λύση ανάγκης για τους πιο αδύναμους». Πουθενά αλλού στον κόσμο η επιλογή της επαγγελματικής εκπαίδευσης θεωρείται εμπόδιο για την είσοδο στα Πανεπιστήμια. Οι δρόμοι της εκπαίδευσης παντού συνδέονται, διαπλέκονται, αναβαθμίζονται.

  • Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επιχειρείται σήμερα μια ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Για πρώτη φορά οι «μάστορες» και οι «τεχνίτες» δεν μαθαίνουν την «τέχνη» αντιγράφοντας τους «παλιούς» αλλά εκπαιδεύονται σωστά και ολοκληρωμένα ώστε να μπορούν να αναβαθμίζουν διαρκώς τις δεξιότητές τους ανάλογα με τις απαιτήσεις της αγοράς και τις εξελίξεις της τεχνολογίας.

  • Για πρώτη φορά, η επαγγελματική εκπαίδευση συνδέεται με την ΤΟΠΙΚΗ αγορά εργασίας. Δημιουργείται ένας μηχανισμός που δρα παράλληλα σε εθνικό αλλά και σε τοπικό, περιφερειακό επίπεδο.

Συμβούλια με τη συμμετοχή όλων των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, Τοπική Αυτοδιοίκηση, ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ κ.ά.) θα ανιχνεύουν και θα καταγράφουν τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Τα ΙΕΚ, τα ΕΠΑ.Λ., οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης θα προσαρμόζουν τα προγράμματά τους στις συγκεκριμένες απαιτήσεις της αγοράς.

  • Για πρώτη φορά οι απόφοιτοι του Γυμνασίου θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν την επαγγελματική -έναντι της γενικής- εκπαίδευση και να αποκτούν ειδικά επαγγελματικά προσόντα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες της αγοράς, με διετή φοίτηση και ειδικά μαθήματα.

Τα Επαγγελματικά Λύκεια ΕΠΑ.Λ., αναβαθμίζονται, ενώ ιδρύονται και πρότυπα ΕΠΑ.Λ. που θα λειτουργήσουν ως πιλότος για τη εξάπλωση της μεταρρύθμισης σε όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια. Τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί που θα διδάσκουν στα ΕΠΑ.Λ. θα επιλέγονται βάσει των επιδόσεων και των προσόντων τους αντίστοιχα.

  • Στα ΙΕΚ ιδρύονται Γραφεία Επαγγελματικού Προσανατολισμού, προκειμένου να κατευθύνουν τους σπουδαστές ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα, ο όρος «Επαγγελματική Εκπαίδευση» αποκτά ειδικό βάρος και διεκδικεί με αξιώσεις μερίδιο στην προετοιμασία της χώρας για την νέα εποχή….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*