Οι ενδείξεις ύπαρξης ασφαλιστικής απάτης και ο φόβος των νέων τεχνολογιών

του Βάιου Κρόκου

Ασυνείδητοι, τυχοδιώκτες ή κακοί επαγγελματίες υπάρχουν παντού και είναι έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε κατάσταση ώστε να αποκομίσουν κέρδη και άλλα οφέλη. Αναφορικά με τον ασφαλιστικό κλάδο, σύμφωνα με την Insurance Europe, ένα 10% του συνόλου των αποζημίωσεων βασίζεται σε αιτήματα που εμπεριέχουν στοιχεία απάτης, δόλου, κατάχρησης ή εν τέλει σπατάλης πόρων, απόρροια “κακού” underwriting ή της διαχείρισης την ώρα των αποζημιώσεων.

Η εμπειρία ετών πλέον στον ασφαλιστικό κλάδο είναι ικανή να εντοπίσει περιπτώσεις, φαινόμενα ή τουλάχιστον ενδείξεις ύπαρξης μιας ασφαλιστικής είτε αναφερόμαστε στον κλάδο Αυτοκινήτου είτε αλλού. Για παράδειγμα, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της ΕΑΕΕ, στο αυτοκίνητο σοβαρές ενδείξεις αποτελούν:

-Ασύμβατες ζημιές ως προς τις συνθήκες του ατυχήματος
-Ζημιές χωρίς επαφή μεταξύ των εμπλεκομένων οχημάτων
-Ασυνεπείς δηλώσεις
-Υπερτιμολόγηση ή υπερβολική απαίτηση
-Ζημιά σε σύντομο χρονικό διάστημα είτε από την έναρξη ασφάλισης (νέο ασφαλιστήριο) είτε μετά την επέκταση κάλυψης (προσθήκη κάλυψης κατά τη διάρκεια της ασφαλιστικής περιόδου)
-Συνεργεία επισκευής ή ανταλλακτικών
-Φιλική ή συγγενική ή άλλη σχέση (πχ. συνάδελφοι, γείτονες) μεταξύ των εμπλεκομένων
-Επαναλαμβανόμενες ζημιές
-Ζημιές μεταξύ οχημάτων που ασφαλίζονται από τον ίδιο ασφαλιστικό διαμεσολαβητή
-Το ατύχημα συνέβη σε βραδινές ώρες
-Το ατύχημα συνέβη σε απομακρυσμένη περιοχή
-Προσθήκη νέων καλύψεων ή αύξηση ορίων υφιστάμενης κάλυψης κατά τη διάρκεια ασφάλισης (αφορά σε προαιρετικές καλύψεις)
-Παραποιημένα έγγραφα
-Αδυναμία προσκόμισης παραστατικών / αποδεικτικών στοιχείων

διαβάστε: Το 10% των αποζημιώσεων λόγω απάτης – οι νέες τεχνολογίες ως σύμμαχος των ασφαλιστικών

Αλλά και σε άλλες περιπτώσεις φαίνεται πως υπάρχουν κινήσεις που δημιουργούν υποψίες:

-Η ζημιά πραγματοποιείται σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την έναρξη της ασφάλισης
-Ο ασφαλισμένος έχει ιστορικό πολλών ζημιών
-Πριν το συμβάν, ο ασφαλισμένος ρώτησε τον ασφαλιστικό πράκτορα με τον οποίο συνεργάζεται υποθετικές ερωτήσεις σχετικά με τις καλύψεις που θα έχει σε περίπτωση ζημιάς παρόμοιας με αυτήν που τελικά συνέβη
-Ο ασφαλισμένος είναι πολύ πιεστικός και επίμονος για γρήγορη πληρωμή της αποζημίωσής του
-Σε περίπτωση ζημιάς από ληστεία, τα ποσά που αξιώνονται είναι πολύ σημαντικά αλλά ασυνήθιστα σε τέτοιου είδους περιπτώσεις.
-Σε περίπτωση ζημιάς από κλοπή ή πυρκαγιά, το ποσό που αξιώνεται αφορά αποζημίωση για πάγια μεγάλης αξίας που αγοράστηκαν πρόσφατα.
-Ο ασφαλισμένος δεν μπορεί να θυμηθεί ή δεν γνωρίζει από πού αγόρασε το πάγιο για το οποίο ζητά αποζημίωση, κυρίως ασυνήθιστα αντικείμενα, και δεν μπορεί να παράσχει επαρκείς περιγραφές.
-Σε αντίθετη περίπτωση, ο ασφαλισμένος έχει αποδείξεις, μαρτυρίες και φωτογραφίες για όλα, τέλεια απόδειξη ύπαρξης ζημιάς.

επίσης: Η ασφαλιστική αγορά έχει περισσότερα δεδομένα από όσα μπορεί να αξιοποιήσει

Κυβερνοαπειλές: Ένα νέο πεδίο για κακόβουλες ενέργειες 

Η ραγδαία άνοδος της τεχνολογίας και κατά συνέπεια η άνθιση εφαρμογών σε όλα τα πεδία κοινωνικής – οικονομικής δραστηριότητας αφενός δημιουργούν συνθήκες πιο αποδοτική εργασία, νέα προϊόντα και βελτίωση των συνθηκών ζωής, αφετέρου αποτελούν και ένα λαμπρό πεδίο κινδύνων και κακόβουλων ενεργειών.

Μεγάλο στοίχημα για τον ασφαλιστικό κλάδο αποτελεί οι επενδύσεις στις τεχνολογίες πρόβλεψης της ασφαλιστικής απάτης, πόσο μάλλον όταν έχουν τεθεί στην εξίσωση ψηφιακά εργαλεία, big data, “έξυπνες εφαρμογές” και άλλοι παράγοντες άμεσοι συνδεδεμένοι με το αχανές διαδίκτυο. Η χρήση των νέων τεχνολογιών μπορεί να φοβίζει πολλούς αποτελεί όμως μονόδρομο σε πολλές περιπτώσεις την επόμενη μέρα.

Αυτό όμως που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι πως η ασφαλιστική απάτη δεν στρέφεται μόνο κατά των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, αλλά και κατά των υπολοίπων ασφαλισμένων και της κοινωνίας συνολικά, αφού τα αποτελέσματά της διαχέονται μέσα στην οικονομία…

διαβάστε: Έρχεται το 2ο Cyber Insurance & Incident Response Conference μέσα από την LiveOn

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*