Το 10% των αποζημιώσεων λόγω απάτης – οι νέες τεχνολογίες ως σύμμαχος των ασφαλιστικών

του Βάιου Κρόκου

Μπορεί η ραγδαία άνοδος των νέων τεχνολογιών να φέρνει νέες ευκαιρίες δημιουργεί όμως και εξαιρετικά μεγάλους κινδύνους. Οι κυβερνοεπιθέσεις πληθαίνουν παγκοσμίως και σε όλο το φάσμα της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Παρόμοιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν και στην ασφαλιστική βιομηχανία.

Υπό αυτό το πρίσμα, η ασφαλιστική απάτη αποτελεί ένα μεγάλο “αγκάθι” τόσο για τις ίδιες τις εταιρείες όσο και για το σύνολο των ασφαλισμένων και της κοινωνίας. Τα στοιχεία της Insurance Europe αναφέρουν πως ένα 10% στο σύνολο των αποζημίωσεων βασίζεται σε αιτήματα που εμπεριέχουν στοιχεία απάτης, δόλου, κατάχρησης ή εν τέλει σπατάλης πόρων. Πως μπορούν οι νέες τεχνολογίες (big data, machine learning, ΙοΤ κ.α) να συνεισφέρουν στην ανίχνευση της ασφαλιστικής απάτης;

Κατά την διάρκεια συνεδρίου του Πανεπιστημίου Πειραιώς με τίτλο “Data Analytics and Machine Learning for Insurance Fraud” τέθηκε επί τάπητος ο κρίσιμος ρόλος των νέων τεχνολογιών στην καταπολέμηση της απάτης στους κλάδους ασφαλειών και ιδιαίτερα για τον κρίσιμο τομέα της Υγείας.

“Δεν έχουμε μεγάλες επιδόσεις σαν χώρα στην Έρευνα & Ανάπτυξη, αλλά πρέπει να προσπαθήσουμε να εντάξουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του συνόλου της οικονομίας”, σημείωσε ο κ. Μιλτιάδης Νεκτάριος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς, Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης, παρουσιάζοντας σύγχρονες τεχνολογίες που θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα των εταιρειών και θα βοηθήσουν ως προς την αντιμετώπιση μιας απάτης. Μέσω:

-Predictive Analysis. Ένας τρόπος για την ποσοτικοποίηση των κινδύνων

-Artificial Intelligence. Μπορεί να προσφέρει αποδοτικότερη πώληση ασφαλιστικών προϊόντων, το ορθό underwriting και την ομαλή παρακολούθηση των χαρτοφυλακίων και της πληρωμής μιας αποζημίωσης.

-Social Media. Διαδραστική εμπειρία, συχνή επικοινωνία ασφαλιστικών – πελατών

-Chatbots. Εκτιμάται πως μέχρι το 2025, το 90% της επικοινωνίας θα γίνεται με αυτόν τον τρόπο

-Drones. Εντοπισμός των μεγάλων κινδύνων, μείωση κοστοβόρων διαδικασιών

-Blockchain. Παροχή πλήρως πιστοποιημένων στοιχείων, δημιουργώντας υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης και φερεγγυότητας.

Οι προκλήσεις ωστόσο είναι μεγάλες, σύμφωνα με τον κ. Νεκτάριο καθώς τόσο η αγορά όσο και το σύνολο της ελληνικής αγοράς παραμένει στους ουραγούς σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, καθώς η υστέρηση στη χρήση νέων τεχνολογιών παραμένει μεγάλη.

Όπως τόνισε οι περισσότερες αγορές (ακόμα και της Αν. Ευρώπης) έχουν εναρμονιστεί σε σημαντικό βαθμό με τις νέες τεχνολογίες, στηλιτεύοντας την ανυπαρξία ολικών πακέτων πληροφορικής στις εγχώριες εταιρείες. Οι τομείς που θα πρέπει να δοθεί έμφαση με νέες τεχνολογίες είναι:  Πωλήσεις Ασφαλίσεων Προσώπων, ERM για μεγάλους κινδύνους, Ζημιές Αυτοκινήτων, απάτη στις ασφαλίσεις Υγείας.

