AXA Research Fund: «Στο δρόμο»… για μια πιο ασφαλή οδήγηση

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν παγκοσμίως την πρώτη αιτία θανάτου στα νεαρά άτομα ηλικίας 15-29 ετών. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που μας αφορά όλους και στο οποίο η τεχνολογία και η επιστήμη προσπαθούν εδώ και χρόνια να δώσουν λύση.

Στο τρίτο επεισόδιο της σειράς AXA Research Files, ο Greg Foot, επιστημονικός συνεργάτης της ΑΧΑ, διερευνά την απάντηση στο ερώτημα «πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί». Συναντά τον καθηγητή Frederic Dehais και τον Dr. Donghyun Ryu, δύο επιστήμονες που υποστηρίζονται από την ΑΧΑ, για να διερευνήσει τους λόγους για τους οποίους παίρνουμε λάθος αποφάσεις όταν βρισκόμαστε σε κίνδυνο, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τον εγκέφαλό μας για να κάνει λιγότερα λάθη και να οδηγούμε με μεγαλύτερη ασφάλεια.

O Frederic Dehais από το Ανώτατο Ινστιτούτο Αεροναυπηγικής και Διαστήματος στη Γαλλία (Institut Supérieur de l’Aéronautique et de l’Espace) παρατηρεί μέσω ενός προσομοιωτή τις αντιδράσεις του εγκεφάλου όταν αντιμετωπίζει δύσκολες συνθήκες και καταγράφει πώς αυτές επηρεάζουν τις αποφάσεις μας. Όπως επισημαίνει ο Frederic, σε μια κρίσιμη κατάσταση χάνουμε πρώτα την ακοή μας. Αυτό συμβαίνει γιατί όταν είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι δίνουμε μεγαλύτερη σημασία στα οπτικά ερεθίσματα απ’ ό,τι στα ακουστικά, καθώς ο εγκέφαλός μας αρνείται να ακούσει πληροφορίες που προέρχονται από το εξωτερικό περιβάλλον. Προέκταση αυτών των ευρημάτων είναι η δημιουργία ενός «έξυπνου» αυτοκινήτου που θα προσαρμόζεται στην εγκεφαλική κατάσταση του οδηγού για την αποφυγή λανθασμένων επιλογών σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης.

Μπορούμε τελικά να εκπαιδεύσουμε τον εγκέφαλό μας για να αντιδρά καλύτερα στους κινδύνους; Αν ναι, με ποιον τρόπο; Αυτά τα ερωτήματα οδηγούν τον Greg στον Donghyun Ryu, τον δεύτερο ερευνητή από το Πανεπιστήμιο Μπάνγκορ στη βόρεια Ουαλία. Ο Donghyun εξετάζει, μέσω εξειδικευμένης έρευνας που υποστηρίζεται από την ΑΧΑ, το πώς μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τον εγκέφαλό μας για να αντιδρά καλύτερα όταν εμφανίζονται κίνδυνοι. Σύμφωνα με τα ευρήματά του, οι έμπειροι οδηγοί εντοπίζουν τους κινδύνους με την κεντρική και περιφερειακή τους όραση. Αντιθέτως, οι νέοι οδηγοί επικεντρώνονται σε αυτό που βλέπουν μπροστά τους, χρησιμοποιώντας λιγότερο την περιφερειακή τους όραση, εντοπίζοντας έτσι λιγότερους κινδύνους. Ο Donghyun επισημαίνει ότι μέσω της εκπαίδευσης του εγκεφάλου οι νέοι οδηγοί θα μπορούν να συλλέγουν και να επεξεργάζονται πληροφορίες με τον σωστό τρόπο και θα οδηγούν έτσι με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Σε αυτό το επεισόδιο, το ταξίδι του Greg μας πηγαίνει «ένα βήμα μπροστά» στο μέλλον, όπου ο δρόμος για την ασφαλέστερη οδήγηση περνά από τα αυτόνομα αυτοκίνητα και την εκπαίδευση του οδηγού. Με την παρέμβαση της επιστήμης και της προηγμένης τεχνολογίας, μπορούμε να ελπίζουμε σε έναν κόσμο με ελάχιστα ή ακόμα και μηδενικά ατυχήματα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*