Πηγή: Munich Re

Κλιματική αλλαγή: Δύσκολη υπόθεση για ασφαλιστές

της Ελενας Ερμείδου

Οι χειμερινές καταιγίδες μπορεί να προκαλέσουν μεγάλες ζημιές όπως οι τυφώνες. Ενώ οι ταχύτητες των ανέμων δεν ξεπερνούν αυτές των κυκλώνων, το μέτωπα καταιγίδας μπορεί να έχει μήκος πάνω από 1.000 χιλιόμετρα και να σαρώσει στο πέρασμα του μεγάλες ηπειρωτικές εκτάσεις, σημειώνει σε μελέτη της για την διαχείριση κινδύνων από καταιγίδες η Munich Re, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχει δοθεί από τους ασφαλιστές η αρμόζουσα βαρύτητα.

Τα συμβάντα ζημιών από τις χειμερινές καταιγίδες προέρχονται κυρίως από βλάβες σε κτίρια, οχήματα και υποδομές. Οι ταχύτητες ανέμου των καταιγίδων ξεπερνούν συχνά τα 160 χλμ. / ώρα και μπορεί να προκαλέσουν έντονες χιονοπτώσεις ή χαλάζι. Σε τέτοιες περιπτώσεις αυξάνεται και ο κίνδυνος για διακοπές στην λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρήσεων, όταν οι ζημιές από καταιγίδες, το χιόνι ή τον πάγο προκαλούν μαζικές ζημιές σε έργα υποδομών.

Οι χειρότερες απώλειες των τελευταίων δεκαετιών προκλήθηκαν από χειμωνιάτικες καταιγίδες στην Ευρώπη – τρία καταστροφικά γεγονότα στην κεντρική Ευρώπη βρίσκονται πρώτα στον κατάλογο των πιο δαπανηρών χειμωνιάτικων καταιγίδων και των χιονοστιβάδων παγκοσμίως από το 1980.

Τι κάνει τις χειμερινές καταιγίδες διαφορετικές

Οι καταιγίδες του χειμώνα διαφέρουν από τις τροπικές καταιγίδες όχι μόνο όσον αφορά τις περιοχές που σχηματίζονται και τις διαδρομές τους, αλλά κυρίως στην ένταση και τη γεωγραφική τους έκταση. Όταν οι εστίες ψυχρού πολικού αέρα συναντούν μάζες υποτροπικού θερμού αέρα, παράγοντες εκτεταμένες δίνες χαμηλής πίεσης. Η ένταση των καταιγίδων κορυφώνεται στα τέλη του φθινοπώρου και του χειμώνα, όταν οι ωκεανοί είναι ακόμα ζεστοί, αλλά ο αέρας είναι ήδη κρύος. Οι μέγιστες ταχύτητες ανέμου είναι 140-200 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ οι ταχύτητες που ξεπερνούν τα 250 χλμ. / ώρα είναι πιθανές σε εκτεθειμένες παράκτιες τοποθεσίες και σε υψηλότερα βουνά. Τα αιολικά πεδία μπορούν να φτάσουν τα 2.000 χιλιόμετρα πλάτος.

Πηγή GDV

Χειμερινές καταιγίδες

Ένα όριο μάζας αέρα σχηματίζεται μεταξύ ψυχρού πολικού αέρα στο βορρά και θερμού υποτροπικού αέρα στο νότο. Ο βαρύτερος κρύος αέρας αρχίζει να κινείται προς τα νότια κοντά στην επιφάνεια.

Ταυτόχρονα, ο θερμός αέρας προχωρά προς τα βόρεια σε υψηλότερα επίπεδα, πράγμα που σημαίνει ότι η πίεση στη μέση πέφτει. Ο ταχύτερος κρύος αέρας συναντάται με τον ζεστό αέρα, τα δύο μίγματα – που οδηγούν στο σχηματισμό στροβίλων.

To πιο ακριβό καταστροφικό συμβάν στην ιστορία της Ευρώπης συνέβη στην κεντρική Ευρώπη το 1999 από την επέλαση της χειμερινής καταιγίδας Lothar, που κόστισε 8.6 δισεκ. ευρώ

Η επίδραση της κλιματικής αλλαγής

Σύμφωνα με την Munich Re ο καλύτερος τρόπος διαχείρισης των απαιτήσεων για αποζημιώσεις από καταιγίδες είναι η πρόληψη η οποία παίζει πολύ βασικό ρόλο. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό οι ασφαλιστές να γνωρίζουν με ακρίβεια ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη συχνότητα και την ένταση των χειμερινών καταιγίδων.

Η κλιματική αλλαγή σημειώνει η Munich Re πρέπει να αναλυθεί προσεκτικά ως κίνδυνος αλλαγής. Μέχρι στιγμής, οι επιστημονικές μελέτες υποθέτουν ότι ο αριθμός των χειμερινών καταιγίδων δεν έχει αλλάξει σημαντικά, ωστόσο το ποσοστό των σοβαρών καταιγίδων θα αυξηθεί.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*