Ανασφάλιστα οχήματα: Το τελευταίο εμπόδιο για την μετάβαση σε περίοδο οικονομικού πλεονάσματος

Μετά από μια σκληρή διετία συνεχούς προσπάθειας να βάλει σε «τάξη» τις υποθέσεις των ασφαλιστικών εταιρειών που από το 1995 μέχρι και πρότινος κατά κύματα έκλειναν, αφήνοντας χιλιάδες υποθέσεις ακάλυπτες οικονομικά, το Επικουρικό Κεφάλαιο, εισέρχεται πλέον σε καλύτερη εποχή, θέτει νέους κανόνες λειτουργίας, και φιλόδοξους -αλλά υλοποιήσιμους- στόχους για το μέλλον του.
Σύμφωνα με πληροφορίες του IW το Επικουρικό ετοιμάζεται να ξεκινήσει άμεσα εκστρατεία ενημέρωσης των καταναλωτών και της πολιτείας σχετικά με τα ανασφάλιστα οχήματα και την βλάβη που αυτά προκαλούν στις ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και τους ασφαλισμένους νομοταγείς οδηγούς, όσο συνεχίζουν να κυκλοφορούν ανέλεγκτα.
 Ταυτόχρονα βρίσκεται σε επαφή με τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας ώστε να βρεθούν τρόποι και να εφαρμοστούν μηχανισμοί ελέγχου που θα εξαλείψουν –έστω να ελαχιστοποιήσουν- την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων.
Ωστόσο, ο εντοπισμός τους δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση γι΄αυτό και στο τραπέζι του διαλόγου έχουν πέσει διάφορα σενάρια που όλα κατατείνουν στην διασταύρωση στοιχείων των οδηγών, όπου αυτοί μπορεί να εντοπιστούν. Δηλαδή τράπεζες, εφορίες, και άλλες υπηρεσίες όπου οι πολίτες συναλλάσσονται με το δημόσιο όπου θα ζητείται η επίδειξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου.
Το θέμα των ανασφάλιστων οχημάτων, όπως αναφέρει στο IW ο πρόεδρος του Επικουρικού Κεφαλαίου κ. Σπύρος Λευθεριώτης αποτελεί «αγκάθι» για το Ε. Κ αλλά και για τις εταιρείες του κλάδου, και γίνεται ακόμη πιο «επικίνδυνο» τώρα που η Ελλάδα προσαρμόζεται στα νέα υψηλότερα όρια ασφαλιστικής κάλυψης για τις Υλικές Ζημιές και τις Σωματικές βλάβες.
Και αυτό διότι η ύπαρξη ανασφάλιστων οχημάτων που μπορεί να υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο οχήματα, σηματοδοτεί πολύ μεγαλύτερες αποζημιώσεις για το Επικουρικό που πληρώνει τα θύματα των ανασφάλιστων προοιωνίζοντας αδικαιολόγητα οικονομικά βάρη σε περίπτωση που δεν δοθούν άμεσες λύσεις.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 1995 οι ζημιές από ανασφάλιστα οχήματα που αποζημίωσε το Επικουρικό ήταν 1.462 περιπτώσεις και το συνολικό κόστος αποζημίωσης ανήλθε περίπου σε 4 εκατομμύρια 925 χιλιάδες ευρώ. Το 2008 οι ζημιές από ανασφάλιστα ανήλθαν σε 1.893 περιπτώσεις και το κόστος αποζημίωσης έφθασε περίπου τα 14 εκατομμύρια 358 χιλιάδες ευρώ. Είναι φανερό ότι το κόστος αποζημίωσης πολλαπλασιάστηκε ενώ παράλληλα αυξήθηκε και ο αριθμός των ανασφάλιστων περιπτώσεων που χρειάστηκε να αποζημιωθούν (πίνακας σελ. 64).
 Η εξέλιξη του Επικουρικού
Το πώς έφθασε το Επικουρικό να συζητά πλέον διαχρονικά προβλήματα της αγοράς όπως αυτό των ανασφάλιστων και να αναζητεί λύσεις ξεπερνώντας τον παραδοσιακό του ρόλο που μέχρι πρότινος περιορίζονταν στην αντιμετώπιση όγκου ζημιών από εταιρείες που έκλεισαν περιγράφει ο πρόεδρός του κ. Σπύρος Λευθεριώτης επί της προεδρίας του οποίου το Επικουρικό Κεφάλαιο έκανε την υπέρβαση.
