Τινάχτηκαν στον αέρα οι αερομεταφορές

της Ελενας Ερμείδου

Το 2020 είναι η χρονιά που τινάχτηκε στον αέρα ο κλάδος των αερομεταφορών. Στα επίπεδα προ – κορωνοϊού η παγκόσμια ζήτηση για αερομεταφορές θα επιστρέψει μετά το 2023. Τα αεροπορικά ταξίδια μπαίνουν στο περιθώριο και ο κλάδος των αερομεταφορών αναζητά νέες ισορροπίες.  Δεν έχει προηγούμενο η πτώση στον κλάδο.

Κατά 310 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ θα μειωθούν τα συνολικά έσοδα των αεροπορικών στα 525 δισεκ. ΗΠΑ με το πρόσημο στην κερδοφορία να μετατρέπεται σε αρνητικό από θετικό. Στα 60 δισεκ. προβλέπεται να φτάσουν οι λειτουργικές ζημιές, αναφέρει σε ανάλυση που δημοσίευσε χτες 9 Μαίου η Allianz Γερμανίας. Και παρά το γεγονός ότι ξεκλειδώνουν τα λουκέτα στην οικονομία και τα σύνορα σταδιακά ανοίγουν, το σενάριο της Allianz προβλέπει ότι η έξοδος αυτή θα διαρκέσει έξι μήνες από σήμερα, οδηγώντας σε μία ανάκαμψη σχήματος – U το 2021. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η παγκόσμια ζήτηση για αερομεταφορές να σημειώσει πτώση -37% το 2020 πριν γίνει ένα ριμπάουντ + 39% και + 10% το 2021 και το 2022, αντίστοιχα

Χωρίς δουλειά κινδυνεύει να βρεθεί έως και το 30% του εργατικού δυναμικού στον τομέα. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν είχαν άλλη επιλογή από το να λάβουν έκτακτα βραχυπρόθεσμα μέτρα για τον περιορισμό των ταμειακών εκροών. Παρά τα μέτρα που έλαβαν και την κρατική μαζική στήριξη των 125 δισεκ. δολαρίων είναι αναπόφευκτη η πρόσθετη λήψη μέτρων αναδιάρθρωσης στον κλάδο το δεύτερο εξάμηνο του 2020. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα, οι μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας θα κάνουν ποδαρικό τη 1η Οκτωβρίου αφού το κρατικό πακέτο διάσωσης του κλάδου καλύπτει περίπου τα 2/3 του συνολικού κόστους εργασίας έως και τον Σεπτέμβριο. Μέχρι και το 1/3 του κλάδου, περίπου 750.000 πιλότοι, αεροσυνοδοί, χειριστές αποσκευών, μηχανικοί και άλλες ειδικότητες μπορεί να εξαφανιστούν.

Η κληρονομιά που αφήνει πίσω της η επιδημία πιθανά να αναδιαμορφώσει την προσφορά. Η κρίση του Covid-19 αποτελεί μεγάλο πλήγμα για ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες εξαρτώνται από την πληρότητα των πτώσεων τους.

Η συμμόρφωση με τα μέτρα και τις αποστάσεις πιθανά να πλήξουν την κερδοφορία τους. Σύμφωνα με την Allianz αναμένεται νέο κύματα ενοποιήσεων στον κλάδο.  Παρά την ένεση ανακούφισης που έδωσαν οι κυβερνήσεις , οι ήδη προβληματικοί παίκτες, ειδικά αυτοί με υψηλή μόχλευση όπως οι Κινέζοι πιθανά να αντιμετωπίσουν προβλήματα. Αποτέλεσμα αυτών η Allianz αναμένει περισσότερες πτωχεύσεις στον κλάδο στα επόμενα δύο χρόνια, μετά τις πρόσφατες των  των αεροπορικών εταιρειών Virgin Australia, Avianca και Latam.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της  IATA η πτώση στην ζήτηση το δεύτερο τρίμηνο του 2019 αγγίζει το 82%, το τρίτο τρίμηνο το 56% και το τέταρτο το 33%. Οι ακυρώσεις των πτήσεων μέχρι τις 30 Ιουνίου τα 4,5 εκατ. και οι απώλειες εσόδων τα 314 δισεκ. (-55%).

Οι αερολιμένες στην Ευρώπη εξαιρέθηκαν των κρατικών οικονομικών πακέτων διάσωσης, ωστόσο αναφέρει η IATA ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έλαβαν δισεκατομμύρια ευρώ

Κυβερνήσεις στην Ευρώπη  έχουν δώσει χέρι βοηθείας στις τις αεροπορικές εταιρείες. Εικοσιτέσσερα  24 δισεκ.  ευρώ έχουν ήδη εγκριθεί .  Σύμφωνα με την ACI Europe αναφέρει συγκεκριμένα τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιταλία, όπου οι διάσωση της  Lufthansa, της Air France και της Alitalia έφτασαν τα 19,3 δισεκ. ευρώ – 9 δισεκ.  ευρώ, 7 δισεκ. και 3,3 δισέκ.  αντίστοιχα – χωρίς καμία ειδική οικονομική στήριξη στα αεροδρόμια.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*