AON: Kυβερνήσεις που εκμεταλλεύονται τον Covid19

της Ελενας Ερμείδου

Η εξάπλωση του COVID-19 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 είχε αντίκτυπο σε  όλες τις αναδυόμενες αγορές, αν και ορισμένες δείχνουν μεγαλύτερη οικονομική αντοχή από άλλες. Αυτό οφείλεται εν πολλοίς στα φορολογικά και νομισματικά κίνητρα που δίνουν όπως και στην οργάνωση του τομέα της υγείας, σύμφωνα με την μελέτη της ΑΟΝ.

Στις επιχειρήσεις ο αντίκτυπος είναι επίσης σημαντικός: επανεμφανίζονται τα εμπόδια ελεύθερης ροής εμπορίου και κεφαλαίου εργασίας, παρατηρείται το φαινόμενο  μετεγκατάστασης και μετατόπισης των εφοδιαστικών αλυσίδων, καθώς και μία αναζωπύρωση των εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

Τέλος αυξάνονται οι πιθανότητες φαινομένων χρεοκοπίας σε μεθοριακές περιοχές με αποτέλεσμα την αύξηση κινδύνων αποπληρωμής κρατικών χρεών. Το τελευταίο συμβαίνει παρά το μορατόριουμ των G-20 για τους χρεωστικούς τόκους του 2020.

Οι οργανισμοί πιστοληπτικής ικανότητας απειλούν με υποβάθμιση χώρες που αποδέχτηκαν το μορατόριουμ με το επιχείρημα ότι αν περιλαμβάνει η συμφωνία χρέος που οφείλεται σε ιδιώτες πιστωτές, θα αυξηθεί ο συνολικός πιστωτικός κίνδυνος

Μόνο σε μία χώρα στην Ανατολική Ευρώπη και για τα 12 Ανεξάρτητα Κρατίδια στην Περιοχή αλλάζει η βαθμολογία κινδύνου για αυτό το τρίμηνο. Πρόκειται για την χώρα της Βόρειας Μακεδονίας. Δεν έχουν μόνο επιδεινωθεί σημαντικά οι οικονομικές προοπτικές της χώρας λόγω Covid-19, αλλά η χώρα συνεχίζει να επηρεάζεται από τις προοπτικές του πετρελαίου. Το πετρέλαιο αποτελεί κύρια πηγή εσόδων για πολλές από τις χώρες αυτές.

Σε πολιτικό επίπεδο η πανδημία έχει θέσει σε δοκιμασία τις δημοκρατίες και τα αυταρχικά καθεστώτα. Κρίσιμο σημείο είναι το γεγονός ότι η πανδημία παρέχει άριστη δικαιολογία σε ορισμένα καθεστώτα για να ενισχύσουν ακόμα περισσότερα της αυταρχικές τους τάσεις, απειλώντας τον εκδημοκρατισμό και την πολιτική σταθερότητα, χωρίς καν οι πολιτικές αυτές να οδηγούν στο περιορισμό της διάδοσης του ιού, το αντίθετο μάλιστα.

Αυτό είναι εμφανές στην Ρωσία όπου ο Βλαντιμίρ Πούτιν εκμεταλλεύτηκε  την ευκαιρία που δημιουργήθηκε από τους φόβους του COVID-19 για να ξεκινήσει ένα συνταγματικό δημοψήφισμα, το οποίο του εξασφάλισε το δικαίωμα να κυβερνά μέχρι το 2036 με την προϋπόθεση ότι θα προστατεύσει τον πληθυσμό.

Στη Λευκορωσία η αυταρχική κυβέρνηση αντιμετωπίστηκε με  περιφρόνηση από τον τοπικό πληθυσμό και το πολιτικό αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης παραμένει ωστόσο άγνωστο.

Με το συνολικό επίπεδο κινδύνου να αυξάνεται από  μεσαίο-υψηλό, η βαθμολογία της Βόρειας Μακεδονίας καθοδηγείται από έναν μέσο-υψηλό κίνδυνο πολιτικής βίας.

Μια σημαντική αύξηση των περιπτώσεων COVID-19 το καλοκαίρι είχε ως αποτέλεσμα αυξημένες διαμαρτυρίες ενάντια στην λανθασμένη αντιμετώπιση της πανδημίας από την κυβέρνηση.

Oι πολιτικές παρεμβάσεις στην οικονομία  αυξάνουν  τον οικονομικό κίνδυνο, ανεξάρτητα από το COVID-19. Το ΔΝΤ έχει δεσμευτεί να ακυρώσει το δάνειο 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Ουκρανία για την αντιμετώπιση των συνεπειών  του COVID-19 εάν ο Πρόεδρος Zelensky δεν διορίσει νέο πολιτικό κυβερνήτη της κεντρικής τράπεζας.

Στην Λευκορωσία, ο κίνδυνος πολιτικής βίας είναι μέσος-υψηλός, κυρίως λόγω της πολιτικής αστάθειας και αναμένεται να αυξηθεί. Μετά τις προεδρικές εκλογές του Ιουλίου 2020, ξέσπασαν μαζικές διαμαρτυρίες εναντίον του κατεστημένου Προέδρου Αλεξάντερ Λουκασένκο, καθώς οι διαδηλωτές ισχυρίστηκαν ότι τα αποτελέσματα των εκλογών ήταν ψευδείς και ότι η υποψήφια της αντιπολίτευσης Σβετλάνα Τιχανόφσκαγια κέρδισε.Εκτιμάται ότι θα υπαρχει συνεχή αστάθεια έως ότου ο Λουκασένκο χάσει τελικά την εξουσία.

Στο Αζερμπαϊτζάν, το COVID-19 επιδεινώνει την πολιτική βία σε εθνικό επίπεδο. Ο κίνδυνος πολιτικής βίας παραμένει υψηλός και είναι πιθανό να αυξηθεί περαιτέρω, καθώς η σύγκρουση της χώρας με την Αρμενία σχετικά με το καθεστώς της περιοχής Ναγκόρνο-Καραμπάχ καταλήγει στο Αζερμπαϊτζάν. Οι νέες εντάσεις άρχισαν 300 χλμ βόρεια του Ναγκόρνο-Καραμπάχ τον Ιούλιο και ώθησαν δεκάδες χιλιάδες διαδηλωτές να εισβάλουν στο κοινοβούλιο των Αζερίων, απαιτώντας επιστροφή στον πόλεμο.Δεν είναι σαφές εάν τελικά, η κυβέρνηση θα επιλέξει αυτήν την πυρηνική επιλογή, αλλά σίγουρα τροφοδοτείται η ρητορική του πολέμου.

Τέλος, ο κίνδυνος πολιτικής βίας της Ρωσίας εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλός λόγω της απειλής της τρομοκρατίας και της αυξημένης στρατιωτικής δραστηριότητας στη Βαλτική μετά τις εκτεταμένες διαμαρτυρίες της Λευκορωσίας. Οι πολιτικές παρεμβάσεις και οι νομικοί και κανονιστικοί κίνδυνοι είναι αντίστοιχα μεσαίου-υψηλού και υψηλού, με το κίνδυνο πολιτικής βίας πολύ υψηλό, λόγω της διαφθοράς. Ο πληθυσμός αισθάνεται ότι δεν εκπροσωπείται από τους  κρατικούς οργανισμούς μέσων ενημέρωσης.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*