Επισημαίνεται ότι η μετεξέλιξη του Επικουρικού ήταν ραγδαία καθώς διεκπεραίωσε γρήγορα τις «ανοικτές» υποθέσεις δεκαετιών και σήμερα πληρώνει άμεσα αποζημιώσεις , συμμετέχει στον Φιλικό Διακανονισμό, εκσυγχρονίζεται μηχανοργανώνεται, αποκτά δομή και οργανόγραμμα. Από τις «καινοτομίες» τους είναι ότι επιλέγει να αποζημιώνει μέσω εξωδικαστικών συμβιβασμών και σε σύντομο χρόνο αποφεύγοντας όσο γίνεται τις χρονοβόρες δικαστικές διαδικασίες.
 Σύμφωνα με τον κ. Λευθεριώτη η κατάσταση που αντιμετώπισε το Επικουρικό τα τελευταία χρόνια έκανε φανερό ότι οι εταιρείες που οδηγούνται σε κλείσιμο στην πλειονότητά τους δεν έχουν μεριμνήσει για τους ασφαλισμένους. Οι περισσότερες έχουν ελάχιστα αποθεματικά που δεν επαρκούν για τις αποζημιώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις εταιρείες που έκλεισαν τα τελευταία 20 έτη τα ταμεία τους ήταν σχεδόν άδεια και τα αποθεματικά τους επαρκούσαν για να πληρωθεί μόνο το 4,5% των ζημιών όταν σύμφωνα με τον νόμο θα έπρεπε να καλύπτουν σχεδόν το 100% των υποχρεώσεων τους. Η εικόνα των εταιρειών -όχι για όλες- φανέρωσε ότι είχαν εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια για να επιβιώσουν, οι ζημιές τους είχαν διογκωθεί και οι απαιτήσεις των πελατών τους είχαν οδηγηθεί στα δικαστήρια.
Αυτό που κάνει εμφανές ο κ. Λευθεριώτης είναι ότι οι εκκρεμείς υποθέσεις του Επικουρικού ήταν πολύ μεγάλες και μετά από προσπάθειες σωστής διαχείρισης και πληρωμών και χωρίς να ληφθεί κάποιο δάνειο σήμερα ο όγκος μειώθηκε σε επίπεδα που επιτρέπουν αισιοδοξία. Οπως αναφέρει «πληρώσαμε το 10% των συνολικών ζημιών που κατέβαλε όλη ασφαλιστική αγορά. Δηλαδή υπερβήκαμε σε αποζημιώσεις το 90% των εταιρειών που λειτουργούν στη χώρα. Αυτό δε σημαίνει ότι όλα λύθηκαν καθώς υπάρχουν εκκρεμότητες. Ομως ότι με το ρυθμό που έχει επιτευχθεί και τα επόμενα χρόνια αναμένεται ότι δε θα υπάρχει πρόβλημα».
Καταλυτικό ρόλο στην συνέχιση της πορείας του Επικουρικού θα διαδραματίσει και η στάση της Εποπτικής Αρχής και το πώς θα προχωρήσει την εκκαθάριση της αγοράς καθώς αυτό θα σημάνει πολλά και για το Επικουρικό το οποίο τότε θα πρέπει να επανεκτιμήσει τα δεδομένα.
 Πάντως, από τις τελευταίες ανακλήσεις που έγιναν η εμπειρία δείχνει ότι επικρατούσε χάος στις εταιρείες. Σύμφωνα με το Επικουρικό το κύριο πρόβλημα που εντοπίστηκε ήταν αυτό των καταναλωτών που είχαν στα χέρια τους μεταχρονολογημένες επιταγές των εταιρειών που έκλεισαν και αφορούσαν αποζημιώσεις που την ευθύνη γι΄αυτές είχε είτε η εταιρεία που έκλεισε , είτε κάποια άλλη εταιρεία που όμως λόγω φιλικού διακανονισμού οι καταναλωτές είχαν πάρει την αποζημίωση από την εταιρία που αυτοί ήταν ασφαλισμένοι και η οποία όμως είχε κλείσει. Επίσης αξιοσημείωτη περίπτωση ήταν και αυτή που καταναλωτές που είχαν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα και την ευθύνη είχε κάποια από τις εταιρείες που έκλεισε. Οι ασφαλισμένοι αυτοί είχαν μέσω φιλικού διακανονισμού απευθυνθεί στις δικές τους ασφαλιστικές εταιρείες για να πληρωθούν και ενώ ήταν έτοιμοι να πάρουν τις αποζημιώσεις τελικώς δεν λειτουργούσε πλέον η εταιρία τους. Η κατάσταση ήταν προβληματική. Τότε ήταν που για να δοθεί λύση σε συνεργασία με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών και την Διαχειριστική Επιτροπή του Φιλικού διακανονισμού, το Επικουρικό εντάχθηκε στον Φιλικό Διακανονισμό ως διάδοχο σχήμα των εταιρειών που έκλεισαν.
 Είναι φανερό ότι μέσα από διάφορες «ευέλικτες» κινήσεις και αποφάσεις το Ε.Κ κατόρθωσε να ανατάξει την «ασθενική» δραστηριότητά του.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*