Ασφαλιστική Απάτη: Ποιος πληρώνει τελικά; 

Τόσα χρόνια πληρώνω, τώρα ήρθε η ώρα να τα πάρω πίσω“, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ως ασφαλισμένος. Είναι έτσι; Όπως σημείωσε σε σχετική του ομιλία ο πρόεδρος του ΣΕΜΑ, κ. Μιχάλης Τζωρζωρής κάθε χρόνο τόσο η ελληνική κοινωνία – αλλά και διεθνώς – πληρώνει πολλά λόγω της απάτης αναλύοντας πολλές φορές την νοοτροπία που επικρατεί (ένας ιατρός π.χ να συνταγογραφεί περισσότερα ή ακριβότερα φάρμακα), την οικονομική δυσχέρεια που μπορεί να βρίσκεται κανείς επιδιώκοντας να λάβει – παρατύπως – ασφαλιστική αποζημίωσης ή ακόμα την ευκολία που μπορεί να λάβει χώρα μια απάτη λόγω έλλειψης σοβαρών ελέγχων.

Σοβαρά κενά όσον αφορά την ορθή χρήση του διαδικτύου από τους πολίτες εντοπίζει από την πλευρά του ο κ. Μανώλης Σφακιανάκης,Υποστράτηγος ε.α. και τέως Βοηθός Προϊσταμένου Επιτελείου του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, εκτιμώντας παράλληλα πως πολύ λίγες επιχειρήσεις (σε μονοψήφιο ποσοστό) είναι προετοιμασμένες έναντι μιας πιθανής κυβερνοεπίθεσης, σε αντίθεση με κρίσιμες δημόσιες υποδομές που είναι καλά θωρακισμένες, όπως επεσήμανε.

Η συνετή διαχείριση στα αιτήματα αποζημίωσεων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην αντιμετώπιση του δόλου, σύμφωνα με την Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ, κα. Μαργαρίτα Αντωνάκη, αναδεικνύοντας την χρησιμότητα των data analytics και machine learning.

Όλοι οι ασφαλιστικοί κλάδοι πλήττονται, ωστόσο έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι της Υγείας καθώς αποτελεί έναν ευαίσθητο τομέα, με πολυπλοκότητα, μεγάλο όγκο αποζημιώσεων και προσωπικά δεδομένα.

Σημαντική ήταν και η τοποθέτηση του κ. Γιάννη Καντώρου, Πρόεδρος της Επιτροπής Υγείας και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΑΕΕ/CEO της Interamerican ο οποίος εστίασε επίσης στον κρίσιμο τομέα της Υγείας ο οποίος απασχολεί όλο τον πληθυσμό, με ιδιαίτερα μεγάλο κόστος αρκετές φορές.

Όπως εξήγησε η απάτη στην υγεία εντοπίζεται είτε στην αρχική δήλωση στοιχείων (ψευδή) είτε την στιγμή των αιτημάτων αποζημίωσης, ενώ σημείωσε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Στηλίτευσε επίσης το γεγονός πως αρκετές φορές λανθασμένα στοιχεία παρέχονται από τους ίδιους παρόχους Υγείας (αναίτια αύξηση κόστους, καταγραφή θεραπειών που δεν έχουν γίνει κ.α)

Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε, οι νέες τεχνολογίες έρχονται για να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα. Στον αντίποδα όμως, συμπλήρωσε πως οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να προχωρήσουν σε επόμενα βήματα, με επενδύσεις και εσωτερικές διαδικασίες ώστε να καταφέρουν να αξιοποιήσουν εν τέλει την πληθώρα δεδομένων που μπορούν να λάβουν, κάτι που ακόμα δεν συμβαίνει επαρκώς…

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*